Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

bieb63

bieb63

25-01-2019 om 13:42

toeslagen


Yanea

Yanea

26-01-2019 om 18:42

Dees

Je bent hilarisch!

Yanea

Yanea

26-01-2019 om 18:44

Oh, en Dees

Ieder weldenkend mens kan zich voorstellen dat bedrijven gewoon belasting moeten betalen over hun winst, zodat hardwerkende burgers niet opdraaien voor de miljoeneninkomsten van zakkenvullers.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-01-2019 om 19:05

WoW wat een luxe

Huurtoeslag krijg je tot een inkomen van ca 25.000. Zorgtoeslag ook zoiets? Dat zou ik geen luxe noemen, eerder vrijwillig aan de bedelstaf.
Tja, en het is nu eenmaal zo ingericht dat je toeslagen krijgt ondanks vrijwillig laag inkomen, itt bijv bijstand en WW waarbij je sollicitatieplicht hebt. Ik vind het ook apart, maar dat was vroeger niet anders, met bijv het ziekenfonds en huursubsidie.

Dees

Dees

26-01-2019 om 19:23

Nou

Nou ja als je bedenkt dat zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget(bij 1 kind) bij elkaar jaarlijks al snel 9600 euro netto kunnen zijn....wls je dat bruteerd en optelt bij bijvoorbeeld een inkomen van 15.000 euro dan kom je al snel op een inkomen van 31.000....dat betekend dus dat als je 50% werkt je de rest aangevuld kunt krijgen in toeslagen (en nog meer) je praat erover of her niets is. Maar het is veel heel veel geld waar mensen keihard voor werken.

En yanea de discussie was toeslagen en geen vpb.

Half a twin

Half a twin

26-01-2019 om 19:57

Toeslagen zijn een recht.

Oké, dat is dan zo.
Mag ik dan wel zeggen dat ik enigszins verbaasd ben over de manier waarop sommigen gebruik maken van dat recht.
Kort gezegd dat ik baal van de buurtgenoot die na ieder (jaar)contract weer ern poosje op kosten van de staat (wij allemaal dus) leeft met een WW uitkering en dan ook weer recht heeft op toeslagen. Dit uitgebreid staat te bespreken met zijn buurman zodat iedereen het kan horen.
HIj zegt ook letterlijk dat hij weer fijn x weken recht heeft op WW.
Een situatie die al duurt zolang wij hier wonen, ook voor de crisisjaren had hij steeds korte baantjes en kon dan weer een poosje hele dagen met zijn hengels op pad van "onze centen".
Op die manier zou ik niet kunnen leven.

Triva

Triva

26-01-2019 om 20:19

hoe heet het

Ik weet niet of het een naam heeft maar stel dat je 1000 euro per jaar minder gaat verdienen krijg je dan minder dan 1000 euro aan toeslagen of meer? Dus ga je er met 1000 euro minder verdienen op vooruit of achteruit? Het lijkt me toch echt achteruit en de grenzen liggen echt niet zo hoog dat je er lekker van kan gaan leven als je in die toeslagensector komt.

Ik zag bijv dat als ik 1000 euro per jaar meer ging verdienen mijn zoon niet 1000 euro minder aanvullende beurs kreeg maar minder. Zou dat bij huurtoeslag en zorgtoeslag ook zo werken? Dus x bedrag meer verdienen is een vermindering van je toeslag maar kleiner dan x?

Dees

Dees

26-01-2019 om 20:34

Nee

Nee triva maar het is wel zo dat 1000 euro op jaarbasis veel kan schelen. Je kunt het op toeslagen.nl allemaal berekenen. Er zijn mensen die niet meer gaan werken omdat 1000 euro op jaarbasis meer verdienen zomaar een paar duizend op jaarbasis aan toeslagen kan schelen.

Denk het niet Triva

Dat is juist het probleem van de armoedeval. Als je iets meer gaat verdienen gaan een aantal toeslagen er af of worden minder en dan blijk je ineens netto een heel stuk minder inkomen te hebben. Maar ja, je moet ergens een grens trekken. De bureaucratie is toch al vreselijk, als je het allemaal in een glijdende school per individu zou moeten berekenen raken we failliet.

