Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraag stellen of er een vacature open staat.

Ik heb vaker dit probleem. Ik wil solliciteren en bij een bedrijf vragen of er misschien een vacature open staat voor mijn functie. Ik wil geen hele brief op stellen omdat dat te veel werk kost. Ik wil dus eerst weten of er wel een vacature is.
Maar hoe stel ik die vraag?

Beste,
Graag wil ik weten of jullie een mogelijke vacature als... open hebben staan?
Mvg

Dit lijkt me niet echt goed. Kan iemand me hierbij helpen hoe je zoiets aan pakt.
Dank je


Dees

Dees

10-01-2018 om 20:16

nee dus

Je maakt een cv, en je schrijft in een begeleidende brief dat je geïnteresseert bent in een baan als xxxx.

Pirata

Pirata

10-01-2018 om 20:25

Bellen

Gewoon bellen of op de site kijken?

Lou

Lou

10-01-2018 om 21:52

online zoeken

Ik zou gewoon online zoeken, als er een vacature is vind je die wel. Of als je denkt dat je dan al te laat bent of zo, dan bel je eerst op. Ik zou zo'n mailtje van één zin dan juist weer niet sturen.

bieb63

bieb63

10-01-2018 om 22:13

Nee

Dat soort mailtjes//briefjes wordt echt niet door een afd hrm beantwoord. Kost hun tijd terwijl ze geen enkele info hebben. Wat moeten ze ermee? Dus of bellen, of cv opstuten met een motivatie brief. Kost tijd...? Tja, je wil een (andere) baan of niet. Je brief stel je 1x op en pas je per vacature aan.

PS: zie iets dergelijks dus als gewoon een open sollicitatie. Dan stuur je toch ook cv plus brief?

Kikki39

Kikki39

10-01-2018 om 22:45 Topicstarter

hoezo

ze kunnen dan toch zeggen of er wel of niet een vacature is.
Een hele brief opstellen kost wel erg veel tijd, en als er toch geen vacature is.

Dan is het antwoord nee

Als er een vacature is, dan staat die wel online en anders stuur je een open sollicitatie met de vraag of ze indien de vacature nu niet beschikbaar is, je brief willen bewaren

Lou

Lou

10-01-2018 om 22:57

Kikki

Je maakt er gewoon geen goede indruk mee. Vacatures zoek je zelf, of je schrijft open sollicitaties, of je belt een specifiek bedrijf op waar je graag wil werken. Zo'n belletje kost niet meer tijd dan de vraag per mail stellen. Is er misschien een reden voor dat je niet wilt bellen, of niet online wilt zoeken?

HR manager

HR manager

10-01-2018 om 23:42

Goh

Ja ik snap wel dat je daar tegenaan loopt. Bij de meeste organisaties zullen ze denk ik raar opkijken van zo’n briefje. De vacatures zijn ofwel gepubliceerd en die kun je dus online vinden. Voor eventuele toekomstige vacatures is het voor de organisatie alleen interessant je in hun bestand te houden als ze redelijkerwijs kunnen verwachten dat jij aan hun eisen voldoet. En om dat te kunnen inschatten hebben ze meer info van je nodig. Daarnaast vrees ik dat in de meeste organisaties men niet heel erg onder de indruk zal zijn van jouw argument dat het ‘veel werk’ is om een brief en cv te maken. Waarschijnlijk zullen ze denken dat als je een basn graag wil, je er ook iets voor over hebt.

Motivatie

Het lijkt me ook wel handig als je niet alleen naar de functie verwijst maar vooral ook naar de doelstelling/missie van de organisatie en hoe dat past in jou belangstelling.

Of open sollicitatie, of "buiten HR om gaan"

Als je naar HR of naar een algemeen emailadres wilt mailen, kun je er beter een open sollicitatie van maken. HR weet echt niets van niet-bestaande vacatures.

