Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraag over ww en inkomsten

Een vriendin van me heeft een ww-uitkering en heeft dit jaar een paar maanden een betaalde baan gehad. Het was een opdracht die zij freelance deed en dus kreeg ze in principe aan het einde van de de opdracht haar geld. Helaas trof ze het niet zo met de opdrachtgever want hij betaalde niet meteen. Ze heeft daar nog weer een aantal maanden achter aan moeten bellen, zeuren, mailen, aanmanen en na de uiteindelijke dreiging incasso kwam het dan eindelijk. Ze had al aangegeven bij de sociale dienst dat ze de klus zou hebben, maar het geld dus pas opgegeven in haar maandstaat van de maand dat ze het geld kreeg. Dus niet een bedrag over een aantal maanden verdeeld, maar het bedrag in een keer (hoewel het niet om belachelijk veel geld ging; integendeel, ik vind dat ze zich heeft laten naaien.)
Nu vinden ze op een of andere manier dat ze geen recht meer heeft op een uitkering; ze moet nu eerst het verdiende geld opmaken en mag dan weer aanspraak doen op een uitkering. Is dit normaal?! Volgens mij klopt er geen snars van. Ze heeft ein-de-lijk, al is het maar voor een paar maanden, werk en nou houdt ze er nog eens helemaal niks aan over. Werken moet toch lonen?
Weet iemand hoe dit zit?
alvast dank, ook namens mijn vriendin,
heli

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

20-08-2010 om 11:02

Niet in één maand verrekenen

Ze heeft toch meerdere maanden gewerkt, dan moet de verrekening ook plaatsvinden over hetzelfde aantal maanden. En dan inderdaad afspraken met UWV dat de verrekening pas start als het geld echt binnenkomt. Maar ik weet niet of ze daaraan meewerken.

Welke uitkering?

Je hebt het over WW en over de sociale dienst, en ook heb je het over verrekenen van geld.

Is het WW, of is het bijstand? Dat zijn twee heel verschillende uitkeringen (en voor WW moet je bij UWV zijn, voor bijstand bij de sociale dienst).

Groeten,

Temet

heli

heli

23-08-2010 om 19:58 Topicstarter

Oeps

het klopt inderdaad niet wat ik geschreven heb... ze heeft inderdaad bijstand.
Persoonlijk vind ik het nogal een ingewikkeld verhaal als je er niet middenin zit.
Ze schreef me afgelopen week: "Voor mij zit het venijn vooral in het feit dat ik netjes overlegd heb en in de mail van de sociale dienst staat dat het loon wordt toegekend aan de periode dat ik aan de klus gewerkt heb, dat het vooral belangrijk was te weten hoe lang ik er aan gewerkt had, en dat ik wat ik teveel aan uitkering ontving terug zou moeten betalen. "

Ze heeft het hele relaas op haar blog geschreven: http://www.anderwoud.blogspot.com/ (en ja ik heb toestemming ).
Zelf heb ik het gevoel dat het niet helemaal klopt. Dat je gekort wordt op je uitkering als je verdient hebt begrijp ik, maar dat er helemaal niets aan overhoudt, dat kan toch de bedoeling niet zijn? Of zie ik het nu toch echt te rooskleurig...

Hanne.

Hanne.

23-08-2010 om 21:16

Bijstand is laatste vangnet

De bijstand is het laatste vangnet. Als je zelf op geen enkele manier meer in je levensonderhoud kan voorzien kan je beroep doen op de bijstand.

Dus als je dat wel kan (omdat je inkomen hebt) heb je geen recht meer op bijstand. Zo eenvoudig is dat.

Als ik werk krijg ik ook alleen mijn loon. Daar krijg ik ook niets extra's bovenop. Werken loont. Precies evenveel als wat je betaalt krijgt. Of je nu in de bijstand zit of niet.

Over de bijstand

Wat Hanne zegt klopt, bijstand is het laatste vangnet en dus wordt inkomen in principe volledig gekort.

Er is een maar. Als je in een maand meer verdient dan je bijstandsnorm hoog is dan heb je voor die maand geen recht op uitkering. Voorbeeld: de bijstandsnorm voor een alleenstaande is (ongeveer) 850 euro. In juli heb je uitzendwerk waarmee je in drie weken 1000 verdient. Dan heb je voor de maand juli geen recht op bijstand, maar het is niet zo dat die extra 150 dan doorgeschoven wordt en van de uitkering van augustus wordt afgetrokken.
Het recht op bijstand wordt vziw per kalendermaand vastgesteld.

