Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Petr@

Petr@

28-03-2011 om 09:44

Verplicht werken op zaterdag?

Ik werk als med. secr. in een ziekenhuis. Over twee maanden gaan we over naar een nieuw computersysteem. Nu krijg ik net te horen van mijn leidinggevende dat wij verplicht op de zaterdag, voordat het systeem life gaat, moeten komen werken om de afspraken in het nieuwe systeem te zetten.
Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet. Kan mijn baas mij dit verplichten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

28-03-2011 om 09:49

1 keer?

Hoef je alleen maar die ene zaterdag te komen om de afspraken over te zetten? Dan zou ik daar niet moeilijk over doen, je krijgt het immers ruim van tevoren te horen. Waarschijnlijk krijg je de uren ook nog 150% uitbetaald.

In ons ziekenhuis

is ook zo´n omzetting geweest, daar werden vrijwilligers voor gevraagd, uiteindelijk waren er een stuk of 4 man, die samen maar een half dagje werk hebben gehad, want het omzetten bleek goed te gaan.

Ik zou zo´n dagje extra werken, tenzij je zwaarwegende redenen hebt om het niet te doen, gewoon doen.

Puck

Puck

28-03-2011 om 12:36

Wat is precies je probleem

Of je baas je daartoe mag verplichten weet ik niet.
Maar wat is je probleem precies.
Wil je niet op zaterdag werken, kun je niet op zaterdag werken of gaat het je gewoon om het principe dat je baas bepaalt dat jij op een tijd dat je normaliter geen werkverplichtingen hebt nu verplicht moet komen opdraven?
Persoonlijk zou ik er niet zo'n moeite mee hebben als ik een keer 1 dag moet werken op een dag dat ik dat normaal gesproken niet doe. Zeker als dat ruim van te voren aangekondigd wordt dan probeer ik er een mouw aan te passen.

koentje

koentje

28-03-2011 om 13:23

Krijg je

een andere dag extra vrij?

dc

dc

28-03-2011 om 15:34

Normaal

Ik vind het normaal dat je een keer wat extra's doet voor je werk, tenzij je echt ontzettend slecht behandeld wordt daar. Dat heet flexibiliteit

Het zou mij niet uitmaken of je baas het je kan verplichten, ik zou het gewoon doen.

Gewoon gaan

het is eenmalig en het is belangrijk. Als dat systeem niet lekker draait, loopt alles in het honderd. Dus maak er wat van, die zaterdag!

Petr@

Petr@

28-03-2011 om 19:46

Reactie

Onze afdeling kampt met een structurele onderbezetting op het secretariaat (wegens bezuinigingen). Dus op de drie dagen dat ik werk (ma-woe-vrij) werk ik mij een slag in de rondte en werk net zo lang tot ik alles af heb. Of doe een poging daartoe. En dat al vanaf september verleden jaar dus ik denk dat de rek er wat uit is bij mij.
En wat bij mij vanochtend in het verkeerde keelgat schoot is de manier waarop. Er wordt niet gevraagd óf ik wil werken, nee ik krijg te horen dát ik moet werken. Er wordt niets uitbetaald en de uren zijn "verschoven werkuren". Maar daar schiet ik dus niets mee op want als ik vrijdag niet werk dan ligt er maandag alleen maar meer werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2011 om 21:35

Dat is dan inderdaad het probleem

Als je gewoon je werk kon doen zonder de stress van teveel in te weinig tijd en je zou naar behoren extra vergoedt worden voor je inzet op zaterdag, dan zou je waarschijnlijk niet geklaagd hebben. Maar soms, héél soms, is het toch nodig om je over zo'n klacht heen te zetten en maar te doen wat van je gevraagd wordt. Dit is zo'n situatie vrees ik.
Ik zou het overigens nog wel even bij de OR leggen als ik jou was. Zomaar de uren verschuiven naar een dag waarop normaal niet gewerkt wordt, zonder dat extra te belonen, vind ik niet zoals het hoort.

Met kaaskopje eens

dus wel die zaterdag aan dat systeem knutselen zodat het werk door kan, maar tevens aankaarten bij de OR dat dit niet redelijk is: Zomaar de uren verschuiven naar een dag waarop normaal niet gewerkt wordt, zonder dat extra te belonen!

dc

dc

28-03-2011 om 21:46

Waarom or?

ik zou mijn baas zeggen dat ik het prima vind om een extra dag te komen, maar dat het niet mogelijk is om doordeweeks een dag minder te werken, aangezien het werk dan echt niet afkomt. Dit per mail, en even reactie afwachten voor je naar de or gaat.

