Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Pollewop

Pollewop

19-05-2009 om 10:39

Vraag over verplichte vrije dagen

Ik vraag mij af of verplichte vrije dagen voor mijn rekening komen of voor die van de werkgever? Met die verplichte vrije dagen bedoel ik kerst, oud en nieuw, nieuwjaarsdag, goede vrijdag enz. Ik heb er namelijk verlof uren voor in moeten leveren en vraag mij af of dat wel klopt. Ik heb tot afgelopen zaterdag in een winkel gewerkt(half jaar contract). Wie weet welke dagen wel en welke dagen niet voor mijn rekening komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-05-2009 om 11:39

Officiele feestdagen

zijn voor de werkgever. Overbruggingsdagen zoals de vrijdag na Hemelvaart zijn voor de werknemer.

Dat ligt aan je contract

Volgens mij ligt dat aan het contract wat je hebt of aan wat er in je cao staat.

Bij mijn werkgever krijg je max 5 feestdagen. Parttimers naar rato. Zijn er in een bepaald jaar feestdagen op werkdagen dan heb ik pech en kost me dat uren. Ik geloof dat dit komt omdat wij officieel geen aantal uren per week moeten werken maar een bepaald aantal uren op jaarbasis moeten werken.

Vic

Vic

19-05-2009 om 13:19

Kan voor eigen rekening

Er is laatst al een vraag geweest over verplichte vakantiedagen. Tot mijn verbazing kwam er toen iemand met een link waaruit bleek dat het niet vanzelfsprekend of wettelijk verplicht is om officiƫle feestdagen vrij te geven.

Kari1

Kari1

19-05-2009 om 15:20

Idd cao

In mijn CAO komen de vrije dagen voor rekening van het eigen verlof. Daar is dan wel rekening meegehouden in het jaarlijkse aantal verlofuren.
Een paar jaar geleden waren de feestdagen nog extra en gingen niet van de vakantie-uren af. Maar nu heeft iedereen er (op fulltimebasis) 47 uur per jaar bijgekregen voor feestdagenverlof. Met de ondernemingsraad wordt jaarlijks afgesproken welke dagen verplicht vrij zijn, meestal zijn dat nieuwjaar, pasen, pinksteren, hemelvaart, koninginnedag, kerst. Iedereen die op die dag zou werken moet dan dus verplicht vakantie-uren opnemen. De overblijvende uren zijn vrij te besteden.
Kari

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-05-2009 om 17:20

Mijn posting was wat kort door de bocht dus!

Pollewop

Pollewop

19-05-2009 om 18:39

Oke

Dan moet ik mijn contract nog eens nakijken en kijken of ik hier die link nog kan vinden. Mocht iemand die zo voor de hand hebben dan zou ik hem graag willen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.