Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

maan.

maan.

04-10-2010 om 22:03

Totaal offtopic, oma kan niet pinnen

Helemaal buiten de onderwerpen op deze site maar ik wil het eigenlijk wel even kwijt. Mijn oma is negentig en kwiek en vief, alleen ze kan/durft niet te pinnen. Ze fietst, ze belt mobiel, maar pinnen dat is écht een brug te ver.

Haar postkantoor is pasgeleden gesloten en nu is ze met mijn moeder wezen pinnen maar dat is dus een drama. ze snapt het niet, en volgens mijn moeder zal ze dus van ze langzalzeleven nooit alleen een succesvolle pintransactie kunnen uitvoeren.

Er lopen toch wel meer mensen rond (evt met rollator) zoals mijn oma, er zullen er toch wel meer problemen mee hebben? Hoe doen die dat dan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

04-10-2010 om 22:21

Niet

Mijn oma ging een keer per maand naar de bank om 700 euro op te nemen. Dat ging nooit allemaal op, dus toen ze naar een zorginstelling verhuisde kwamen we erachter dat er in haar geldkistje duizenden euro's zaten Dat is weer veilig allemaal op de rekening gezet, en sindsdien pint mijn vader voor haar als ze geld nodig heeft.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2010 om 22:22

Mijn oma

Mijn oma kon ook niet pinnen. Dus mijn moeder, die gemachtigd was, nam regelmatig geld voor haar op. Nu was mijn oma niet meer kwiek en actief, dus m'n moeder gaf ook het grootste deel van het geld van m'n oma weer uit (deed de boodschappen enzo)
Weet je waarom het niet lukt? Is het te moeilijk, vindt ze het eng?
Zijn er geen andere mogelijkheden?
- Het pinnen een aantal keer samen oefenen. Heel langzaam, steeds opnieuw, schrijf de stappen op en laat 't 'r zelf doen terwijl je meekijkt en alleen aanwijzingen geeft als ze vastloopt.
Op onderstaande website kun je ook online oefenen.
http://www.steffie.nl/bankpas/pinpas_opnemen/

- Is er geen mogelijkheid om toch bij een bank te oefenen? Hier is het postkantoor ook gesloten, maar er is wel een ing-kantoor voor in de plaats gekomen. Of toch overstappen naar een andere bank, die wel een vestiging heeft.
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article819296.ece/Pinnen_kun_je_leren_door_veel_te_oefenen

Onze oma

is ook 90. Ze fietst niet meer, al jaren niet meer. Ze heeft geen mobiel. Maar ze kan wél pinnen. Ze doet dat wel ín de bank, omdat ze zich buiten op straat veel te kwetsbaar voelt.

Oma's die niet durven te pinnen laten dat hun (klein)kinderen doen. Tja je mag niemand je pincode geven, maar je moet toch wat als je niet zonder geld wilt zitten.

emma43

emma43

05-10-2010 om 07:36

Oma

Mijn oma pint niet meer sinds de bank weg is,mijn moeder doet dat nu voor haar.We vinden het wel triest dat oudere mensen op deze manier een stukje prive uit handen moeten geven,maar het is niet anders.

Advertentie

Ik begreep uit een advertentie van de ING dat je daar weer gewoon geld aan de balie kan opnemen. Niet dat ik me er echt in verdiept heb verder, maar misschien is dat een oplossing.

Groeten,

Temet

Ing of rabo

Volgens mij (zoals ik gehoord heb van ouderen) kan je zowel bij de Ing alsook bij de Rabo nog steeds aan de kas geld ophalen.Zonder pinnen dus. Ik dacht dat je bij de Ing dat gratis kon en bij de Rabo daarvoor jaarlijks iets moet betalen. Bij de Ing kan dat alleen maar als je je daar gemeld hebt en zij daar toestemming voor geven. Maar daar schijnen ze met 80+ers erg coulant mee te zijn. Verder kan je iemand machtigen (b.v. je kleinkind) die dat dan voor je verzorgt. En als laatste kan je ook nog iemand je pincode geven die alleen voor je pint. Maar als je zelf nog 'mobiel' bent en naar de bank kan gaan zou ik eerst maar eens bij de bank informeren.
groeten albana

emma43

emma43

05-10-2010 om 10:16

Dorp

In ons dorp is geen bankfiliaal meer,er is 1 pinautomaat,in de supermarkt,mensen lopen gewoon langs je heen,geen veilig gevoel voor oudere mensen.Oma is 91,dus oma heeft de keus,of met iemand meerijden in de auto of met de taxi naar een bank of iemand laten pinnen.