Als je lukt om buiten HR om bij een relevante leidinggevende / teamleider terecht te komen, kun je best mailen (maar liever bellen) of ze misschien nu of binnenkort behoefte hebben aan een XXX (jouw rol). Het hangt van de bedrijfstak af, maar er zijn zeker bedrijfstakken waar geschikte mensen zo moeilijk te vinden zijn, dat men niet voortdurend vacatures uit heeft staan, maar wel bereid is om vacature te "creeren" als een geschikte kandidaat in de schoot geworpen wordt. Vooral als je vanuit een baan solliciteert ben je aantrekkelijk, omdat de kans dat je dan over een maand "al iets hebt" veel kleiner is. Misschien gaat er over drie maanden wel iemand met zwangerschapsverlof... als jij bereid bent daarop te wachten en niet keihard in het rond solliciteert (of als ze denken dat je niet keihard in het rond solliciteert), best kans dat je die baan dan krijgt.

Maar dat moet je dan buiten HR om spelen. HR weet niets over toekomstige vacatures, en over interne vacatures zullen ze jou als buitenstaander niets vertellen.

Klap

Klap

11-01-2018 om 13:00

Inzet

Als jij het voor jezelf veel werk vindt en voor hen weinig werk, zegt dat iets over jou.
Weinig inzet, beetje lui, niet bereid hard te lopen, de tijd van anderen ondergeschikt aan de jouwe vinden en blijkbaar online niet handig genoeg om onder het kopje vacatures te kijken van bv. een eigen website.
Waarom zou ik op basis van die kwaliteiten iets in jouw magere luie briefje zien?

zebra

zebra

11-01-2018 om 13:46

als je echt graag

een baan bij een bepaald bedrijf wil, dan moet je er ook moeite voor doen. Dus ik zou een open sollicitatie sturen, misschien hebben ze niet gelijk werk voor je maar dat kan na een tijd weer heel anders zijn.
Zo is mijn man jaren geleden ook wel eens aan een nieuwe baan gekomen, hij had een open sollicitatie gestuurd en korte tijd erna kwam die functie vrij en hadden ze zijn brief nog liggen.

Kikki39

Kikki39

11-01-2018 om 13:58 Topicstarter

ik ben misschien niet echt duidelijk. Maar als ik wil solliciteren op verschillende takken is het wel handig om te weten of er een vacature open staat. Zo is een sollicitatiebrief gericht aan een bakker weer heel anders als aan een kapsalon.

Kikki39

Kikki39

11-01-2018 om 13:58 Topicstarter

daarbij

ben ik zeer slecht in het schrijven van brieven, dus zeker handig als ik weet of er een vacature open staat.

Li

Li

11-01-2018 om 14:07

maar

je hebt toch gewoon een standaardbrief klaar staan, die je een beetje aanpast aan het bedrijf?

Lou

Lou

11-01-2018 om 14:36

Maar Kikki

Geef nou eens antwoord op mijn vraag. Waarom wil je niet online zoeken of bellen? Zoals gezegd: een mail waarin je alleen maar vraagt of er een vacature is komt lui over. Zo ga je die baan niet vinden.

Kikki39

Kikki39

11-01-2018 om 14:50 Topicstarter

ik zoek

al maanden online, maar kan niks vinden.En bellen vind ik gewoon wat lastiger. Als ze dan vragen gaan stellen en ik heb eigenlijk helemaal geen opleiding voor die functie, dan sta ik er al mooi op.

Die standaardbrief is erg lastig om aan te passen aan hele verschillende functie's.Ik heb daar erg veel moeite mee om een goede brief te schrijven.

