Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2011 om 11:30

Thuiswerkadvies concentratie

Ik wil weer aan de slag om thuis te gaan werken. Thuis is het enkele dagen per week rustig, maar er wacht altijd wel een wasje, de telefoon gaat en voordat ik het weet zit ik weer heel lang hier op ool te lezen of dingen op te googelen. Ook wel omdat ik er wat tegenop zie om te beginnen. Een ruimte huren is geen optie.
Zijn er tips om geconcentreerd aan de slag te gaan? (behalve een schop?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

30-05-2011 om 11:44

Tips...

van iemand die het ook niet helemaal onder de knie heeft dat dan weer wel. Wat bij mij helpt. Vaste, opgeruimde werkplek. keukenwekkertje erbij als ik echt zeg ikmoet een uur doorwerken en dan mag ik...
En als het echt even niet gaat een ander plekje opzoeken. Ik zit nu bijvoorbeeld met mijn laptop in een lunchcafe., Staat een bos pioenrozen naast me, de vloer is gezogen, er zet iemand koffie voor me en als ik goed gewerkt heb mag ik zo een broodje.

Maar er is WIFI en ik zit nu op OOL dat dan wel weer...

Soms mail ik ook wel eens een vriendin die ook thuiswerkt met mijn to do lijst. Dan moet ik aan het eind van de dag verantwoording afleggen. helpt ook wel.

Ik werk al jaren thuis en weet daardoor ook dat ik het echt wel kan als het werk maar heel duidelijk is. Als ik morgen een deadline heb en weet wat ik moet doen dan zie ik de was het stof en de moestuin niet eens. Laat staan dat ik hier ben. Maar ik zit zelf ook weer in een soort opstartfase en dan is het veel en veel moeilijker. je weet niet waar je moet beginnen, je weet niet of het gaat lukken, of je het kan en dan is de afleiding zo gezocht. Blijft moeilijker. Als je zin hebt wil ik je best van de zijlijn een beetje aanmoedigen via mail ofzo. (In ruil voor wat aanmoediging van jou kant). Mijn netwerk hierin mag ook wel wat groter zijn merk ik!

Als je niet wil ook prima hoor!

Mijk

P.S. OOL is ook inspiratie natuurlijk. Ik heb net muntthee besteld en voel me nu hevig decadent!

Puck

Puck

30-05-2011 om 12:00

Aparte werkplek

Zorg voor een werkplek waar je de rest van het huishouden "niet ziet". Ik zit bijv. op onze logeerkamer op zolder waar een ruim bureau staat. Verder vind ik het een kwestie van discipline. Je kunt jezelf gewoon aanleren om die was te laten liggen tot je klaar bent met je werk. En de pauzes houd ik ook gewoon strikt aan. Ik geeft mezelf dezelfde pauzes en werktijden als wanneer ik op mijn werk ben en huishouddingen etc. doe ik na die tijd. Bij mij werkt dat prima.

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2011 om 12:46

Ideeen en mijk

Dank! Jullie brengen me op ideeen. Ik moet idd maar een schema gaan maken. Ik werk het liefste boven, want beneden lopen mensen langs (buurvrouw die even praatje wil maken) Het is hier wel een zootje, dat wordt binnenkort beter als er een nieuwe kast komt, dan kan ik de boel hier opruimen.
Verder lijkt het me een goed idee om af en toe in een cafe te werken. Dan schrijf ik wel gewoon met de hand (wil geen laptop meenemen). En ik moet gewoon wat meer offline werken, mail kan wel wachten. Eens kijken hoe dat werkt. Dit is idd een opstartfase, ik heb wel wat dingen liggen waar ik zo verder mee kan maar ik heb best last van uitstelgedrag ivm 'hoogtevrees'.

Lijkt me leuk met je te mailen, Mijk, al moet het niet te gezellig worden anders komt er niks uit onze vingers Jij komt toch ook naar de meeting?

mijk

mijk

30-05-2011 om 12:58

Leuk

oh dat klinkt gezellig! Eh nuttig Rafelkap. De meeting is een beetje wankel hier. Er is een ander groot evenement waar ik concurrentie van verwacht (en dat is er een met man en zonder kinderen en dat is ook niet te versmaadde luxe natuurlijk)..

Anyway [email protected] voor gepaste gezelligheid en af en toe een schop!

Mijk

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2011 om 13:05

Mail voor mijk

je hebt mail!

Uitgewerkte wekkermethode

He Rafelkap. Mag ik even, voordat ik de wekelijkse maandagmuzieklesmarathon opstart, jou de tip geven om te googlen op

pomodoro time management

?

Echt, het is de moeite waard. Geknipt voor jou!

Rafelkap

Rafelkap

30-05-2011 om 19:19

Wekker

Morgen zet ik de wekker (dank r.b.!) en probeer ik wat gestructueerder te gaan werken.

Vic

Vic

31-05-2011 om 21:55

Lijstje

Ik werk twee dagen per week thuis en maak vooraf altijd een takenlijstje. Ik gun mezelf zoveel pauzes (voor eventuele wassen, stofzuigen en boodschappen) als ik wil, maar ik moet wel aan het eind van de dag mijn lijstje af hebben.

