Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vervanging bij zwangerschap

Ik word op mijn wenken bediend met deze nieuwe rubriek!
Gisteren liep ik nl op mijn werk tegen iets aan waar jullie mischien meer van weten.
Ik werk bij een gemeente.
Twee collega's zijn zwanger en nu ging het gisteren in het werkoverleg even over de vervanging van 1 van hen. Zoals dat bij ons wel vaker gaat vertelde mijn baas hoe hij dat dacht op te lossen: misschien kan die of die wat uurtjes bijspringen, misschien wat extra inhuur en eventueel wat schuiven met taken enz. Toen vroeg ik hoe dat eigenlijk zat: ik zou nl. denken dat je gewoon voor de uren dat iemand met zwangerschapsverlof is, iemand anders kan inhuren. Tijdens het zwangerschapsverlof word je als zwangere volgens mij nl. betaald door het UWV, als ik het me goed herinner. Dus ik ging er van uit dat volledige vervanging gewoon zonder extra kosten mogelijk was, maar volgens mijn baas kost het altijd geld (en dus gaan ze niet volledig vervangen). Weet iemand hoe het zit? Dus graag de situatie bij gemeenten.
Alvast mijn dank!!

Vonda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wendy2

Wendy2

04-02-2009 om 18:13

Tja...

Bij de gemeente (werk ik ook) werkt het in dit geval niet anders dan in het bedrijfsleven. Het UWV vergoedt de werkgever 70% van het loon voor zover ik weet. Bij ons gaat dat geld in de algemene vacaturepot waardoor het voor de afdeling niet zo zichtbaar is. Ik heb zelf in 2005 moeten vechten voor vervanging (anders moest ik puinruimen na mijn verlof) en toen bleek dat ze het geld nooit claimden bij UWV???

Vaak is tijdelijke inhuur wel duur doordat er een detacheringsbureau of uitzendbureau tussen zit. En reken ook op kosten voor inwerken e.d. Misschien is een stagair een oplossing? Wel afhankelijk van het soort functie natuurlijk...

Groetjes,

Wendy

Ardnax

Ardnax

04-02-2009 om 18:36

Zwangerschap 100%

Zwangerschap en aan zwangerschap gerelateerde ziektes worden voor 100% doorbetaald door het UWV.
Je baas kan dus inderdaad gewoon iemand inhuren (wat dus wel duurder is, omdat dat vaak op detacheringsbasis is).
Grtz.
Ardnax

Inge M

Inge M

04-02-2009 om 19:09

Ouderschapsverlof

Voor zwangerschapsverlof weet ik het niet. Voor ouderschapsverlof wel (komt hierna misschien aan de orde). Een afdeling mag die uren verlof niet vervangen met een ander. De kosten lopen gewoon door.
Bij ziekte geldt dit ook. Maar hoe het bij zwangerschapsverlof zit, weet ik niet.

Ardnax

Ardnax

04-02-2009 om 19:56

Antwoord

Moet een werkgever vakantiebijslag betalen over de periode dat een medewerkster zwangerschapsverlof heeft gehad?

Ja. Een werkneemster heeft tijdens haar zwangerschapsverlof recht op een uitkering van 100% van haar eigen dagloon (met als bovengrens het maximumdagloon). Deze uitkering wordt op grond van de Wet Arbeid en zorg betaald door het UWV. De Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag bepaalt echter dat het vakantiegeld in die situatie voor rekening van de werkgever komt. Dit bedraagt minimaal 8% van het ziekengeld. Het UWV kan namelijk alleen vakantietoeslag betalen over ziekengeld en bevallingsuitkering als de arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is geƫindigd.

(zie: http://www.deondernemer.nl/artikel/365/Alles_over_zwangerschap_en_zwangerschapsverlof )

Grtz.
Ardnax

mijk

mijk

04-02-2009 om 21:25

Zelfs mijn totale armlastige

non profitbaas kon iemand inhuren. Kost je wat inwerktijd en wat bemiddelingskosten maar projecten die op hun gat gaan en overwerkte medewerkers zijn ook niet goedkoop.

Mijk

Ik vermoed

...dat het in de praktijk zo werkt: baas betaalt zwangere, UWV betaalt baas. Maar inderdaad 100%. Eventuele extra kosten voor vervanging liggen dus inderdaad in het inwerken, of in de extra kosten die gemoeid zijn met het inhuren van een uitzendkracht.

Het zou natuurlijk kunnen dat het UWV geld in een grote pot verdwijnt en niet naar de betreffende afdeling wordt doorgesluist, maar dat lijkt me dan wel iets om aan te kaarten, maar in principe zou gewoon een op een vervangen moeten kunnen worden.
Zoals Mijk terecht opmerkt: overspannen medewerkers zijn ook niet goedkoop...

Groeten,

Temet

liora

liora

05-02-2009 om 10:33

Vonda

Hoi Vonda,

Het is gewoon een keuze van jouw baas. Maar hij kan het geld dat normaal de medewerkster kost, gebruiken voor vervanging.

Inderdaad is vervanging meestal duurder, maar staat tegenover dat een tijdelijk ingehuurd persoon meestal minder uren kan werken. Deels doordat de tijdelijke persoon meestal niet meedoet aan afdelingsoverleggen en dergelijke, maar ook doordat het tijdens vervanging meestal genoeg is om de gangbare taken te doen, en je verder niet teveel nieuwe initiatieven ontplooit.

Liora

Vonda

Vonda

07-02-2009 om 22:08 Topicstarter

Mijk en temet

Dat was waarschijnlijk ook de reden dat ik er zo kwaad over was: een collega van mij heeft al een burnout gehad en ikzelf ben ook wat overspannen door de werkdruk. En terwijl mijn chef een beetje aan het pappen en nathouden is, is er gewoon geld beschikbaar.
Bedankt iedereen voor al jullie reacties.
Ik zal het maar eens gaan aankaarten bij de griffier. Dat is wel een redelijk persoon.

Groet,
Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.