Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraagteken

vraagteken

29-03-2017 om 18:59

verhoging arbeidscontract maar werkzaamheden delegeren

een collega krijgt verhoging van haar arbeidscontract, een aantal uur per week erbij dus. Dat gun ik haar wel maar er is iets wat me dwarszit.
Door de werkzaamheden die ze erbij krijgt, is de kans groot dat ze een deel van haar huidige werkzaamheden niet meer kan doen en ze vindt dat haar naaste collega's, waaronder ikzelf, dat wel erbij kunnen doen. Wij hebben echter geen contractverhoging dus dat betekent dat wij er zowat elke dag extra werkzaamheden bij krijgen. Zelf heb ik ook aangegeven dat ik er eventueel wel extra uren bij wil, die kans zit er zeker in ivm diverse veranderingen op het werk waardoor er werkzaamheden bij komen, maar dit heeft bij mij geen haast en het moet natuurlijk wel te combineren zijn met mijn huidige werkzaamheden en werktijden. Lukt dat niet, dan hoef ik geen verhoging van mijn contracturen.

Is het terecht dat ik en uiteraard ook mijn andere naaste collega, moeite hebben met het erbij moeten nemen van de werkzaamheden die straks blijven liggen? De verstandhouding is prima maar zij is iemand die nogal doordendert als ze haar zinnen op iets gezet heeft, in dit geval dus die contractverhoging.


V@@s

V@@s

29-03-2017 om 19:40

praat met je baas

(en delegeer anders een deel van jouw werk weer naar iemand anders als dat blijkbaar de manier is waarop het bij jullie werkt)

vraagteken

vraagteken

29-03-2017 om 21:03

tja

het gebeurt regelmatig dat we elkaar helpen als de een ruimer in de tijd zit dan de ander, dat vind ik heel normaal overigens. Maar om zelf dan ook bewust werkzaamheden te laten liggen zodat een ander ervoor opdraait vind ik nogal wat hoor. Maar waarschijnlijk is het beter dat we onze collega, degenen die de contractverhoging krijgt, duidelijk te maken dat ik in elk geval niet van plan ben om structueel haar werkzaamheden erbij te nemen, dat ik in dat geval ook extra uren erbij wil. Misschien dat het kwartje dan gaat vallen bij haar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-03-2017 om 21:38

Doordenderen?

Doordenderen klinkt zo negatief. Ze wil iets en regelt dat voor zichzelf. Scheve ogen krijg je altijd, en zij hoeft aan haar collega's geen verantwoording af te leggen. Met klachten kun je naar je manager.

bieb63

bieb63

29-03-2017 om 21:51

maar

als jij geen tijd hebt voor die extra werkzaamheden, dan geef je dat toch gewoon aan?

vraagteken

vraagteken

30-03-2017 om 11:58

misschien

is doordenderen inderdaad wat negatief. Ik heb er ook helemaal geen moeite mee dat ze uren erbij krijgt maar wel met het feit dat ze een deel van haar huidige werkzaamheden dan op anderen wil afschuiven. Dan moet ze haar zaken beter inplannen, dat moeten wij ook.
Vandaag kwam er ook iets onverwachts tussen, ik heb echter aangegeven dat ik bepaalde werkzaamheden vandaag nog wilde afwerken omdat ik daar morgen geen tijd voor heb, morgen is die collega vrij en dan verdelen we (de andere vaste collega en ik) de taken altijd. Dat wordt ook gedaan met mijn werk als ik vrij ben en dat gaat verder prima. En dan is het heus wel eens zo dat de een iets meer doet dan de ander maar daar wordt ook niet moeilijk over gedaan. Soms loopt het gewoon zo dat een andere collega het drukker heeft dan ik of omgekeerd, dan schuiven we wat met werkzaamheden. Maar dat is heel wat anders dan wat er nu dreigt te gebeuren. Elkaar even helpen bij (onverwachte) drukte is dus normaal maar bijspringen terwijl ik regelmatig zie dat de collega aan het lanterfanten is, en dat is niet alleen mijn mening maar ook van anderen, dat is not done!

