Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

verhuizertje

verhuizertje

12-09-2010 om 16:11

Uitbouwperikelen

Wij zouden in ons nieuwe huis graag een stukje naar achter gaan uitbouwen. Hoeft niet zoveel 1,5 m is genoeg wat ons betreft. De tuinen zijn daar diep zat voor, zeker 20 m dus er blijft tuin genoeg over.
Nu weet ik dat sommige mensen in overleg met hun buren de muur van de uitbouw voor de helft op de grond van de buren kunnen plaatsen zodat de binnenmuur van de uitbouw rechtdoor kan lopen, zonder inspring. Naar wat wij zo al van de buren hebben ingeschat :s gaan we ze dat niet voorstellen, en dat hoeft voor ons ook niet, de buren mogen geheel hun eigen grond houden en een beetje inspring moet kunnen.
Maar nu, op de erfscheiding staat eerst een meter of 3 gezamenlijke schutting en dan een rij gezamenlijke coniferen. En die schutting mag niet weg van de buren. Het zijn verticale palen die dus op de scheiding staan, met om en om naar boven toe aan de linker en rechter kant horizontale planken. En als die schutting moet blijven staan wordt onze inspring binnen nog groter dat vind ik eigenlijk zonde. Als we de planken aan onze helft weghalen (zou dat wel zomaar mogen? het is tenslotten een -gezamenlijke- schutting) houden we nog steeds de halve breedte van die staanders als extra inspring.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
verhuizertje

verhuizertje

12-09-2010 om 16:13

Ik vergeet

de vraag erbij te zetten. Zou dit nog anders op te lossen zijn?

Tihama

Tihama

12-09-2010 om 18:23

Iets dieper maken?

Tja, zonder medewerking van je buren wordt het lastig.
Ik snap je buren niet zo goed, want waarom niet een stuk schutting vervangen door een gemetselde muur. Weet je waarom ze dit willen? Vinden ze een gemetselde muur lelijker dan een schutting? Of hebben ze bezwaar tegen je aanbouw en proberen ze die op deze manier tegen te houden? Zijn ze bang dat de aanbouw veel zon bij hen weg zal nemen? Ik zou eigenlijk als eerste met je buren gaan praten over de reden van hun weigering. Dan weet je wat je er mee kunt. Misschien is er wel een oplossing te verzinnen waarbij zij er wel mee accoord kunnen gaan.

Als ze echter volharden, dan zou je kunnen overwegen om de aanbouw dieper te maken. Naarmate de aanbouw dieper is, is het minder storend dat je die inspringing hebt, want je houdt een langere muur over. Daardoor oogt de inspringing minder opvallend. Je wint die extra vierkante meters dan ook weer terug. Succes.

Tihama

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

12-09-2010 om 18:51

Eens met tihama

Zowieso, als je toch gaat uitbouwen zou ik minstens 2 meter doen. Je houdt toch genoeg tuin over.

En als je geen vrienden wilt maken...

De uitbouw toch gewoon tot aan de erfgrens zetten. Zo ver ik weet staan zij namelijk niet in recht en jij wel.
Moelijk hoor. En ook erg flauw hoor van je buren.
Of mis ik nu iets?

Wat ik wel weet is dat aanbouwen en een goeie verstandhouding met de buren vaak niet samen gaan.

Dat kan niet

die schutting moet weg, er moet ook gegraven worden dus dat gaat niet samen.

Maar

hebben je buren gezegd waarom ze zo aan die schutting gehecht zijn, er komt nu een mooie muur, onderhoudsvrij. Je kan zelfs voorstellen om het aan hun kant strak te laten stucen (als zij aangeven dat ze het niet mooi vinden) en dat jij de nieuwe schutting betaald.

