Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vlokje

vlokje

01-02-2010 om 16:33

Thuishulp, concurrentiebeding

Een lang verhaal, maar misschien kan iemand ons helpen.

Sinds enkele jaren heb ik wegens een chronische ziekte recht op thuishulp (huishouding). Eerst ging dat via de gemeente, maar twee jaar geleden viel het zorgbureau daar buiten en moest ik een PGB regelen. Sindsdien betaal ik via het PGB.

Ik heb al vanaf het begin een heel goede thuishulp. Ze is géén alphahulp, maar heeft eerst een paar jaar met een contractverlenging gewerkt, en heeft sinds vorig jaar zomer een vast contract. Hiermee bouwt zij ook rechten op. Alphahulpen hebben dat niet. Ja, dat kunnen ze zelf regelen, maar zij kan zich dat niet verantwoorden en kan ook het geregel niet goed aan. Vandaar dat ze blij is met een vast contract.

Helaas, en nu komt de kern, is het zorgbureau een chaos. Mijn hulp heeft telkens te maken met andere regels. Nieuwe werkbriefjes die weer anders ingevuld moeten worden. Er wordt niet gecommuniceerd, mensen zijn niet bereikbaar en er gaan regelmatig dingen fout.
Ook ik als client heb daarmee te maken. Er is vrijwel geen factuur die klopt. Eerst werden er uren berekend die niet gemaakt zijn. Pas toen ik eiste dat ik de door mij ondertekende werkbriefjes zou mogen inzien, bonden ze in. Maar nog kloppen veel facturen niet. Ze kunnen niet rekenen (fouten in hun voordeel) en ik moet volgende week mijn PGB verantwoorden, maar mis nog een factuur.
Zoals te verwachten is, zijn ze zeer moeilijk te bereiken, noch per mail, noch per telefoon, afspraken worden niet nagekomen...

"Wegwezen!" zeggen jullie vast. Ja, gráág! Maar dat is niet zo makkelijk. Een goede hulp is moeilijk te vinden. Ondanks mijn chronische ziekte ben ik vaak van huis, ik werk soms ook, onze gezinssituatie is ook complex en het gebeurt wel eens dat ik de hulp alleen moet laten. Deze hulp is me erg vertrouwd.
Maar ze heeft een concurrentiebeding in haar contract, dus ik kan niet zomaar opstappen en haar meenemen (valt zoiets wel te controleren, dat ze voor mij gaat werken?). Daarnaast heeft ze nog een cliënt daar voor enkele uren en ze heeft het geld keihard nodig.
Als ik haar rechtstreeks het PGB betaal, heeft ze weliswaar meer geld, maar dan nog zitten we met het concurrentiebeding.

We voelen ons met de rug tegen de muur staan. Ik, omdat ik niet het soort client ben dat elke week keurig achter de geraniums zit te wachten tot de hulp klaar is. Omdat ik wel eens vervangers heb gehad (ziekte, vakantie) die echt te erg voor woorden waren (spraken geen Nederlands of Engels, waren extreem onderdanig, of meenden mij wel even de les te kunnen lezen over mijn huis, noem maar op) ben ik echt als de dood haar kwijt te raken.
Recentelijk zijn er weer dingen gebeurd in ons gezin die extra aandacht nodig hebben en ik moet stressfactoren schrappen. Dit zorgbureau is een mega stressfactor, maar ik heb redenen genoeg om mijn huidige hulp te willen behouden, o.a. het feit dat ik haar alleen kan laten werken, dat ze ons huishouden van haver tot gort kent en het heel moeilijk wordt een nieuw iemand in te werken vanwege de complexe gezinssituatie.

Maar dat verdomde concurrentiebeding...

Wie kan hier (liefst ook juridisch vanwege dat concurrentiegedoe) licht in duisternis brengen en weet een constructie om mijn hulp, liefst met mijn PGB, hier te houden zonder dat ze de bietenbrug op gaat (torenhoge boetes)?

NB zij heeft geen rechtbijstandsverzekering, ik wel, maar die gaat natuurlijk niet over haar concurrentiebeding.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

01-02-2010 om 19:19

Concurrentiebeding

kan in 1e instantie alleen door haar werkgever buiten werking gesteld worden danwel verzacht worden. Ze zal dus als 1e met haar werkgever moeten gaan praten. als dat geen oplossing biedt zal ze naar de rechter moeten....Ze kan wel altijd het Juridisch Loket bellen. 1e advies is gratis, moet er echt wat gedaan worden verwijzen ze naar advocaat en daar zijn wel kosten aan verbonden....

