Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

regelaar

regelaar

14-08-2010 om 10:40

Tips mbt partneralimentatie verzekeren [wat als PA vervalt wegens overlijden]

Ik ontvang nog 7 jaar partneralimentatie. Daarna zijn de kinderen groot genoeg dat ik meer kan gaan werken en dan eindelijk geheel financieel onafhankelijk ben.
Als er iets met mijn ex gebeurt en mijn partneralimentatie wegvalt, dan heb ik een accuut ernstig financieel probleem.
Heeft iemand tips waar en hoe dit te verzekeren?
Dat zal aardig wat aan premie kosten maar voordat ik mij stort in een onoverzichtelijk verzekeringsland op dit gebied, hoor ik graag alle tips en ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat houdt je tegen?

wat houd je tegen om nu alvast meer te gaan werken,en zo je inkomen nu al veilig te stellen?
kinderdagveblijf,naschoolseopvang,kan allemaal geregeld worden voor je kinderen.Of een co-ouderschap met je ex zodat jij meer kan werken?
het lijkt mij persoonlijk ook beter om niet meer financieel afhankelijk te zijn van je ex?
Bovendien,die zekerheid van 7 jaar is ook betrekkelijk,als je expartner in de wao komt,of schulden maakt,is er ook een risico dat hij de PA niet meer kan betalen.
ik zou dus zorgen dat ik zo snel mogelijk financieel zelfstandig word.

regelaar

regelaar

14-08-2010 om 14:09

Ons zeer onregelmatige werk

Susanne,

Helaas ligt het niet zo eenvoudig: we hebben beiden zeer onregelmatig werk waarbij geregeld meerdere nachten in het buitenland.
We zijn volledig van elkaar afhankelijk om zodoende te kunnen werken en kinderen om beurten te verzorgen; naschoolse opvang, familie, oppas ed is geen optie.

We hebben er jaren over gedaan om tot een regeling te komen. Veel meer kan ik er niet over uitwijden; het is helaas dus echt onmogelijk om nu al meer te gaan werken.

Inge M

Inge M

14-08-2010 om 15:33

Partnerpensioen?

Je schrijft: wat als er iets met mijn partner gebeurt?
Als dat een overlijden is, is het mogelijk dat je partnerpensioen krijgt. Dat gaat direct in (dus niet bij de normale pensioenleeftijd).
Als dat arbeidsongeschiktheid is, wordt het lastiger. Zijn jullie daarvoor bijverzekerd? Wij niet maar wij gaan ervan uit dat we elk individueel voldoende kunnen werken om het leefbaar te houden als de ander arbeidsongeschikt raakt.

regelaar

regelaar

14-08-2010 om 16:15

Geen partnerpensioen en niet verzekerd

bij de scheiding hebben we het pensioen zgn geconverteerd; ik heb dus geen recht meer op partnerpensioen.
Bij arbeidsongeschikt raken van mijn ex zal er opnieuw naar draagkracht worden berekend. Hij betaalt echter zo weinig pa dat dit geen probleem zal zijn en niet voor verzekerd dient te worden.
Ik ben dus echt op zoek naar een zgn pa verzekering of zoiets wat in aflopende termijn mijn resterende 7 jaar pa verzekerd zodat ik niet met een accuut financieel probleem zit mocht ex onverhoopt te komen overlijden in die 7 jaar.

Inge m ?(ot) en regelaar

Bedoel je dat als de ex van regelaar zou overlijden,dat zij dan toch nog recht zou hebben op een deel van zijn pensioen?( indien dit overeengekomen is tijdens de scheiding)ik dacht dat dat vervalt bij overlijden?

en Regelaar,ik begrijp iets niet,je schrijft:*Hij betaalt echter zo weinig pa*.
ik begrijp hieruit dat je ex heel weinig PA betaald?Dan kan jij toch nooit *acuut in de financiele problemen* komen indien er wat gebeurt?

regelaar

regelaar

14-08-2010 om 17:35

Toch wel susanne

Ik heb iedere cent nodig om de maand krap aan door te kunnen komen. Als het beetje pa wegvalt dan heb ik dus wel degelijk een accuut financieel probleem.
Ik blijf hopen op tips voor een goed pas verzekering voordat ik mij in het onoverzichtelijke oerwoud daarvan moet gaan storten.

Tinus_p

Tinus_p

14-08-2010 om 18:56

Overlijdensrisicoverzekering

regelaar:
"Bij arbeidsongeschikt raken van mijn ex zal er opnieuw naar draagkracht worden berekend. Hij betaalt echter zo weinig pa dat dit geen probleem zal zijn en niet voor verzekerd dient te worden. "
Dit is helaas niet zo. Bij arbeidsongeschiktheid gaat het inkomen met pakweg30% achteruit. Maar door de manier waarop alimentatie wordt berekend (via draagkracht) gaat de draagkracht met een veel groter percentage achteruit. Sterker nog, die kan dan plots rond de 0 uitkomen.