Maar iig die uitbouw gaat er komen natuurlijk. Hier een uitbouw van 1.80 diep, als we het geld er voor hadden gehad dan waren we dieper gegaan tot 3 meter dan had de tafel er kunnen staan namelijk. De buren hebben zich er ook heel erg mee willen bemoeien maar die hadden zelf een uitbouw op onze grond staan dus die konden niet zoveel argumenteren. Het is nooit makkelijk.

iig wil de aannemer vast ook weten hoe de verstandhoudingen zijn, straks staat hij daar met zijn mannen namelijk wel die schutting weg te scheppen en dan zit hij niet te wachten op geruzie want dat gaat ten koste van zijn tijd (en dus jouw geld).

verhuizertje

verhuizertje

13-09-2010 om 22:03

Lastig dus

Een grotere uitbouw willen we niet, dat heeft te maken met o.a de manier waarop de garage naast het huis staat etc. We hebben bij mensen in de straat een uitbouw gezien van 2,5 m en dat geeft geen mooi effect vinden wij. Bovendien is kleiner goedkoper en waarom zou je meer betalen voor iets dat je minder mooi vindt.
Maar goed, we moeten dus maar eens nadenken wat strategische stappen zijn. Waarom de buren het niet willen, waarschijnlijk omdat ze alles bij het oude willen houden. Ze gingen al steigeren toen we een struik uit onze tuin haalden die bij ons wat teveel licht wegnam naar onze zin, maar die bij hun vanuit huis ook te zien was. Wat we nu toch hadden gedaan, dat was een mooie struik en die stond er al heel lang en nu was het van hun uit gezien veel minder mooi. Toen ik zei dat hij in al die jaren wat te groot was gegroeid en we hem bij ons teveel licht vonden wegnemen zei buurman dat dat heus wel meeviel. Huh?
Manda, waarom moet die schutting weg? De uitbouw kan toch naast de schutting staan? Als wij de schutting graag willen vervangen door de zijmuur van de uitbouw maar van de buren mag de schutting niet weg dan hebben we een patstelling. Het beste zal wel zijn om met een vrij grote inspring te leren leven, iemand daar nog leuke inrichtingsideeën voor?

Mijn advies

Doe een beroep op het 'ladderrecht', daarmee kan je het terrein van een buur betreden als het nodig is voor het onderhoud van je woning. Verwijder dan tijdelijk de schutting en bouw je muur tot aan de erfgrens. Als je dan de schutting moet terugplaatsen zeg je 'oeps, vergissing!'

Maxime.M

Maxime.M

14-09-2010 om 09:05

Terugplaatsen

Hoi,

Voor het bouwen van de uitbouw zal de schutting sowieso weg moeten, die muur moet toch aan de andere zijde netjes afgewerkt worden. Als alles klaar is kan je met de buren bespreken, de schutting kan terug tegen jullie nieuwe muur, het hoeft dan niet met dikke schuttingpalen maar kan gewoon met wat tussenlatten aan de muur bevestigd worden, voor hun verandert er dan helemaal niets. Maar ze kunnen, als ze er al een beetje aan gewend zijn, de muur ook zo laten, of glad laten stucen. Kortom, zij hebben meerdere keuzes en de schutting kan altijd nog terug (en doordat je dus dunnere latten gebruikt om de schutting weer aan de muur te plaatsen, zal die schutting amper van plek verplaasten.
Sommige mensen zijn inderdaad star bij veranderingen. Willen het liefst alles bij het oude houden, maar ja, dan zou je nooit iets kunnen veranderen, ze zullen er vast wel aan wennen.

Maxime

Hanne.

Hanne.

14-09-2010 om 14:30

Oeps vergissing lijkt me niet handig

Het lijkt me niet handig om je op 'oeps vergissing' te beroepen. Voor een uitbouw is een bouwvergunning nodig, en daar staat tot op de cm op waar de uitbouw geplaatst gaat worden.

Maar, uitbouwen tot de erfgrens zou in principe moeten mogen. De buren kunnen niet afdwingen dat jij de stukken schutting die op/boven jouw terrein staan laten staan. En ja, om de uitbouw te plaatsen zal de schutting toch ook van z'n plaats moeten. Er zal toch ruimte nodig zijn om er aan te werken. Fundering's gat is meestal toch echt iets breder dan de fundering. En een muur voegen kan ook allen als je er bij kan. De schutting zal hoe dan ook toch (tijdelijk) weg moeten.

