Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Guinevere

Guinevere

03-10-2010 om 11:42

Voorbereiden op sollicitatiegesprek

Ik zit mezelf voor te bereiden op een sollicitatiegesprek. Hoe doen jullie dat?
Ik zit hier een beetje te draaien op een stoel met de vacaturetekst, mijn c.v. en brief voor mijn neus. En dan maar bedenken wat ze me willen vragen?
In elk geval, mijn gesprekken verlopen meestal wel goed. Ik vroeg me alleen af wat ik nog méér kan doen. Ik heb het aanbod van mijn "persoonlijk loopbaanadviseur" om het gesprek te oefenen trouwens afgeslagen, heb de laatste tijd al genoeg gesprekken gevoerd.
Pff, krijg al buikkrampen van de zenuwen, zoals gewoonlijk....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

03-10-2010 om 12:09

Helemaal geen tips

maar ik wil je wel heel veel succes wensen met de sollicitatie!! Wanneer is het? Morgen?

Guinevere

Guinevere

03-10-2010 om 12:29

Ben wel op gang

Ja, het is morgen. Ik zit er al het hele weekend tegen aan te hikken.
Ik ben in elk geval wel een béétje op gang, zit de competenties uit te spitten en het bijbehorende gedrag. Daar komen vast vragen over. En ik ben zelf vragen aan het bedenken, vragen die ik zelf wil stellen dus.

Brrr, het zal wel nooit een hobby worden. Gelukkig heb ik nog valeriaan in huis, helpt goed bij dergelijke gesprekken, dan kom ik tenminste uit mijn woorden.

dc

dc

03-10-2010 om 12:34

2 kanten

Je concentreert je alleen op wat zij aan jou zullen vragen, maar wat wil je van hen weten?

Lees hun website, vraag je af wat je precies van de vacature verwacht, stel vragen op over hoe lang het inwerken duurt, hoe dit zal verlopen, wanneer ze verwachten dat je geheel zelfstandig functioneert, wie je directe leidinggevende is, wat de structuur van het bedrijf is, is het een leuke werkomgeving, wat je carrièreperspectief binnen het bedrijf is, is het bedrijf geraakt door de crisis, zo ja, hebben ze een plan de campagne, werkt het? Zo niet, waarom niet? Etc, etc.

Je moet laten zien dat de keuze niet alleen bij hen ligt, maar jij ook flink kritisch bent en wat van hen verwacht! (Dat werkt ook heel goed om je zenuwen in de hand te houden, laat hen maar bewijzen dat ze jou verdienen )

Succes!

Positief verhaal

Wat zijn jouw kwaliteiten, hoe heb je die kunnen inzetten in je oude functie, wat beviel daar wel/niet.. hoe ga je dat in de nieuwe functie doen?

Wat hebben zij nodig (verplaatsen in) en hoe pas jij daarbij? Volgens mij was je daar ook al mee bezig...

Inge M

Inge M

03-10-2010 om 16:58

Voorbeelden verzinnen

Kijk naar de vragen die rodebeuk hierboven stelt. Verzin nog meer vragen die jij zou stellen voor de functie waarop je solliciteert. Richt je op de kwaliteiten die gevraagd worden.
Ga daarna voorbeelden uit je huidige werk, vorige werk, soms prive omstandigheden bedenken waarmee je kan laten zien hoe jij zou reageren.
Soms wordt er letterlijk om een voorbeeld gevraagd in een gesprek: heb je wel eens een situatie meegemaakt waarin.......
Maar ook al wordt er niet om gevraagd, je kunt ze ook op eigen initiatief inbrengen. En ze werken geweldig!

Oh en...

Veel succes morgen!

Schone kleren, handen nog even wassen, flesje water mee.. komt goed!

PS En zie het als een wederzijdse kennismaking, dus neem ook ruimte om de andere kant eens kritisch te bekijken.

Oh ja, laatste tip: Verzin wat vragen voor als ze vragen of jij nog wat wilt vragen.