Als het om overlijden, is het juist simpel. Sluit een Overlijdensrisicoverzekering af met jou als verzekeringsnemer/begunstigde op het leven van je ex. Als je ex daaraan meewerkt en een gezondheidsverklaring kan/wil ondertekenen (en niet al te oud is), zijn zulke verzekeringen goedkoop -waarschijnlijk kan dat zelfs gewoon online bij elke verzekeraar. De problemen ontstaan pas als je risico's rondom arbeidsongeschiktheid wil verzekeren.

Tinus_p

Tinus_p

14-08-2010 om 19:01

Beemer

Beemer:
Daarnaast weet ik niet of er een verzekering bestaat voor inkomensverlies door wegvallen partneralimentatie bij overlijden. Staat daar niks over in een echtscheidingsconvenant? Of heeft de wet daar geen bepaling over? Dat bij overlijden van de partner die alimentatie betaald, de restjaren alimentatie vanuit de erfenis betaald moeten worden? "
Nee. PA is namelijk inkomensoverdracht, en als het inkomen wegvalt (een dode heeft geen recht op salaris of uitkering :S) valt ook het recht op inkomensoverdracht weg.

In dat opzicht is PA bijzonder mallotig. Er is dus 12 jaar recht op een significant deel van het inkomen van je ex, met daarbij het recht op indexering (automatische verhoging) en zelfs het recht op verhoging bij gestegen inkomen, maar na 12 jaar houdt dat recht patsboem op. En als het inkomen van ex wegvalt ook.

Morgana Fata

Morgana Fata

14-08-2010 om 20:55

Halfwees

Mocht je ex-partner komen te overlijden, dan heeft de verzorger van de kinderen recht op een half wezenuitkering. Zie: http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=197

de halfwezenuitkering bedraagt euro 248,28 bruto per maand, exclusief vakantietoeslag van euro 19,60 bruto per maand. Het maakt niet uit hoeveel kinderen er zijn, maw, bij 5 kinderen krijg je niet 5 keer het bedrag.
Aangezien je zegt dat je een laag bedrag aan pa krijgt, zou dit toch wel een stukje moeten helpen in geval van overlijden.

Mocht je ex werkeloos of arbeidsongeschikt worden, dan kan hij waarschijnlijk wel meer zorgen voor de kinderen, waardoor jij meer ruimte krijgt om te werken.

Zeker als je op dit moment eigenlijk geen geld kan missen zou ik zeker niet investeren in zoiets onzekers als een verzekering voor dit. Tenzij je gezien een zeer verslechterde verhouding tussen jou en je ex voorziet dat hij binnenkort geen gebruik kan maken van zijn remkabels wegens doorgeknipt. Alhoewel het dan ook maar de vraag is of je de levensverzekering uitgekeerd krijgt .
Succes met afwegen.

Nog een vraag

Mijn huidige man heeft een ex die tijdens de scheiding heeft afgezien van haar recht op zijn ouderdomspensioen.
dit is ook schrifetelijk vastgelegd.

Beemer,ik lees dat jij schrijft dat deze ex daar dus alsnog aanspraak op kan maken? ondanks dat ze er van af ziet,en ondanks dat hij opnieuw getrouwd is?
en geldt dit alleen bij zijn overlijden of ook indien hij 65 wordt en met pensioen gaat?

Beemer en izar

dank voor jullie heldere uitleg.
ik besef dat ik twee dingen door elkaar haal,namelijk het ouderdoms pensioen en het nabestaanden pensioen.

Vic

Vic

15-08-2010 om 14:48

Levensverzekering

Waarom sluit je niet gewoon een levensverzekering af? Die kun je ook voor een periode van 10 jaar afsluiten. Op independer.nl kun je berekenen wat je premie wordt.

Tinus_p

Tinus_p

16-08-2010 om 09:31

Vic

Vic:
"Waarom sluit je niet gewoon een levensverzekering af?"
Geen levensverzekering (met kapitaalopbouw en dus uitkering aan het eidn), maar een overlijdensrisicoverzekering (zonder kapitaalopbouw). Veel goedkoper.

Vic

Vic

16-08-2010 om 10:00

Dat bedoel ik

Inderdaad een risicoverzekering voor een periode van 10 jaar, die uitkeert als de ex overlijdt en na die 10 jaar eindigt. Ik had al even rondgekeken. Als je 35000 euro verzekert, betaal je ongeveer 12 euro per maand.

regelaar

regelaar

16-08-2010 om 12:01

Bedankt!

Bedankt voor het reageren en het meedenken.
Ik ga mij zsm verdiepen in een overlijdensrisicoverzekering en deze afsluiten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.