Triva

Triva

26-01-2019 om 20:38

Ik weet het niet

1000 euro meer verdienen betekende dus niet dat mijn zoon 1000 euro minder aanvullende studiefinanciering kreeg. Waarom zou dat wel zo zijn met toeslagen?

Angela67

Angela67

26-01-2019 om 21:31

solidariteit

zo heet dat.
Een groot goed. Ik hoop dat de hele wereld uiteindelijk dat model kan inrichten.
Ik vind dat je dankbaar moet zijn dat we het hier zo goed hebben en als iedereen zo doorgaat met individualiseren en op die manier beoordelen wat een ander al dan niet zou mogen hebben, dan gaat het bergafwaarts. Het is een glijdende schaal.
Als je iets wilt veranderen hierin ga dan de politiek in en probeer er op een democratische, positieve manier aan te werken dat er geen misbruik wordt gemaakt. Maar ga niet lopen klagen op een forum.
gr Angela

Dees

Dees

26-01-2019 om 21:36

Tabellen

Omdat dat in tabellen gaat en niet in percentage van het inkomen. Dus stappen van een x bedrag aan belastbaar bedrag. Zo kan het dus voorkomen dat bijvoorbeeld kinderopvang toeslag voor iemand met een hoog inkomen en een grote hypotheek rente aftrek hoger uitvalt als iemand met een hoge huur en een lager inkomen.

Dees

Dees

26-01-2019 om 21:39

Angela

Zullen we dan nergens meer over praten hier?

Iemand is het niet eens met de alimentatie, niet zeuren dan moet je maar de eerste kamer in om.de wet te kunnen aanpassen.

Iemand vind de regels op school te streng, dan moet je maar in het bestuur van de school gaan werken.

Solidair moet je inderdaad zijn vooral naar de mensen die buiten hun vrij wil het niet beter hebben, maar daar zit te crux, de mensen die misbruik maken van de solidariteit die in dit land geldt.

Caesar

Caesar

26-01-2019 om 21:51

Kleuren

“Als je iets wilt veranderen hierin ga dan de politiek in en probeer er op een democratische, positieve manier aan te werken dat er geen misbruik wordt gemaakt. Maar ga niet lopen klagen op een forum.”

Jullie mogen niet buiten de lijntjes kleuren van juf Angela....

Angela67

Angela67

26-01-2019 om 21:54

dees

precies wat je zegt.
praten wel, maar klagen niet. Je hoeft niet de poten onder het stelsel van toeslagen of alimentatie af te vallen als je vindt dat er misbruik gemaakt wordt.
dat is wat ik bedoel.
Het zijn de mensen die het systeem misbruiken, maar er zijn helaas genoeg oproerkraaiers of domme mensen in Nederland die alleen de negatieve kanten zien en dus het hele systeem op de helling willen zetten.
Dus de begin-poster stelt dat het vreemd is dat je zelf mag besluiten om minder te werken en ze vindt het vreemd/bijzonder/ze is het er niet mee eens dat er dan recht op toeslag kan ontstaan.
Ja duh? Dit is een systeem wat die mogelijkheid biedt en het biedt nog heel veel meer mogelijkheden. Dat iemand vrijwillig besluit om minder te gaan werken en dan het voordeel heeft dat de staat iets aanvult wil toch niet zeggen dat dús iedereen dat gaat doen en dat dús het systeem rot want niemand mag profiteren van mijn belastinggeld? Er is nog altijd een over overload aan mensen die liever meer werken en ook graag zelf werken. Die paar mensen die op deze manier minder geld hebben dan ik maar wel hun leven zo kunnen inrichten, daar ga ik niet failliet aan, gaat de Nederlandse staat niet failliet aan én het biedt ruimte om je leven anders in te richten.
What's wrong? Ik denk zelf dat we toe zullen gaan naar 3- of 4-daagse werkweek en dat tijd positiever gewaardeerd zal gaan worden. MAar zelfs als dat niet gebeurt vind ik een zekere mate van vrijheid hierin heel belangrijk.
gr Angela

