Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Anders

Anders

02-04-2012 om 19:38

Verlenging tijdelijk contract

Ik ben bezig met mijn tweede tijdelijke contract. Na dit jaar zou ik een derde tijdelijk contract krijgen. Ik heb vandaag een geheel andere functie gekregen. Men wil dit nu als een functiewijziging in mijn bestaande contract verwerken. Mijn tweede contract loopt dus tot einde van dit jaar.

In een eerdere (maar weer net anders) situatie bleek dat dit opknippen van het contract wel degelijk werd gezien als een volgend contract. In mijn geval dus: jaarcontract 1 (tot 1 januari 2012), contract 2 1 januari tot heden, contract 3 nu - eind dit jaar, contract 4 vanaf 1 januari 2013...

In mijn beleving is contract 4 dus een vast contract. In de beleving van mijn werkgever loopt contract 2 van 1 januari 2012 - 2013 met een functiewijziging en begint mijn derde contract op 1 januari 2013.

Wie weet wie gelijk heeft (ik wil nu geen slapende honden wakker maken).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anders

Anders

02-04-2012 om 21:45

Lezer

Maar dat is mijn vraag niet... Ik snap best dat als ze niet willen, ze het niet gaan doen. Maar het zou wel vreemd zijn om mij nu deze functie aan te bieden (het is geen functie die je een jaartje doet en dan weer wat anders). Mijn vraag is of ik dit jaar dus twee contracten heb (1 jan - nu, nu - eind jaar) of dat het gewoon 1 contract blijft (waarin ongeveer alles wordt gewijzigd (omvang, functie, werkzaamheden...)

Rosase

Rosase

02-04-2012 om 22:03

Puur op gevoel

zou ik zeggen het gewoon 1 contract blijft.

Volgens mij is in dit geval vooral de einddatum van belang. Inhoudelijk mag een contract best aangepast worden, zonder dat er iets wezenlijks verandert (indien dit met beider instemming gebeurt tenminste).

Maar dat is dus mijn gevoel. Als je dit zeker wilt weten zou je je licht eens bij een vakbond kunnen opsteken, die hebben vast wel vaker met dit bijltje gehakt.

Jij hoopt dat het wel een nieuw contract is, waardoor je straks perongeluk een vast contract te pakken hebt?

Anders

Anders

02-04-2012 om 22:19

Rosase

In een vergelijkbare situatie kreeg ik een derde contract dat tot datum x zou duren of tot moment y (afhankelijk van z). Dit bleken twee contracten te zijn, waardoor ik per ongeluk inderdaad een vast contract te pakken heb.

Maar als het om einddatum draait, dan geef ik mezelf weinig kans. Ik hoef niet per ongeluk een vast contract te pakken te hebben maar ik heb altijd gezegd dat ik echt niet 3 maand thuis ga zitten om daarna weer bij hetzelfde bedrijf aan de slag te gaan. Daar voel ik me te goed voor. Maar dan weet ik wel beter wanneer ik weer meer om me heen ga kijken...

NaShA

NaShA

02-04-2012 om 23:04

Ik zit ff met

die andere functie. Is het echt een andere functie? Qua aard en werkzaamheden? Of is het wel een vergelijkbare functie? Het zou kunnen dat daardoor een nieuwe telling ontstaat namelijk, maar ik kan het niet 1 2 3 vinden. Anders, vraag het even na bij de Arbeidsjuridische Dienst van UWV. Zie werk.nl voor telefoonnummers.

Anders

Anders

02-04-2012 om 23:42

Nasha

Ik ben daar iets over tegen gekomen. Maar dan op een andere manier. Een baan voor bepaalde tijd na een dienstverband voor onbepaalde tijd. Er wordt dan wel doorgeteld, in principe. Dat is niet de issue.
Het is eenzelfde werkgever maar echt een heel andere functie, andere loonschaal, etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-04-2012 om 00:40

Ik denk

Ik heb er geen verstand van, laat ik dat voorop stellen, maar als je werkgever je nieuwe functie ook echt als nieuwe start had gezien, had hij denk ik ook weer een proefperiode ingebouwd met daarop aansluitend tijdelijke contracten. Nu lijkt hij voort te borduren op je huidige staat van dienst en zul je dus een vast contract moeten krijgen als het derde contract afgelopen is. Of niet... Vaste contracten worden nog zelden verstrekt helaas.

NaShA

NaShA

03-04-2012 om 11:30

Niet eens met kaaskopje

nogmaals, bel even naar de arbeidsjuridische dienst, daar kunnen ze je meer info geven hierover.

passiebloem

passiebloem

03-04-2012 om 19:40

3 jaar jaarcontracten

Bij mijn weten mag je drie jaar jaarcontracten krijgen. Zelfs kortere contracten kunnen opgebroken worden. De functie maakt daarin niet uit. Na drie jaar contracten moet je er of uit of moet je een vast contract krijgen. Als je 3 maanden uit dienst bent geweest kun je opnieuw 3 jaarcontracten krijgen.

groetjes Passiebloem

NaShA

NaShA

05-04-2012 om 22:06

Speciaal voor je nagevraagd

na 3 tijdelijke contracten voor bepaalde tijd hoor je een vast contract te krijgen, ongeacht welke functie.

Thursday Next

Thursday Next

06-04-2012 om 15:38

Nou...

dat klopt niet helemaal, Nasha. Het ligt aan de CAO. Daarin staat hoeveel of hoelang iemand met tijdelijke contracten aan het werk mag. Ik heb bijvoorbeeld nu het 4e, want hier mogen ze 3 jaar lang tijdelijke contracten geven. Ik heb 2 jaarcontracten en 2 halfjaar contracten. Hierna krijg ik wel een vast contract. Voor anderen die hier werken kan dat zelfs oplopen tot 8 jaar. Ik zou dus zeggen: kijk eerst in de CAO.

NaShA

NaShA

06-04-2012 om 19:36

Inderdaad

dat heb ik verzuimd er bij te zeggen, dat de CAO hiervan kan afwijken. Het was als aanvulling op mijn eerdere bericht, ik dacht dat de telling opnieuw zou zijn omdat het een andere functie is, maar dat was geen juiste informatie van mij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.