Dit is iets om in de gaten te houden: als je moet opgeven hoe lang je aan een klus gewerkt hebt is het handig om die uren voor zover mogelijk in éen kalendermaand onder te brengen. Natuurlijk mag je de boel niet beduvelen, maar als het toch een vrij willekeurig verhaal wordt kan het handiger zijn om alles zoveel mogelijk in een maand te proppen. Dit alleen maar als de inkomsten per klus hoger zijn dan de bijstandsnorm over 1 maand. Anders maakt het allemaal niet uit en wordt gewoon elke cent gekort (in het voorbeeld: als je 450 verdient gaat er gewoon 450 van je uitkering af, of dat nou over 1, 2 of 3 maanden verspreid is maakt niet uit).

Bij WW werkt het heel anders, daar wordt niet naar inkomsten maar naar gewerkte uren gekeken.

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

23-08-2010 om 23:35

Heli

ik denk dat je kennis zich te rijk heeft gerekend... Tenminste, dat is wat ik uit het blog begrijp. De bijstand is geen vrijblijvendheid en inderdaad, alles wat je boven die 850 euro zit betekent dus dat je meer verdient dan het bestaansminimum en dus geen recht (meer) hebt op WWB. Je kan dat heel oneerlijk vinden, maar laten we wel wezen, het heet de Wet WERK en Bijstand en dat is niet voor niks....vroeger kon je inderdaad makkelijk in de steun blijven, nu niet meer... In Rotterdam wordt je binnenkort gewoon aan het werk geschopt, danwel een baan, danwel vrijwilligerswerk. Daar kun je het jouwe van denken, dat doe ik ook, aangezien ik de populatie WWB-ers in Rotterdam wel enigszins ken, maar de vanzelfsprekendheid bij mensen dat "er wel een uitkering voor me is" verbaast me elke dag weer....In die zin moet ik de overheid wel gelijk geven, het wordt onbetaalbaar. Nee, het is geen vetpot, 850 euro, maar daar staat tegenover, maximale huurtoeslag, maximale zorgtoeslag, maximaal kindgebonden budget, kwijtschelding van gemeentelijke lasten enz enz, alles bij elkaar zit je dan denk ik nog best in de buurt van een minimum loon....

jula

jula

25-08-2010 om 22:08

Heli - denkfout

Het idee dat mensen nog steeds hebben - dat je gekort wordt op je WWB uitkering als je iets verdiend met werken is een denkfout!
Een WWB uitkering is een aanvulling op je inkomen. Als jij niets verdiend, dan krijg je het maximale bedrag. Als je wel verdiensten had in een maand, dan worden die aangevuld. Niet andersom!
Ik werk ook bij het UWV Werkbedrijf (Hoi Nasha , en spreek regelmatig verontwaardigde mensen die dezelfde denkfout maken. Nou ja, wat Hanne zei dus
Wel een beetje rare boze blog hoor trouwens. Ze is freelancer en vindt dat de GSD haar daarin moet steunen anders wordt ze prostituee en gaat ze ambtenaren afzuigen....Hmmm?!

Nasha 1st

Nasha 1st

26-08-2010 om 20:26

Jula

hallo collega

Precies, je legt het eigenlijk nog beter uit dan ik deed...

heli

heli

02-09-2010 om 13:06 Topicstarter

Verduidelijking

Nog dank voor jullie meedenken, verduidelijking; Jula zoals jij schrijft klinkt het heel logisch, alleen is het niet op deze manier aan mijn vriendin uitgelegd en is ze meer dan verbolgen over de gang van zaken. (Vandaar ook haar boze, emotionele bericht op haar blog.)
Vandaag zag ik op diezelfde blog (http://www.anderwoud.blogspot.com/)dat ze een brief naar de Sociale Dienst heeft geschreven met de vraag om verduidelijking. Ik zie nu dat het ook wat ingewikkelder ligt dan ik had beschreven (nogmaals als je niet in zit...).
Ik begrijp haar verbolgenheid wel, maar het is vooral dat ik haar een baan, meer financiele vrijheid en vooral meer lol in het leven gun (wat ook voor een groot deel samenhangt met haar financiele situatie.)