vraagteken

vraagteken

28-04-2017 om 16:29

in de praktijk

het is lastig uit te leggen omdat ik niet teveel in details wil treden ivm eventuele herkenbaarheid. Wij werken in een ondersteunende functie in een zorginstelling. Er zijn sinds dit jaar meerdere andere praktijken in gevestigd waarvan een aantal sinds kort ook onze diensten afnemen. Mijn collega heeft dus een aantal uur erbij gekregen van zo'n praktijk en ze heeft aangegeven dat ze nog uren erbij wil. Deze komen binnenkort vrij, dit hebben we deze week gehoord van onze manager. Ik heb ook aangegeven eventueel interesse te hebben, mits te combineren met mijn eigen taken. Wij zijn wel aan tijd gebonden voor bepaalde taken. Ik had haar een paar weken geleden al netjes verteld dat de manager bij problemen maar voor een oplossing moest zoeken want dat ikzelf en de andere naaste collega niet zomaar regelmatig allerlei werkzaamheden erbij konden nemen.
Nu blijkt dat mijn collega de nieuwe uren kan verdelen over een aantal dagen en dat het niet nodig zou zijn om bepaalde zaken aan ons over te dragen. Toch probeert ze dit nog regelmatig onder het motto dat haar gewone werkzaamheden blijven liggen. Ik denk dat dit wel meevalt, is toch een kwestie van goed plannen. Ze gaat er altijd nogal prat op dat ze zo goed kan plannen dus dat zou dan zeker geen probleem moeten zijn. Maar ook vandaag probeerde ze weer iedereen in te schakelen omdat ze het niet allemaal alleen gaat doen. Het gewone werk van ons allen moet maar blijven liggen! Ik heb mijn ongenoegen hierover laten blijken maar nu ben ik natuurlijk weer de chagrijn. Dit is niet iets wat alleen ik waarneem, ook anderen valt dit gedrag enorm op. Als zij vrij is, maakt het haar niet uit of wij het druk hebben (daar hoef je je inderdaad niet echt druk om te maken, ieder heeft recht op vrije dagen dus zij ook) maar ojee als ik een vrije dag heb, dan komt het zo slecht uit want ze heeft het die dag zo druk. Eigenlijk zou ik mijn dag dan moeten intrekken of verzetten naar een andere dag. Tja, dit kan natuurlijk niet altijd en dat wil ik ook niet. Er zijn meerdere collega's en niet iedereen kan tegelijk vrij zijn, er wordt verwacht dat we wel rekening met elkaar houden maar dat geldt dus ook voor haar. Bah, het zit me echt hoog. Ik heb meestal met plezier gewerkt maar de laatste tijd ga ik hierdoor echt met tegenzin naar mijn werk.

Angela67

Angela67

28-04-2017 om 16:54

er is hier een manager of een 'baas' die wil dat juillie het 'samen' oplossen en dat juillie als 'team' de verantwoordelijkheid delen. . . ? Of is dat niet wat er gezegd wordt?

Want op zich zou je daar nog wel voor kunnen kiezen als je het goed met elkaar kunt vinden en een goede manier weet om het werk in stukken te hakken en goed te verdelen. Voor de klanten zou het ook fijn zijn om een bepaalde mate van continuïteit te ervaren, dat het niet echt uitmaakt of een speciaal persoon er is of niet.

Maar ik begrijp dat zij eigenlijk ondermijnt wat jullie voor 'elkaar' kunnen betekenen op collegiale wijze (elkaar vervangen tot een bepaald werkniveau bij afwezigheid). Wat is haar drijfveer denk je, wil ze gewoon niet echt samenwerken of wil ze gewoon zelf alleen leuke dingen doen en meer geld verdienen en moet je haar gewoon iets meer laten 'dwingen' om mee te draaien in het systeem en komt het dan wel goed?

