Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2022 om 11:53

Vermogen wegzetten


Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 19:43:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik wil het niet opmaken aan leven/luxe. Ik wil het wegzetten zodat ik ermee kan investeren op het moment dat het weer mogelijk is.

Investeren zonder geld lukt lastig.

Denk dat mijn zuinige instellingen helemaal niet zo verkeerd is.

Daarin verschillen wij dan in ‘leven’! Als je jezelf minder lekker eten toebedeeld, omdat dit duurder is, dan valt dit bij mij onder de noemer ‘valse zuinigheid’. En nee, daarvoor hoef je niet wekelijks uit eten, maar er mag best geleefd worden als het geld daarvoor is.  Leven en luxe vind ik een heel groot verschil namelijk, jij benoemd dit onder 1 noemer leven/luxe en dát is dus ons verschil denk ik.

Courage schreef op 16-01-2022 om 17:12:

Ik ga je laatste bericht niet quoten Rhonda, maar wat je daar schrijft is natuurlijk iets anders dan wat je eerder schreef:

[..]

Het komt er dus feitelijk op neer dat een vakantiehuis in waarde kan dalen, tot aan 0 euro.
Dat wist ik dan al wel - maar ik was verbaasd geweest als er ook echt een verbod op verkoop was geweest.



Dat is precies wel wat er bij ons is. Op het park waar wij zijn gaat de verkoop via de eigenaar en ik mag niet zomaar met jou een prijs afspreken. Het park bepaalt de prijs waarvoor we het mogen verkopen en benaderen dan de wachtlijst. Of ze zeggen, nee dit wordt niet meer verkocht, je krijgt van ons 500 euro en wij slopen het. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2022 om 23:22

Kersje schreef op 16-01-2022 om 20:00:

[..]

Daarin verschillen wij dan in ‘leven’! Als je jezelf minder lekker eten toebedeeld, omdat dit duurder is, dan valt dit bij mij onder de noemer ‘valse zuinigheid’. En nee, daarvoor hoef je niet wekelijks uit eten, maar er mag best geleefd worden als het geld daarvoor is. Leven en luxe vind ik een heel groot verschil namelijk, jij benoemd dit onder 1 noemer leven/luxe en dát is dus ons verschil denk ik.

Nu heb je het over eten, maar eten valt bij mij niet onder luxe. Eten is leven! Daar zal ik niet snel op bezuinigen.Altijd verse groenten en fruit in huis. 

Ik heb geen tv bijvoorbeeld. Hecht daar totaal geen waarde aan. Scheelt toch al in kosten. Uitjes met de kinderen hoeven niet duur te zijn of iedere week. Gewoon geen onnodige uitgaven doen en als je eens weg wilt dan spaar ik naar dat moment toe. 

Met leven en luxe bedoelde ik eigenlijk gewoon de vaste lasten en de onnodige uitgaven puur omdat het geld er is. 

Aangezien er geen constante aanvoer is van veel inkomsten, wil ik zuinig zijn met wat ik heb. Het is zo op als je niet uitkijkt. 

Wat bizar Rhonda. Lijkt me heel frustrerend!
Nog een laatste vraag uit nieuwsgierigheid (als je dat wil zeggen hoor); wordt de grond gepacht of zijn jullie eigenaar?

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 19:43:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik wil het niet opmaken aan leven/luxe. Ik wil het wegzetten zodat ik ermee kan investeren op het moment dat het weer mogelijk is.

Investeren zonder geld lukt lastig.

Denk dat mijn zuinige instellingen helemaal niet zo verkeerd is.

Wat je wil is een dusdanig rendement uit je vermogen halen dat het een aanvulling op je inkomen hebt om je vaste lasten/normale onderhoudskosten mee te kunnen betalen wat je met je huidige inkomen niet helemaal lukt, als ik het goed begrijp. Ik denk dat je al blij mag zijn als je je inkomen in stand kan houden met de huidige inflate, want risico nemen om een substantieel rendement te halen kan je je ook niet veroorloven. Meer werken is dé manier om meer inkomen te krijgen.


ik vind deze site (en haar instagram) altijd wel inspirerend als het op geld aankomt: https://porterenee.nl/

Ze legt ook uit hoe je zo veilig mogelijk kunt beleggen. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 08:49

skik schreef op 17-01-2022 om 03:10:

[..]

