Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ishtar

ishtar

30-09-2011 om 11:23

Termijnen in bezwaarprocedure ciz

In de brief die ik heb gekregen mbt mijn ingediende bezwaar bij het CIZ staat dat ze 6 weken de tijd hebben om daarin een besluit te nemen. En dat ze, als ze aan deze termijn niet genoeg hebben, de termijn met nog een keer 6 weken mag verlengen. Waar ze bij deze dus maar gelijk gebruik van maken:-S Ze zetten er zelfs netjes bij dat 'de maximale termijn daarmee op grond van 7:10 lid 3 Awb met die 6 weken wordt verlengd.
Hoe 'hard' is nu deze maximale termijn? Maw, wat gebeurt er als ze de termijn overschrijden?
Mag ik er dan wettelijk gezien van uit gaan dat mijn bezwaar gegrond wordt verklaard? (staat me vaag iets van bij dat er ergens wel zoiets is, en mijn hoofd staat nu helemaal niet naar wetteksten zoeken, vinden en interpreteren )
Dit staat los van het mogelijke voornemen om het ongegrond te verklaren, daar mag dan weer een termijn van (volgens hun) 10 weken voor genomen worden, maar daarover zou ik bericht moeten krijgen, wat ik dus ook (nog) niet gehad heb.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

30-09-2011 om 11:42

Helaas

Als de termijn is overschreden mag je er niet vanuit gaan dat je bezwaar gegrond wordt verklaard. De genoemde termijnen zijn termijnen van orde. Dat wil zeggen, dat deze door de overheid overschreden kunnen worden. Inmiddels zijn er wel wat bepalingen en rechten om een snelle beslissing op bezwaar te bewerkstelligen. De termijn van zes weken kan inderdaad een keer worden verlengd met nog eens zes weken. Mocht er daarna nog geen beslissing op bezwaar zijn genomen dan kun je het bestuursorgaan in gebreke stellen. Daarmee geef je het orgaan nog een redelijke termijn om alsnog met een beslissing over de brug te komen op straffe van een dwangsom. Na die termijn kun je de bestuursrechter inschakelen en deze verzoeken om het bestuursorgaan te dwingen om alsnog een beslissing te nemen.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/goed-openbaar-bestuur/dwangsom-bij-te-laat-beslissen

ishtar

ishtar

30-09-2011 om 11:50

En om het nog erger te maken

toch gaan zoeken op internet:
kwam ik ook nog een s tegen dat " de termijn (die 1e 6 weken dus)begint na het verstrijken van de termijn die er voor staat om het bezwaar in te dienen" En aangezien die 6 weken was, hebben ze dus 18 weken na berichtgeving waartegen ik bezwaar ingediend heb. 18 weken!! (plus eventueel nog eens die 10 weken als het naar de CVZ gaat, dat is bij elkaar ruim een half jaar! Ik snap meteen waar ze de bezuinigingen van het PGB/ZIN vandaan willen halen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.