Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Plien

Plien

21-02-2012 om 13:53

Verbouwing en hypotheek ophogen

Wij willen een verbouwing doen, niet zo'n grote maar ook dat kost geld. We zouden als we alles bij elkaar leggen dat van ons spaargeld kunnen doen, maar dan moeten we daarna weer onze buffer volsparen.
Hoe zit dat ook weer met de rente aftrek? Klopt het dat als je je hypotheek verhoogt voor een verbouwing dat je dan ook die rente mag aftrekken? Ook als je het geld wel zelf op de bank hebt staan? Want dan doen we dat misschien toch liever. Als we per ongeluk weer iets duurs moeten vlak na de verbouwing (auto total loss ofzo) dan moeten we lenen en dat is dan zonder af te trekken rente. Zelf ben ik opgevoed met 'nooit lenen als je het ook zelf kunt betalen', maar is dat hier ook wijs? Welke gok zouden jullie nemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ook verbouwer

ook verbouwer

22-02-2012 om 12:06

Ik lees mee

want wij zitten met hetzelfde. Wel spaargeld aanwezig, gedeeltelijk opneembaar maar ook een gedeelte vastgezet met het oog op de toekomst zoals studie. En we hebben nu lage woonlasten en een overwaarde op ons huis.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-02-2012 om 14:39

Eerst sparen

Ik zou eerst verder sparen, dus niet aan de buffer komen, en de verbouwing eerst helemaal bij elkaar sparen. Ik zou niet voor een verbouwing gaan lenen.

kaatje43

kaatje43

22-02-2012 om 20:43

Rente aftrek

Ja je kunt gewoon de rente aftrekken. Of het handig is hangt denk ik af van je persoonlijke situatie en naar je huidige hypotheek. Je kunt ook kiezen voor een deel eigen geld en een deel via hypotheek. Ook moet je er rekening mee houden dat als je je hypotheek verhoogt waarschijnlijk wel weer een taxatierapport moet komen en notariskosten zullen komen. En dekt je overlijdensrisicoverzekering dan nog wel voldoende? Dus als het bedrag niet zo groot is, is door sparen misschien wel het beste.

ook verbouwer

ook verbouwer

23-02-2012 om 11:25

Is idd ook het plan

om een deel van het spaargeld erbij te leggen. Bij een verhoging van de hypotheek komen er idd weer extra kosten bij dus dat wordt pas geadviseerd als je meer dan 10.000 euro nodig hebt. Aan dat bedrag komen we ruimschoots maar we kunnen de verbouwing ook in fases doen. Dit jaar het meest dringende en de rest naderhand als er weer spaargeld vrijkomt (spaardoelen).

Plan

hier was ook om te verhogen met iets van 30d en dan alles in 1 keer af. Maar na een draadje hier ben ik gaan schrappen, met het idee dat we hier niet nog langer dan 10 jaar blijven wonen.

- Dan verviel de nieuwe erker (a 6000 euro) en die laten we nu voor 750 gedeeltelijk opknappen. Ook vervalt een nieuwe dakkapel (wordt nu een dakraam scheelt een kleine 3000 euro),
- nieuw parket boven is ook gecandeld, ik ben de oude vloer aan het opknappen en nu het gedeeltelijk klaar is ziet het er zo mooi uit (zelf planken vervangen en geisoleerd), nieuw parket was circa 3000 euro.
- afdakje laten renoveren was 400 euro, doe ik nu in het voorjaar zelf met schroten van de Gamma a 40 euro.

Het vervangen van het betontegelpad hier wordt ipv antieke waaltjes nu gedeeltelijk grind (mooie kleur gevonden) en tegels (oude tegels van marktplaats) die in het grind komen te liggen. Scheelt ook weer honderden euro's.

ook verbouwer

ook verbouwer

23-02-2012 om 14:19

Manda

als je van plan bent om niet langer dan 10 jaar daar te blijven wonen is het wellicht verstandig om het zo aan te pakken als je nu van plan bent.

Wij zijn zelf van plan om hier nog vele jaren te blijven wonen, zolang onze gezondheid het toelaat. De kozijnen moeten dringend vervangen worden en dan boven gelijk dubbelglas want dat is nu nog enkelglas. En dan zijn er nog meerdere dingen die aan vervanging toe zijn waarvan de meeste echter nog wel wat jaartjes kunnen/moeten wachten.

Kozijnen

hier hebben we achter 2 kozijnen en ramen vervangen, voor 1 stel ramen en in de keuken ramen vervangen, er zat achter kunststof in (lelijk) en het keukenraam was dicht en daar zit nu een draairaam in met goed glas.

ik geloof dat we iets van 6000 a 7000 euro kwijt waren aan dit alles.

Als je het wil in zijn geheel (kozijn, ramen, glas) wil vervangen dan zou ik het lekker laten door rotten totdat de boel in zijn geheeld vervangen wordt, ook dus niet meer opknappen en schilderen. Hier is dat met de erker, de dorpels zijn rot, glas is lek. Als we hier nog decennia zouden willen blijven dan zou ik dus wel die erker geheel nieuw laten vervangen, maar nu laat ik dat voor de komende 10 jaar dus opknappen.

Dus ik snap het wel hoor, maar iets als ramen en kozijnen kan nog wel een jaar wachten. Iets als een nieuwe cv ketel zou ik wel snel doen (2000 euro en direct lagere energie rekening).

ook verbouwer

ook verbouwer

23-02-2012 om 15:33

Kozijnen en ramen

zijn op diverse plekken al rot dus willen we ze overal laten vervangen. Beneden 4 ramen en boven ook 4 maar die zijn kleiner. Dan overal gelijk HR++ glas erin, scheelt weer in stookkosten. We voelen de tocht soms gewoon langs ons benen strijken dus dat zegt genoeg.

Ook verbouwer, wat ligt er nog

meer klaar om aangepakt te worden ?

ook verbouwer

ook verbouwer

24-02-2012 om 13:54

Om maar wat te noemen

de badkamer, misschien iets van isolatie, vloerbedekking bovenverdieping, toilet beneden.

Maar veel klussen kunnen best nog wat wachten, alleen die kozijnen/ramen is zeer dringend nodig. En een ander keukenblok en dan in een U-vorm ipv L-vorm.

Leuk

al die klussen. Je moet even een stuk of 3 offertes aanvragen, hier zat er zo'n 1000 euro tussen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.