Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Verzekering

Mijn ouders wonen in een aanleunwonig dat bij een bejaardencomlex hoort. Huren daar hun woning die eigendom is van dit bejaardencompex.
Nu is er door die stortbui daar,alles onder water te komen te staan. Spoot uit het douche putje en toilet. Mijn ouders hebben wel en inboedel verzekering.
Vanuit het huis zijn ze met een waterstofzuiger langs geweest om het ergste weg te zuigen. Je snapt natuurlijk wel dat al die vloerbedekking er uit moet.
Mijn vraag is, moeten ze het huis aanspakelijk stellen en moet hun verzekering uitbetalen of valt dit onder hun eigen verzekering?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Assurantiemedewerkster

Assurantiemedewerkster

17-06-2011 om 15:52

Melden bij eigen verzekering

Bij schade altijd eerst de schade melden bij je eigen verzekering.
Zij bekijken dan voor jou of de schade verhaalbaar is op de verhuurder/tegenpartij of niet.
Is het te verhalen zal je verz.mij dat zelf doen, jij hoeft daar verder niks mee te doen.
En of de schade wel of niet te verhalen is op de tp doet er voor jou niet zo veel toe want jij bent tenslotte voor deze schade verzekerd dus zal je verz.mij gewoon tot uitbetalen overgaan.
Succes met de schade verder!

+ Brunette +

+ Brunette +

17-06-2011 om 16:39

Kan allebei.

Ga het gesprek aan met de vereniging van eigenaren of hoe het orgaan in dit geval ook heet, als dat lukt hebben je ouders er verder weinig administratieve rompslomp van. Lijkt de aansprakelijke partij weinig toeschietelijk, benader dan de eigen verzekering.
Ik heb het in mijn werk al meermalen meegemaakt: de eigenaar of de vereniging van eigenaren (bij gemeenschappelijke leidingen, door een galerij ofzo) doet er niets aan of legt de schuld bij jou, dan bel je je jouw verzekering, die stuurt een expert die dan met een rapportje komt waarin staat dat de andere partij aansprakelijk is voor de schade.

Assurantiemedewerkster

Assurantiemedewerkster

17-06-2011 om 19:46

Vergeten

Je bent zelfs (volgens de polisvoorwaarden) verplicht om je schade zo spoedig mogelijk te melden bij je eigen verzekering, liefst zelfs binnen 24 uur. Kijk maar na

Iriss

Iriss

18-06-2011 om 02:21 Topicstarter

Assu

Ze hebben de schade gemeld bij hun verzekering en wat ik zo hoor doen ze niet moeilijk.
Maar vervolgens dient zich het volgende probleen aan,nl alles moet eruit,om die nieuwev vloerbedekking opnieuw te laten leggen. Valllen deze kosten ook onder de verzekering?.
Dit kunnen ze echt niet zelf. Hoe pak je dit gedeelte dan aan?. Valt dit ook onder de verzekering?.
En hoe zit het met de meubels die schade hebben gehad en wat nu nog niet zichtbaar zal zijn?. Hoe en wat kun je nu al claimen en wat later als het blijkt dat de zaak(houten meubels) toch aangetast zijn?.
Ben erg blij dat er iemand reageert die in deze branche wert die mij daar meer over kan vertellen.

Assurantiemedewerkster

Assurantiemedewerkster

18-06-2011 om 23:05

Herstelwerkzaamheden

Het eruit halen en opnieuw laten leggen van de vloerbedekking valt ook onder de inboedelverzekering. Dat zijn herstelwerkzaamheden. Ik zou adviseren nogmaals de verzekering te bellen om te melden dat de schade moeilijk in te schatten valt omdat er toch ook vervolgschade kan ontstaan over een tijdje en dat je graag zou willen dat er een expert ingeschakeld wordt die de schade beter kan begroten en overzien. De expert kan ook beter in kaart brengen of er nog achade valt te verwachten in de toekomst. Normaal gesproken wordt er voor een geclaimd bedrag tot €1000/€1500 geen expert ingeschakeld maar daarboven meestal wel (automatisch bijna.
Vermeld ook op het schadeformulier (dat je ouders nu waarschijnlijk toegezonden krijgen van de verzekering)
dat er mogelijk vervolgschade kan komen in de toekomst dan weten ze dat alvast en heb jij het gemeld.
Hou er wel rekening mee dat er een behoorlijke afschrijving op je meubels zit. Zijn meubels meerdere jaren oud dan wordt hooguit de dagwaarde uitgekeerd en dat kan flink tegenvallen soms.
Informeer misschien eerst zelf eens wat de kosten van het verwijderen, opnieuw plaatsen en de nieuwe vloerbedekking zelf gaat kosten? En maak foto's van de meubel(poten)s nu ze nog goed zijn. Dan kun je later beter hardmaken dat de poten uitgezet zijn door het vocht, mocht dat gebeuren natuurlijk

Iriss

Iriss

19-06-2011 om 01:06 Topicstarter

Assu

Bedankt voor je tips. Hebben we echt veel aan.
Je schreeft dat,dat uithalen van die vloerbedekking wel onder de verzekering valt,maar hoe zit het met het verplaatsen van die kasten en meubels als die vloerbedekking er uit gaat en ze weer nieuwe krijgen?. Ze moeten mensen inhuren voor die klus,valt dat ook onder de verzekering?. Kunnen ze daar gewoon een oferte over opvragen bij een verhuisbedrijf of iets dergelijks?. Ik heb dus geen idee over hoe je dat moet gaan aanpakken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.