Wat je wil is een dusdanig rendement uit je vermogen halen dat het een aanvulling op je inkomen hebt om je vaste lasten/normale onderhoudskosten mee te kunnen betalen wat je met je huidige inkomen niet helemaal lukt, als ik het goed begrijp. Ik denk dat je al blij mag zijn als je je inkomen in stand kan houden met de huidige inflate, want risico nemen om een substantieel rendement te halen kan je je ook niet veroorloven. Meer werken is dé manier om meer inkomen te krijgen.


Nee niet helemaal.

Ik wil een buffer apart houden en het overige deel wegzetten en voorlopig niet aankomen. Als de kinderen straks iets ouder zijn. Jongste is nu 4, dan kan ik straks meer gaan werken en wellicht heb ik dan iets meer budget om iets te kopen. 

Punt is dat ik er met noodgevallen wel boete vrij bij wil kunnen. Nadeel is dan wel dat je rente een stuk lager is. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 08:49

Libertine schreef op 17-01-2022 om 07:43:

ik vind deze site (en haar instagram) altijd wel inspirerend als het op geld aankomt: https://porterenee.nl/

Ze legt ook uit hoe je zo veilig mogelijk kunt beleggen.

Zal er eens naar kijken. Thanks. 

Rhonda schreef op 16-01-2022 om 22:17:

[..]

Dat is precies wel wat er bij ons is. Op het park waar wij zijn gaat de verkoop via de eigenaar en ik mag niet zomaar met jou een prijs afspreken. Het park bepaalt de prijs waarvoor we het mogen verkopen en benaderen dan de wachtlijst. Of ze zeggen, nee dit wordt niet meer verkocht, je krijgt van ons 500 euro en wij slopen het.

Ik ken dit inderdaad van een tuinvereniging, volkstuintjes dus. Het was niet de bedoeling om daar in de winter te verblijven (het water werd afgesloten) en van verhuren aan derden was al helemaal geen sprake. De huisjes waren begonnen als schuurtje, maar werden steeds luxueuzer. Ik kan me voorstellen dat de tuinvereniging er enige grip op wilde houden: het moest voor mensen mogelijk blijven om er lapje grond te huren om te tuinieren, zonder dat ze enorm op kosten werden gejaagd omdat er toevallig een luxe huisje op stond.
Was dit misschien ook de achtergrond bij jouw park?

Courage schreef op 17-01-2022 om 01:40:

Wat bizar Rhonda. Lijkt me heel frustrerend!
Nog een laatste vraag uit nieuwsgierigheid (als je dat wil zeggen hoor); wordt de grond gepacht of zijn jullie eigenaar?

wij pachten de grond, zijn eigenaar van het huisje. daarom kan deze constructie. Ja het is vervelend, maar we houden het gewoon aan en gaan er vaak heen. 

poekiepoek schreef op 17-01-2022 om 09:37:

[..]

Ik ken dit inderdaad van een tuinvereniging, volkstuintjes dus. [...]
Was dit misschien ook de achtergrond bij jouw park?

Nee, het zijn geen volkstuintjes, het is een echte camping met vaste plekken, plekken voor caravans en tenten (hoewel ik die weinig zie, daarvoor is de camping misschien ietsje duur) en sinds een paar jaar steeds meer huisjes die ze per week verhuren. Ik denk dat ze aan die laatste het meest verdienen en dus wel blij zijn als vaste bewoners zoals wij weggaan. Zeker omdat wij een heel grote plek hebben. 
Ik heb het even opgezocht: wat wij aan jaargeld betalen, vangen ze voor vier weken aan losse gasten. 

Bijtje82 schreef op 17-01-2022 om 08:49:

[..]

Nee niet helemaal.

Ik wil een buffer apart houden en het overige deel wegzetten en voorlopig niet aankomen. Als de kinderen straks iets ouder zijn. Jongste is nu 4, dan kan ik straks meer gaan werken en wellicht heb ik dan iets meer budget om iets te kopen.

