Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ZZP-er to be

ZZP-er to be

03-10-2009 om 09:29

Uurtarief zzp-er

Maandag heb ik een afspraak bij de Kamer van Koophandel om mezelf in te schrijven als ZZP-er.
Ondertussen ben ik al gevraagd om een interim-management klus te gaan doen, daarover komt komende week meer informatie vrij en hoop ik dat ik de klus ga krijgen.
Maar nu ligt er de vraag wat mijn uurtarief is.
Ik heb natuurlijk al gegoogled, en veel informatie gevonden, maar wat is een reëel tarief om een eerste klus voor te doen? Ik wil mezelf natuurlijk niet de markt uit prijzen, maar wil ook niet te weinig vragen. Het voorstel van het buro dat mij voor de klus belde (als tussenpersoon dus) stelde het bedrag van 60 euro voor. Is het dan nog gebruikelijk om reiskosten te rekenen? En reken je de reisuren ook door?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

03-10-2009 om 09:50

Ex alles

Ik vind het geen hoog tarief (maar ik weet uiteraard de sector niet) Je kunt het laten afhangen van hoe lang de klus gaat duren (als het een paar maanden is kan je uurtarief lager zijn dan als het gaat om drie weken ofzo) Tarieven zijn altijd ex BTW, en ex alle andere bijkomende kosten. Je rekent geen reiskosten én reisuren als het gaat om woon/werk, maar wel weer de reisuren- en kosten die je tijdens het werk maakt.

ZZP-er to be

ZZP-er to be

03-10-2009 om 10:01

Sector

De sector waarin ik mijn werk zal verrichten is zorg/welzijn/kinderopvang

Ellen Wouters

Ellen Wouters

03-10-2009 om 12:14

Declarabele uren en werkuren

Vuistregel is dat als je al je werkuren declareert, dat dan je uurtarief wat lager is. Ik ken zzp-ers die dan inderdaad rond de 60 euro zitten. Daarbij telt het reizen van en naar de klant niet mee, maar reizen die je in opdracht van de klant maakt wel.

Als niet al je uren declarabel zijn, is je uurtarief hoger. Bijvoorbeeld sommige consultants, advocaten en dergelijke werken ook uren die ze niet bij de klant in rekening kunnen brengen, en dat zit verdisconteerd in een hoger uurtarief.

mopperkont

mopperkont

03-10-2009 om 15:45

Vreemde vraag

Het ligt er natuurlijk maar net aan wat voor een soort werk je doet. Maar ik neem aan dat je eerst hetzelfde werk in loondienst hebt gedaan. Dan kun je wat je toen verdiende als uitganspunt nemen, daar doe je dan om te beginnen bijvoorbeeld 1/3 bij om de tijd dat je niet ingehuurd wordt te compenseren.
In de branche waar ik in zat was het normaal om een beetje te onderhandelen. Dus je gaat een beetje aan de hoge kant zitten en dan komen ze met een tegenvoorstel dat je al dan niet accepteerd.
Ik heb niet meegemaakt dat mensen niet genomen werden omdat ze te goedkoop waren. Wel dat mensen voor te lage tarieven werkten.
Ik zou eens rondbellen en rondvragen bij detacheerders wat er voor jouw soort zzp-ers betaald wordt.

ZZP-er to be

ZZP-er to be

03-10-2009 om 16:14

Mopperkont (ot)

Als je mijn postings goed had gelezen had je ook gezien om welk werk het gaat en was de vraag ineen een stuk minder vreemd geweest.

ZZP-er to be

ZZP-er to be

03-10-2009 om 16:15

Dank tot zover!

Met de anwoorden van Yta, Ellen en KZ kan ik zeker verder, Dank!

Inge M

Inge M

03-10-2009 om 19:39

Goed dat ik niet gereageerd heb

Dat wilde ik eigenlijk wel doen maar nu ik zie hoe een antwoord (van Mopperkont) afgekeurd wordt en alleen de anderen bedankt worden, heb ik in één keer geen behoefte meer om mijn ervaringen in dit onderwerp te delen.

ZZP-er to be

ZZP-er to be

03-10-2009 om 20:55

Jammer inge

Ik sta altijd open voor goede adviezen, maar een antwoord dat begint met de stelling dat het een 'vreemde vraag' is kan ik niet echt serieus nemen. Een vraag is nl. nooit vreemd of dom in de ogen van degene die hem stelt, anders zou de vraag hier niet komen te staan.