Li

Li

11-01-2018 om 15:32

Dan moet iemand je helpen bij (bijvoorbeeld) 3 verschillende standaardbrieven. Een voor bakkers, een voor computerboeren, enz. Dan gebruik je de juiste standaardbrief bij elk soort bedrijf, met een mooi standaard CV (kan iemand je misschien ook even bij helpen).

bellen

Ik zou bellen en vragen of het zin heeft te solliciteren op functie x. Als het antwoord is dat er geen vacature is, kan je vragen of brieven eventueel in portefeuille worden gehouden totdat er een vacature komt. Is het antwoord daarop nee, dan heeft het geen zin om een brief te sturen.

Als er geen vacature is stellen ze verder ook geen vragen. Als er wel een vacature is, of op korte termijn komt, en ze stellen wel vragen, dan kun je verwachten dat je die vragen anders wel tijdens je sollicitatieprocedure zou krijgen. Als jij denkt dat je in aanmerking komt voor een functie ook al heb je een bepaalde opleiding niet, dan kan je ook uitleggen waarom (bijvoorbeeld omdat je wel een hoop ervaring hebt).

Je kan natuurlijk ook in wilde weg sollicitatiebrieven/mails gaan sturen, maar dat is meestal een verspilling van energie en postzegels.

Groeten,

Temet

Lou

Lou

11-01-2018 om 16:39

Toch bellen

Ik zou toch bellen. Bellen en schrijven vind je allebei lastig, maar bellen lijkt me dan handiger. Daar hoef je niet zo veel aan voor te bereiden.

Aanvulling op Temet: je zult niet snel heel moeilijke vragen krijgen aan de telefoon. Alleen als ze echt letterlijk vragen of je de juiste opleiding wel hebt en die heb je niet, dan moet je daar natuurlijk wel een antwoord op hebben. Maar dat heb je denk ik wel, want je denkt dat je geschikt bent voor die functie toch? Dat antwoord kan trouwens ook zijn: nee, niet precies die opleiding, maar ik kan in een sollicitatie uitleggen dat ik toch zeer geschikt ben voor deze functie.

Pirata

Pirata

11-01-2018 om 17:30

Wat wil je

Je lijkt absoluut niet te weten wat je wil en kan. Volgens mij is een loopbaantraject zinvol. Dan kun je zaken voor jezelf helder krijgen. Dit lijkt op losse flodders afschieten. Dat heeft een werkgever direct door.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-01-2018 om 19:19

wat zoek je precies?

Kiki, naar wat voor soort werk ben je op zoek? Dan kunnen we wat gerichter met je meedenken. Want het is door de reacties denk ik wel duidelijk dat een mail (hebben jullie vacatures) niet bepaald gebruikelijk (en waarschijnlijk ook ongewenst is.

Kikki39

Kikki39

11-01-2018 om 21:48 Topicstarter

Ik

Heb een grafische achtergrond, drukkerij, ontwerp kaarten. In mijn vrije tijd bedrijfsfilms gemaakt en men zegt dat ik daar goed in ben, denk ik zelf ook. Ik wil niks meer in de drukkers wereld, maar het liefst dus video editor zijn. Maar ik heb geen opleiding daarin gevolgd (wat ze wel vragen)en er zijn weinig vacature's daarvoor. Liefst voor mezelf beginnen, maar te lastig, kan niet zomaar mijn baan opzeggen. Ook lijkt me sommige vacature's wel interessant zoals dit:
De medewerker Content & Marketing is verantwoordelijk voor het bedenken, opstellen en redigeren van de inhoud van de website van Hotel, onze sociale media kanalen en alle uitingen en drukwerk binnen ons bedrijf.

Maar als ik de vacature lees vragen ze weer iemand die communicatie heeft gestudeerd, en zo is dat iedere keer.

Dus Ja, ik wil het liefst iets creatiefs, liefst filmen dus.

Lou

Lou

11-01-2018 om 22:08

Dat voorbeeld

Dat voorbeeld wat je noemt: daarvoor hoef je lang niet altijd per se communicatie te hebben gestudeerd, maar het gaat wel om tekst. Het is voornamelijk schrijf- en redactiewerk. Het lijkt me toch niet dat je voorkeur daar naar uit gaat?