Punt is dat ik er met noodgevallen wel boete vrij bij wil kunnen. Nadeel is dan wel dat je rente een stuk lager is.

En dat is dus het probleem. Als je er extra geld mee wil generen, dan kan je er dus voorlopig niet makkelijk bij. Dus je maakt je buffer groter en het "beleggingsgeld" kleiner. Of je gaat bij je zelf te raden of in jouw financiële situatie het wel handig is om dit te doen. 

Veel hangt ook af, wat de overwaarde is. Is het meer dan 100.000 of minder. 

Wij zelf hebben paar jaar geleden deel van spaargeld in garages gestopt. Die kochten we en verhuren we weer. Huur was leuke aanvulling op salaris. Garages zijn ook flink in prijs gestegen. Dus als we die verkopen, krijgen we ook een leuk extraatje. Maar het geïnvesteerde geld, noemden wij speelgeld. We konden er niet aankomen en we namen het risico dat het minder wordt.

In jouw geval zou ik ook proberen meer geld uit werk proberen te krijgen. Ik ken veel vrouwen die co ouderschap hebben en de ene week hun oude dagen werken. De andere week (als kinderen meer dagen bij vader zijn)extra werken.
    

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 10:57

Lotte78 schreef op 17-01-2022 om 10:23:

[..]

En dat is dus het probleem. Als je er extra geld mee wil generen, dan kan je er dus voorlopig niet makkelijk bij. Dus je maakt je buffer groter en het "beleggingsgeld" kleiner. Of je gaat bij je zelf te raden of in jouw financiële situatie het wel handig is om dit te doen.

Veel hangt ook af, wat de overwaarde is. Is het meer dan 100.000 of minder.

Wij zelf hebben paar jaar geleden deel van spaargeld in garages gestopt. Die kochten we en verhuren we weer. Huur was leuke aanvulling op salaris. Garages zijn ook flink in prijs gestegen. Dus als we die verkopen, krijgen we ook een leuk extraatje. Maar het geïnvesteerde geld, noemden wij speelgeld. We konden er niet aankomen en we namen het risico dat het minder wordt.

In jouw geval zou ik ook proberen meer geld uit werk proberen te krijgen. Ik ken veel vrouwen die co ouderschap hebben en de ene week hun oude dagen werken. De andere week (als kinderen meer dagen bij vader zijn)extra werken.

Het is ruim minder dan een ton. Maar als ik 15000 op mijn spaarrekening zet en het andere deel vast dan moet ik een eind komen. 

Jouw laatste stukje over meer werken gaat hier niet op. Ik ben op ma en woe-dagen vrij. Dan zijn de kinderen bij mij. De andere dagen bij hem en dan om het weekend een wissel. 

Maar vergeet niet dat meer werken ook weer meer kosten met zich mee brengt. Dan zal ik toch weer een dag extra opvang moeten betalen. Met drie kinderen is dat niet niks. Dan werk ik dus eigenlijk een dag voor Jan Piep.

Meer werken is prima, maar er moet onder de streep dan wel voldoende over blijven om het 't waard te laten zijn. 

dan

dan

17-01-2022 om 11:17

Bijtje82 schreef op 16-01-2022 om 19:43:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens.

Ik wil het niet opmaken aan leven/luxe. Ik wil het wegzetten zodat ik ermee kan investeren op het moment dat het weer mogelijk is.

Investeren zonder geld lukt lastig.

Denk dat mijn zuinige instellingen helemaal niet zo verkeerd is.

Als ik het goed begrijp, is het voorlopig nog bedoeld als appeltje voor de dorst, alleen gebruiken als het echt niet anders kan en later als investering?

Ik denk dat je dan inderdaad, zoals hierboven al genoemd, advies kunt vragen bij de bank, dat kunnen er ook meerdere zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

17-01-2022 om 11:38

dan schreef op 17-01-2022 om 11:17:

[..]

Als ik het goed begrijp, is het voorlopig nog bedoeld als appeltje voor de dorst, alleen gebruiken als het echt niet anders kan en later als investering?

Ik denk dat je dan inderdaad, zoals hierboven al genoemd, advies kunt vragen bij de bank, dat kunnen er ook meerdere zijn.

Dat precies! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.