Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Luxeprobleem

Luxeprobleem

23-01-2010 om 17:59

Vermogensbelasting

Een "luxeprobleem" maar er zijn er hier op het forum vast meer met dit punt. Wij hebben veel spaargeld waardoor we vermogensbelasting moeten betalen. Dit staat me tegen.
Wie heeft een goede tip? Extra aflossen op de hypotheek of iets anders? We hebben geen luxe wensen waar we ons geld aan op zouden kunnen of willen maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rijke stinkerd

rijke stinkerd

23-01-2010 om 19:37

Waarom

Dan moet je eerst even vertellen waarom het betalen van vermogensbelasting je tegenstaat. Het heet trouwens tegenwoordig trouwens vermogensrendementsheffing. Je moet het betalen omdat de staat vindt dat mensen die blijkbaar veel te makken hebben meer moeten meebetalen aan 's lands algemene nuttige zaken dan arme sloebers.
Aflossen op de hypotheek kan slim zijn als je het geld toch over hebt maar voor je vermogensrendementsheffing maakt dat niets uit. Of het geld op de bank staat of in je huis zit, het wordt door de belastingdienst hoe dan ook geteld als bezit en er wordt over geheven.
Je kunt het vrij simpel uitrekenen. Je hebt nu de rente-inkomsten van je spaargeld, en aan de andere kant je te betalen hypotheek. Daar komt een saldo uit. Als je spaargeld gebruikt om je hypotheek een stuk af te lossen dan heb je minder rente-opbrengst maar ook minder te betalen hypotheek. Wat voordeliger is hangt af van je spaarrente en je schijf voor hypotheekrente-aftrek. Ook moet je nog meeberekenen dat je bij een kleine of geen hypotheek een voordeel kunt halen met je eigen woning forfait, dat kan geheel of gedeeltelijk vervallen.
Er bestaan geloof ik beleggingen die belastingvrij zijn maar daar weet ik het fijne niet van. Over het geld in zo'n belegging wordt niet geheven maar het is dan natuurlijk nooit zeker of je geld zal vermeerderen zoals op een spaarrekening of zal verminderen.
Een kennis van ons zegt altijd, veel belasting moeten betalen is vervelend maar weinig belasting moeten betalen is eigenlijk nog vervelender want dat betekent dat je ook veel minder inkomen hebt. En eigenlijk ben ik het daar best mee eens. Als veelbetaler heb je het altijd nog beter dan als weinigbetaler.

Klopt niet helemaal

"Of het geld op de bank staat of in je huis zit, het wordt door de belastingdienst hoe dan ook geteld als bezit en er wordt over geheven"

Je betaalt eigenwoningforfait over de waarde van je huis, maar daarvoor maakt het niet uit of je een hoge of lage hypotheekschuld hebt. Heb je de hypotheek geheel afgelost dan vervalt vziw ook het forfait, da's dus voordelig.
Uiteraard betekent een aflossing dat je minder rente betaalt, dus heb je minder van de belasting af te trekken. Maar ja, je betaalt ook die vermogensrendementheffing niet over het bedrag dat je voor de aflossing gebruikt hebt, en je betaalt dus minder rente.
Wel is het natuurlijk zo dat een hogere hypotheekrenteaftrek leidt tot een lager belastbaar inkomen en dat kan weer doorwerken in toeslagen etc.

IN het algemeen lijkt het me geen gek idee. Nadelig is het in elk geval meestal niet, en hoe lager je schuld, hoe beter, denk ik wel eens. Zelf los ik ook regelmatig extra af als dat kan.

Groeten,

Temet

Carmen

Carmen

23-01-2010 om 21:36

Nou, ik weet wel wat.

Geef het aan Fladder, Jons en Kaatje! (En aan anderen waarvan ik even niet op de naam kan komen)

Carmen.

Nick

Nick

23-01-2010 om 22:10

Wat wil je zelf...