Puck

Puck

05-10-2010 om 10:50

Precies emma

De tips van bij welke bank het nog allemaal wel kan snijdt geen hout omdat er gewoonweg in veel kleiner plaatsen steeds minder filialen zijn. Dat was ook wat Maan aangaf: "het postkantoor is onlangs gesloten".

An

An

05-10-2010 om 15:43

Mijn oma

mijn oma (88) kan wel pinnen, maar vindt het onhandig vanuit haar scootmobiel te pinnen bij zo'n pinautomaat. Dus mijn moeder of ik pinnen daar voor haar, of ze rekent haar dagelijkse boodschapjes af met haar pinpas, waar ze keurig haar code afdekt tegen het meekijken.
Sinds kort kan ze smsen. Ik krijg regelmatig het smsje: "ikdenkaanjelieverdgroma". Ik moet haar nog even laten zien waar de spatie zit.

Fraz

Fraz

05-10-2010 om 16:26

Chippen

is voor veel ouderen een stuk makkelijker. Bij het verzorgingshuis waar ik werk kun je alleen maar chippen bij het winkeltje, de receptie etc. Er is ook een chipoplaadpunt. Meestal doet dat familie of als ze zelf wel hun pincode weten helpen wij van de receptie (maar draaien ons dus om als de pincode moeten in typen. Bij betalen hoeven ze alleen hun chipknip te geven en op ja drukken. Misschien kan je oma dat nog wel dan kan ze in de winkels gewoon chippen.

Vic

Vic

05-10-2010 om 20:22

Goh

Ik sta hiervan te kijken. Oma's die kunnen sms'en, geweldig! Mijn oma heeft niet eens een mobiel. Mijn ouders wel maar die kunnen niet sms'en.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-10-2010 om 00:35

Vic

Het is echt zo: je bent zo oud als je je voelt. Er zijn mensen van 60 die zich achter hun leeftijd verschuilen (tja, op mijn leeftijd... ) en kwieke 80'ers die nog aan iets nieuws beginnen. Ik blijf me daarover verwonderen.

Bastet

Bastet

06-10-2010 om 07:21

Ja hoor

En ik heb een opa van 95 die pint..)
Bastet

Minet

Minet

06-10-2010 om 10:33

Ook hier

een schoonmoeder/oma die niet kon pinnen. Ze gaf dus haar pinpas incl. pincode aan elke langskomende verzorgster/huishoudelijk medewerkster van het verzorgingshuis mee die maar naar haar glimlachte. Er werd dus regelmatig gepind, maar zeker weten dat niet alles in haar portomonnee terecht kwam. We hebben er nooit werk van gemaakt, waren allang blij dat we niet steeds 200 km hoefden te rijden om haar van geld te voorzien.

Fraz

Fraz

06-10-2010 om 11:54

Minet

dat dat mag. Bij ons mag alleen de wijkmanager en zijn directie secretaresse dat. Als ik in mijn hoofd zou halen als receptioniste om de chipper van een bewoner op te laden en dus de pincode zou weten, zou ik grote problemen riskeren. Wij mogen dat pertinent niet.

Minet

Minet

06-10-2010 om 12:07

Fraz

geen idee of het mag, of het bekend is dat verzorgsters dit doen voor bewoners, echt niet.

Nee mag niet.

Nee hoor, hier is het ook ten strengste verboden dat personeel (ook de directeur bij wijze van spreke) voor cliënten/bewoners pint. Ze doen het óf zelf, of hun kinderen óf een ander famillid en als ze niemand hebben kan er een (vrijwillige) bewindvoerder aangevraagd worden.
Het is zelfs een zéér strenge regel. Je kan er door ontslagen worden bij overtreding. Maar van cliénten weet ik dus ook dat die 2 banken nog kasopnames doen,vandaar.
Hier is ook inderdaad een chipknip-oplaadpunt en ook kan je in winkel,zaal en bij receptie betalen met chipknip. Sommige bewoners doen dat dan ook. Anderen hebben liever contant geld.
Er zijn er trouwens bij ons ook zat die sms-en. We regelen ook met grote regelmaat 'les'in telefoons. Er is ook een internet-cafe met vrij internet. En ook dat is druk bezocht. Wel vrijwel allemaal 80+ ers. De gemiddelde leeftijd ligt bij ons zo ergens rond de 90 denk ik.
groeten albana

Polly Shearman

Polly Shearman

07-10-2010 om 16:14

Beetje ot

Gisteren zaten zoons tekenfilm te kijken. De boeven stalen een handtas van een oud omaatje. Middelste vroeg aan oudste: waarom stelen boeven altijd van oude dametjes?? zegt oudste: die kunnen niet pinnen, dus die hebben altijd lekker veel geld in hun portemonee....

moest gelijk aan dit draadje denken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.