Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vergoeding uren bij storing

Hallo,

Even een vraagje. Ik werk bij een bedrijf waar we soms moeten overwerken. Dat is dan verplicht. Als je dit wenst kun je de overuren thuis werken.
De regel is dat als er een computerstoring is dan mag je de uren/minuten daarvan niet thuis schrijven. Dit komt omdat ze dan zeggen in die tijd kun je thuis best iets anders doen en ben je niet effectief voor je werk bezig. Probleem is nu dat ik van de week niet in kon loggen. Een fout in het systeem ofzo. Mijn collega's konden wel gewoon werken. Ik zal vast op een verkeerde knop gedrukt hebben. Vervolgens heb ik het vandaag weer geprobeerd en wilde het weer niet lukken. Bijna een uur verder,een uur bellen en met de laptop op schoot steeds nieuwe dingen proberen, opnieuw opstarten, programma's installeren is het eindelijk gelukt. Ik wil nu eigenlijk gewoon die tijd vergoed krijgen van mijn werkgever. Maar ik denk dat ze dat niet gaan doen.
Probleem is nu dat ik dus én die tijd kwijt ben en ook nog eens die tijd moet gaan werken. Want ik moet mijn uren nog volmaken. Dus met andere woorden kost het me dubbel tijd…

Mijn vraag:
Zijn hier regels voor? Kan ik die ergens vinden? Is dit CAO afhankelijk. Goodwill van mijn leidinggevende??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

09-12-2011 om 09:51

Bij ons niet

Als je vanwege computerproblemen niet of minder kunt werken geldt dat bij ons gewoon als werktijd.

Vic

Vic

09-12-2011 om 10:10

Joyeux

Bij ons zijn ze daar gelukkig nogal soepel in. Als ik op kantoor niet kan inloggen en ik heb ook geen 'papierwerk' meer, dan ga ik niet op kantoor blijven niksen en koffiedrinken. Dat kan dan net zo goed thuis. Als ik daarentegen thuis tegen een computerprobleem aanloop, dat ik met de helpdesk niet kan oplossen, word ik wel geacht naar kantoor te komen voor evt. een andere laptop ofzo.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2011 om 10:56

Hier

Als het aan je eigen computer ligt dat je niet kunt werken dan lijkt me dat geen werktijd. Thuis niet kunnen inloggen betekent niet werken, dus geen werktijd. Op kantoor niet kunnen inloggen is wel gewoon werktijd.

Het lijkt erop alsof je moet overwerken om 'je uren vol te maken', dat klinkt een beetje vreemd. Overwerken doe je om je werk af te maken, of gaat het om een soort wisseldienst?

Dumbledore

Dumbledore

09-12-2011 om 11:23 Topicstarter

Joyeux

Ja maar dat is nu juist mijn punt. Ik heb al die tijd met de helpdesk aan de telefoon gezeten en kon dus geen wasje ophangen, koffie zetten of weet ik wat.... Ik was echt voor mijn werk bezig om de boel weer aan de gang te krijgen.

Dumbledore

Dumbledore

09-12-2011 om 11:27 Topicstarter

Roosje katoen

Het lag niet aan mijn computer maar aan de configuratie om in te kunnen loggen. Dus het programma van mijn werk om te kunnen werken deed het niet.

Wij moeten inderdaad overwerken om de uren vol te maken. Er wordt gewoon gezegd deze werk werken jullie allemaal dit aaantal uren. Als ik net zo lang moet werken tot het werk op is dan zit ik er in de pruimentijd nog. Het werk is hier nooit op.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2011 om 14:58

Dumbledore

Bedoel je nou dat je een deel van je uren thuis werkt of werk je structureel over?

Als dat laatste het geval is klopt de verhouding taken/formatie niet en moeten er óf taken afgestoten worden óf extra mensen worden aangenomen.

Hanne.

Hanne.

09-12-2011 om 15:36

Waar ligt het probleem

Het lijkt mij dat de crux zit in het feit waar het probleem zit.

Kan je niet inloggen op je netwerk omdat het bedrijfsnetwerk niet goed is lijkt me dat voor 'rekening' van de baas.

Kan je niet werken omdat je (privé) pc kapot is is het jouw probleem.

En dan heb je nog de tussenvorm: een algehele stroomstoring. Die vind ik moeijlijker.

Overigens vind ik het raar om te zeggen dat als je thuis bent je wel wat anders kan gaan doen. Ik werk tot 12 uur en dan ga ik de kinderen van school halen en lunchen. Moet ik ze bij problemen dan maar om 11 uur van school halen en alvast gaan lunchen? En dan om 12 uur weer terug brengen naar school. Dat ik thuis werk betekent niet dat ik de hele 24 uur beschikbaar ben om te werken.

Dumbledore

Dumbledore

09-12-2011 om 19:53 Topicstarter

Roosje

Ik werk niet structureel over... Is dat van belang dan? Het lijkt mij niet in relatie staan tot mijn vraag eigenlijk.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-12-2011 om 20:32

Nou

ik vind het in die zin van belang dat als jij structureel overwerkt, daar best een paar uurtjes minder thuiswerken tegenover mag staan.

Dumbledore

Dumbledore

11-12-2011 om 08:54 Topicstarter

Niet relevant

Sorry maar ik vind het niet relevant. Mijn vraag ging over dat als ik niet in kan loggen op het syteem... De fout hier zit niet in mijn pc maar in de systemen van mijn werk.

Weet iemand of je deze tijd vergoed moet krijgen?

Vic

Vic

11-12-2011 om 13:16

Dumbledore

Kan jouw werkgever 'zien' of je hebt gewerkt? Wordt bijgehouden wanneer je in- en uitlogt? Anders zou ik gewoon een paar keer wat vroeger inloggen en later uitloggen, als je al staat te koken ofzo. Dan compenseer je het gewoon zelf. (Dat zouden anderen natuurlijk nóóit doen

Sjaan banaan

Sjaan banaan

11-12-2011 om 22:43

Nou

Thuiswerken is natuurlijk ook nog een soort van gunst. Ik zou hier dus niet al te moeilijk over doen. Mocht dit echter een wekelijks terugkerend ritueel worden dan zou ik of het op een andere manier oplossen, of niet meer thuiswerken of een serieus gaan praten met de werkgever.

Wat Vic voorstelt zou ik alleen maar doen als de baas er een potje van maakt en niet redelijk is.

File

Tja, ik sta ook wel eens in de file als ik op weg naar mijn werk ben. Als ik dan later begin dan moet ik ook langer doorwerken om de tijd in te halen. Maar als het inloggen niet ging door een mankement bij je werkgever lijkt het me wel logisch dat je het als werktijd zou mogen rekenen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.