Nasha 1st

Nasha 1st

02-09-2010 om 22:20

Heli

niemand misgunt haar dat, maar dan zul je inderdaad je bijstand verliezen. Ik begrijp nog steeds haar verbolgenheid niet. Verdiensten worden gekort op een WWB-uitkering. Ze heeft een behoorlijk verdienste gehad, ja, dat zijn een paar maanden WWB. Dat is nu eenmaal zo. Dat kan ze oneerlijk vinden....

mirreke

mirreke

03-09-2010 om 18:40

Heli, vraagje

ik lees uit de mailwisseling dat ze de teveel ontvangen uitkering over twee maanden, (februari, maart?) moet terugbetalen. De rest mag ze dan houden. Dan heb je toch, als je 3000 euro verdient, zo'n dertien honderd euro extra? Want het gaat alleen maar om de gewerkte maanden. Ze hoeft, zoals ik het lees, niet het gehele bedrag op te souperen in delen van 850 euro per maand, waarna ze pas weer geld krijgt.
Even zuur, als je het geld bovenop de uitkering hebt bedacht, maar het is toch niet helemaal weg, én je bent zinnig bezig geweest.
(overigens, het was een vertaling las ik. Wat kreeg ze per woord? Was het echt heel weinig?)

heli

heli

03-09-2010 om 19:01 Topicstarter

Nasha en mirreke

Nasha, die verboglenheid gaat nu precies over wat Mirreke schrijft. Ze in december al aangegeven dat ze die klus zou krijgen en ze begreep dus uit de mail die ze kreeg dat ze over de gewerkte maanden moest terugbetalen (en dat vindt ze zelf natuurlijk ook terecht). Nu wordt dat dus ineens teruggedraaid en krijgt zij een heel andere uitleg. Namelijk dat zij het verdiende bedrag moet delen door het bedrag wat ze normaal aan uitkering. Dat is toch heel andere koek.

Mirreke het ging inderdaad om een vertaling (zweeds - nederlands) en ik meen dat haar in eerste instantie vier cent per woord aangeboden kreeg maar dat ze daar uiteindelijk vijf cent van heeft weten te maken. Wat ik van haar begrijp is dat zo'n 2,5 cent minder dan wat gebruikelijk is, maar ze wil zo veel mogelijk ervaring op doen en simpelweg 'gewoon werken'.

heli

heli

03-09-2010 om 19:03 Topicstarter

Pfff

Excuses voor mijn schrijf- en tikfouten... ik word afgeleid door dino's die met me willen spelen ("nee, ik wil niet met je spelen, dat zeg ik niet, dat zegt de dino")...

Nasha 1st

Nasha 1st

03-09-2010 om 20:48

Maar

dat zei ik eerder al, ze heeft zich rijk gerekend. Misschien komt het omdat ik ook met de WWB werk dat ik weet dat je van verdiensten niks overhoud. Wat er staat is, wat je verdient wordt verrekend met je uitkering. Alles wat je verdient wordt verrekend met je uitkering. En dat betekent dus dat als je meer verdient dan je WWB, je over die maand geen recht op WWB hebt....

heli

heli

03-09-2010 om 20:59 Topicstarter

Nasha

"En dat betekent dus dat als je meer verdient dan je WWB, je over die maand geen recht op WWB hebt...."
Het komt er dus op neer dat zij twee maanden gewerkt heeft maar dat zij nu vier maanden geen uitkering krijgt. Dat klopt dan toch ook niet met wat jij nu schrijft?

Nasha 1st

Nasha 1st

03-09-2010 om 21:21

Of dat klopt

betwijfel ik inderdaad, maar dat zal goed uitgezocht moeten worden. Ik kan hiervandaan niet zien wat en hoe zij het formulier heeft ingevuld. Heeft zij ingevuld, ik heb de afgelopen maanden inkomsten gehad, of heeft zij ingevuld, ik heb in die 2 maanden (welke wil ik even vanaf zijn) inkomsten gehad. Als zij het 1e heeft ingevuld kan ik me dus voorstellen dat de Soos gaat rekenen vanaf begin werkzaamheden totdat zij het formulier heeft ingevuld (4 maanden dus) En dat ze dan die inkomsten over die 4 maanden hebben uitgesmeerd.

Heeft ze het laatste ingevuld, dan klinkt het inderdaad logischer dat zij alleen die 2 maanden die ze heeft ingevuld terug moet betalen....ik zou zeggen, rechtsbijstand inschakelen.

heli

heli

03-09-2010 om 21:55 Topicstarter

Nasha

Ze heeft duidelijk aan de sociale dienst uitgelegd dat ze maar twee maanden gewerkt maar dat de uitgever te laat betaalde. Ze heeft pas na drie maanden met heel veel gezeur, gemail, gebel, rechtswinkelgesprekken hoe ze aan haar geld moest komen, incassotoestanden, haar geld gekomen. Ze heeft dus van half januari tot half maart gewerkt maar heeft het pas in juni opgegeven omdat ze het toen pas kreeg. (En dus duidelijk aangegeven.) En toen kwam dus dat verhaal van vier maanden geen uitkering.
In eerste instantie wacht ze nu op een reactie van de sociale dienst; die hadden al gezegd dat er een afspraak met haar gepland zou worden, maar dat is dus niet gedaan.