Als zij echt niet wil dan zou ik direct werkoverleg mét manager erbij afspreken en een duidelijke analyse presenteren van wat zij teweegbrengt en wat jullie dus niet meer (goed) kunnen doen. En wie daar last van krijgt: jullie als collega's maar vooral de klanten en dat dat uiteindelijk voor iedereen slecht is . . .

gr Angela

vraagteken

vraagteken

28-04-2017 om 17:48

tja

het is de bedoeling dat een vast persoon die extra uren invult,tijdens haar vakantie zal het werk natuurlijk door iemand anders uit ons team erbij gedaan moeten worden. Hoe dit in de praktijk zal uitpakken weten we nog niet. Ik zal proberen aan de hand van een voorbeeld uit te leggen hoe het in elkaar zit. De bewuste collega, ik zal haar A noemen, heeft al een contract van 20 uur. Dit is voldoende om haar werk uit te voeren. Ze heeft er nu 8 uur bij gekregen. De klant, die praktijk, betaalt hiervoor en het is dan ook de bedoeling dat A daar 8 uur aan het werk is, verdeeld over meerdere dagen. En natuurlijk dan nog die 20 uur die ze al had, verspreid over een aantal dagen. Er zijn afspraken gemaakt met die klant over de tijdstippen waarop het werk gedaan wordt, door deze afspraken blijkt dus dat het niet nodig is dat A een deel van haar werk aan B en C (ik) moet overdragen maar dat ze het zelf kan doen. Wellicht vergt dit wel een andere planning maar het is zeker haalbaar. Dit weet ik omdat we elkaar nu ook vervangen bij elkaars afwezigheid, cq het werk wordt dan gedeeld door de andere collega's B en ik. Andersom is het ook zo, als ik er niet ben, doen A en B mijn werk erbij. Of A en ik het werk van collega B. Hierin hebben we een zekere routine in. A heeft een tijd extra uren gewerkt om ziekte op te vangen, ook in die periode probeerde ze al wat taken op ons af te schuiven. Die vervanging was op den duur niet meer nodig maar A wilde daarna graag blijvend wat uren erbij en die uren heeft ze dan ook gekregen. Dat hoeft geen probleem te zijn zolang ze het werk ook allemaal uitvoert op de dagen dat ze er is. Maar ze is er gewoon op uit geweest om een deel van haar werkzaamheden op ons af te schuiven, ook collega B krijgt dat steeds meer in de gaten. En dan ook nog dat geklaag over de vrije dagen terwijl ze zelf geen rekening met ons houdt. Het voelt voor ons de laatste tijd dat A makkelijk haar geld wil verdienen met liefst zo weinig mogelijk moeite.
Ik denk dat er zeker nog een gesprek met de manager erbij zal volgen want dit gaat zo niet langer. Het plezier is er voor B en mij wel af.

Suze

Suze

28-04-2017 om 23:39

afstemmen

Zorg in elk geval dat je voor het overleg met de manager en/of met A het goed afstemt met B. En spreek af dat eentje (B?) het woord voert en dat de ander (jij?) haar bijvalt.

En heb je A al gevraagd wat de reden is dat ze haar gebruikelijke taken voor haar 20-urige contract nu niet meer lijkt te willen doen?

Overigens, ik zou het denk ik uit nieuwsgierigheid vragen en misschien dat je inzichten krijgt die kunnen helpen. Maar zodra dat vragen niet helpt, gewoon naar de manager. Daar is zij (of hij) voor.

En dus even voor de duidelijkheid: A heeft dus 20 uur werk voor 20 uren werken, maar een deel van dat werk probeert ze door te schuiven naar jullie, terwijl ze zelf dan kan duimen draaien? Hmmm, apart. Ziet de baas dat niet?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-04-2017 om 23:48

Gut

Als ik dit lees ben ik blij dat ik niet meer in een (klein) vrouwenteam werk. Daar was het idd ook altijd gezeur om niets, en wilden de dames alleen de vergaderdienst overnemen als er toevallig interessante mensen kwamen.

