Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Gea

Gea

27-05-2009 om 11:34

Thuisstudie

Nu mijn kinderen minder zorg nodig hebben wil ik graag met de extra tijd die ik heb mijn diploma’s gaan halen waar ik vroeger geen zin in had. Ik heb alleen een diploma van de huishoudschool (LHNO). Weet iemand wat mijn mogelijkheden zijn? Ik wil graag thuis studeren omdat ik met mijn onregelmatige werk en de schoolgaande kinderen niet op een vaste dag kan gaan studeren. Moet ik toelatingseisen doen of moet ik verder gaan waar ik gebleven was? Ik kan met alleen een LHNO diploma misschien niet aan de havo beginnen, moet ik dan beginnen met de mavo? Of in ieder geval soort gelijke opleidingen want tegenwoordig heet dat allemaal anders, dacht ik. En duren die havo of mavo net zolang als vroeger of kan dat sneller met thuisstudie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Coco

Coco

27-05-2009 om 12:09

Bijvoorbeeld

Ik heb hier een instituut gevonden waar zo'n studie mogelijk is.
http://www.nha.nl/index.asp?page=/VHV/Ha.html&cm_mmc_o=VV2CjC7BBTkwCjCZzMBCjCtzMB%20zuFzLwE
Maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer mogelijkheden.
Je hebt dus alleen basisschool nodig.
Of het sneller gaat dan "gewoon naar school gaan" ligt natuurlijk helemaal de persoon die het doet(zelfdiscipline, al aanwezige kennis en vaardigheden, beschikbare tijd voor studie etc.)
Ik heb geen ervaring met zo'n Havo-opleiding, maar heb wel een andere deeltijdstudie gedaan en weet dat je jezelf af en toe een flinke schop onder je kont moet geven, zeker gecombineerd met werk en een gezin heb je soms veel zin om uitgeteld onderuit op de bank te gaan zitten. Als je ouder bent gaan studeren enerzijds makkelijker (je kunt sneller verbanden leggen en hoofd- en bijzaken scheiden), en anderszijds moeilijker (het botte stampwerk gaat wat minder soepel).
Maar wel spannend hoor, om zo'n stap te nemen.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-05-2009 om 12:21

Algemeen of specifiek?

Met havo en mavo is niks mis, maar het zijn algemene opleidingen. Voor je eigen ontwikkeling is dat prima, maar op de arbeidsmarkt kom je er nog niet zo ver mee.

Als je wilt gaan werken heb je meer aan een specifiek diploma, bv iets administratiefs. Dat kan op verschillende niveaus.

amk

amk

27-05-2009 om 12:44

Hoger niveau

wat dacht je van de open universiteit.
Speciaal gericht op thuisstudie. Staat goed aangeschreven in alle werkvelden en ook de begeleiding is heel goed.

Je doet het in je eigen tempo. Bepaalt zelf je tentamen momenten (in de meeste gevallen) En je hebt goede persoonlijke begeleiding.

www.ou.nl

Er is geen ingangstoets en er zijn wel proeflessen te vinden op de site.

Ik heb er net mijn Master studie afgerond.

Gea

Gea

27-05-2009 om 20:03

Eigenwaarde

Ik zou het puur voor mijn eigen ontwikkeling en eigenwaarde willen doen, ik heb leuk werk wat ik misschien niet tot mijn 65ste wil doen maar daarvoor zou ik het niet doen. Ik zou het meer zien als bewijs dat ik echt niet dom ben. De eerste site vind ik duidelijk ik kan dus gewoon de havo gaan doen en zelfs in losse delen om eerst eens te kijken of ik dat kan thuisstuderen en misschien om de financiën te scheiden. Op de open universiteit zou ik dus wel een specifieke richting moeten kiezen en dat weet ik niet. Ik ga me nog verder verdiepen. Bedankt voor dusver.

Rafelkap

Rafelkap

28-05-2009 om 10:44

Amk

Ja maar amk, open universiteit is meer voor mensen met een vwo diploma (of desnoods havo of vergelijkbaar), dat zou ik met alleen lhno niet adviseren. (wel goed van je trouwens!)
Mijn schoonmoeder deed eerst mavo, toen havo, toen vwo en toen de universiteit. Het kan dus wel, doen!

amk

amk

28-05-2009 om 13:16

Nee, niet helemaal

veel mensen die naar het LHNO / LTS verwezen zijn werden dat niet opgrond van hun leerprestaties, maar om de beroepen van hun ouders. Hun capaciteiten zijn veel hoger dan ze zelf inschatten.
De OU houdt daar voor een deel ook rekening mee, niet dat het niveau lager is maar wel door de structuur van de aangeboden stof.
En vergeet ook niet dat je als je ouder bent en gaat studeren meer levenservaring hebt die je ook bij je studie gebruikt.
De OU is daarom zeker niet gelijk te hoog gegrepen met 'alleen maar LHNO'

(Potdorie nergens zo hard moeten werken als op het LHNO, kan het weten, ben begonnen op LHNO/LTS en aan het eind van het 3e leerjaar zat ik in 3VWO. En dat met mijn gymnasium citoscore. Reden: zie hierboven met als toevoeging dat mijn zus ook nog ernstig gehandicapt is en mijn vader duidelijk niet tot de notabelen van het dorp behoorde)

Precies @amk

Ook ik was alleen in het bezit van mijn lhno-diploma. Door mijn werkervaring en levenslessen had ik het idee dat ik meer kon dan het niveau van mijn diploma. Gelukkig dat mijn (inmiddels oude werkgever) dat ook onderschreef en mij een opleiding aanbood.

Ik ben via mijn werkgever getest en het bleek dat ik HBO-WO niveau had. Ik ben een opleiding op HBO-niveau gaan doen en twee jaar geleden ben ik geslaagd. Het was eerlijk is eerlijk erg afzien, want naast mijn baan had ik ook nog een gezin (ik was toen een alleenstaande ouder), maar ik ben mijn oude werkgever nog dankbaar dat hij mij die kans toen gegeven heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.