Wat een gedoe... ik kan me haar frustraties zo goed voorstellen. En ze wil zo graag werken...

heli

heli

03-09-2010 om 21:57 Topicstarter

En ik

word er ook een beetje gefrustreerd van. Jemig, ik kan echt niet meer schrijven; ik ga op bed Sorry alweer voor alle fouten.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-09-2010 om 22:08

Heb jij

het formulier gezien? Wat er precies op stond? Stond er op, Ik heb gewerkt van 15 januari tot 15 maart? Overigens, zie ik nu, dan is het over 3 uitkeringsmaanden verspreid...dat komt al dichter bij die 4 maanden.....

Daarnaast ben ik van mening dat iemand die écht graag wil werken, dus ook écht wel aan het werk komt....waarom is dat bij haar nog niet het geval? Wat zoekt ze?

mirreke

mirreke

06-09-2010 om 15:48

Vertalingen

Heli, een beetje een schrale troost voor je vriendin, maar vertalingen worden de laatste tijd steeds slechter betaald. En dan betalen uitgevers al helemaal slecht, veel slechter dan commerciële bedrijven. Ik werk al 25 jaar (langer zelfs) als vertaler, en ik doe nu soms ook al vertalingen voor 5 ct per woord. Alleen mijn eigen opdrachtgevers, dus niet de vertaalbureaus of uitgevers, betalen beter.
Er wordt veel (slecht) werk geleverd vanuit de (zeer) lage lonen landen. En veel Westerlingen die bv. in India of Thailand wonen werken echt voor een habbekrats (omdat het leven daar zo goedkoop is) en leveren weer wel goed werk.
Kortom, ik vind het voor een uitgever nog niet zo slecht betaald.

mirreke

mirreke

06-09-2010 om 15:56

Heli en nasha, rekensommetje

Zoals ik het interpreteer uit wat ik lees op die blog: werk van 15 januari tot 15 maart, dus twee maanden werk, alleen verspreid over drie kalendermaanden.
Kortom in de eerste maand twee weken gewerkt, de tweede maand vier weken, en de derde maand weer twee weken. (grofweg dan). Verdiend, 3000 euro gedeeld door 8 weken is 375 euro per week (tja, daar ga je al...). is 750 in januari (het maximum in februari) en weer 750 in maart. Dit houdt in dat je dan meer dan 2300 euro moet inleveren, en dan wat minder houden.
Ik ben het er trouwens niet helemaal mee eens dat je alles zou moeten inleveren. Werken moet natuurlijk ook aantrekkelijk zijn, als je werkt moet je meer overhouden, zodat je gestimuleerd wordt om meer te werken.
Ik neem aan Heli, dat je vriendin als vertaler bij proz, translatorscafe enz. is ingeschreven. Dan kan ze zelf ook inschrijven op projecten.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-09-2010 om 19:43

Mirreke

dat zei ik toch? het is over 3 maanden en niet over 2....alleen in januari en maart niet de gehele maand inderdaad...

heli

heli

06-09-2010 om 21:02 Topicstarter

Nasha

Nee, natuurlijk heb ik het formulier niet gezien... (Ze woont ook zo'n 100km van me vandaan.) Maar dat het in principe twee gewerkte maanden zijn, maar wel drie uitkeringsmaanden had ik me niet zo gerealiseerd en wellicht mijn vriendin ook niet. Ze is in ieder geval niet goed ingelicht dat is in ieder geval duidelijk.
Ik hoop dat ze binnenkort, eindelijk, een gesprek met iemand van de sociale dienst krijgt en dat diegene het of duidelijk gaat uitleggen of (nog liever ), dat ze een foutje hebben gemaakt.

En die mening die jij hebt; als iemand echt wil werken dat diegene ook wel aan werk kan komen, die mening deel ik met je. Die mening heeft zij zelf overigens ook; helaas ligt het niet zo simpel in haar geval. Ik ga daar alleen ivm haar privacy hier niet over uitweiden.

heli

heli

06-09-2010 om 21:05 Topicstarter

Mirreke

Goed om te weten dat de markt wat slap is op dit moment. Niet voor jou en ook niet voor haar, maar je snapt wel wat ik bedoel Dan heeft ze misschien nog mazzel gehad, want zoveel ervaring als jij heeft ze zeker niet.
Of zij is ingeschreven bij die bureau's; ik heb geen idee. Zal het haar es vragen, wel een goed idee!