vraagteken

vraagteken

29-04-2017 om 15:11

ik zal proberen

de vragen van Suze te beantwoorden. A heeft al jaren een contract van 20 uur en heeft sinds kort ophoging gekregen van nog 8 uur erbij. Die 8 uur moet ze besteden aan het werk van die klant want die betaalt dat uit eigen pot. Dus A werkt in totaal 28 uur per week. Het werk voor de klant verdeelt ze over een aantal vaste dagen, eerst een deel van haar "gewone" werk, dan dat van de klant en vervolgens verder met gewone werk. Ze hoeft in principe niks af te schuiven naar ons. Ze heeft de neiging te denken dat haar werkzaamheden belangrijker zijn dan de onze, zij heeft het drukker dan B en ik. Onze manager is niet elke werkdag op onze locatie, hij komt op een vaste dag en heel soms nog een keer extra als er bijzonderheden zijn. Dus die heeft niet voldoende gelegenheid om te zien wat A wel al niet doet.
Collega B staat er iets makkelijker in dan ik, lijkt het. Al heeft B ook wel laten merken dat ze ervan baalt dat A de kantjes er vanaf loopt. Ik denk dan ook dat h
et beter is dat ik het woord doe en dat B me, indien nodig, bijvalt. A kennende, heb ik het vermoeden dat ze er zelf over zal beginnen (er is nog wat aan de hand namelijk) tijdens de wekelijkse bijeenkomst met onze manager met nog een aantal collega's. Hierop ben ik me nu wat aan het voorbereiden zodat ik er niet door overvallen word met als gevolg dan ook nog emotioneel (verkeerde periode van de maand, ook dat nog).

vraagteken

vraagteken

03-05-2017 om 12:30

er is niet meer over gesproken

op advies van collega B. We laten het nu even zo maar houden het wel in de gaten om te voorkomen dat er straks weer de spuigaten uitloopt. Ik geef nu ook duidelijker mijn grenzen aan ook wat betreft het hebben van een vrije dag. Hierbij hou ik natuurlijk rekening met het feit of er voldoende mensen zijn die dag die de zaak kunnen overnemen. Maar het zal dan toch inhouden dat ze naast haar gebruikelijke taken wat harder moet lopen, daar ontkomt ze niet aan.

Angela67

Angela67

03-05-2017 om 14:00

vraagteken

ik zou wel vrezen dat zij jouw werk slechter doet als ze voor je waar moet nemen . . . en dat ze dan als excuus ook weer aanvoert dat ze het zo druk heeft.
ik zou het gewoon opengooien, dan weet je alledrie hoe je erin zit.
gr Angela

vraagteken

vraagteken

03-05-2017 om 14:25

Angela67

mijn vrees is niet eens zozeer dat ze mijn werk slechter gaat doen maar vooral dat collega B ervoor op zal draaien en harder moet werken op de dagen waarop ik er niet ben en vice versa. In elk geval heb ik wel kunnen voorkomen dat collega A er nog uren bij zou krijgen dus dat is al iets, dit heb ik zeker niet gedaan om te treiteren, ik wist eerst zelfs niet dat ze er nóg uren bovenop wilde. Ikzelf wilde ook een paar uren erbij, van eventuele nieuwe klanten, maar niet als dat ten koste zou gaan van anderen. We weten immers niet hoeveel nieuwe klanten erbij komen, misschien blijft het wel bij deze. Of haken ze na een bepaalde tijd alsnog af.
Onze manager is best een aardige kerel maar of hij nu echt geschikt is voor zijn taak, waag ik te betwijfelen. Het is namelijk nogal onlogisch om iemands contracturen te verhogen als nog helemaal niet duidelijk is wat de klant precies verlangt en ook wanneer. Pas als dat helemaal duidelijk is, kan gekeken worden of die werkzaamheden goed te combineren zijn met de huidige. Bij collega A verliep dit dus in omgekeerde volgorde. Dit heeft een hoop onrust veroorzaakt, ook voor collega B en ikzelf.

vraagteken

vraagteken

03-05-2017 om 14:38

o ja

ik denk dat A de werkzaamheden voor de klant wel goed wil uitvoeren. Het contract van onze zorginstelling met de klant is, om te beginnen, voor een bepaalde tijd. Als de klant niet tevreden is of de kosten te hoog vindt, zal de samenwerking wellicht stopgezet worden. En daarmee de contractverhoging ook.

vraagteken

vraagteken

18-05-2017 om 11:22

zoals het nu is

de situatie lijkt zich te verergeren dus het wordt hoog tijd om toch echt de manager in te schakelen, iets waar ik best tegenop zie en wat ik het liefst zou vermijden. Maar als er niks gebeurt, blijft het steeds doorgaan. En dit gaat ten koste van collega B en mezelf, niet alleen van het werk dat we erbij krijgen maar vooral het feit dat het plezier in het werk en de onderlinge sfeer zo verpest worden. Gelukkig zijn er nog een aantal andere collega's die in de gaten hebben hoe A nu bezig is en achter me staan.

