Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Tussentijds opzeggen bij tijdelijk contract

Ik heb net te horen gekregen dat het bij ons beleid is dat bijna alle tijdelijke contracten niet worden verlengd om meer flexibiliteit te creëren. Ik zit aan mijn derde jaarcontract en zal daarom volgend jaar waarschijnlijk op straat staan. Ik lees op internet dat ik niet voor het einde van mijn contract mag opzeggen (er staat niets in mijn contract over dat dit mag). Maar dat betekent dat ik pas tegen het einde van mijn contract zal kunnen solliciteren, wat vrij ongunstig voor mij is.

Of zou ik met een advocaat aanneembaar kunnen maken dat ik eerder weg ga?

Jessica O

Jessica O

03-11-2013 om 08:33

je hebt

Toch gewoon een opzegtermijn van 1 of 2 maand? Dan kun je dat toch aanhouden. Gewoon aan het solliciteren gaan zou ik zeggen, je weet maar nooit.

wizzer

wizzer

03-11-2013 om 09:21

Liat heeft gelijk

Van de site van de rijksoverheid:

Opzeggen tijdelijke arbeidsovereenkomst

"Een tijdelijk contract kan in principe alleen in de proeftijd worden opgezegd. Daarna moet de werknemer het hele contract uitdienen, als er niets over tussentijds opzeggen is afgesproken. Een werkgever kan een schadevergoeding eisen als de werknemer toch tussentijds weggaat."

Maar ik zou eerst met je werkgever hier over praten. Als het toch de bedoeling is om je contract niet te verlengen, dan is er vast wel over te praten dat je (nog) eerder weggaat.

liat

Er zijn drie mogelijkheden om tussentijds weg te gaan. De eerste en de beste is die Wizzer al aangeeft, in onderling overleg. De tweede is gewoon op te stappen, maar dan heeft de werkgever inderdaad recht op een schadevergoeding en dat is dan de zgn ´gefixeerde schadevergoeding´, neerkomend op het loon over de termijn die je anders nog zou hebben moeten werken. Dat wil je niet. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe heet die soep in de praktijk gegeten wordt, maar tamelijk heet, volgens mij.

Mogelijkheid 3 is ontbinding van de arbeidsovereenkomst vragen bij de kantonrechter. Ook dan kan er trouwens een schadevergoeding ten gunste van de werkgever worden opgelegd, maar het is de vraag hoe hoog die dan is.

Mogelijkheid 4 is trouwens ontslag op staande voet te nemen maar dat kan alleen als de werkgever iets ernstig verkeerd doet. Stoppen met het betalen van je loon bijvoorbeeld.

Ik zou maar eens gaan praten met de afdeling PZ, wel zorgen dat je afspraken op papier krijgt zodat er achteraf geen misverstanden kunnen ontstaan. Hoe lang loopt je contract nog trouwens?

Groeten,

Temet

Muriel

Muriel

02-12-2013 om 20:45

Wizzer heeft gelijk

Opzeggen tijdens een tijdelijk contract kan alleen als deze mogelijkheid expliciet gemeld wordt in de arbeidsovereenkomst. Dit geldt overigens voor beide partijen, want ook de werkgever kan niet eerder opzeggen als er niets over is opgenomen.

Aan de andere kant: hoe gemotiveerd is een werknemer die eerder weg wil? Zo'n werknemer kan zich ziekmelden en dan lopen de kosten hoog op voor de werkgever! Ik zou inderdaad met de afdeling P&O gaan praten, zoals Temet adviseert. Of als die afdeling er niet is, met je leidinggevende. Misschien zijn ze welwillend als je tegen het einde van je contract opzegt. Eerst maar eens een nieuwe baan vinden! Succes!

Groetjes,
Muriel

Jesse_1

Jesse_1

02-12-2013 om 22:32

Gewoon even overleggen toch?

Je kunt toch gewoon vragen of ze van plan zijn je contract te verlengen en of het anders een probleem is als je voor het einde van het contract vertrekt? Misschien zijn ze gewoon vergeten om de opzegtermijn in het arbeidscontract op te nemen.
Of heb je echt een vreselijke werkgever die je aan de einddatum van het contract zal houden en wie je niets durft te vragen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.