Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Natalja

Natalja

14-04-2009 om 18:55

Verplicht bedrijfsuitje

Elk jaar wordt er een bedrijfsuitje georganiseerd op het werk van manlief, zo ook dit jaar.

Je moet mee, ga je niet dan kost het je een snipperdag.

In het geval van manlief werkt hij op deze dag slechts een halve dag ivm opvang van onze dochter.

Het bedrijfsuitje is anderhalf uur rijden van hier. Een halve dag meedoen met het uitje is een optie, maar hij is never nooit op tijd terug om dochterlief van school te halen dan. Gaat hij niet mee, dan kost hem dat een halve dag.

Nu is dit elk jaar een issue, omdat hij een halve dag werkt op de dag van het bedrijfsuitje. Tot nu toe kon hij regelen dat hij op eigen gelegenheid terug ging om zodoende op tijd bij het schoolplein te staan. Maar dit keer is het gewoon te ver weg.

Je zou zeggen: neem dan die halve dag vrij.
Helaas heeft hij weinig snipperdagen en daarom is deze halve dag ook zonde. Daarbij vind ik de verplichting in dit geval te ver gaan (letterlijk gezien de afstand).

Wat vinden jullie? De baas verschuilt zich achter 'iedereen moet mee, no mercy'.

Op deze manier is de voorpret eigenlijk ook al weg....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

14-04-2009 om 19:35

Nou ja

Waarom regel je geen speelafspraakje, dagje bso of oma, of neem jij een dag vrij? Het is toch ook jammer om elk jaar de helft van het bedrijfsuitje te moeten missen.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-04-2009 om 19:45

Net als vic

Gewoon meegaan en er een leuke dag van maken. Bedrijfsuitjes zijn een uitstekende gelegenheid om je collega's eens op een andere manier te zien, en uitjes zijn sowieso gewoon leuk, dus laat hem een opaas regelen voor een halve dag.

Sascha2

Sascha2

14-04-2009 om 21:00

Kan me wel voorstellen

Ik kan me de irritatie wel voorstellen, zeker als het steeds op de dag is, dat je man maar een halve dag werkt. Het zou mij ook wel steken als er een verplichting van wordt gemaakt. Maar ja, aan de andere kant is er misschien een makkelijke oplossing en kan je man toch mee. Dat zou meteen de boel opluchten, want dan kost het hem geen halve vrije dag en kan hij dit jaar inderdaad de hele tijd mee. Zijn die oplossingen er?

Getver

Mijn oude baas had een keer een vierdaags tripje geregeld, vrijdag tot en met maandag. Lekker handig voor een alleenstaande moeder. Ik moest ook mee, maar ik heb het mooi verdomd. Wel ben ik gewoon naar kantoor gegaan om te werken en die *** van een baas belde me om half negen en nog een keer weer om vijf uur ter controle. Ik kreeg ook nog een mail dat ik niet moest denken dat ik er vrije dagen voor in de plaats kreeg. Dûh. Ik heb er niet lang meer gewerkt.
Volgens mij kan die baas je man niet verplichten om mee te gaan. Hij wordt ingehuurd om te werken en dat doet hij ook. Netjes de tijd die is afgesproken. Al dat zogenaamd sociale gedoe... ik haat bedrijfsuitjes (ben gelukkig eigen baas nu).

Jaymza

Jaymza

15-04-2009 om 23:48

Tja

Ik heb een collega gehad die bij verplichte bijeenkomsten die langer duurden dan de gebruikelijke werktijd stipt om vijf uur opstond en vertrok.

Jaymza

natjalja

natjalja

16-04-2009 om 12:58

Re:

Het wordt nog erger
Inmiddels hadden we al besloten: ok, we regelen opvang en hij gaat gewoon mee de hele dag. Om maar van het gezeur af te zijn.

Nu heeft iemand van hoger hand bedacht dat er ook geregeld sociaal geborreld moet worden (natuurlijk ook weer na werktijd, of in ieder geval na de werktijd van mijn man) en is men een soort van zoekactie gestart om de niet sociale werknemers (lees: de werknemers die dus vanwege hun parttime baan niet aanwezig zijn bij borrels in de namiddag iod) een gesprek krijgen in groepsverband, met een externe coach erbij om tot een soort van sociaal compromis te komen. Nadruk wordt gelegd op juist diegenen die tijdens werkuren erg sociaal zijn, maar dus niet deel (kunnen) nemen aan sociale borrels/etentjes na werktijd.

Ik spring hier echt van uit mijn vel. En ik vind het ook van de zotte dat werknemers hierop kunnen worden aangesproken.

We werken niet voor niets parttime, allebei. Dat is een zeer bewuste en weloverwogen keuze. Ik vind het daarom er vervelend dat dit zo gaat.