vraagteken

vraagteken

16-06-2017 om 06:36

intussen

heb ik een gesprek gehad met de manager, hij zou het in de gaten houden. Hoe hij dat denkt te doen is me een raadsel want hij komt meestal 1 keer per week naar onze locatie. Ook een andere collega (niet collega heeft gezegd dat er op onze afdeling taken blijven liggen sinds A meer uren is gaan werken. Hierop zei de manager dat hij dit na zijn vakantie zou bespreken maar of dit echt gebeurd is, dat betwijfel ik. A zat deze week wel te klagen (tijdens het wekelijks overleg dat we zo niet door kunnen blijven gaan, straks is iedereen ziek en blablabla. En dat een andere collega, zal haar D noemen, veel te weinig werk heeft in verhouding met haar contracturen. Ja, dat snap ik, die werkzaamheden die A erbij heeft gekregen hadden eigenlijk naar D moeten gaan maar zij is daarvoor niet benaderd (wat ik niet fraai vind). Dan was dit allemaal niet aan de orde geweest, D 8 uur erbij en A gewoon haar eigen uren en werk. Ook geen extra belasting voor B en ik.
Volgende week ga ik nog eens het gesprek aan met de manager, dit ook ivm langdurige vervanging van een collega door ziekte. Dit nemen B en ik al een tijdje op ons tot het eind van het jaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2017 om 08:41

Manager

Ik denk dat de manager het een beetje bestempelt als vrouwengezeur. Zo komt het ook op mij over. Ik zou het probleem lekker bij jezelf houden en zeker niet klagen over dat het allemaal komt doordat A meer uren heeft en werk dat ze (kennelijk) leuker vindt. Ik vind haar juist slim, ze vraagt tenminste wat ze wil in plaats van maandenlang te zaniken over hoe vervelend het allemaal is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-06-2017 om 09:17

Wel eens met Pryne

En de opmerking mbt D snap ik sowieso niet. Zij heeft teveel uren zeg je (of te weinig werk)? Dan schiet het toch niet op om D meer uren te geven?
Overigens zegt A dus over D wat jij ovef A zegt.

Wat je volgens mij zou moeten doen is het inderdaad bij jezelf houden en A direct aanspreken als zij aantoonbaar verzaakt bij jullie. Dan heb je wat in handen om het over te hebben.
Nu blijft het inderdaad bij 'vaag vrouwengezeur'.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2017 om 09:28

Herkenbaar

Ik snap wel een beetje waar het over gaat. Op mijn oude werk had je hoofdtaken X en Y. Ik deed daarnaast ook nog een hele berg werkjes Z omdat ik met name X weinig meer aan vond. Dat was echter wel de core business dus als de nood aan de man was mocht ik Z niet meer doen en kreeg ik extra X. Ik had echter ook een collega (zo een die de grote afwezige was en 0 productie had) en die had ook een hekel aan X. Hij gooide er flink met de pet naar en werd vervolgens 'beloond' met extra werk Y en hoefde X niet meer te doen. Toen heb ik ook wel even geklaagd tegen mijn leidinggevende omdat ik vond dat iedereen daardoor benadeeld werd. Later hoorde ik overigens dat de collega in kwestie wel het dringende verzoek had gekregen om zijn contracturen in overeenstemming te laten brengen met zijn daadwerkelijke productie (en de keuze tussen 50% gaan werken, of zorgen voor 100% productie - hij koos voor het eerste).
In het geval van vraagteken gaat het volgens mij om een collega die haar favoriete taakjes wel prima doet (zoals ik Z had, wat anderen ook niet altijd leuk vonden), en dan vind ik het niet erg als mensen werk krijgen wat ze leuker vinden. Als je dat ook wilt, moet je het zeggen.

mwah

"Nu blijft het inderdaad bij 'vaag vrouwengezeur". Mwah. Zouden mannen hier niet over klagen, of zou geklaag van mannen over zo'n situatie serieuzer worden genomen?