Nasha 1st

Nasha 1st

06-09-2010 om 21:31

Heli

ik neem aan dat zij een klantmanager heeft bij de sociale dienst, dat zou in 1e instantie haar aanspreekpunt moeten zijn. Over die 3 uitkeringsmaanden, ik had dat ook niet meteen gezien, totdat jij aangaf dat het van 15 januari tot 15 maart was, dan loopt het dus over 3 maanden waarin je een uitkering krijgt. Of dat echt de taak van de sociale dienst is dat zo uitgebreid te vermelden vraag ik me af....in uitkeringen wordt er toch wel vaak van uitgegaan dat je ook zelf goed uitzoekt hoe alles zit...

>>helaas ligt het niet zo simpel in haar geval. Ik ga daar alleen ivm haar privacy hier niet over uitweiden. < <

Dat laatste stuk begrijp ik uiteraard. Het 1e stuk...tja, je wil niet weten hoe vaak ik dat te horen krijg op een dag: ik wil wel, maar.....en dan volgt er een opsomming van allerlei redenen waarom die persoon nou even niet zou kunnen werken. Van het merendeel van de redenen denk ik, makkelijk oplosbaar, als je maar wilt....Vaak zoeken mensen ook de schuld helemaal buiten zichzelf (ja, wil wel werken, maar ja, ben ziek/overspannen/net gescheiden enzenz)...deels kan ik dat ook nog wel begrijpen, maar voor een ander deel denk ik ook weleens, HALLO!!! Hoe dan ook, ongetwijfeld zal er een in haar ogen plausibele reden zijn waarom zij nu niet kan werken, ik denk dat er over het algemeen overal een mouw aan te passen is....

Sinds ik mijn huidige functie bekleed weet ik ook weer waarom ik ooit gekozen heb te blijven werken.....

heli

heli

06-09-2010 om 21:40 Topicstarter

Nasha

"Hoe dan ook, ongetwijfeld zal er een in haar ogen plausibele reden zijn waarom zij nu niet kan werken, ik denk dat er over het algemeen overal een mouw aan te passen is...."

Ja, dat vind ik ook. En zij ook. Al zijn er bepaalde dingen waar ze zelf weinig invloed op heeft, wat betreft de rest; ze doet op vele fronten erg haar best (cursussen volgen ed.). Het gaat ook vast wel een keer goedkomen, alleen liever vandaag dan morgen zeg maar

mirreke

mirreke

07-09-2010 om 13:01

Heli, het zijn geen bureau's

maar sites waar je je als vertaler registreert. Inmiddels zijn deze sites erg bekend bij bedrijven die vertalers zoeken. Dus een bedrijf dat werk heeft, of een (groot) vertaalbureau dat nieuwe vertalers zoekt oid post daar een job, waar jij je dan als vertaler op kunt inschrijven. Nu is natuurlijk de spoeling dun, omdat er veel mensen reageren, maar je vriendin heeft een wat bijzonderder taal, dus heeft ze misschien weer wat meer kans. Enfin, ik heb via die sites al wel regelmatig contacten opgedaan, die dan later weer resulteren in werk. En veel bedrijven kijken ook eerst op die sites of ze je terug kunnen vinden. Je kunt er je profiel op kwijt, je cv, wat je vraagt, met welke tools je werkt, enz. enz. Verder zou ik ook een profiel aanmaken op linkedin, als ze dat nog niet heeft gedaan.
Sites: www.proz.com, www.translatorscafe.com, www.translationdirectory.com. Verder zou ik alle uitgevers van boeken uit het Zweeds aanschrijven, eventueel een eigen vertaald stuk uit een boek, liefst natuurlijk nog niet in vertaling uitgegeven, erbij doen.
Enne, misschien weet ze dit allemaal al en heeft ze dat al lang gedaan, kan ook zijn natuurlijk
Ja, en nogmaals, ik kan duidelijk merken dat er druk op de prijzen staat. Vanuit professionele organisaties wordt steeds weer aangegeven dat je je prijzen niet moet verlagen, dat goede vertalingen het waard zijn, maar wat moet je als het werk anders aan jou voorbij gaat... Ik vind dat erg moeilijk, en baal er zelf enorm van. Ook hier zijn in vertalerskringen hele discussies over, oa. ook op die sites die ik aangaf.

Je

heli

heli

07-09-2010 om 16:21 Topicstarter

Mirreke

Dank voor de tips; geen idee of ze hiermee bekend is (vast wel) maar ik heb het draadje weer naar haar doorgestuurd. Hopelijk heeft ze er wat aan.

Nasha 1st

Nasha 1st

27-09-2010 om 23:13

En heli?

is er al meer bekend?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.