De praktijk is dan, als het je wel verplicht wordt: om 14 uur naar huis rijden, op tijd zijn bij het schoolplein, kind opvangen en ergens onderbrengen en dan vervolgens einde van de middag een half uur terugrijden naar het werk om vervolgens sociaal tijd met je collega's door te brengen. Alsof daar jouw functioneren van afhangt. Want dat proef ik door het hele verhaal, dat wordt meegenomen in je functioneren, hoe jij sociaal bent. Nu is nl. de tendens: manlief komt niet opdagen tijdens een borrel dus is niet sociaal. Een werkgever kan niet over privetijd van een werknemer beschikken, en dat dit wordt 'aangepakt' is in mijn ogen treiterij.

Dat hij te pas en te onpas wordt gebeld en vervolgens 's avonds en in het weekend nog naar zijn werk snelt, dat wordt voor het gemak maar even vergeten geloof ik.

Grrr... ik ga er helemaal van uit mijn plaat.

Overigens betreft dit een overheidsinstelling.... daar had ik nou nog wel wat socialer gedrag van verwacht.

Ja maar

Maar Natalja, de werkgever gaat toch juist in gesprek met de mensen die niet aanwezig kunnen zijn op borrels? Da's in mijn ogen altijd nog iets anders dan het verplicht te stellen. Blijkbaar ziet men het probleem wel (en blijkbaar zijn er meer "niet sociale" werknemers en staat je man niet alleen) en probeert men een aanvaardbare oplossing te verzinnen.
Of zie ik het nu allemaal te rooskleurig?
n@nny

Hillary

Hillary

16-04-2009 om 13:38

Sociale verplichtingen

Ik ken alleen maar bedrijfsuitjes op zaterdag, maar die zijn dan ook niet verplicht. Borrels tja, hangt ervan af waar ze voor zijn. Inmiddels werk ik zo'n 6 jaar niet meer, maar daarvoor werkte ik eerst 4 en daarna 3 dagen. De vrijmibo ging ik niet naartoe, maar als er iemand afscheid nam ofzo en dat was op mijn vrije dag, ja dan ging ik wel. Stukje respect vind ik ook richting degene die weg gaat. Als ik geen oppas had nam ik gewoon kind mee, iedereen wist tenslotte dat ik op die dag normaal gesproken thuis was en kind dus geen opvang had. Als iemand daar bezwaar tegen had gehad was ik niet meer gegaan. Maar het tegendeel was waar, als je met je kind aankomt ziet iedereen in een oogopslag dat je speciaal op je vrije dag bent terug gekomen en krijg je juist extra veel respect.
Ik moet zeggen dat ik bedrijfsuitjes altijd wel leuk vond (en vind, waar het die van mijn man betreft), dus wij zijn er altijd wel, regelen we oppas. Misschien vind je man diep in zijn hart zijn baas en collega's ook niet echt leuk en ziet daarom bedrijfsuitje en borrels als verplichting/werk en wordt dat toch wel aangevoeld? Gesprek met externe coach lijkt me perfect juist, die zal vermoedelijk meer begrip hebben voor het parttime werken.
En ja een bedrijfsuitje op zaterdag is wellicht een stuk handiger, dan is er veel meer oppas voorhanden omdat de meeste mensen niet werken.

Natjalja

Ik vind dat je volkomen gelijk hebt. Misschien kan je man voorstellen dat er ipv sociaal geborreld ook sociaal geluncht kan worden. Eens in de maand extra lekkere hapjes ipv de gewone middagboterham. Hoeft men niet 'sociaal' te doen over de ruggen van de parttimers.

De benadering van de werkgever benadeelt parttimers. Dat is volgens mij in strijd met het verbod op onderscheid naar arbeidsduur, en ook indirecte discriminatie van vrouwen (de meerderheid van de parttimers). Ik vermoed dat als je man dit voorlegt aan de Commissie Gelijke Behandeling (CG de werkgever op zijn vingers wordt getikt. Wellicht kan je man deze mogelijkheid (misschien eerst even bellen met de CG even subtiel in het gesprek verwerken, dat zou kunnen helpen.

Verplichte gezelligheid is niet gezellig. Hoe eerder werkgevers dat doorhebben, hoe beter.

Sterkte ermee, jullie beiden

Temet

Natalja

Natalja

16-04-2009 om 15:19

Dank je temet ea

Je oppert iets dat ik gisteren ook al tegen mijn man zei: waarom doen jullie dan niet een lunch met zijn allen eens in de zoveel tijd?
Dan heb je iedereen bij elkaar en dat is sociaal voor en door iedereen.

dank voor je reactie, hier kan ik zeker iets mee. Je legt nl. de vinger op de zere plek: sociaal doen over de ruggen van parttimers, en Verplichte gezelligheid is niet gezellig. De wil is er wel, maar het kunnen is een ander verhaal. En wanneer dat als niet sociaal wordt ervaren vind ik dat eigenlijk verre van sociaal van de werkgever.

