Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verder studeren voor verpleegster op latere leeftijd (42)

Hoi,

/
Ik ben 42 en heb een zoon van 18 en een dochter van 16.Ik werk al enkele jaren in thuiszorg als verzorgende (België) en doe het nog steeds zeer graag maar soms knaagt er iets en wil ik meer verzorgende taken doen of medische handelingen.Dus denk ik erover na om verder te studeren voor verpleegster.Het kan gratis via het werk maar dit is met beperkt aantal plaatsen dus nog niet gezegd dat ik bij de selectie zou zijn…

Maar ik heb ook twijfels…Ik ben al 42,ik heb nu mooi uren en beperkt weekendwerk…Ik heb fijne collega’s en doe mijn job graag.Ik heb zelden stress.Ik weet dat verpleging een zwaardere job zal zijn zowel mentaal als fysiek…Mijn droom is al altijd geweest om in een ziekenhuis te werken aan de andere kant misschien romantiseer ik dit teveel ??Wat als je niet in een goeie groep terecht komt of misschien kan ik de stress niet aan,misschien kan ik de opleiding niet aan….allemaal twijfels en onzekerheden…Iemand die verder gestudeerd heeft op latere leeftijd ?

In Nederland heet het verpleegkundige en er zijn ook wel oudere die instromen, je zult misschien niet eens de jongste van de klas zijn. Wil je de werken-leren variant doen? Je zult veel hebben aan je ervaring die je in de thuiszorg hebt opgedaan.

Een goede vriendin van mij heeft het gedaan (in Estland), ze was 51 toen ze begon. Waarom niet? Succes!

Mijn beste vriendin doet het ook (bijna klaar). Wel rete-hard werken hoor, maar misschien heb je als thuiszorg medewerker al een deel gedaan?
Voor haar is het waar haar hart ligt. Ze was ca 50 toen ze aan de opleiding (HBO-V) begon.

Als je het wil en denkt dat het qua tijd/planning ook haalbaar is, doen. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een BBL-variant dus een combinatie van werken en leren. Je loopt dan betaald stage en gaat een dag per week naar school. Soms betaalt de werkgever ook de opleiding.

Ik zie dagelijks zijinstromers in het onderwijs. Ze zijn boven de 40, kinderen al wat ouder, en ze gaan eindelijk hun droom achterna. Het is hard werken, dat weet je zelf ook. Maar het is prachtig om te zien hoe de meesten opbloeien en hoe trots hun kinderen zijn. Ik zeg doen!
Ik heb zelf gestudeerd in combinatie met werk en als alleenouder met een jong kind. Je moet iedere minuut plannen, en dan zijn jouw kinderen nog een stuk ouder. Maar het levert je veel op. Je bent pas 42 hè? Je hebt nog een heel leven voor je! Wees een voorbeeld voor je kinderen en maak er wat van. Ik zeg nog een keer: doen!

Ik heb geen ervaring. Maar ik wil ook maar zeggen: doen! Je hebt inderdaad nog een flink aantal werkende jaren voor de boeg. Je bent nog maar begin 40. Je hebt nu nog volop de mogelijkheid om in een andere functie te beginnen en daar dan ook nog voldoende ervaring in op te bouwen om in die functie te kunnen doorgroeien als je dat wilt. Die studie is dus niet alleen mooi voor je persoonlijke ontwikkeling, als je het nu doet, kun je er ook nog flink praktisch rendement uit halen. 
Mocht de studie te zwaar blijken, dan heb je het tenminste geprobeerd. Mocht je de opleiding wel afronden maar het werk blijkt toch niet goed te bevallen, dan kan je altijd nog terug, maar dan nog heeft die studie ook wat opgeleverd. Nieuwe kennis, en je hebt laten zien dat je het kan, wat ook bij andere functies een voordeel kan zijn. 

Dus hup, vooruit met de geit!

