Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Update kredietbank

Hallo,

ik wilde je even de gevraagde update geven. Ik had dus de keuze tussen een (dure) advocaat en de Kredietbank. Ik had besloten om eerst de Kredietbank een kans te geven met het idee dat die advocaat altijd nog kan. We hebben ook nog wel wat tijd want er staan nog geen deurwaarders aan de deur.
Omdat we op heel veel gebieden problemen hebben ben ik ook naar een maatschappelijk werkster gestapt. Daar heb ik inmiddels drie gesprekken gehad. Ik hoop dat zij wat praktische hulp kan geven. Ik loop ondertussen al jaren bij de riagg maar daar krijg ik niet echt praktische hulp van.
In ieder geval, de maatschappelijk werkster begon over beschermingsbewind. Ik heb daar meer over gelezen en het lijkt me wel een idee. Die kan ons helpen met de bewindvoerder van de WSNP.
De kredietbank hield zich niet aan de beloofde 14 dagen maar het eerste gesprek is inmiddels geweest. Mijn man kon helaas niet mee want hij was weer ziek. Gelukkig werd mijn uitleg wel geaccepteerd. Ze zei wel dat ze normaal gesproken het gesprek niet aangaan als er maar één partner meekomt. Het is dus wel een schappelijk mens gelukkig. Tsja en verder was het een heel uitgebreid gesprek en ik heb naderhand een lijst thuisgestuurd gekregen met wat ze nog allemaal wil hebben. Die heb ik bijna bij elkaar en morgen kan ie wel weg. Ruim op tijd voor 1-11 want dan moet alles bij haar zijn. Ze zou dan alles gaan bekijken en dan met een advies komen. We zijn in ieder geval opgegeven voor een budgetteringscursus en zij begon ook over beschermingsbewind. Zij vertelde dat tegenwoordig bij de meeste mensen beschermingsbewind aangevraagd wordt als mensen in de WSNP gaan.
Al met al lijkt beschermingsbewind dus wel een goed idee en inmiddels heb ik ook iemand daarvoor benaderd. We zijn nu bezig met het papierwerk en waarschijnlijk gaan we daar binnenkort voor naar de rechter.
Dus echt concreet heb ik niks te melden maar je was zo belangstellend dat ik je even op de hoogte wilde houden
Groetjes
Smiley

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Smiley

Ik heet dan wel geen Elisa maar ook ik waardeer het dat je even terugmeldt hoe e.e.a. gaat.

Heel goed idee om naar een maatschappelijk werkster te gaan trouwens. Die zijn vziw juist goed in praktische hulp. Dat wil zeggen: ze bieden niet alleen een luisterend oor etc, maar geven ook praktische tips en verwijzen door naar nuttige mensen/instanties etc.

Heel veel sterkte verder

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-10-2011 om 22:35

Smiley

Fijn dat je even een update geeft; ik was echt benieuwd hoe eea nu verder was verlopen.
Nou, dan heb je toch weer een forse stap in de goede richting gezet. Praktische hulp is soweiso goed. Maatschappelijk werk kan je daar wel bij hebben en je anders weer doorverwijzen.
Beschermingsbewind is dus dat budgetbeheer. De bewindvoerder regelt dan al je financiele zaken dus daar hoeven jullie je dan niet druk om te maken. Jullie krijgen leefgeld en verder worden de vaste lasten betaald en de aflossingen op de boedelrekening gestort.
Klinkt goed en komt ook allemaal goed! Succes!

Kredietbank...

verwacht daar niet teveel van. Wij zijn nu ruim 3 jaar (!) verder na het begin met de Kredietbank en de minnelijke variant en staan nu alsnog aan het begin van de wettelijke variant. Vooral toch met dank (ahem) aan de kredietbank. Nu een particuliere budgetbeheerder en wat is dat een verademing! Het zal vast ook persoons-afhankelijk zijn, maar de kredietbank heeft ons niet echt verder geholpen, eerder in tegendeel. Goed dus, dat je ook externe/andere hulp hebt. Hou ze betrokken.

sterkte met alles!
Jons

Vic

Vic

26-10-2011 om 17:49

Wat erg

Jons, houdt dat nu in dat je er weer drie jaar aan vast zit? Dat is dan toch ook verschrikkelijk zuur. Ik hoor steeds vaker dat soort verhalen dat mensen langer dan die drie jaar in de schuldsanering zitten. Heel naar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-10-2011 om 19:30