Maak het zijn probleem, daar is hij baas voor.

Nou ja

Ik snap dat je al een half jaar ofzo op je tenen loopt en behoefte hebt aan je weekend. Maar, kom op, wat is één dagje. je krijgt de uren ook weer vrij op een ander moment. Een nieuw systeem is een bijzondere gebeurtenis, een uitdaging om dat snel in je vingers te krijgen. Óver één keer één dagje hoor je mij niet zeuren. De manier waarop het gebracht wordt is iets anders.

Puck

Puck

29-03-2011 om 08:38

Het gaat dus helemaal niet om die zaterdag

Oke, ik begrijp dat het probleem eigenlijk helemaal niet die ene zaterdag is, maar dat je structureel op je tenen moeten lopen. Voor degenen die Petr@ niet kennen: Petr@ is er ook de persoon zeker niet naar die voor 1x extra werken gaat lopen sputteren.
De OR heeft hier in mijn beleving niets mee te maken omdat het gewoon verschuiving van werkuren is. Ik zou zeker op korte termijn bij je leidinggevende aangeven dat het normale werk niet af komt en dat er echt iemand bij moet komen omdat je het afgelopen half jaar eigenlijk veel te veel hebt moeten doen en dat je niet van plan bent om dat nog veel langer vol te houden. Je geeft zelf aan dat je net zo lang doorgaat tot al het werk af is. Dat is heel fijn voor je baas, die vindt het mooi makkelijk dat Petr@ dat allemaal doet, scheelt een extra werkkracht (of hij heeft het niet eens in de gaten dat jij je 3x in de rondte werkt).
Ik zou deze aanleiding van zaterdag werken aangrijpen om aan te kaarten dat er nu toch echt iemand bij moet komen.

amk

amk

29-03-2011 om 12:50

Werkdruk

is wel degelijk een onderwerp voor de OR, wij zijn het net aan het behandelen.
Maar anders kun je het via een vertrouwenspersoon aankaarten.

Puck

Puck

30-03-2011 om 10:20

Ja amk

De hoge werkdruk is zeker wel iets om bij de OR aan te kaarten, ik reageerde meer dat ik het geen OR-iets vind dat je eenmalig op een zaterdag moet werken.

Petr@

Petr@

30-03-2011 om 16:50

Reactie

Leidinggevende heeft zeker wel in de gaten dat ik hard werk, maar kan er verder niets aan doen: door de bezuinigingen is het niet mogelijk om extra werkkrachten aan te nemen. Eigenlijk missen we nu een secretaresse voor 28 uur, maar we mogen maar voor 8 uur iemand werven. Omdat mijn collega drie uur in wil leveren kunnen we voor 11 uur gaan werven. Hopelijk gaat dat in de werkdruk schelen!
Ik had gisteren een "aha moment". Ik ben er achter dat ik, waar ik voorheen energie úit mijn werk haalde, nu alleen maar energie inlever. Op de dagen dat ik niet werk heb ik geen energie meer over om iets te doen. Daarom reageerde ik waarschijnlijk zo oververhit over het werken op zaterdag ))
Ik zal de werkdruk zeker eens aankaarten bij een collega die in de OR zit, bedankt voor de tip!

Sancy

Sancy

30-03-2011 om 17:19

Werkdruk en extra werken

Een eenmalige wijziging van de werktijd/werkdag is niet iets voor de OR, de OR houdt zich iha bezig met de structurele werktijdenregelingen en de verlofregelingen en vakantieregelingen 9naast een heleboel andere zaken).
Werkdruk is echter wel iets waar de OR iets aan kan doen. Kijk dan ook even in de cao als je die hebt, want vaak staat daar een regeling in waarbij wordt aangegeven wanneer er extra geworden moet/kan worden, juist om structureel overwerk en werkdruk binnen de perken te houden. Het kan zijn dat een vacaturestop is afgekondigd, maar dat zou de OR ook moeten weten, die behoort daarover op zijn minst geïnformeerd te zijn. Het loont ook om uit te zoeken hoe die vacaturestop in elkaar zit: soms wordt er een vacaturestop aangekondigd als het aantal FTE niet verder mag groeien, maar wordt diezelfde vacaturestop ook als argument gegeven om de gevallen gaten niet te dichten waardoor er dus een afname is van FTE.
Wat je overwerk betreft: houd jezelf heel goed in de gaten, stel prioriteiten in je werk, maak een lijst met zaken die op jouw bordje liggen en laat je leidinggevende aangeven wat echt móet en wat minder dringend of belangrijk is. Duik niet in ieder gat dat ontstaat in het werk, omdat je op die manier kans loopt dat je zelf overwerkt of oververmoeid raakt, en het haalt een prikkel weg bij het management om zorg te dragen voor structurele oplossingen (want jij doet het toch wel).