Geld hebben kost inderdaad ook geld. Maar het levert ook wat op. Ik heb destijds een rekensommetje gemaakt. Ik heb 8 mnd gelden geld voor drie jaar weggezet voor 5,25 procent. Onze hypotheek was bruto 3,9 procent. Netto iets van 2 procent. Dat is dus 3,25 procent winst! Als het straks anders wordt, ga ik misschien wel iets meer aflossen. Maar ik vind het ook heerlijk om te weten dat ik altijd bij mijn geld kan. Of het nu is voor een verre reis, een auto of voor de studie van de kinderen. Ik denk dat als ik een deel aflos ik die 200 euro extra per maand nauwelijks opmerk. De jaarlijkse rente valt wel op. Daar betalen we de luxe dingen van.

Er zijn geloof ik groene beleggingen (geen spaarrekeningen) waarover je geen vermogensrendementsheffing betaalt. Maar dat zijn dus wel beleggingen.

Luxeprobleem

Luxeprobleem

23-01-2010 om 23:33

Rijke stinkerd

Tuurlijk is het een luxe probleem maar het is niet leuk om aangeslagen te worden voor geld waar we zelf meer dan 20 jaar hard voor gewerkt hebben. Maar een ramp is het uiteraard niet.

rijke stinkerd

rijke stinkerd

24-01-2010 om 09:25

Tuurlijk

is het niet leuk als je moet betalen voor het geld dat je zelf hebt opgespaard. Ik denk ook wel eens, al die mensen die maar raak doen en niks overhouden hoeven niet te betalen, en als je spaart word je gestraft. Maar die gedachte probeer ik dan weer om te draaien naar de uitspraak van die vriend van ons, want dat is natuurlijk ook weer zo. We hebben die spaarrekening niet omdat we op een houtje hebben zitten bijten, we hadden gewoon niet zoveel wensen en zijn met weinig tevreden dus spaart het vanzelf. En kunnen we daar ook wel wat van missen.
Nick, een bruto hypotheekrente van 3,9%, hoge aftrek, en een spaarrente van 5,25% lukt lang niet iedereen. Die verhoudingen liggen vaak anders en dan kan aflossen net voordeliger zijn dan sparen.
Temet, jij zegt dat je die vermogensrendementheffing niet betaalt over het bedrag dat je voor de aflossing gebruikt hebt. Dat klopt toch echt niet. Of je geld nu op de bank staat of in je huis zit, bezit is bezit en daarover moet je betalen. Dat er een voordeel kan zijn wat betreft eigen woning forfait zei ik ook al, maar dat is meestal van mindere grootte dan de (tien)duizenden waar luxeprobleem het over heeft.

rijke stinkerd

rijke stinkerd

24-01-2010 om 14:41

Oeps

Temet, je hebt wel gelijk hoor. Bij mijn vorige berichtje vroeg ik even over mijn schouder aan mijn brave echtgenoot of je ook vermogensrendementsheffing moest betalen over de waarde van je huis, en hij zei ja. Zo zie je maar, altijd zelf zoeken. Je hoeft inderdaad over de waarde van je eerste huis geen belasting te betalen. Om te weten of je beter af bent met sparen dan met extra aflossen geldt dan grofweg (even zonder het eigen woning forfait verhaal) dat de rente van je spaarrekening min 1,2% meer moet zijn dan je te betalen netto hypotheekrente (dus bruto min je aftrek).

Jippie

Jippie

24-01-2010 om 15:23

Nog kleiner probleem

"Je betaalt 30% belasting over 4% rendement, dus gemiddeld 1,2% over het hele vermogen."

Geldt alleen voor je vermogen boven de vermogensvrijstelling (ruim 20.000 euro per ouder).

dagnikkie

dagnikkie

24-01-2010 om 15:36

Kwestie van houding denk ik

Ik bedoel, je kan heel verschillende gedachten/gevoelens hebben bij dezelfde situatie. Wat hierboven al gezegd werd zeg ik ook vaak als ik iets duurs koop. In plaats van te klagen dat het duur is ben ik blij dat ik in staat ben om het te betalen. Er verandert feitelijk niets en toch word je vanzelf blijer.

Wij lossen extra hypotheek af en zijn, nu we de grens van vermogensrendementsheffing gepasseerd zijn, iets sneller geneigd om een piano aan te schaffen en dat soort grote dingen.

Verder sparen we gewoon verder.

Je hebt toch box 1 en box 3

je eigen huis valt in box 1, dus telt niet mee voor de vermogensbelasting. Alleen dingen in box 3 tellen mee voor de vermogensheffing.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.