Nu we het toch over uitbouwen hebben:
Mijn buren willen ook gaan uitbouwen. Zijn we niet blij mee (zon weg) + een hoge zwartstenen muur in onze tuin, terwijl onze tuin volledig met een rode bakstenen muur is ommuurd. Vooral van dat laatste vinden we het jammer dat de buren ons niet tegemoed willen komen, want zij zien die muur uiteindelijk helemaal niet.

Maar...om de uitbouw te plaatsen moet een deel van ons terras weg. Erg jammer, vooral omdat het hele grote tegels zijn die we er niet zelf in terug kunnen leggen. Hebben wij op de een of andere manier recht op vergoeding van de kosten die we moeten maken voor het opnieuw aanleggen van het terras? 5 Jaar geleden heeft het aanleggen nl ruim 1000 euro gekost, en ik heb weinig zin om dit bedrag weer uit te geven omdat de buren nu een uitbouw willen.

Hanne

Deze uitbouw is vergunningsvrij en ook bij het maken van bouwtekeningen kun je je vergissen. En bovendien kijkt de gemeente niet naar erfgrenzen. Dus al zou je uitbouw op tekening op de grond van de buren plaatsen (gevalletje Manda) dan is de kans best groot dat ze dat gewoon vergunnen.

In jouw geval lijkt het me inderdaad niet meer dan logisch dat de buren er voor zorgen dat je terras er straks weer spik en span bij komt te liggen. En ik vind het eigenlijk ook wel dat ze zouden moeten aanbieden om de muur aan jouw kant zwart te maken, niet met stenen dan toch in ieder geval met verf.

Verhuizertje

Kun je je keuken er niet tegenaan plaatsen.

Ik ken iemand met ook nogal moeilijke buren en een achtertuin die schuin op het huis staat. Zij hebben de aanbouw aan beide kanten een stuk laten inspringen en aan een kant de keuken in een L-vorm laten plaatsen. Zie je bijna niets van.

Ik zou trouwens zuinig zijn met het je buren naar de zin te maken. Ik denk toch echt dat ze zouden moeten gaan wennen aan het feit dat er soms dingen veranderen. Het verhaal over de plant vind ik echt te gek voor woorden.

Hanne.

Hanne.

15-09-2010 om 11:09

Inderdaad geen vergunning!

Chips de buren hebben inderdaad geen bouwvergunning nodig voor een uitbouw. Terwijl wij er voor onze (vergelijkbaren) uitbouw wel een nodig hadden. Blijkt te komen doordat we een hoekwoning hebben, en het aan het open baar groen grenst.

Bizar hoor. Zelfs voor het plaatsen van voor onze schuur hadden we een vergunning nodig. Heeft maanden (en flink geld) gekost. Waarbij we nog hebben moeten beargumenteren dat de fundering wel stevig genoeg was!!

Maar de buren mogen dus van alles en nogwat op hun terrein neerzetten zonder vergunning. Soms zitten de regels raar in elkaar.

Hanne

Ja soms wel ja...

Zei zij nadat zij eindelijk, na een jaar soebatten, de felbegeerde vergunning voor de uitbouw in handen had.

En hij is nog niet goed, dus we kunnen nog niet verder. GRRRRR!!!!

Jesse_1

Jesse_1

15-09-2010 om 21:26

Actueel

Ha, een actueel onderwerp .
Momenteel wordt bij de buren een aanbouw geplaatst, heel gelukkig worden wij er niet van omdat een hoge muur nu eenmaal licht wegneemt, maar ja, de buren worden er wel gelukkig van .
Zij hebben de muur zo laten plaatsen dat de fundering gedeeltelijk ook op het terrein van beide buren komt, mochten wij (of de buren aan de andere kant) tzt willen uitbouwen, dan kan de buitenmuur weg worden gehaald en een binnenmuur geplaatst. Hierdoor hebben wij beiden dan geen last van inspringing.
De buitenmuur wordt (is) in een lichtgele tint. Bedoeld om onze tuin ook licht te houden.
De buren hebben geen achterom, dus alles komt nu via onze tuin binnen (wij hebben hoekwoning met achterom). Er staan dus al dagenlang werkmannen in onze tuin. Ach ja.... Nu zijn sommigen alleen nogal lomp, de buren gaan de aannemer daarop aanspreken (ze letten bijv. dus niet op bloemenperken).
Ik vind het niet meer dan normaal (Hanne) dat de buren zorgen dat jullie terras er na afloop weer zo uitziet als voor aanvang van de werkzaamheden. En waarom zwarte stenen? Is dat het goedkoopst of zo?! Ik zou ze gewoon na afloop verven (mag dat officieel wel?).
Jesse *een goede buur is beter dan een verre vriend*