Half a twin

Half a twin

26-01-2019 om 22:00

Solidair

Mensen die toeslagen nodig hebben en van dat recht gebruik maken kunnen op mijn solidariteit rekenen en ook nog op mijn hulp als ze iemand nodig hebben om de formulieren met ambtelijke taal in te vullen.
De buurtgenoot en zijn buurman die open en bloot op de kinderspeelplaats elkaar tips geven hoe je ontslagen kunt worden of op een andere manier je inkomen kunt laten dalen waardoor je recht hebt op toeslag x of y of kwijtschelding van afvalstoffenheffing die kunnen niet echt rekenen op mijn solidariteit. Dat is misbruik maken van ons sociale stelsel.
Prima als hij hele dagen wil gaan vissen maar hij kan ook 3 dagen werken en 4 dagen vissen. Dan betaalt hij zijn hobby zelf.

Half a twin

Half a twin

26-01-2019 om 22:04

Als hij dan toch nog wat recht heeft op toeslagen, prima! Hij levert ook een bijdrage aan het stelsel.

bieb63

bieb63

26-01-2019 om 23:21

Wat een rare discussie weer.....

Het gaat weer een kant op die ik niet zo bedoeld heb. Ik vroeg me gewoon af hoe dar nu eigenlijk zat. En verder heb ik alleen aangegeven dat ik het toch wel raar vind als iemand uit luxe minder gaat werken en dan aangevuld krijgt. Zo raar is dat toch niet om te denken dat daar die rregeling eigenlijk niet voor bedoeld is? Ook al realiseer ik me volledig dat daar moeilijk wetgeving over te maken is ivm controleerbaarheid en vooral ook het individueel te kinnen beoordelen.
En verder ben ik absoluut voor solidariteit.

Angela67

Angela67

26-01-2019 om 23:32

Definitie van luxe

Het zegt vooral iets over jou. Ik zou het bijvoorbeeld heel noodzakelijk kunnen vinden om minder te werken zodat ik in die tijd dingen kan doen waar de overheid niet voor betaalt.
Gr Angela
PS je realiseert je wel dat het qua absolute bedragen niet tot rijkdom leidt? Misschien helpt dat.

Triva

Triva

26-01-2019 om 23:47

Precies angela

Je kunt weinig met die vrije dag, als je substantieel toeslagen krijgt zit je behoorlijk laag

De 4 toeslagen.

Huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kind gebonden budget.

Het valt mee met de verdeling van toeslagen bij lage of hoge inkomens. De hoge inkomens zijn er door veel uren werken en daar wordt dus meer gebruik gemaakt van de kinderopvangtoeslag.
En tot zo'n 44.000 euro aan inkomen krijg je ook nog (een gedeelte) kind gebonden budget.

En als ik naar ons eigen gezin kijk komen wij niet in aanmerking voor welke toeslag dan ook. Maar toch vallen wij onder de 4 miljard euro zorgtoeslag, de toeslag waar het meeste geld in gaat.
Waarom? De meeste thuiswonende 18 plussers komen hiervoor in aanmerking. Eigenlijk vreemd, zoon woont thuis, wij hebben een financiële zorgplicht voor hem, maar zijn ziektekostenpremie hoeven wij niet te betalen.

Half a twin

Half a twin

27-01-2019 om 00:00

Wat is luxe?

Een dag tijd hebben voor je hobby? Dat hoeft helemaal niet veel te kosten hoor, nket alles is in geld uit te drukken.
Die buurtgenoot van mij zit met een trommel brood en een thermoskan koffie aan de vaart met zijn hengels.
Low budget genieten kan ook heel "luxe" zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

27-01-2019 om 00:34

Goede oude tijd

Omstreeks 2005 betaalde ik geen inkomstenbelasting. Veel ‘toeslagen’ waren toen nog heffingskorting (o.a. alleenstaande ouderkorting) en ook ziektekosten kon je ruim aftrekken. Dus 0 bijdrage aan de schatkist. Ik ontving wel ruim 1200 euro per maand aan kinderopvangtoeslag.
Inmiddels sta ik wel weer in de plus.

