Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vakantiegeld 3

Enkele jaren geleden heb ik in de rubriek " Opvoeden in het buitenland " een vraag gesteld naar het verschijnsel vakantiegeld in andere landen. Daaruit bleek dat Nederland het enige (?) land is dat vakantiegeld uitkeert.
Maar het werd me ook duidelijk dat het eigenlijk een betuttelende maatregel van de overheid is. Deze heeft beslist dat er iedere maand een gedeelte van het salaris wordt ingehouden ( spaart het dus voor de werknemer) wat dan in mei als vakantiegeld wordt uitbetaald.

Mijn vraag is: vind je dit een goed systeem of zou je het er eigenlijk iedere maand wel bij willen hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Over gehad

..met mijn broer die in het buitenland werkt.
Zij krijgen soms gratificaties (hij werkt bij een profit-bedrijf), maar de hoogte daarvan varieert en is ondoorzichtig. Hij baalt daar weleens van, en zou liever een vastere lagere gratificatie hebben. Maar ja, dan is het geen gratificatie meer. Ik geloof dat het meerdere keren per jaar gebeurt, maar altijd onverwacht.

Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk.

Zelf ben ik consuminderaar dus vakantiegeld laat me Siberisch. Hop naar de buffer. Zelfs het portret van de jongens is al geregeld in april, gewoon zo maar.

merene

merene

27-05-2011 om 10:20

Liefst geen vakantiegeld

Ik heb liever geen apart vakantiegeld. Geef mij maar een hoger salaris. Sparen voor de vakantie kan ik zelf wel. Dat hoeft mijn werkgever niet voor mij te doen.

En daarbij komt dat het voor een werkgever een smak geld is wat hij in mei/juni aan zijn werknemers moet betalen. Niet elke werkgever heeft hiervoor gespaard, waardoor deze in de problemen komt als het vakantiegeld uitbetaald moet worden.

100%mama

100%mama

27-05-2011 om 10:48

vind het juist wel lekker dat "extra" geld....ik hoef mij niet druk te maken om geld opzij leggen voor de vakantie of voor de gemeentelijke (belachelijk hoge) belastingen bijvoorbeeld. Die worden direct van et vakantie geld betaald. Nu dit jaar een nieuwe ketel die we dus "gewoon even" kunnen betalenzonder daar eerst een paar maanden voor te hoeven sparen.

Ik vind het dus een "lekker" idee!

Vic

Vic

27-05-2011 om 11:43

Tja

Ik vind het altijd wel leuk, zo'n (relatief) groot bedrag in november (eindejaarsuitk) en mei. Sparen doe ik zelf ook wel, maar ik vermoed dat mijn werkgever daar net even consequenter in is. Kan me nog wel herinneren dat ik in de periode dat ik voor uitzendbureaus werkte, toch regelmatig mijn vakantie-reservering gedurende het jaar op vroeg. Toen verdiende ik welliswaar slechts 1600 gulden per maand, dus was het allemaal wat harder nodig, maar toch.

bibi63

bibi63

30-05-2011 om 21:55

Ach ik weet niet beter, al bijna 30 jaar in mei vakantiegeld.....
Ik vind het wel lekker om in de maand mei wat extra's te krijgen (eigen vakantiegeld, maar ook die van manlief natuurlijk). Uiteraard kan je zelf sparen, maar dat kost ook weer discipline.
En wat vooral voor mij belangrijk is: ik kan maandelijks dat vakantiegeld wel bij m'n salaris krijgen, maar dat gaat dan uiteindelijk maar om een bedragje wat je niet eens merkt en gewoon aan boodschappen of wat dan ook opgaat. Ik merk het niet. Dus ik vind dat extraatje wel lekker, ouderwets of niet, ik vind het prima.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.