Nasha 1st

Nasha 1st

01-02-2010 om 22:37

Geen idee...

maar praten zal toch de 1e weg zijn....en anders rechter....er is mij niet bekend waar je dit soort dingen kan melden....

Sancy

Sancy

02-02-2010 om 08:45

Herkenning

Ik ken iemand met een soortgelijke ervaring, misschien dat die je hier iets zinnigs over kan zeggen. Ik zal eens vragen.

Inge

Inge

02-02-2010 om 10:05

Ook meegemaakt

Ik heb ook voor een frauderend zorgbureau gewerkt, ontslag genomen, vervolgens bij een aantal clienten dmv PGB gaan werken en werd toen aangeklaagd door dat zorgbureau.
Maar elk verhaal en elk dienstverband is anders.
Wat staat er precies in haar contract? Hoelang is haar opzegtermijn en wat houdt het concurrentiebeding in. Is het een groot bedrijf?
Een zorgbureau dat echt fraudeert zal zich niet zo gauw aan die contracten en bedingen houden omdat ze heel goed weten dat ze kans lopen dat die fraude ontdekt wordt, met alle gevolgen van dien. En dat was bij mij ook het geval.
Als je het wil doorzetten moet jouw hulp ontslag nemen, ze kan proberen om per direkt (of bv met ingang van volgende week/bep.datum) ontslag te nemen en een eis in de brief zetten dat ze niet wordt gehouden aan het concurrentiebeding en aan de opzegtermijn genoemd in het contract. En dan ziet ze vanzelf wat hierop de reactie is.
Succes ermee!

Naar het juridisch loket

Sorry voor dit gevalletje beroepsdeformatie (ik werk in de rechtshulp) maar ik denk dat deze mevrouw naar het Juridisch Loket moet om zich te laten doorverwijzen naar een advocaat voor een zogenaamd licht advies. Dan ga ik er even vanuit dat haar gezinsinkomen niet te hoog is.
Nasha heeft gelijk, in principe kan alleen de werkgever je van een concurrentiebeding ontslaan, maar als zo'n beding te ver gaat zal de rechter het matigen als je daar als werknemer om vraagt. Een werkgever die dit eigenlijk ook wel weet zal het op zo'n zaak niet aan laten komen.

Mijn idee is dus: naar het Juridisch Loket, doorverwijzing halen naar een arbeidsrechtadvocaat, die even laten bekijken of het concurrentiebeding niet te ver gaat (dat zou namelijk nog best eens kunnen), en hem/haar in dat geval een pittige brief laten schrijven aan de werkgever. Als die het beding intrekt is het probleem opgelost. Als een rechtszaak kansrijk is, is dat ook nog te overwegen.

Als je onder de inkomensgrenzen valt (zie de site van de Raad voor Rechtsbijstand www.rvr.org) dan kost zo'n licht advies (waar dus ook nog wat nawerk bij kan horen) eenmalig 40 of 74 euro. Je kan misschien een beetje bijdragen daaraan, om samen op te trekken.

Tot zover, mocht je hierover nog vragen hebben, stel ze maar.

Succes ermee

Temet

Vlokje, nog even

Ik heb op de site 'rechtspraak.nl'even de zoektermen 'concurrentiebeding thuiszorg' ingevoerd in de databank uitspraken. Ik zag helaas geen uitspraak waarmee de zaak meteen beklonken is, maar ik zag in de gauwigheid wel een paar zaken waarbij de contractspartij in de tussentijd was veranderd. Dus de werkgever was door fusies etc in de loop van de tijd een andere geworden en daardoor was de werking van het beding ook anders geworden. Nog los van de vraag of het beding in de huidige vorm in stand kan bljven kan je ook nog eens nagaan of de werkgever wel dezelfde is gebleven. Niet dat daarmee de zaak in kannen en kruiken is, maar het is weer een invalshoek...

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

02-02-2010 om 11:16

Temet!

dank voor je link naar die site voor je inkomen! Dat kunnen wij op het werk ook wel gebruiken!!

Vlokje

uiteraard, print maar uit.

Ze zit dus net boven bijstandsniveau? Kijk, ellek nadeel hep se foordeel, om onze nationale filosoof maar weer eens aan te halen: dan komt ze ook als het een serieuze zaak zou worden zonder problemen in aanmerking voor een toevoeging met een lage eigen bijdrage (zie hiervoor ook de al eerder genoemde site). Ze kan dus waarschijnlijk een advocaat dit allemaal uit laten vlooien zonder dat het haar de kop kost.

Succes ermee

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.