Over filmen weet ik niet veel. Je kunt in elk geval op LinkedIn kijken of je zinnige mensen en organisaties en groepen tegenkomt die je kunt volgen.

Pirata

Pirata

12-01-2018 om 08:22

Ga dan een opleiding doen

Ik zou ook niemand aannemen die graag creatief bezig is maar niet weet van de hoed en de rand bij zo'n functie...
Het is niet "tekstjes schrijven". Het is neerzetten hoe een bedrijf zich profileert en helder commukiceren. Bij mij op het werk is de functie universitair.
Begin in elk geval met het volgen van passende opleidingen, al is het via LOI.

Triva

Triva

12-01-2018 om 11:28

'De medewerker Content & Marketing is verantwoordelijk voor het bedenken, opstellen en redigeren van de inhoud van de website van Hotel, onze sociale media kanalen en alle uitingen en drukwerk binnen ons bedrijf. '

En een sollicitatiebrief schrijven is veel werk?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-01-2018 om 11:55

via via, of opleiding

Er zullen weinig vacatures zijn op film-gebied. En als er vacatures zijn, dan zijn er waarschijnlijk genoeg mensen met veel meer kennis, vaardigheden en ervaring op dat vakgebied dan jij hebt. Het is namelijk wel echt een vak (en niet alleen een beetje hobbyen).

As dit is wat je echt wilt, dan zal je een opleiding moeten gaan doen. Of wellicht kun je ergens bij een bedrijf binnen komen als stagiair, en op die manier het vak leren. Het is dan wel belangrijk dat jij (als een soort zij-instromer) iets hebt dan anderen niet hebben. Waarom zouden ze jou een plek gunnen als ze ook iemand kunnen krijgen die veel kennis en ervaring inbrengt?

Voor een medewerker Marketing & Content zul je vooral goed en snel moeten kunnen schrijven, en actief informatie kunnen vergaren. Gezien jouw vraagstelling hier op het forum lijkt mij dat niet bij jou passen. Juist bij dit soort banen ontvangen werkgevers veel creatieve en scherp geformuleerde sollicitatiebrieven. Schrijven is namelijk ook een vak.

Ik denk dat je even een stapje terug moet doen. Misschien eens in gesprek met een loopbaan-coach? En dan een plan uitstippelen. Als je een bepaalde baan ambieert, wat is er dan voor nodig om daar te komen? Opleiding, ervaring etc.

bieb63

bieb63

12-01-2018 om 13:44

precies wat ijsvogeltje zegt

Ik hou erg van binnenhuisarchitectuur, heb daar ook best gevoel voor en weet ook wel het e.e.a. Maar meer dan ooit een LOI opleiding hierin te hebben gedaan en voor kennissen wat gedaan heb ik niet. Dan kan ik het wel heel leuk vinden om als binnenhuisarchitect ergens te beginnen (en wie weet zou ik dan ook best nog wel eens een goede kracht kunnen zijn), maar aannemen zullen ze me op basis hiervan natuurlijk never nooit.
Dus volg de adviezen van IJsvogeltje op en anders blijft het gewoon een hobby en een functie die bij dromen blijft.

Kikki39

Kikki39

12-01-2018 om 14:28 Topicstarter

opleiding

heb ik echt niet nodig. Ik weet meer dan de opleiding me zal vertellen.
Ik heb ontzettend veel ervaring en het hele programma waarmee ik werk ken ik. Ken de camera van binnen en buiten. Als ik bedrijfsfilms maak zegt iedereen dat een bedrijf hier zelfs niet aan kan tippen.
Dan ga ik toch niet een cursus volgen van 1500 euro.
Het enige nadeel is dat ik geen papieren heb.

Pirata

Pirata

12-01-2018 om 14:30

EVC

Nou, wat denk je dan van een EVC-procedure?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.