Flavia

Flavia

27-01-2019 om 01:01

Van korting naar toeslag

Vroeger waren het inderdaad belastingkortingen. Maar omdat je geen korting op iets kunt krijgen dat je niet betaald konden de lage inkomens niet volledig gebruik maken van de kortingen waar ze recht op hadden. Daarom zijn die kortingen veranderd in toeslagen.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2019 om 01:45

Kortom

Uit de link van Wil maak ik op dat ook de hogere inkomens profiteren van het inkomen van lagere inkomens die weliswaar eventueel met minder werkuren worden verdient, maar waar wel premie van afgedragen wordt.

Ik vind het ergens best begrijpelijk als mensen gaan rekenen of ze wel meer moeten gaan werken. Ik vind het veel gekker dat ze in die richting geduwd worden door hoe het werkt. Ga je net over de rand van je recht op een toeslag, dan kun je het hele jaar terugbetalen. Er gaan stemmen op om dat te veranderen naar dat je gewoon geen recht op toeslagen meer hebt, vanaf het moment dat je inkomen boven de toeslag-grens komt. Zo hou je de moed er meer in dan met een forse terugvordering, waardoor die mensen alsnog moeten sappelen met hun betere inkomen, maar met een schuld.

Wat ik me afvraag: stel dat de aow vermogensafhankelijk zou worden, zou je daar met je hogere inkomen dan begrip voor hebben? Je hebt dan kennelijk zoveel geld op de bank staan, dat de aow wel wat minder kan. Ik vind het heel sympathiek hoor, dat iedereen recht op aow heeft, maar voor wie vindt dat iemand niet minder mag werken en daardoor toeslagen ontvangt, moet het toch heel vervelend zijn om aow te krijgen als dat eigenlijk niet nodig is? Rutte vindt het onzinnig dat iemand met een uitkering vakantiegeld krijgt. Tsjongejonge... je zou er eens wat leuks of nuttigs mee kunnen doen! Maar waar is die tsjongejonge als zijn pappenheimers aow komen aanvragen? Vadertje Drees heeft er goed aan gedaan om de AOW te lanceren, maar dat er totaal niet gekeken wordt naar de noodzaak van deze uitkering, vind ik slordig.

Yanea

Yanea

27-01-2019 om 07:59

Kaaskopje

Dan moeten de mensen die de volledige AOW krijgen, wel kunnen bewijzen dat ze echt niet in staat waren om zelf voor hun pensioen te sparen. Dus niet dat slappe gedoe als parttime werkweken of luxe uitgaven als verre vakanties. Anders worden ze gekort 😈.

Triva

Triva

27-01-2019 om 08:48

Tja

Er zitten hier vast ook mensen die een dermate goed betaalde baan hebben dat ze nidt fulltime hoéven te werken omdat ze niet meer geld nodig hebben. Draai hst eens om: als die wél fulltime werken gaat van elke verdiende euro er 40-50% naar de belasting. Daar kunnen we allemaal van profiteren maar dat missen we. Dat is eigenlijk hetzelfde als een dag minder werken in je slecht betaalde baan, wellicht zwaar werk, wellicht helemaal geen leuk werk met een slechte leidinggevende die onder druk van budgetten leeft en wat meer toeslag krijgen.

Het is makkelijk roepen vanuit een goed betaalde baan die je ook leuk vindt, waar je graag naar toe gaat en waar je misschien zelf ook niet fulltime hoeft te werken. Bedenk dat niet iedereen een baan heeft waar je goed behandeld wordt en waar je energie van krijgt. Ga eens langs bij bijv een orderpickbedrijf van de etos of ah...

Pirata

Pirata

27-01-2019 om 09:26

Yanea

De AOW is gelijk voor iedereen, gewerkt of niet. Als je maar in NL woonde óf je bij verblijf in het buitenland verplicht verzekerd hebt. Het is anders dan een pensioen.

Yanea

Yanea

27-01-2019 om 09:29

Pirata

Het was een grapje ☺

Pirata

Pirata

27-01-2019 om 09:31

Gelukkig 🙂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.