Als het organisatorisch slecht loopt en er dingen blijven liggen kan je dat best eerst met de verantwoordelijke collega bespreken, maar als dat niet helpt dan moet het toch hogerop.
Als jij en je collega dit probleem beiden ervaren, trek dan ook gezamenlijk op. Ik heb als twintiger een keer meegemaakt dat wij met een aantal mensen een probleem aankaartten, dat iemand ons zei te steunen, en toen puntje bij paaltje kwam was hij nergens te bekennen. Een nuttige les, en ik moet er altijd aan denken als ik lees over problemen waar meer mensen mee kampen: als dat zo is, zorg dan ook dat ze allemaal hun nek tegelijk uitsteken. Zodat het niet zo kan worden gedraaid dat het allemaal aan jou persoonlijk ligt. Dat gesprek met die manager zou ik dus samen met B voeren, en van tevoren even met B voorbereiden.

En leg zo af en toe eens wat vast in een e-mail - eventueel zijdelings - en zorg dat je die mails bewaart. Je weet nooit waar het goed voor is. Beter mee verlegen dan om verlegen, zou mijn moeder zeggen.

groeten,

Temet

vraagteken

vraagteken

16-06-2017 om 15:04

geen vrouwengezeur

ik zal het proberen uit te leggen. Voor collega D is er eigenlijk te weinig werk (dat kan veranderen maar dat is nog niet zeker, er zijn nog verbouwingen gaande). Het zou logischer geweest zijn dat collega D de werkzaamheden binnen haar eigen contracturen erbij had gekregen ipv collega A die werkzaamheden ën ophoging van de contracturen te geven. A zat er bovendien over bezig tegen de manager dat ze zo hard moet werken en dat D te weinig te doen had. Dat was, mijn inziens, een mooie gelegenheid geweest voor de manager om erop in te haken maar dat deed hij niet.
Ik vind het niet erg als ik harder moet lopen dan voorheen maar de manier waarop het allemaal verloopt is gewoon niet netjes. A krijgt 20 uur betaald (en 8 uur erbij door de klant maar dat ff terzijde) terwijl ze misschien maar werkzaamheden verricht voor 18 uur. Maar blijkbaar wordt dat hier normaal gevonden en ben ik de zeur.

vraagteken

vraagteken

16-06-2017 om 15:11

Temet

legt het zo ongeveer uit zoals ik het bedoel. Enige verschil is dat A haar gewone taken nog wel moet doen, die 20 uur dus. Dat zei de manager althans tegen mij en ook tegen een andere collega. A wordt voor die extra uren betaald maar moet daarnaast haar gewone werk ook kunnen uitvoeren. Als ze dat niet kan, dan moet ernaar gekeken worden en een andere oplossing gezocht worden.
Stel dat A haar extra werkzaamheden nog mag uitvoeren maar binnen de 20 uren (geen contractverhoging), dan is het logisch dat ze taken moet laten liggen die B en ik dan erbij moeten nemen. In dat geval zou ik daar niet moeilijk over doen. Het is geen kwestie van misgunnen maar van niet misbruikt willen worden omdat A de minder leuke dingen voor ons over laat terwijl dit dus duidelijk niet de bedoeling is.

vraagteken

vraagteken

16-06-2017 om 15:25

en Phryne Fisher

legt het ook goed uit. Collega D hoeft er geen uren bij maar taken. Er is nu te weinig werk voor haar (door de verbouwing) maar dat los je zeker niet op door D nog minder werk te geven en A juist meer, en ook meer uren. Is toch de omgekeerde wereld. Er is toen gezegd dat er nóg taken bij zullen komen maar dat is nog helemaal niet zeker, dus zomaar een aantal contractverhogingen geven is dan toch niet zo verstandig, zeker nu blijkt dat het voor A al teveel is. En eigenlijk wilde ze er nóg wel wat uren (en taken) bij.

Ik heb al meerdere keren bij haar aangegeven dat ze bij de manager moet zijn als ze haar zaken niet rond krijgt, dat ze er niet zomaar vanuit kan gaan dat B en ik dat elke keer maar op ons nemen. Maar als ze haar werk goed inplant, dan moet het wél haalbaar zijn om zowel haar gewone taken te doen en het werk voor de klant.

