Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Joppie

Joppie

13-01-2011 om 23:15

Verlof alleen in dagdelen

Mijn werkgever heeft bedacht dat het misschien makkelijker is om verlof alleen in dagdelen te kunnen opnemen, en dus niet in losse uren. Even los van of dit inderdaad makkelijker is: mag hij dit zo stellen? Er is geen CAO.
Dank, Joppie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-01-2011 om 10:34

Makkelijker

Voor hem is het vast wel makkelijker Waar staan de regels omtrent het opnemen van vakanties momenteel vermeld? Volgens mij kunnen reglementen eenzijdig gewijzigd worden, maar als het in je arbeidsovereenkomst staat kan dat niet zomaar.

bibi63

bibi63

14-01-2011 om 15:04

Kan

Je werkgever kan (zeker als er geen CAO is waar dit in is opgenomen) best eigen bedrijfsregels opstellen. Net zo goed als hij (binnen redelijke grenzen) kan bepalen vanaf en tot welk moment de zaak bereikbaar moet zijn. En of er wel of niet een rookruimte wordt gecreerd enz enz.
Op zich kan ik de regel wel begrijpen. Als iedereen her en der uurtjes opneemt om wat voor reden dan ook, dan is niet echt overzichtelijk of die uren ook weer worden ingehaald en/of van het verlof worden afgeschreven. Wel vind ik dat hij soepel moet zijn in incidentele gevallen.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

15-01-2011 om 08:17

Tuurlijk wel

Mijn man kan gewoon per uur vrije tijd opnemen en dat wordt netjes bijgehouden hoor. Kwestie van willen!

Muriel

Muriel

17-01-2011 om 21:43

Ouderwets

Het komt op mij ouderwets over, zeker in tijden waarin flexibel werken steeds meer in opmars komt en waarin de voorkeur voor het kunnen combineren van werk en zorg steeds groter wordt. Maargoed, jouw vraag was: MAG hij dit doen. Ja, dat mag. Mits er niet in jouw arbeidsovereenkomst staat dat verlof flexibel opgenomen mag worden, en ik ben er vrijwel zeker van dat dat er niet in staat, omdat het niet gangbaar is.

Ook ouderwets als het als "lastig" ervaren wordt om verlofuren in uren te berekenen i.p.v. dagen of dagdelen. Waarom? Omdat er een overvloed is aan softwarepakketten om verlof, ziekteverzuim enz. digitaal te regelen. Dan hoeft niemand te rekenen en hoef je alleen maar digitaal verlof aan te vragen en de leidinggevende dit goed te keuren. Dus ik ben het wel eens met Fiorucci, het is een kwestie van WILLEN.

Groetjes,
Muriel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.