Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Linda64

Linda64

17-11-2010 om 13:54

Verbieden om over beoordeling te praten?

Hoi,

Bij ons in het bedrijf is verteld dat we het niet meer over onze beoordelingen mogen hebben op de afdeling.

Wij vinden dat het toch juist over ons zelf gaat en wij zelf mogen bepalen of we het er over hebben. Hier zijn ze het er niet mee eens en als we het toch doen krijgen we een slechte beoordeling. Dit kunnen ze toch niet zomaar doen? Iedereen legt nu zijn woorden in een weegschaal voordat iemand iets zegt. Lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling!

groetjes Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat raar!

Klinkt alsof ze wat te verbergen hebben. Hebben ze ook gezegd waarom jullie het er niet over mogen hebben?

Gr. Poezie.

Herkenning

Ik heb ooit eens bij een bedrijf gewerkt waar de beoordeling onderdeel was van tantieme. En men vond het ook not done om daar onderling over te praten.

Gevolg: roddel & achterklap, achterdocht enz.

Natuurlijk praten mensen daar onderling over. En al gauw kwam naar buiten dat de manager medewerkers voortrok. Zo kreeg een secretaresse die alleen maar dom kon lachen maar geen r**t uitvoerde daarvoor werd beloond met heel wat meer tantieme dan een paar hartwerkende collega's die minder gevoelig waren voor stroopgedrag. Bah. Blij dat ik daar niet meer werk, elk jaar in oktober begon dat gedraai alweer, als ik er nog aan denk.... woehaa!

Mijn indruk is dat wanneer er onderling niet over gepraat mag worden, het management zelf ook niet helemaal fair opereert. Heeft men iets te verbergen? Komen anders de verschillen te groot naar voren?

Juist door dit te verbieden ontstaat er geheimzinnigheid en wantrouwen.

Fransien

Fransien

17-11-2010 om 16:05

Hmmm

Enerzijds kan ik me voorstellen dat er op aangedrongen wordt dat je niet te veel over je beoordeling praat, ik heb op afdelingen gezeten waar het werk rond beoordelingstijd eigenlijk helemaal stil lag en de roddel en achterklap ging over wie wat hoe gezegd had en wat er in je beoordeling stond en van wie welke input afkomstig was etc etc. Maar verbieden gaat te ver, zeker met als sanctie een slechte beoordeling, dan zou ik ook argwaan krijgen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2010 om 01:31

Raar!

Wat je met een collega wilt bespreken is jouw zaak lijkt mij. Bij ons is het beoordelingsgesprek ook het moment van de jaarlijkse salarisverhoging. Daar nou niet bepaald van over naar huis schrijven, zo weinig is dat, dus jaloezie zal wel meevallen denk ik.

Linda64

Linda64

19-11-2010 om 11:23

Roddelen

Ze willen inderdaad het roddelen voorkomen.

Wat ik van jullie lees is dat bij ons ook zo: grote verschillen waar wij onze vraagtekens bij zetten. Vorig jaar hebben we dus alles "naast elkaar"gelegd. Wat tot gevolg had dat er meedere een vervolg gesprek wilden hebben. Snap dat dat vervelend is maar aan de andere kant moet alles wel eerlijk!

Verder is onze chef heel onzeker. Als er maar iemand zacht staat te praten denkt hij gelijk dat het over hem gaat. Terwijl het meestal iets heel anders is. We zijn als collega's best close en hebben met elkaar behoorlijk wat meegemaakt.

Wij hebben dit alles maar gewoon met een korreltje zout genomen maar nu er sancties opgelegd gaan worden zijn we bang om wat te zeggen. En dat is echt heel vervelend.

groetjes linda

Déja vu: water terugduwen de kraan in

Ik herken het van een plek waar ik gillend vertrokken ben. Als je in het algemene werkoverleg iets zei werd je na afloop apart genomen door manager waarom je dat niet eerst tegen haar gezegd had. Bij álles wat we zeiden! Als het aan haar lag hadden we het hele overleg zwijgend doorgebracht, of met uitspraken die al van te voren bekend waren geweest.

Kijk, zo werkt het dus niet. Dweilen met de kraan open. Niet willen dat er water druppelt terwijl je zelf met de hand aan de kraan staat.

En dat is precies dezelfde aanpak als jij nu schetst Linda. Natuurlijk is het lastig bij beloning, maar óf ze moeten het beoordelingsregime aanpassen óf ze moeten het regime handhaven maar eerlijker en transparanter toepassen. Nu blijft het dweilen met de kraan open.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.