Wat het bij mij goed deed (maar dat moet je wel kunnen maken):"waar hebben jullie te veel van en waar hebben jullie te weinig van?". Klinkt een beetje brutaal dus ik leid dat in met uitleg dat ik graag de sfeer wat beter wil leren kennen... Saai adviesbureau (dat mij ook afgewezen heeft): we hebben te veel werk en te weinig mensen. Organisatie die wat vlotter was (waar ik nu werk): we hebben te weinig ruimte en te veel verjaardagstractaties, 80 mensen die nog steeds voor iedereen tracteren. Kantoren waar altijd 3 of 4 mensen een kamer delen wegens ruimtegebrek. Reden voor mij om op de rustige dagen te werken .
Anyway, je snapt wat ik bedoel, neem de vrijheid om ook de andere kant als kandidaat te beschouwen!

Guinevere

Guinevere

03-10-2010 om 20:50

Heb me waardeloos voorbereid

Ik heb me vanmiddag/avond waardeloos voorbereid. Heb op het terras gezeten met een fles sekt en daarna in een restaurant. Nou ja, in elk geval wel relaxed.
Ik ga me nu dan dus maar weer eens op de STAR vragen storten dus. Gelukkig heb ik morgen nog de hele ochtend. Het vakgebied heeft geen geheimen meer voor me, vermoed ik, dus het gaat vooral om de match tussen de persoonlijkheden.
Waar hebben jullie teveel van en waarvan te weinig, hahahaha, eens kijken of ik dat durf!!!
Wel jammer dat het morgen absoluut geen geschikt sollicitatieweer wordt, maar strandweer... Tjee, ik zit nog teveel in mijn weekendmodus geloof ik, moet ik vanaf.

Klinkt prima hoor guinevere

Je moet er toch niet aan denken dat je de hele zondag - en dan nog wel zo'n stralende zondag - aan hypothetische Schabernack had besteed voor een gesprek waarvan je van te voren niet kunt weten hoe het loopt.
Met dat weer! Ik zeg het nog maar een keer.

Ik zou nog ff de website van de organisatie checken, toch nog iets van zo'n te veel/ te weinig vraag bedenken. Ik had m trouwens omdat ik als ervaren adviseur wilde gaan wisselen nadat ik bij een aantal rare tenten had gewerkt, écht raar (denk directeur met persoonlijkheidsstoornis-raar). Dus ik had er behoefte aan om een extra check te doen met zo'n vraag. Als het inleidt kan het best - ik heb de baan er niet mee op het spel gezet!

(waarmee ik wel een kans heb verpest was de vraag "waarom hebben jullie mij eigenlijk geselecteerd" hahaha want ze keken elkaar allemaal vragend aan en niemand kon een antwoord verzinnen. Hij kwam bij me op omdat ze echt eerlijk de indruk wekten niet te weten wat ze zochten. Meestal klopt dat soort eerste indrukken wel .)

Kortom, veel plezier morgen, dat is toch wel het belangrijkste, go get them!

fladder

fladder

03-10-2010 om 21:42

Guinevere

Succes!

Guinevere

Guinevere

03-10-2010 om 21:45

Ja, het is ook wel zo. Toen ik deze vraag aan mijn man stelde zei hij: "Voorbereiden? Hoezo voorbereiden?".
TNX en als jullie een beetje voor me willen duimen, dan graag! Bezweringen mogen ook.

Guinevere

ik duim voor je vandaag.

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 15:46

Geweest

Ik ben geweest en mijn voorbereiding op het terrasje was vermoedelijk toch de beste aanpak. Het was namelijk een zeer ontspannen en prettig gesprek.
Maar nu toch die twijfel! Had ik dát nou wel moeten zeggen, misschien had ik toch wat minder open moeten zijn... aaaaargh, die onzekerheid.
Duimers en bezweringen blijven dus welkom.

Fianna

Fianna

04-10-2010 om 16:16

Achteraf

Ja, die twijfel achteraf... ik ken het.
Wanneer hoor je meer?

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 16:40

Fianna

Deze week, en dan evt. nog een 2e ronde...

