Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jet Burg

Jet Burg

03-07-2012 om 11:40

Vermindering uren (beetje spoed vraag voor mijn moeder)

Mijn moeder heeft van haar baas te horen gekregen dat ze of een dag minder moet gaan werken (ze werkt er nu 3) of overplaatsing zal krijgen. Dit omdat het bedrijf slecht gaat was baas zijn reden.
Ze vroeg mijn advies, maar ik weet eigenlijk niet waar ze recht op heeft of wat dan ook.
Ze wilt sowieso niet overgeplaatst worden, dus het is alleen maar minder werken??

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rechtshulp inschakelen

Met minder uren hoeft ze niet zomaar genoegen te nemen. Doet ze dat wel, dan loopt ze een risico dat haar over die uren (hoeveel zijn het er?) WW geweigerd wordt.

Ik vermoed eigenlijk dat de werkgever de overplaatsing gebruikt als drukmiddel om haar te dwingen accoord te gaan met urenvermindering. Maar noch bij die overplaatsing, noch bij die urenvermindering hoeft ze zich zomaar neer te leggen. Als er echt een noodzaak voor is kan het wel dat ze weinig keus heeft, maar dat moet de werkgever eerst maar eens aantonen. En waarom zou het dan juist je moeder zijn die moet inschikken, en niet een andere collega?

Je moeder doet er goed aan zich van rechtshulp te voorzien. In volgorde van voorkeur: naar de vakbond, naar de rechtsbijstandverzekeraar, en naar het Juridisch Loket (die haar zelf zullen helpen of haar naar een advocaat zullen doorverwijzen). Of naar een rechts- of wetwinkel als ze ergens woont waar zo'n instelling is (in Amsterdam bijvoorbeeld). Maar mijn eerste voorkeur zou zijn de vakbond, als ze tenminste lid is.

Groeten,

Temet

Jet Burg

Jet Burg

03-07-2012 om 13:42

Temet

Hartelijk dank, hier kan ik zeker wat mee (nou ja mijn moeder dan)!

NaShA

NaShA

03-07-2012 om 21:01

Wat wel kan is met wederzijds goedvinden

de uren verminderen, dan krijgt ze wel WW. Maar alleen doen als ze het daar ook echt mee eens is natuurlijk. Om WW te krijgen moet je minimaal 5 uur verliezen of de helft van je arbeidsduur per week als je minder dan 10 uur werkt.

Aanvulling op nasha

Nasha heeft gelijk, maar je moet wel zorgen dat zo´n vermindering met wederzijds goedvinden goed geregeld wordt. Voor zover ik weet krijgt zoiets de vorm van een ontslag, onmiddellijk gevolgd door een wederindienstneming voor een lager aantal uren, en zo´n overeenkomst moet op een goede manier worden opgesteld om geen WWrisico´s te lopen. De eisen kun je vinden op de site werk.nl, maar even langs het Juridisch Loket lijkt me in dat geval ook geen slecht plan.

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

03-07-2012 om 22:03

Klopt

en het moet dan met een beeindigingsovereenkomst. Voorbeeld is te vinden op werk.nl of uwv.nl

Jet Burg

Jet Burg

03-07-2012 om 22:58

Dames bedankt!

Mijn moeder is even heel blij met jullie

Maare

Allemaal leuk en aardig die WW maar heb je dan geen sollicitatieplicht? En wat na zoveel tijd?
Ik zou niet zomaar genoegen nemen met een dag minder.

Lisa

Je hebt gelijk. Inderdaad heb je een sollicitatieplicht als je WW hebt. In de praktijk valt daar iha prima mee te leven. Die WW is uiteraard lager dan het inkomen dat je uit werk had, en verder houdt die WW ook weer op. Maar vooral bij iets oudere mensen kan het best dat die WW tegen de 3 jaar duurt (max. duur is 38 maanden). Daarna is het inderdaad afgelopen.

Groeten,

Temet

Muriel

Muriel

09-07-2012 om 20:19

Gedeeltelijk ontslag

Beste Jet,

Als de organisatie waar je moeder werkt haar een X aantal minder uren wil laten werken, zullen ze voor dat X aantal uren een ontslagvergunning voor haar moeten aanvragen bij het UWV of het contract gedeeltelijk door een kantonrechter laten ontbinden... Je moeder hoeft niet zomaar akkoord te gaan!

Groetjes,
Muriel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.