Hetty,*

Hetty,*

04-10-2009 om 00:21

1/3 erbij is te weinig

Ik zou er vanuit gaan dat 1/3 bij je normale uurloon op echt veel te weinig is. Iig heb je niet-declarabele uren waarin je bijv de administratie / belastingaangifte zult moeten doen. En er zijn nog wel meer niet-declarabele uren.
Heb je er trouwens aan gedacht dat je aan aansprakelijkheidsverzekering nodig bent? Kost ook een leuk bedrag per maand. En een AOV-verzekering, ook niet goedkoop. Pensioen zal ook ooit geregeld moeten worden.
Er moet veel betaald worden uit een uurtarief dus.
Ik weet niet wat de tarieven in die branche zijn. In de branche waarin mijn man werkzaam is (aanbestedingen / bedrijfskundig advies, vaak projectleider) wordt er op het moment ook veel gewerkt voor een laag uurloon om de mensen maar aan het werk te houden tijdens de crisis. Laag is dan zo'n 80 euro, mijn man werkt voor een hoger tarief.
Groetjes Hetty,*

ZZP-er to be

ZZP-er to be

04-10-2009 om 17:53

Ook uitkering

Omdat ik voorlopig toestemming van het UWV heb om mijn ZZP-werk te doen met behoud van mijn ww-uitkering (natuurlijk gekort met de door mij gewerkte uren) hoef ik me over verzekeringen nog even geen zorgen te maken. Wel mijn pensioen, daar moet ik natuurlijk iets voor gaan regelen. Hierdoor kan ik mijn uurtarief iets lager houden, maar inderdaad is 1/3 van mijn uurloon in loondienst bovenop dat uurloon zetten te weinig.

Tinus_p

Tinus_p

04-10-2009 om 20:51

Wat dingen

"Omdat ik voorlopig toestemming van het UWV heb om mijn ZZP-werk te doen met behoud van mijn ww-uitkering (natuurlijk gekort met de door mij gewerkte uren) hoef ik me over verzekeringen nog even geen zorgen te maken."
Eh, jawel. Je hebt namelijk iig een aansprakelijkheidsverzekering nodig. Je AVP geldt namelijk niet. Ook beroepsaansprakelijkheid is een punt van aandacht.

Hetty:
Ik zou er vanuit gaan dat 1/3 bij je normale uurloon op echt veel te weinig is."
Klopt, maar volgens mij had KleineZelfstandige het alleen over de opslag voor een (eventueel) bemiddelingsbureau.
Ter vergelijking, ik heb ook een uurtarief, dat pakweg 3 keer mijn brutosalaris is. Overigens dat uurtarief min of meer fictief, omdat ik niet extern werk.

Hetty,*

Hetty,*

04-10-2009 om 21:00

Met uitkering

Mijn man is ook op die manier begonnen ivm failissement van het bedrijf waar hij werkte. Hij kon toen ook beginnen met behoud van uitkering.
Ik weet niet of het nog zo is, maar destijds (2002) was het zo dat je een uitkering kreeg over de dagen(!) die je niet werkte en dat dat dan ook zo bleef, het werd niet meer hoger.
Dus als je opgaf dat je 3 dagen had gewerkt dan kreeg je over 2 dagen uitkering, maar als je de week erop 1 dag had gewerkt, dan bleef het ook 2 dagen uitkering. We hebben meer naar de uren gekeken dus en die omgezet naar dagen en dat vervolgens langzaam afgebouwd naar mate de omzet steeg.
Groetjes Hetty,*

ZZP-er to be

ZZP-er to be

04-10-2009 om 21:38

Hetty

Hoi Hetty, die regeling is nog altijd zo. Na een goed gesprek met mijn consulent heb ik een andere regeling kunnen krijgen, omdat anders voor mezelf proberen te beginnen geen enkele financiele uitdaging heeft. Heb het zwart op wit, dus kan met een gerust hart een opdracht voor kortere tijd aannemen, omdat ik zeker weet dat ik, mocht ik daarna geen opdracht hebben, terug kan vallen op mijn huidige uitkering, en dat nu nog ruim anderhalf jaar.
Mijn werkelijke gewerkte uren worden dus gekort op de uitkering zolang de opdracht duurt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.