Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

mettemarrit

mettemarrit

16-09-2009 om 11:46

Verplichte cursus op zaterdag

Hallo allemaal,

ik heb sinds 2 maanden een nieuwe baan. Nu kreeg ik gister bericht dat ik binnenkort een VERPLICHTE curcus heb, op zaterdag (van 9 tot 17). Er staat in vetgedrukte letters achter vermeld dat de curcus in eigen tijd is!!! Ik vind dit erg raar. Kan een werkgever je verplichten om op zaterdag een curcus te volgen in je eigen tijd? Je zou toch op zijn minst de uren moeten mogen compenseren????
Weet iemand dit???

Groetjes Mette Marrit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

16-09-2009 om 14:57

Cao/functieniveau

Wat zegt de cao erover?

En los daarvan: het hangt ook van het functieniveau af. In het algemeen: hoe hoger de functie, hoe meer flexibiliteit er van je verwacht wordt ten aanzien van overwerken en dergelijke. Binnen het redelijke, dat wel. Dat zit bij veel hogere functies in het salaris verdisconteerd.

mettemarrit

mettemarrit

16-09-2009 om 15:28

Ellen

Dank voor je reactie. Ik zal es kijken of ik wat vinden kan in de CAO. Maar een hoge functie heb ik in ieder geval niet. Ben groepsleidster in de kinderopvang. Kan ook niet zeggen dat mijn salaris dit soort dingen compenseert

Yta Chalne

Yta Chalne

16-09-2009 om 15:50

Kinderopvang

In de kinderopvang heb je eigenlijk altijd wel die ehbo cursus op zaterdag in eigen tijd, simpelweg omdat men van iemand met die functie verwacht dat men dat heeft, het hoort er echt bij. Soms probeert een kinderopvangorganisatie zelfs de kosten van de cursus op de werknemers te verhalen.

Minet

Minet

16-09-2009 om 18:29

Cao kinderopvang

Mettemarrit, de cao zegt hierover hetvolgende:
ARt. 9.2 Bijscholing
De werknemer is verplicht die (bij-)scholings-, leer- en opleidingsactiviteiten te volgen die voor de uitoefening van de functie noodzakelijk zijn en die door de werkgever in overleg met de werknemer
worden aangewezen. Deze activiteiten worden beschouwd als opgedragen werkzaamheden en de daaraan verbonden kosten en tijd komen voor rekening van de werkgever.

Jouw uren op die zaterdag moeten dus OF worden uitbetaald, incl. de 30% zaterdagtoeslag, OF je mag ze compenseren in vrije tijd (als de werkgever je deze keuze geeft)

mettemarrit

mettemarrit

17-09-2009 om 19:48

Minet en yta

Dank voor jullie reacties! Yta, het gaat niet om een EHBO curcus maar om een verplichte bijscholing. Maar goed, dat doet eigenlijk helemaal niet terzake, 't gaat om het idee.
Minet, bedankt dat je het even voor me uitgezocht hebt! Ik ga er gelijk achteraan morgen!!!
Groetjes en nogmaals dank!

Leandra

Leandra

17-09-2009 om 21:15

Raar

Bij onze organisatie voor kinderopvang worden alle cursussen voor leidsters vergoed d.m.v. compensatieuren. Cursussen zijn door de week overdag ( komt inval voor) of 's avonds. Slecht geregeld! Heb het ook nog niet eerder gehoord, alleen bij organisaties die cao volgend zijn en niet cao bindend. Toevallig van een kennis die zo'n werkgever had en ook dit soort dingen deed.

Groetjes Leandra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.