Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vic

Vic

12-10-2009 om 09:31

Toeslagen, vraag over wetsartikel

Ik heb een vraag over de Algemene wet inzake inkomensafhankelijke regelingen. Het gaat over het begrip toeslagpartner. Op welke datum denken jullie dat er sprake is van een toeslagpartner als je onderstaande definitie uit de wet leest, 1 april of 1 augustus?
A & B trouwen op 1 april, en gaan vanaf 1 augustus samenwonen en inschrijven op hetzelfde adres.

"Artikel 3. Partner

1.De partner van de belanghebbende is degene die hierna als eerste wordt genoemd:

a. de niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot of geregistreerde partner;

(...)

2.Degene die ingevolge het eerste lid voor een deel van het berekeningsjaar als partner wordt aangemerkt, wordt ook als partner aangemerkt in de andere perioden van het berekeningsjaar, voor zover hij in die perioden op het zelfde woonadres als de belanghebbende staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens."

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

12-10-2009 om 12:04

1 april

want dan ben je juridisch aan elkaar verbonden.
je hoeft volgens de huwelijkswet geen gemeenschappelijk huishouden te voeren. Dus zelfs als ze nooit op het zelfde adres ingeschreven staan zijn ze nog elkaars toeslagpartner.

Vic

Vic

12-10-2009 om 12:16

Lid 2

Waarom staat lid 2 er dan? Daar lees ik in dat je als je ingevolge lid 1 toeslagpartner bent voor een deel van het jaar (dus door bijv. huwelijk), je dat voor de rest van het jaar bent voor de maanden dat je op hetzelfde adres staat ingeschreven.

Sascha2

Sascha2

12-10-2009 om 20:09

Zoals ik het lees

is het per 1-4, want dat is de trouwdatum en dus zijn partners vanaf die datum echtgenoten. Lid 2 bepaalt dat indien de partners al eerder samenwoonden dan getrouwd waren, de partner ook in de eerdere periode van het lopende jaar als toeslagpartner aangemerkt zal worden. In jouw voorbeeld speelt dit niet, omdat het samenwonen pas na het huwelijk gebeurde, terwijl lid 2 de situatie beschrijft van samenwoning vóór een huwelijk. Althans, zo lees ik het

Ook

ik lees het net zo als Sascha. 1 april dus.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

12-10-2009 om 22:21

Hmmm

Ik heb het al tig keer gelezen, maar blijkbaar mis ik iets. Uit welk woord moet ik opmaken dat ze in lid 2 doelen op voorgaande perioden?

Tinus_p

Tinus_p

13-10-2009 om 09:07

Zoals ik het lees

Vic:
"Uit welk woord moet ik opmaken dat ze in lid 2 doelen op voorgaande perioden? "
Als ik het goed lees, gaat het daar niet om. Het gaat er om, dat als je samenwoont, je niet automatisch toeslagpartner bent. Behalve als je het hele jaar samenwoont en in de loop van het jaar trouwt -dan ben je automatisch het hele jaar toeslagpartner.

Vic

Vic

13-10-2009 om 12:36

Iedereen kan toeslagpartner zijn

Het is toch juist zo dat als je samenwoont, met wie dan ook anders dan ouders/kinderen, degene met wie je samenwoont je toeslagpartner is. Daarom heb ik geredeneerd dat ik als niet samenwonende geen toeslagpartner had (dat geldt immers ook als je in scheiding ligt en al apart woont, dan heb je ook geen toeslagpartner). De belastingdienst heeft nu mijn kindertoeslag herzien (of ik even 660 euro wil terugbetalen) en ik vrees het ergste voor m.n. de kinderopvangtoeslag wat echt om duizenden euro's gaat. Het voelt ook oneerlijk. Toen wij nog niet samenwoonden hadden we elk een eigen huis, huishouden en kosten, en had ik die toeslagen gewoon nodig om rond te komen.

Sancy

Sancy

13-10-2009 om 13:56

1 april

ik lees er ook 1 april in.
Zoals je al schrijft: (bijna) iedereen kan toeslagpartner zijn. Niet iedereen kan je echtgenoot of geregistreerd partner zijn. http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/
het artikel stelt niet voor niets in het eerste lid: de partner is degene die hierna als éérste wordt genoemd. In jouw geval valt je partner onder lid 1 sub a.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.