Erg leerzaam, dit draadje Temeer ook omdat er verschillende reacties op komen, waarvoor zeer dank!

liora

liora

16-04-2009 om 17:58

Natalja

Hoi Natalja,

Het is al eerder gezegd, maar ze willen alleen een gesprek met mensen die vanwege parttime werk niet op borrels kunnen komen. Dat kan betekenen dat ze juist open staan voor andere ideeen, zoals een lunch, een ontbijt, of borrelen op wisselende dagen.

Ik zou niet bij voorbaat verbolgen zijn dat ze een gesprek aangaan!

Liora

Natalja

Natalja

16-04-2009 om 19:12

Niet helemaal waar

Die conclusie dat het parttimers zijn heb ik zelf getrokken, maar ik weet niet of dat voor allemaal geldt.

Het gesprek onder leiding van een externe (en die begrijp ik gewoon niet zo goed, waarom moet daar nou een extern bureau aan te pas komen) zou erop gericht zijn om te bespreken wat het is waarom medewerkers niet sociaal willen zijn.

Ik vind een gesprek om te bespreken waarom je niet sociaal wilt zijn niet echt een positief uitgangspunt.
Want sociaal is manlief wel degelijk, maar binnen werkuren. En dat men daar nou juist over moet gaan praten vind ik echt te belachelijk voor woorden.

Het gaat gewoon nergens over vind ik.

Manlief gaat het gesprek verder gewoon aan hoor, daar niet van. Praten kan altijd. Maar de aanleiding vind ik onkies.

Yta Chalne

Yta Chalne

16-04-2009 om 20:21

Sociaal

Persoonlijk vind ik betrokkenheid van medewerkers bij elkaar van groot belang. Elkaar treffen over niet direct werkgerelateerde zaken verbetert het begrip, de samenwerking, de sfeer en dús de resultaten van een team. Dat zal ook de achterliggende gedachte zijn van deze werkgever (die houdt z'n vakliteratuur bij Bij dat begrip hoort echter ook dat je realistisch blijft als werkgever over wat je wel en niet kunt vragen. Tijd nemen voor een ontmoeting kan prima binnen werktijd, tijdens een maandelijkse lunch/ koffieuurtje.

Inge M

Inge M

16-04-2009 om 21:22

Flexibiliteit moet van twee kanten komen

Een bedrijfsuitje dat 1 dag per jaar gehouden wordt, kan geen rekening houden met parttimers. Hoogstens kunnen ze proberen om de dag elk jaar anders te laten vallen. Een bedrijfsuitje is een werkdag.
Ik vind dat je van een werknemer flexibiliteit mag verwachten. Jouw man kan best een keer andere opvang regelen. Als hij een dag cursus zou volgen (die dag kun je meestal ook niet kiezen) dan zou dat ook moeten. Op mijn werk zijn er zoveel parttimers die normaal op de dag van het bedrijfsuitje helemaal niet werken. Maar ook dan wordt flexibiliteit verwacht. Regelen dus!
Wel telt zo'n dag als hele werkdag. Hij spaart daarmee dus uren op om een andere keer extra uren op te nemen.
Als werknemer mag je van een werkgever ook flexibiliteit verwachten. Dit moet uiteraard van twee kanten komen, anders werkt het niet.
Een uitje in het weekend vind ik wat anders. Dat zijn geen gewone werkdagen.

Jade

Jade

18-04-2009 om 18:41

Een cursus is...

...heel wat anders dan een bedrijfsuitje. Ik vind een bedrijfsuitje geen werkdag. Het VALT op een werkdag, maar da's wat anders

Ik ben ook eens niet mee geweest met een bedrijfsuitje. Ik kon niet, kids moesten ook nog eens trainen, dus ik had geen zin om alles uit de kast te trekken.

Toen ze vertrokken ben ik gebleven en heb ze een gezellige tijd toegewenst

Monique D*

Monique D*

19-04-2009 om 11:19

Tijdens niet verplichte bedrijfsuitje overdag: snipperdag of doo

Bij de personeelsbijeenkomst die wij laatst hebben gehad werd er ook gezegd dat wij als bedrijfsuitje overdag op een doordeweekse dag sportactiviteiten o.i.d. willen gaan doen. Tot nu toe werden bedrijfsuitjes gepland na werktijd of het kantoor sloot een uur eerder. Of ze deden het op een zaterdag. Wel werd er bij gezegd dat zo'n uitje niet verplicht is.
Ik vraag mij dan toch af of wij dan wel verplicht zijn om als je niet mee wilt op kantoor blijven om onze werkzaamheden te doen of dat je thuis mag blijven (dus eventueel een snipperdag mag opnemen op die dag). Ik zal dat toch eens navragen, vooral als het niet verplicht is om mee te gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.