Sancy

Sancy

30-03-2011 om 17:20

Correctie

"wanneer er extra geworden moet/kan worden" moet natuurlijk zijn: wanneer er extra geworven moet/kan worden

Inge M

Inge M

30-03-2011 om 20:50

Voor petr@

Jij moet gaan loslaten. Werk elke week de uren van je contract (en uiteraard de extra zaterdag maar compenseer die uren gelijk de week ervoor of erna, tenzij je een vakantieweek hebt waarin je die uren goed kunt gebruiken).
Ik begrijp dat jij nu veel meer uren werkt om de werkdruk op te loseen. Dat is prima bij een tijdelijke situatie. Als dat structureel wordt, gaat het mis. (bij jou dus!)
Meld aan je leidinggevende dat jij gaat stopppen met overwerken omdat het teveel van je vraagt. Je wilt best een week wat meer werken maar dat wordt dan binnen 2 weken gecompenseerd. Oftewel je bent wel flexibel maar gaat niet structureel meer werken dan waarvoor je aangenomen bent.
Probeer jezelf te overtuigen dat het tekort aan uren niet jouw probleem is maar het probleem van de organisatie. Het wordt ook pas het probleem van de organisatie als jij het als jouw probleem loslaat. Doen dus!
Let op jezelf!

Petr@

Petr@

01-04-2011 om 15:35

Inge

Ben er al druk mee bezig, met loslaten en rustig aan doen. En ik voel mij er een stuk lekkerder bij!

Petr@

Petr@

01-04-2011 om 15:42

Gesprek gehad

Leidinggevende kwam vanochtend nog even langs om uitleg vragen over mijn reactie. Zo kende hij mij nl. niet dus hij was bang dat ik het niet naar mijn zin had op deze nieuwe afdeling. Verleden jaar moest ik nl. weg van een afdeling waar ik het ontzettend naar mijn zin had, maar waar door de bezuinigingen mijn jaarcontract niet verlengd werd. Gelukkig kon ik toen op mijn huidige afdeling terecht.
Ik heb hem verzekerd dat ik het prima naar mijn zin heb, maar dat de rek eruit is. En dat het echt ontzettend aanpoten is. Hij legde uit dat hij zich verleden jaar met hand en tand verzet heeft tegen het inleveren van 0,5 fte, maar het heeft geen enkel nut gehad. We moeten het dus doen met de uren die we hebben. (En dat geldt niet alleen voor onze afdeling, maar het hele ziekenhuis heeft last van de bezuinigingen!)
Vanaf volgende week komt er iemand voor 11 uren dus hopelijk wordt de werkdruk iets minder! Ik heb mij in ieder geval voorgenomen het rustig aan te doen en mij niet gek te laten maken.
Bedankt voor de reacties!

Sascha2

Sascha2

02-04-2011 om 10:33

Petr@

Goed dat je leidinggevende zelf een gesprek met je is aangegaan om door te vragen hoe het met je gaat op de afdeling. Ook al kan hij wellicht niets doen aan het probleem van de onderbezetting, ik kan me voorstellen dat het voor jou wel prettig is dat hij daarover met je gepraat heeft en aan jou heeft gevraagd wat er aan de hand is.
Maar: ga je nu werken op de betreffende zaterdag?
Sterkte met de drukte in ieder geval

Inge M

Inge M

02-04-2011 om 19:51

Goed gedaan petr@

Het is een hele goede eerste stap dat je dat gesprek hebt gehad.
Maar nu wel volhouden en niet meer doen dan bij je contract hoort. Flexibiliteit gelijk de week erna goedmaken in uren dus!
Het zou mooi zijn als 11 uur veel verschil kan maken, maar dat zou ook anders uit kunnen pakken.
Daarna zit er niets anders op dan andere mensen dan jijzelf last te laten krijgen van het geringe aantal uren. Loslaten dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.