verhuizertje

verhuizertje

16-09-2010 om 07:49

Was het draadje kwijt

maar hier istie dus heen.
Zinnige dingen schrijven jullie. Ladderrecht, dat kende ik niet, dank rodebeuk.
Nee, de keuken kan niet in de uitbouw want dan moet de zithoek op een hele rare donkere plek komen.
Dat een uitbouw voor buren minder leuk kan zijn snap ik best. En uiteraard zullen ze inspraak gaan krijgen in hoe de buitenkant eruit gaat zien, zal alles in hun tuin geheel worden hersteld etc. Maar hee, zij hebben aan de voorkant net naast de erfscheiding een enorme conifeer staan, zeker 5 meter breed en heeeel hoog. Die staat voor de helft voor ons raam en neemt aan de voorkant alle zon en veel licht weg. Dus ergens denk ik ook een beetje, niet zeuren.
Dat met die schutting, dat komt na probleemontleden neer op de vraag of een gezamenlijke schutting verplaatst mag worden van OP de erfgrens naar NAAST de erfgrens als slechts 1 van beide partijen iets anders met die erfgrens wil maar de andere partij vindt dat de schutting daar moet blijven? Voer voor juristen. Het zou beter zijn als het zonder juristerij kon maar ik schat helaas in van niet.

Hanne.

Hanne.

17-09-2010 om 10:42

Volgens mij

Volgens mij kan een schutting/erfafscheiding OP de erfgrens daar alleen staan als beide partijeen het daar mee eens zijn. Als jij en je buren het niet eens zijn over de erfafscheiding zou je allebei een eigen afscheiding moeten plaatsen op je eigen grond. Dus nee, ik denk niet dat ze een poot hebben om op te staan.

(maar ik dacht ook dat ze geen vergunning nodig hadden, dus misschien moet je niet te veel op mij af gaan)

Jesse_1

Jesse_1

17-09-2010 om 11:16

Ik dacht juist andersom hanne

Als een schutting op de erfgrens staat, dan is deze mandelig (huh?! en kun je die alleen weghalen als je het er ALLEBEI mee eens bent.
Of het mogelijk is deze te _verplaatsen_ naar de buren weet ik niet, maar ik vermoed van niet.
De buren balen blijkbaar van de aanbouw en denken er plezier van te hebben als ze later de aanbouw achter de schutting zien staan ("zo, de buren hebben toch niet helemaal hun zin gekregen met de aanbouw die wij niet wilden").
Jesse

Hanne.

Hanne.

17-09-2010 om 11:37

Twijfel ook

Ik twijfel ook een beetje. Al je 'm wil plaatsen kan het alleen als beiden het er mee eens zijn. Daaruit concludeer ik dat als één van beiden het er niet (meer) mee eens is je 'm niet verplicht kan laten staan.

Maar misschien dat ik wat te kort door de bocht ga.

Voor de overstekende delen blijf ik van mening dat die niet verplicht hoeven te blijven aan de kant van de uitbouw. Dat is boven eigen grond en kan worden verwijderd zonder dat de buren daar 'last' van hebben

Je valt terug op

de algemene regels in het BW over het opheffen van een gemeenschap. En dat gaat idd allemaal op consensus en anders via de rechter. Dus niet meer de mogeljkheid om de boel op jouw grond te verwijderen en de andere helft te laten staan. Het is een onverdeelde gemeenschap, over de wijze van verdelen moet je tot overeenstemming komen. Gezamenlijk...

Zou...

Dan toch jammer zijn als de schutting bij de eerste de beste storm zomaar omvalt :p

Ik neem tenminste aan dat er dan weer een situatie moet ontstaan waar beide partijen het over eens zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.