Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

fladder

fladder

06-09-2010 om 16:32

Van alles kwijt (boekhouder)

Hij is weer fijn...

Ik heb nog steeds mijn jaaropgave 2009 niet rond. Ik ben een kleine ZZP-er en heb ook wat inkomen uit loondienst. Per kwartaal stuur ik een envelop naar de boekhouder met facturen en wat daarbij komt aan aftrekbare kosten, als ik een jaaropgave heb doe ik die er ook bij, en mijn kilometerkosten.
Een deel van de gegevens had ik in een map die bij de boekhouder staat. En nou is hij mijn map kwijt, én diverse gegevens die ik per post heb verstuurd (mijn facturen uit dezelfde zijn wel verwerkt in de kwartaaloverzichten, dus het is wel aangekomen).
Facturen heb ik op mijn pc, de uren- en kilometergegevens kan ik aan de hand van agenda's wel weer herconstrueren, maar het kost me teveel tijd.

De gegevens van de jaaropgave van 2008 is hij geheid ook kwijt, want hij vraagt naar dingen die hij daar uit had kunnen halen.

Is het terecht dat ik van een boekhouder verwacht dat hij mijn administratie bij houdt en bewaart? Is het terecht dat ik boos ben omdat er spullen botweg kwijt zijn die ik zéker weten wel gegeven heb (en die aangekomen zijn, want dingen uit dezelfde envelop heeft hij wel verwerkt)?
Ik mis een hersencel om zelf de administratie te doen, anders deed ik dat wel. Maar verdorie, dit schiet ook niet op
En vanzelfsprekend krijg ik van alles de schuld ("Ik heb niks gekregen, u heeft niks gestuurd").

Enne ja, ik ben bezig over te stappen naar iemand anders maar dat is nu in een stroomversnelling gekomen. Maar als ik onredelijk ben, roep me dan gerust tot de orde. Maar ik kan er heel slecht tegen als ik mensen betaal voor diensten die niet goed geleverd worden (zoals complete stukken administratie kwijtraken)...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

06-09-2010 om 17:50

Pffff

Heb jij weer.
En nee ik vind het niet onterecht en onredelijk wat je vraagt. Maar wie ben ik, ik heb er ook geen verstand van Maarre... de betaling gewoon achterwege laten en zeggen dat je zijn factuur kwijt bent...

jippa

jippa

07-09-2010 om 11:47

Nou...

Het is balen en het getuigt niet van een goede boekhouder, en ik zou ook heel boos zijn, maar er zit toch ook wel een andere kant aan. Als ik eerlijk ben zou ik in zo'n geval wel kopieen hebben bewaard voor mezelf. Jij moet nl. je administratie bijhouden. Als je dat uitbesteedt doe je dat 1) aan iemand die je vertrouwt en b) met enige voorzorgsmaatregelen.
Dat van die factuur kwijt is wel een leuke

fladder

fladder

08-09-2010 om 07:55

Jippa

Volgende week heb ik een gesprek met een nieuwe boekhouder, iemand die meer betrokken is bij kleine ZZP-ers
Ik kan de oude gegevens nog wel reconstrueren, maar het vreet tijd (die ik niet heb). En ja, ik heb mijn lesje geleerd: kopieën maken, niet alleen van de facturen (die had ik gelukkig nog), maar ook van bonnetjes, kilometerstaatjes, etcetera...
Ik heb heel weinig ruimte thuis en dat was mede de reden om mijn administratie daar te laten. Geen goede beslissing, blijkt nu...

Kiki

Kiki

08-09-2010 om 08:51

Jeetje fladder

Da's erg zeg, wat een beunhaas. Inderdaad niet de rekening betalen tot hij alles weer gevonden heb.

Een klein tipje misschien. Ik vraag altijd zo veel mogelijk de rekeningen via mail. Die mails zet ik vervolgens allemaal op een USB-stick of op mijn externe harde schijf.

Misschien even de belastingdienst bellen en de situatie uitleggen. Je bent vast niet de eerste en zeker niet de laatste die dat overkomt. Misschien hebben ze daar een regeling voor of weten ze een andere oplossing

Mijn ervaring is wel dat de meeste bedrijven gewoon zonder moeite kopie-facturen verstrekken. Als je je bankafschriften nagaat, kan je een en ander nog wel achterhalen.

Iedereen mag gewoon een bordje ophangen dat ze een administratief kantoor hebben, wat balen voor je zeg!

fladder

fladder

08-09-2010 om 09:33

Tja...

Als hij bij hoog en laag beweert niks te hebben en niks te hebben ontvangen, dan is het mijn welles tegen zijn nietes. Ik lik mijn wonden en heb mijn les geleerd.
Gelukkig heb ik uitstel bij de belasting (ook al iets dat hij was vergeten). Zijn factuur wordt nog betaald (zie het als een oprotpremie) en mijn belasting mag hij nog afmaken, maar daarna is het aju paraplu.

Gelukkig heb ik een klein bedrijf, en de uren die ik nu extra kwijt ben kan ik volgens mij in mijn urenstaatje zetten, maar ik had ze liever besteed aan de stapel werk die ik nog heb liggen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.