Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vaste forumgast

Vaste forumgast

23-11-2010 om 10:57

Vraag over zw-uitkering en werk

In vervolg op de vraag hierboven.

Op dit moment heb ik geen werk meer. Ik 'mag' van mijn behandelaar ook niet werken, in afwachting van psychologische onderzoeken (vermoeden ADHD en Borderline), en eventuele behandeling en medicatie. Het UWV is in die beslissing meegegaan. Door drukte wacht ik al vanaf de zomer, onderzoeken zullen op zijn vroegst pas begin januari 2011 plaatsvinden. Op dit moment ligt alles stil, ik heb geen medicatie en zie mijn behandelaar eens in de maand. Tussentijds is er geen contact.

Voor mijn idee moet ik nu mijn eigen boontjes doppen en probeer ik zelf door een eigen dagstructuur de dagen door te komen. Soms gaat dit prima, met ups en downs, maar met kleine stapjes vooruit. Het idee aan onderzoeken en medicatie gaat me steeds meer tegenstaan. Ik heb altijd gewerkt en ik voel me steeds nuttelozer, gefrustreerd.

Mijn vraag gaat over de rechten die ik heb. Als ik aangeef te willen werken, een of twee dagen in de week, kan dat naast de zw-uitkering? Voor het geld maakt het niet uit (zie draad over schuldsanering en budgetbeheer) maar het zou voor mijn gevoel van eigenwaarde en zelfrespect beter zijn, denk ik. Ik heb mijn buik vol van opmerkingen dat ik toch *lekker thuis zit* en rustig aan kan doen. Structuur door een of twee dagen werken in de week zou me goed doen. Maar verspeel ik daarmee mijn recht op mijn zw-uitkering? Ik wil zo graag werken maar wil niet van de regen in de drup raken.

Met dank, Vaste forumgast

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

23-11-2010 om 14:35

Geen idee, maar...

...ik lees twee dingen: "Voor het geld maakt het niet uit (zie draad over schuldsanering en budgetbeheer) maar het zou voor mijn gevoel van eigenwaarde en zelfrespect beter zijn, denk ik. Ik heb mijn buik vol van opmerkingen dat ik toch *lekker thuis zit* en rustig aan kan doen. Structuur door een of twee dagen werken in de week zou me goed doen."

Ik merk dat hier 2 dingen lopen: zelfrespect vanwege de zo bekende opmerkingen, en structuur.
Wat die zelfrespect betreft: ik heb inmiddels geleerd dat je het toch nooit goed doet. Je zit niet voor je zweetvoeten in de ZW. We moeten af van het idee dat werk heilig is. Het is belangrijk en we hebben nou eenmaal bepaalde verplichtingen, maar jij hebt duidelijk een grens bereikt, anders zit je niet in de ZW. Kweek dikke middelvingers (ik doe met je mee!).
Wat structuur betreft: daar heb je een punt. Is het een idee om vrijwilligerswerk te doen? Of iets leuks in een buurthuis of zo? De hond van de buren uitlaten? Structuur in je leven is heel belangrijk, en dat kan werk zijn, maar ook iets anders! Al was het alleen maar om wat onafhankelijker te worden van "de mening van anderen" die denken dat je het lekker voor elkaar hebt zo (yeah right).

Ik wens je heel veel sterkte en wil je laten weten dat ik veel respect voor je heb! Jij gaat er komen, ook al heb je daar hulp voor nodig (fijn dat dat zo vlot ging... NOT...), en dat van die structuur raad ik je zeker aan, maar kijk verder dan alleen "werk"!

Mitsen en maren

De vraag voor de ZW is of je geschikt bent voor 'jouw arbeid', dus het werk dat je deed voor het aantal uren dat je dat deed. In theorie kan je dus bijvoorbeeld uit een voltijdsbaan uitvallen en daarna in deeltijd aan de slag gaan en evengoed recht hebben op ZW. De inkomsten uit het andere werk worden dan wel gekort overigens, dus werken naast de uitkering gaat sowieso niet.

Risico is wel dat je je mag verheugen in de belangstelling van UWV en onmiddellijk een nieuwe keuring over je afroept.

En wat dat betreft is het idee van Fladder helemaal niet slecht: als het je om structuur en dagbesteding te doen is, zoek dan vrijwilligerswerk. Al het nut, maar niet de risico's.

Met daarbij nog een aanvulling van mij: ik lees dat er gekeken wordt naar borderline en ADHD. En met dat in het achterhoofd denk ik, hoewel ik er niet voor heb doorgeleerd: is er niet een risico dat je je eigen mogelijkheden een tikkie te rooskleurig inschat?

