Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

parttimer

parttimer

24-04-2012 om 19:55

Verplichting parttime werkdag ruilen?

Situatie: door samenvoeging van 2 secretariaten (door reorganisatie) eist leidinggevende dat 2 mensen hun parttime dag ruilen en beiden op een bepaalde dag aanwezig zijn.

Wie dat precies is legt leidinggevende bij de medewerkers zelf neer en als de medewerkers er onderling niet uit komen dan dreigt de leidinggevende met een dienstbevel en zal dan zelf mensen aanwijzen.

Diezelfde medewerkers hebben een aantal oplossingen voorgedragen die niet eens serieus worden bekeken en zonder meer van tafel worden geveegd. Leidinggevende houdt vast aan de zelfbedachte oplossing en de sfeer wordt steeds grimmiger.

Natuurlijk is er onderling goed gekeken hoe we aan de wens van leidinggevende kunnen voldoen maar dat lukt niet. Simpelweg omdat de diverse collega's juist op die dag andere verplichtingen hebben.

Ik vraag me af in hoeverre leidinggevende een dienstbevel kan uitvaardigen. De starre oplossing van de leidinggevende valt te betwisten omdat er ook andere oplossingen zijn.

Iemand ervaring hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

24-04-2012 om 22:24

Tja

Welke oplossingen hebben jullie zelf aangedragen? Ik kan me voorstellen dat ze niet een dag met een onbemand secretariaat willen zitten. Bij ons zijn roostervrije dagen ook niet altijd heilig, en ik weet van het onderwijs dat het daar al helemaal geen zekerheid is dat je een vaste deeltijddag voor eeuwig houdt. Zelf ben ik ook wel eens gewisseld van deeltijddag. Dat is even wennen en wellicht wat regelen, maar uiteindelijk zie je ook de voordelen van een andere dag wel weer.

NaShA

NaShA

24-04-2012 om 22:42

Wat staat er in je contract?

Staan de parttime dagen daarin vastgelegd? Staat er aangegeven dat een werkgever dit eenzijdig kan wijzigen? Is er een CAO van toepassing waar dit wellicht in staat?
Uitgangspunt is eigenlijk altijd je contract. Kom je er echt niet uit met je werkgever, dan kan alleen een kantonrechter hier een uitspraak over doen.

Jaymza

Jaymza

25-04-2012 om 08:24

Bemiddelaar?

Kun je niet iemand van bv personeelszaken laten bemiddelen?

Jaymza

Jaymza

Jaymza

25-04-2012 om 08:24

Bemiddelaar?

Kun je niet iemand van bv personeelszaken laten bemiddelen?

Jaymza

parttimer

parttimer

25-04-2012 om 09:23

Dank voor jullie reacties

Een bemiddelaar hebben we inderdaad ook aan gedacht.

De dag dat de leidinggevende wil opvullen is overigens niet onbemand. En daarnaast zijn twee collega's (waaronder ik) al geswitched met werkdagen om een betere continuiteit te waarborgen. Uit eigen initiatief. En die was harder nodig dan de dag waar het nu om gaat.

Over de initiatieven die wij al hebben ontplooid kan ik niet verder uitwijden, dat is te specifieke info ivm herkenbaarheid. Maar het zijn zeer acceptabele initiatieven.

Boven de leidinggevende staat nog iemand, we denken er ook aan om die hierin te betrekken om te overleggen voor een oplossing, omdat we er met leidinggevende niet uit komen. De leidinggevende is bijzonder star en rechtlijnig, en wil gewoon dat de wil wordt uitgevoerd en wenst niet verder te kijken naar een oplossing die voor allemaal fijn is. En die is er. Het is erg lastig praten met zo iemand en het verpest danig de sfeer. Ook voor leidinggevende want door de aanpak en topdown leidinggeven staat de leidinggevende zelf ook in de kou.

In het contract staat er niet specifiek iets over, en we hebben door de jaren heen altijd van tijd tot tijd geswitched omdat dingen dan beter liepen. We zijn daarin zeker flexibel, al jaren voor de komst van deze leidinggevende. Maar in dit geval gaat dat niet ivm externe verplichtingen van de parttimers.

Het is jammer dat leidinggevende zo vasthoudt aan deze opstelling want in dit opzicht zijn er alleen maar verliezers.

JansjeRommy

JansjeRommy

25-04-2012 om 09:31

Star

De leidingegevende is kennelijk star, maar als ik dit verhaal lees zou het ook kunnen dat er andere onvrede met de "parttimers" achter zit en dat hij/zij nu een keer een streep wil trekken. Die optie moet misschien ook op tafel komen, anders blijft het misschien gezeur. bemiddeling lijkt me dus een goede zaak, maar dan ook wat breder kijken misschien? Ik lees hier vooral verwijten richting leidinggevende eigenlijk. Ik lees ook een houding van "we zijn zo flexibel", terwijl er volgens contract helemaal geen recht lijkt te zijn op werken op bepaalde dagen.

NaShA

NaShA

25-04-2012 om 11:03

Tja

omdat het niet beschreven staat EN in het verleden ook al wat geschwitched is hier en daar, sta je wel wat zwakker vrees ik. Verder, als er in een contract of CAO staat dat een werkgever eenzijdig dingen kan wijzigen, wordt het ook al moeilijker... Praten is dus de enige optie om er uit te komen... succes

Rosase

Rosase

25-04-2012 om 14:29

Ja jansje

Viel mij dus ook al op. Ik denk dat er meer speelt.

Rosase

Rosase

25-04-2012 om 14:31

Te snel

En ik denk dus ook dat als de onderliggende oorzaak niet aangepakt/besproken wordt met leidinggevende, het moeilijk blijft.

Ik vraag me van beide kanten af of dit echt een arbeidsconflict waard is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.