Natje1812

Natje1812

09-02-2022 om 13:58 Topicstarter

Ik ben ingeschreven voor de selectie en mijn verantwoordelijke is op de hoogte…Dit is al meer dan ik anders had gedurfd.Het is een begin.😁Ik heb nog andere mogelijkheden om verder te studeren maar als ik kan verder studeren met behoud van loon is dit natuurlijk de voordeligste oplossing.En dan moet ik niet werken tijdens mijn studie.We zien wel…maar ik sta al een stapje verder …

Imi

Imi

09-02-2022 om 14:01

Natje1812 schreef op 09-02-2022 om 13:58:

...als ik kan verder studeren met behoud van loon is dit natuurlijk de voordeligste oplossing.En dan moet ik niet werken tijdens mijn studie.

Dat klinkt als een fantastische kans. Als je die krijgt, grijp hem dan met beide handen. Succes!

Natje1812 schreef op 09-02-2022 om 13:58:

Ik ben ingeschreven voor de selectie en mijn verantwoordelijke is op de hoogte…Dit is al meer dan ik anders had gedurfd.Het is een begin.😁Ik heb nog andere mogelijkheden om verder te studeren maar als ik kan verder studeren met behoud van loon is dit natuurlijk de voordeligste oplossing.En dan moet ik niet werken tijdens mijn studie.We zien wel…maar ik sta al een stapje verder …

Het is dan nog afwachten of je via deze weg je doel kunt bereiken? Alvast veel succes!

Natje1812

Natje1812

10-02-2022 om 11:11 Topicstarter

Dat is idd nog niet zeker.Eerst slagen voor 2 proeven en als er teveel kandidaten zijn volgt er een loting.Ik kan het ook nog op een andere manier doen dmv avond en afstandsonderwijs maar dan moet ik mijn stage combineren met het werk en ik weet niet of dit haalbaar zal zijn.Hiervoor ga ik binnenkort ook nog naar een infodag.

Het zal wel te maken hebben met het aantal beschikbare opleidingsplaatsen, maar toch bizar dat er onder de geschikte kandidaten misschien wel geloot moet worden bij deze personeelstekorten in de zorg. 
Ik hoop erg voor je dat je in aanmerking komt.

Natje1812 schreef op 10-02-2022 om 11:11:

Dat is idd nog niet zeker.Eerst slagen voor 2 proeven en als er teveel kandidaten zijn volgt er een loting.Ik kan het ook nog op een andere manier doen dmv avond en afstandsonderwijs maar dan moet ik mijn stage combineren met het werk en ik weet niet of dit haalbaar zal zijn.Hiervoor ga ik binnenkort ook nog naar een infodag.

Gefeliciteerd met je paar stappen vooruit. Dromen gaan gepaard met risico's, aarzelingen en oneindige gedachten. Ik geloof dat dromen je leven zin en een doel geven. We kunnen onze toekomst niet anticiperen door alleen maar te blijven nadenken over de mogelijkheden. Je moet het risico nemen en ervoor gaan. Maak je geen zorgen over de veranderingen in je leven die op het punt staan ​​te gebeuren.

Anoniemer schreef op 10-02-2022 om 11:33:

Het zal wel te maken hebben met het aantal beschikbare opleidingsplaatsen, maar toch bizar dat er onder de geschikte kandidaten misschien wel geloot moet worden bij deze personeelstekorten in de zorg.
Ik hoop erg voor je dat je in aanmerking komt.

Hier bij mijn werkgever zijn we net bezig ons wervingsbeleid tegen het licht houden, omdat we in de komende jaren verwachten 100 man extra personeel nodig te hebben. En dat met een krimpend aanbod...

Natje, jouw werkgever zal ook te maken hebben of binnenkort krijgen met een tekort aan personeel. Mocht je uitgeloot worden, dan zou ik dus zeker het gesprek aangaan. Je bent al een gewaardeerde werknemer, als jij je opleiding elders moet gaan volgen (is geen rare gedachte, toch? Je kunt overal zó terecht) dan zijn ze je kwijt. Misschien dat ze dan anders naar dat lotingssysteem gaan kijken...

Natje1812

Natje1812

11-02-2022 om 07:29 Topicstarter

Ik had het misschien verkeerd geformuleerd.Het is een project van de overheid maar als je geselecteerd bent dan moet je werkgever je doorbetalen en krijgen zij subsidie voor een vervanger.De loting heeft mijn werkgever dus niet in de hand 😊Ik heb een goeie werkgever.Als het niet lukt krijg ik ook gewoon mijn eigen plaats terug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.