Kortom: vrijwilligerswerk. Werkt het niet, dan stop je weer.

Succes ermee

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

23-11-2010 om 22:11

Ook hier

sluit ik me weer bij Temet aan ... (kunnen we samen een advies bureau starten? ...

Ook inderdaad wat de opmerking over het zelf iets te rooskleurig inschatten. Een duidelijk kenmerk van borderline is toch wel, zelfoverschatting....Vrijwilligerswerk dus, de rest komt later wel!

Vaste forumgast

Vaste forumgast

24-11-2010 om 14:22

Reactie

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik probeer me nu wel nuttig te maken en nuttig te voelen. De kamers van de kinderen opknappen, bijvoorbeeld. Verven, behangen met wat rollen die ik nog had liggen, dus dat kost gelukkig haast niets. Kinderen wonen bij ex, maar ik ga er een of twee keer per week heen en ze komen ook hier. Stilzitten kan ik soms wel, maar ik ben liever bezig. Tuin opknappen, een start maken met hardlopen. Ik heb een kennis geholpen in haar bedrijf maar dat kan helaas niet meer. Soms schoonmaakwerk bij familie. Ik merk als ik daarmee bezig ben, ik mijn ei kwijt kan en me lekker voel.

Temet, wat werk betreft kan ik verschillende kanten op, ik zat in het belastingadvies. Ik heb ook een secretaressediploma, verlang er eigenlijk naar om een of twee dagen in de week licht administratief werk of receptiewerk te doen. Dat is onder het niveau wat ik deed, maar juist omdat ik weet dat als ik de lat te hoog leg, ik makkelijk de fout in kan gaan.

Fladder, dank je voor je reactie! Ik ken je verhaal een beetje, vooral van hier. Ik heb je ooit een keer mogen ontmoeten maar dat is al een hele tijd terug. Inmiddels heb ik wel geleerd me geen barst aan te trekken van de mening van anderen. Het is alleen ongelofelijk irritant, die opmerking *lekker thuis zitten*. Ik ben gewoon geen huisvrouw, heb altijd gewerkt omdat ik dat graag wilde. Eer dat ik me ziek meldde was ik al over duizend grenzen gegaan, voor mijn idee. Niet zeuren maar doen, en ik ben eigenwijs, ja.
Maar de situatie is veranderd, contract is beëindigt, de kinderen wonen bij ex, ik ben alleen - heb wel een fijne vriend die meer is dan een gewone vriend, maar we zien elkaar niet dagelijks.

Vrijwilligerswerk is een idee, ja. Maar bestaat er zoiets als vrijwilligerswerk waarin je ook iets administratiefs kan doen? Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-11-2010 om 14:49

Vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk is er in alle soorten en maten. Bij vrijwel alle goede-doelen organisaties (ontwikkelingshulp, ziekten, milieu, samenleving etc) wordt er voor een (groot) deel gewerkt met vrijwilligers. (sport)verenigingen draaien op vrijwilligers, als je bijvoorbeeld secretaris van een sportvereniging te worden hoef je niet al lid te zijn, vaak zijn ze heel blij dat er iemand is die het wil doen. (of penningmeester: dat sluit misschien goed aan bij je werk-veld)

Dit is de vacaturebank van de vrijwilligersorganisatie van de gemeente Tilburg, dan kun je een beeld krijgen van wat je zoal als vrijwilliger kunt doen. (de grote organisaties hier in de buurt, zoals Villa Pardoes, Vluchtelingenwerk, Ronald McDonaldhuis enzo maken hier geen gebruik van, dus die zul je hier niet vinden)

Tijgeroog

Tijgeroog

24-11-2010 om 14:49

Link

Dan moet ik natuurlijk wel de link plakken:
http://www.contourtilburg.nl/index.php?style=1&page=prisma

(je kunt ook zoeken op alleen administratief)

fladder

fladder

24-11-2010 om 15:06

Vaste forumgast

Nou ben ik wel héél erg benieuwd wie je bent! Je mag, maar hoeft niet, mailen naar [email protected]

En ik vind dat je je al nuttig genoeg maakt
En ook herken ik mezelf tot in detail in dat van die grenzen en het eigenwijs zijn...

Vaste forumgast

Vaste forumgast

25-11-2010 om 08:37

Tijgeroog

Een kleine zoektocht op google en ik heb al veel organisaties gevonden die hier in de regio vrijwilligerswerk doen, in allerlei soorten en maten. Redelijk in de buurt, dus op mijn brommer te doen (ik heb geen auto). Dus daar ga ik me verder in verdiepen. Dank je wel!

Vaste forumgast

Vaste forumgast

25-11-2010 om 08:37

Fladder

You've got mail

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.