Fianna

Fianna

04-10-2010 om 16:48

een tweede ronde... Ik hoop het niet voor je. Ik bedoel dus ik hoop dat ze je aannemen zonder 2e ronde, niet dat je de 2e ronde niet haalt
Nog wel redelijk snel dat je het deze week al hoort.

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 16:58

2e ronde

Ik houd ook niet van 2e rondes. De eerste kom ik altijd zó door. Na de 2e ronde word ik altijd afgewezen op onmeetbare gronden... "Ja, we vonden je geweldig, maar die andere kandidaat was nóg fantastischer", dat soort opmerkingen. "Mogen we je in portefeuille houden?". Jaja.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-10-2010 om 17:23

Guinevere

Ja, balen is dat hè. Toen ik een paar jaar geleden aan het solliciteren was, ben ik wel vier keer achter elkaar 'als zeer goede tweede' geëindigd.
Duimen dat het goed gaat dan maar he, succes met de spanning!

liora

liora

04-10-2010 om 19:43

Hier ook een fantastische tweede

Ha,

Ik ben ook heel vaak tweede geworden, en zo jammer want we vonden de gesprekken heel prettig. Balen hè?

Heeft denk ik ook wel te maken met niveau, vanaf een bepaald punt zijn er minder plekken en meer gegadigden.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 20:02

Geweldige 2e-n

Dan kunnen we wel een bureautje oprichten voor geweldige tweeden, haha. In elk geval, als je hoort dat sommige mensen wel 50 keer moeten solliciteren voordat ze een (nieuwe) baan hebben, dan vind ik het allemaal wat minder erg. Zeker omdat ik toch iedere keer weer op gesprek word gevraagd, en door mag naar de volgende ronde. Kennelijk doe ik wel iets goed, en jullie ook, als eeuwige tweeden.
Nou ja, wie weet deze keer de lachende eerste.

Morgana Fata

Morgana Fata

04-10-2010 om 20:16

Succes

"Heeft denk ik ook wel te maken met niveau, vanaf een bepaald punt zijn er minder plekken en meer gegadigden."
Nee joh, dat is op elk niveau.

Guinevere, ik zal voor je duimen .

Fianna

Fianna

04-10-2010 om 20:35

Niveau

"Heeft denk ik ook wel te maken met niveau, vanaf een bepaald punt zijn er minder plekken en meer gegadigden."

Nee joh, dat is volgens mij eerder op de lagere niveau's. Daar loopt het vaak storm met sollicitaties, aldus een vriendin van mij die in het PM gebied werkt.

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 20:37

Niveau

Ach mensen, dat maakt voor mij niet uit, op welk niveau het aanbod werkzoekenden opeens veel groter wordt. Ik ben toch de geweldige tweede.

Fianna

Fianna

04-10-2010 om 22:18

Even hart onder de riem

middels engels citaat:

second place is first place for loosers...

Zo kan die wel weer hè!

Vic

Vic

04-10-2010 om 22:24

De eeuwige tweede

Och ja, dat heb ik zeker 5 keer meegemaakt. En ik zal hier een langbewaard geheim verklappen. Voor mijn huidige functie was ik eerste reserve (klinkt toch net even anders). Volgens mij zijn ze maar wat blij dat degene voor mij heeft afgebeld

Guinevere

Guinevere

05-10-2010 om 16:44

Op... naar de volgende ronde. En ik kan geen 2e meer worden, de anderen liggen eruit! GOGOGO!

Joepie...

je geheim mag je dan tzt verraden. Ik zie je al wijdbeens over de anderen heen stappen op weg naar buiten. Gevloerd.

Vic

Vic

05-10-2010 om 20:09

Hé wat goed

Gefeliciteerd alvast!

Leuk!

gefeli

Fianna

Fianna

06-10-2010 om 10:28

Hé!

Ik lees dit goede nieuws nu pas! Fijn zeg! Zet hem op!!!

Minet

Minet

06-10-2010 om 17:25

Zet hem op!

Dit moet toch gaan lukken lijkt me!
Leuk!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.