Jasmijn

Jasmijn

16-06-2017 om 16:20

gesprek met allemaal

Zou het niet beter zijn als jullie een keer allemaal bij elkaar gaan zitten en hierover spreken. De manager laat het allemaal een beetje op zijn beloop, zo werkt het ook niet uiteindelijk. Ik denk dat de mensen het hier over 'gezeur' hebben omdat het niet echt uitgesproken wordt. Tenminste, iedereen spreekt met iedereen, individueel, maar misschien een keertje allemaal samen en dan de hele brei die je hier vertelt eens even doornemen, inclusief eventuele oplossingen die jullie bedacht hebben.

vraagteken

vraagteken

16-06-2017 om 17:30

Jasmijn

Tja, daar zal het wel op uit draaien. Ik heb het al meerdere keren bij A aangegeven dat B en ik niet steeds alles erbij kunnen nemen. Dat ze het bij de manager aan moet kaarten zodat er een oplossing komt. Maar toen Al tijdens het overleg met de hele groep klaagde, ging de manager er niet op in. Alleen maar op het stukje over collega D. Maar niet over het feit dat A haar werk wel allemaal kan doen. Dat wat hij mij een aantal weken geleden toch zei. En niet alleen tegen mij overigens. Ik heb zelf het vermoeden dat onze manager niet echt tegen A durft in te gaan, ze is nogal mondig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2017 om 19:04

Wel een rotstreek

Jij gunt die collega geen urenuitbreiding en leuker werk dus probeer je haar zo een loer te draaien. Hopelijk bijt ze flink van zich af want dit is echt een rotstreek. Pas maar op dat het zich niet tegen je keert.

Jasmijn

Jasmijn

16-06-2017 om 19:16

is toch geen loer

Maar Phryne, dit is toch geen loer? Vraagteken is nu ook niet blij met hoe het loopt, dus A mag wel leuk werk doen en Vraagteken en de anderen mogen de klusjes die A laat liggen opknappen als extra werk. Uiteindelijk moet iedereen gewoon zijn eigen werk doen, ik zou er ook van balen als ik structureel iemand anders' werk moet overnemen, hier klopt de verdeling gewoon niet, of iemand loopt de kantjes ervan af.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2017 om 19:25

Nou

Volgens mij wil vraagteken dat D de extra werkjes van A gaat doen zodat A geen urenuitbreiding meer nodig heeft. A heeft andere taken gekregen en daardoor geen tijd meer voor bepaalde andere werkjes, maar dat is niet echt haar probleem hoe dat opgelost moet worden. Vraagteken en B en D kunnen ook zeggen dat ze daarvoor geen tijd hebben en dan mag de manager een oplossing verzinnen. Waarom doet D dat niet gewoon? Die heeft nu toch te weinig werk.

Suze

Suze

16-06-2017 om 19:29

2 problemen

Je hebt dus 2 problemen:

Collega A die bepaald werk wel kan doen maar voor jou en B laat liggen.

Jullie manager, die niet goed managet en het probleem dus eindeloos laat voortbestaan.

Mijn idee: goed afstemmen met B en D en checken of zij er net zo over denken als jij EN afspreken dat ze in een gesprek met de manager dat ook uiten, jou bijvallen (nog beter: Een ander voert het woord en jij en de derde vallen de eerste bij).

Dan met zijn drieën met de manager en evt met A praten en concreet aangeven wat jullie probleem is (nb het echte probleem voor B en jou is dat A werk voor jullie laat liggen dat zij gewoon binnen haar werkuren kan uitvoeren. Misschien heeft D een probleem van te weinig werk maar dat moet D noemen, niet jij!).

In dat gesprek met manager concreet aangeven hoe jullie het anders willen zien en manager om een uitspraak vragen. Als die uitspraak bevredigend is, dan zelf schriftelijk die afspraak aan manager bevestigen cc aan de anderen die bij het gesprek zaten.

Als de manager zich niet uit laat of niet bevredigend uitlaat, dan kunnen jullie naar de leidinggevende van jullie manager toestappen. Want dan lost jullie manager het probleem niet op. Ik zou dan eerst vragen aan jullie manager waarom hij het probleem niet oplost en dat jullie er ongelukkig over zijn dus nu met zijn leidinggevende willen praten. Misschien dat manager dan alsnog in beweging komt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.