Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

ayla

ayla

29-06-2009 om 11:44

Vacaturetekst vast contract, nu jaarcontract

Aanstaande vrijdag heb ik een arbeidsvoorwaardengesprek, leuke baan die ik graag wil hebben. 1 van de redenen voor mij om te solliciteren was dat er in de vacature stond, contractbasis: vast. Nu had ik vandaag een geprek met mijn hopelijk toekomstige leidinggevende. Die gaf aan: 2 maanden proeftijd, 1 jaarcontract en dan vast. Zij wist echter inhoudelijk verder nergens iets van, PZ regelt dat.

Is dit iets waar ik moeilijk over kan gaan doen, als zij zeggen, vast contract, moeten zij mij dan ook een vast contract geven?
Ik vind namelijk dat ze dan wel overal dingen opeens kunnen gana vervangen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

29-06-2009 om 11:59

Tsja

1. De constructie (jaarcontract, na 1 jaar omzetten in vast) is heel normaal.
2. De vraag is of je veel te willen hebt.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

29-06-2009 om 12:04

2 maanden proeftijd kan niet volgens mij

Volgens mij kan een proeftijd van 2 maanden alleen in geval van een contract voor onbepaalde tijd, dus vast. Misschien ook bij een contract van 2 jaar, maar zeker niet bij korter lopende contracten. Dan is de proeftijd maximaal een maand. Mocht er in zo'n contract toch een langere proeftijd worden opgenomen, dan is de proeftijd niet geldig en is er feitelijk geen proeftijd en kunnen ze je dus niet meer voor het einde van het contract ontslaan. Voor zover ik weet heeft dat niets met CAO's en dergelijke te maken, maar zijn dat wettelijke bepalingen. Niettemin wordt er toch vaak een proeftijd van 2 maanden gehanteerd (zelfs een keer gehoord bij een 5 maanden-contract!), omdat zowel werkgevers als werknemers vaak niet op de hoogte zijn van dit soort regels.
Nu is dit geen antwoord op je vraag, maar leek me wel relevant om even te melden.
Groet en succes,
Lelie

ayla

ayla

29-06-2009 om 13:34

Dank

ik weet dat een jaarcontract en dan vast gebruikelijk is. Alleen staat er dan bij ons meestal vermeld: jaarcontract met uitzicht op vast. Nu stond er alleen vast. Ik zal het er niet om laten spannen natuurlijk maar ik wilde eigenlijk wel weten of ik 'recht' heb om hier een opmerking over te plaatsen. ik vind het gewoon niet helemaal correct

Sancy

Sancy

29-06-2009 om 13:45

Lees eens

goed in Boek 7 artikel 652 van het burgerlijk wetboek:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/652.html
en controleer de CAO waaronder je valt of daarvan wordt afgeweken.

Zelfde werkgever?

Is de vacature bij dezelfde werkgever als waar je nu werkt? Dan blijf je, als je nu een vaste baan hebt, 'gewoon' in vaste dienst. Tenminste, dat is bij ons zo (zelfde soort werkgever als waar jij bij werkt(e).) Zou even bij PZ informeren hoe dit gaat.

groetjes,
Caroro

Nasha 1st

Nasha 1st

29-06-2009 om 19:41

Proeftijd 2 maanden kan wel

bij een contract korter dan dan 2 jaar, maar alleen als dat bij CAO is bepaald....

Tijgeroog

Tijgeroog

29-06-2009 om 22:00

Onderhandelen

Dit is iets waar je over kunt onderhandelen, zo is hier meerdere keren gebleken. Als ze je graag willen hebben, maar je wilt het risico niet lopen willen ze je vast wel tegemoet komen met een vast contract. Zeker als je aangeeft dat het in de vacature stond.
Maar ik denk niet dat je dat kunt eisen.

ayla

ayla

30-06-2009 om 07:55

Uitgezocht

ik heb gisteren de cao erbij genomen en daarin staat dat er max een proeftijd van 2 maanden mag. Dus dat mogen ze. De tekst van vast contract nu opeens veranderen in jaarcontract mag ook, ze zijn blijkbaar niet verplicht zich aan deze tekst te houden. Netjes is het niet maar het mag, dit volgend mijn rechtsverzekering die ik gisteren eens gebeld heb. Ik wilde weten of ik erover kon gaan zeuren.
Nou, ik kan dus gaan zeuren maar of ik er veel aan heb

Prulletje

Prulletje

30-06-2009 om 23:22

Tsja

Ik zou ze toch wel heel duidelijk maken dat je hebt gesolliciteerd OMDAT er over een vaste aanstelling werd gesproken! Zij rekenen er toch ook op dat alles wat in jouw CV en sollicitatiebrief staat waar is?

Prulletje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.