Jons

Dat is zwaar balen ja. Herkenbaar want ik heb ook eerst ruim anderhalf jaar de minnelijke weg gevolgd via de Gemeente en toen pas bleek dat een van de schuldeisers echt niet mee wilde werken dus was het alsnog 3 jaar WSNP.
Helaas geen uitzondering; veel mensen starten met het minnelijke traject (uiteraard) en dat sukkelt zo door totdat een of meerdere schuldeisers toch niet willen werken en dan moet je wel nog de WSNP die dan nog eens drie of zelfs vijf jaar kan duren.
Het is een lange weg en een kwestie van geduld hebben... Sterkte hoor! Hou vol, die schone lei komt er uiteindelijk wel!

Tigress

Tigress

26-10-2011 om 22:00

Smiley

Fijn om te horen dat je deze stappen hebt ondernomen. Ook ik wens je veel succes!

Ot reactie

sorry, smiley, het was niet de bedoeling je draadje te vervuilen!
Ja, we zijn nu in afwachting van de oproep van de rechtbank en dan gaat zeeer waarschijnlijk weer een periode van 3 jaar in. Dan zouden we er al met al bijna 7 jaar inzitten. Ik vind het heftig en ben erg boos geweest op die kredietbank, maar ja, je begint niets.

We gaan gewoon stug door... Die schone lei komt er bij ons echt wel!

Belle Époque

Belle Époque

28-10-2011 om 00:30

Aanvulling voor jons

Mocht Jons vinden dat ik nu teveel zeg, dan mag ze dat gerust zeggen en zou ik het op prijs stellen als het forumbeheer mijn opmerking weghaalt.

Maar ik MOET het nu schrijven: Jons en haar gezin zijn hét voorbeeld van een gezin dat nooit gekke dingen deed, maar door heel botte, gemene pech waar niemand iets aan kon doen in een te sterke maalstroom terecht zijn gekomen waar ze al hun zekerheden kwijtraakten.

En lieve Jons, zeg het eerlijk als ik nu teveel zeg, forumbeheer mag het dan weghalen, maar ik heb al te vaak foute opmerkingen gelezen over "makkelijk, schuldhulp, drie jaar knijpen en dan ben je lekker van de gevolgen van je gat in je hand af." Die mensen wil ik graag voor zijn.

Smiley69

Smiley69

29-10-2011 om 02:17 Topicstarter

Jons en de anderen

Uiteraard gold mijn update ook voor alle anderen die gereageerd hebben. Nogmaals dank voor jullie reacties.
Wij hebben straks een huurwoning nodig en wie weet wat nog meer. Vandaar dat het me een handige stap leek om naar de plaatselijke maatschappelijk werkster te gaan. Ik loop zelf al jaren bij de Riagg dus mijn ei kan ik wel kwijt maar inderdaad juist die praktische hulp heb ik nu nodig.
Dat beschermingsbewind wordt uitgesproken door de rechter en vanaf dan regelt de bewindvoerder alle financiele zaken. Wij krijgen leefgeld en als het straks inderdaad lukt met de WSNP dan regelt de beschermingsbewindvoerder alles met de WSNPbewindvoerder. Als ik zo de berichten hier en op internet lees gaat me dat enorm veel gedoe en ergernis schelen.
Jons, maakt niet uit hoor. Ik lees jouw verhaal met grote belangstelling. Dergelijke verhalen zijn ook de reden waarom de budgetcoach ons die advocaat aanraadde. Het schijnt heel vaak voor te komen dat die minnelijke trajecten oneindig duren en mensen daarna nog eens de volle 3 of 5 jaar de WSNP in moeten. En dan ben je dus inderdaad gauw 7 jaar verder. Wat ontzettend zuur voor jullie. Heel veel sterkte.
Ik ben van plan de Kredietbank heel scherp in de gaten te houden en ik hou zelf ook bij wanneer wat gebeurt. Bij ons zijn er maar een paar schuldeisers dus dat kan in principe snel geregeld zijn. Zeker als de Kredietbank uitlegt wat onze situatie is want dan snapt iedereen dat er geen aflossingscapaciteit is. Die advocaat hou ik gewoon achter de hand. Mocht het echt niet lukken met de Kredietbank dan zet ik die alsnog in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.