Valkyre

Valkyre

01-06-2011 om 15:06

Mijk en rafelkap

Ik vind het ook moeilijk om niet te verzanden in uitgebreid mail lezen, overmatig forummen, en de was doen. En de (moes-)tuin lonkt ook, vooral met mooi weer. Mag ik me ook aansluiten? (Misschien kunnen we wel een thuiswerkdraadje starten in Gezellug? Hoewel de anonimiteit dan misschien lastig te waarborgen is, wat vinden jullie?)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niny

Niny

01-06-2011 om 17:32

Niet vooruit te branden vandaag

Ik werk ook thuis en hoewel ik best veel dingen tegelijk kan doen word ik af en toe stapelgek van mezelf! Zo moet ik nu een klus afmaken voor overmorgen en ik ben dat niet aan het doen. Wel de was opgehangen, de moestuin gewied, boodschappen gedaan, aan de telefoon gezeten met verschillende mensen (ik kan dan niet zeggen: nu even niet, ik ben aan het werk), kinderen uitgezwaaid die naar het zwembad zijn, de kat geborsteld en het nieuwe stuk dat we met ons koor gaan zingen geoefend.
Die tip van die wekker ga ik proberen en morgen ruim ik mijn werkkamer op (zo! een schop onder mijn eigen kont!).
Niny

Vic

Vic

01-06-2011 om 20:12

Ja, soms werkt dat lijstje niet

Ik had vandaag een aardig klusje, maar al vanmorgen ging het erop lijken dat het niet zou lukken. Vanmiddag ben ik maar boodschappen gaan doen en schoenen kopen Gelukkig heb ik vrijdag een extra dag (verplichte) atv, dan kan ik mijn achterstand inhalen.

Rafelkap

Rafelkap

02-06-2011 om 20:40

Wekker

Ik heb donderdag de wekkermethode geprobeerd en hoe idioot ook; het werkte voor mij. Nou deed ik wel 'vrij dom' redigeerwerk, maar ik zat hier al een hele tijd tegenaan te hikken en had enorme drang tot uitstel. En toch een heleboel gedaan! Wel met een internetklokje want ik hoef geen getik te horen.
Maandag ga ik verder!

Lijkt me prima plan om in gezellig een draadje hierover te hebben (of is het er al)? Ik wil alleen niet teveel details kwijt - en het moet natuurlijk ook niet te gezellig worden anders gebeurt er niks

Leandra

Leandra

02-06-2011 om 22:53

Deadline en taken?

Ik verbaas me eerlijk gezegd over de moeite om je thuis te kunnen concentreren. Vind je je werk dan niet leuk? Heb je geen deadlines? Voel je je dan niet schuldig t.o.v. je werkgever of zijn jullie zelfstandigen? Ik werk ook regelmatig thuis. Ik kan mijn uren zelf indelen. Alleen al voor de hoeveelheid werk zou ik niet kunnen gaan lanterfanten, maar ik kan het ook niet maken tegenover mijn manager die mij de vrijheid en het vertrouwen geeft om thuis te werken en redelijk zelf mijn uren te bepalen. Als ik tussendoor iets heb (maandag bv. GGD-arts kind groep 2), werk ik gewoon 's avonds nog even of in het weekend. Als ik met een klus bezig ben, wil ik 'm ook afhebben. Ik moet op zulke dagen eerder rennen om op tijd bij school te staan, dan dat i kde tijd af tel. Ik werk gewoon in de keuken. Ik zorg wel dat die opgeruimd is. Thuis werkt ook rustiger zonder kletsende collega's hoewel dat wel gezellig is .

Groetjes Leandra

Vic

Vic

03-06-2011 om 13:34

Leandra

Ik werk gewoon in loondienst. Wij hebben vrij hoge productie-eisen dus met langdurig lanterfanten kom ik niet weg. Aan het begin van het jaar maak ik mijn eigen planning, die ik ook aan mijn manager geef, en dan is het de bedoeling dat ik me daar aan houd. Daarnaast heb ik nog een schaduwplanning waar alle deadlines nog een maandje eerder liggen. Op basis van die schaduwplanning maak ik mijn dagelijkse todo-lijstjes. Momenteel ben ik erg druk bezig met beginnen te werken aan het rapport dat ik afgelopen woensdag af had willen hebben Je hebt wel eens van die dagen. Maar uiteindelijk doe ik wel wat ik afgesproken heb met mijn leidinggevende.

Rafelkap

Rafelkap

03-06-2011 om 19:00

Leandra

nee, mijn werk is leuk, maar een creatief beroep, vooralsnog (weer) in opstartfase dus zonder deadlines. Moet het dus puur van eigen motivatie en initiatief hebben en niemand die erom vraagt. Ik stel mijn eigen deadlines. Daarbij had/heb ik veel zorgen aan mijn hoofd, de laatste tijd weet ik dit meer een plek te geven (helaas zorgen nog niet voorbij) en wil graag weer iets voor mezelf, is wel zo gezond.

Janna3

Janna3

04-06-2011 om 20:07

Gut, ik ken dat goed hoor!

Hier ook een thuiswerkende die echt met hart en ziel werkt voor haar eigen bedrijf. Maar dat wil heus niet altijd zeggen dat ik van 9 tot 5 achter mijn bureau zit. Ook ik word regelmatig afgeleid door andere klusjes, leuke artikelen, internet en vriendinnen. Daarom gebruik ik ook een timer. En een draadje lijkt me leuk...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.