Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vals huurcontract?

dochter heeft een studio gevonden in een grote stad,via particuliere verhuur.
in het huurcontract staat dat de woning gemeubileerd wordt opgelevert.
de woning is echter niet gemeubileerd,volgens de makelaar heeft de verhuurder dit in het contract gezet om zo de huurprijs te kunnen verhogen.(??!)
Als dochter een gemeubileerde woning eist( volgens contract),dan zet verhuurder er op haar verzoek eventueel wat kringloopmeubels in.
zij heeft echter haar eigen meubeltjes en wil dit niet.
maar,als zij dit contact tekent,en zij zet haar eigen spullen erin,wat gebeurt er dan indien zij de huur gaat op zeggen?dan kan de verhuurder toch de zogenaamde meubels terug eisen?
het is overigens een prachtige woning,dochter is er weg van,maar vindt het huurcontract nogal dubieus.
ik vind het allemaal erg vaag,vertrouw en niet en vraag me af of dit zomaar mag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
cqcq

cqcq

06-11-2009 om 17:41

Huurbescherming

Een van de addertjes onder het gras is de huurbescherming. De huurbescherming geldt niet bij gemeubileerde verhuur. Verder is het inderdaad zo dat je ook wat de huurprijs betreft geen bescherming geniet bij gemeubileerde verhuur.

Mijn advies is dus niet doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-11-2009 om 18:02

Niet doen

Ik zou geen contract tekenen dat onjuistheden bevat. Dat kan alleen maar tot misverstanden kunnen leiden. Stel dat de verhuurder niet zo betrouwbaar is. Over een jaar of wat zegt ze haar huur op en vertrekt - en laat een leeg huis achter. De verhuurder zou kunnen beweren dat ze het huis gemeubileerd heeft gehuurd (ze heeft er immers voor getekend!), en dus ook gemeubileerd moet achterlaten. Niet doen hoor.
Over huurbescherming weet ik niets.

sus-anne

sus-anne

06-11-2009 om 18:38 Topicstarter

Ijsvogeltje

dat is ook mijn idee,dochter vind het ook nogal eng om dit te ondertekenen,maar is vooral erg boos.
ze vraagt zich af of ze hierover een klacht kan indienen,en zo ja,waar?

Bureau rechtshulp

Ik heb ooit een kamer gehuurd waarbij in het cintract stond: "huurder doet afstand van de wet op de huurbescherming". Toen heb ik gewoon bureau rechtshulp gebeld. Contract kon ik rustig tekenen, was hartstikke ongeldig. Niemand kan afstand doen van een wet.
Ik zou bureau rechtshulp bellen voor advies. Vreemd hoor, dat die huurbescherming niet geldt voor een gemeubileerde woning. Echt raar.

sus-anne

sus-anne

07-11-2009 om 08:04 Topicstarter

Geerke

dat ga ik doen,bureau rechtshulp kan ons vast verder helpen.

Jurofoon

je hebt ook nog de jurofoon. Betaal je wel (iets) voor, via de telefoon 40 cent per minuut....maar inprincipe willen ze je binnen halen als klant (natuurlijk) en ze zullen je dus écht zo goed mogelijk proberen te adviseren. Ze hebben ons ooit héél goed geholpen (ging over erfscheiding) beter dan bureau rechtshulp waar ze maar 'vaag' bleven. En al met al is die 40 cent per minuut nu ook weer geen wereldbedrag...
Je hoeft ook niet ellenlang te wachten om je geld uit de zak te kloppen...wij waren toen met zo'n 8 minuutjes klaar.
groeten albana

sus-anne

sus-anne

07-11-2009 om 18:39 Topicstarter

Albana

de jurofoon,die kende ik nog niet,bedankt voor de tip.

Hoezo?

Hoezo zou huurbescherming niet gelden voor gemeubileerde verhuur? Waar staat dat?

Huurbescherming in veel mindere mate, voor onzelfstandige woningen en met name voor kamerhuur bij een hospita. Maar een gemeubileerde zelfstandige woning is vziw voor wat betreft de huurbescherming niet anders dan een ongemeubileerde zelfstandige woning.

Ik zou trouwens even naar het juridisch loket gaan(opvolger van bureau rechtshulp). Ze hebben ook een site: www.hetjl.nl . Maar als ze in een stad woont waar ze een huurteam hebben (zoals Amsterdam) moet ze die bellen, die zijn gepokt en gemazeld in het huurrecht en alle vuige trucjes van ongure verhuurders.

Groeten,

Temet

Niet tekenen

Het is een mooi huis en zo een 'leuk' huis... en dat weet de verhuurder ook. Hij weet het zelfs zo goed dat hij het er voor over heeft om te sjoemelen met een contract en zijn eigen contract dan niet na te komen.
Hij zegt gemeubileerd om zodoende meer geld te kunnen vragen, tegelijkertijd geeft hij niet wat hij zegt te geven. Of wilt dan wel wat oude zooi neerzetten.

Op zich is dat genoeg voor mij om te zeggen niet doen die gast doet vreemde dingen en zal in de toekomst er waarschijnlijk niet beter op worden.

Ik acht de kans aanwezig dat bij het uittrekken van de woning ze ineens haar spullen kwijt is omdat joep meloen met zijn huurcontract gaat zwaaien en zegt: "ik krijg nog meubels van je."

Voor meer informatie over huurbescherming kun je kijken op http://www.postbus51.nl/nl/home/overzicht-zoekresultaat?field_search=huurbescherming

In het algemeen: "Huurbescherming beschermt huurders tegen het opzeggen van de huur door de eigenaar of verhuurder. Zowel bewoners van zelfstandige als van onzelfstandige woningen (zoals studentenkamers) hebben recht op huurbescherming."

Huurbescherming geldt ook voor geliberaliseerde huurcontracten. Bewoners van hospitakamers hebben gedeeltelijke huurbescherming.

Voor de Die-hards onder ons kun je de wet er zelf op nalezen:
Burgerlijk Wetboek 7, Artikelen 201 tot en met 261

Zie:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/s36063318.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.