Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Jolanda123

Jolanda123

07-04-2011 om 14:16

Vraag studie, zijn er boekhouders in de zaal?

Ik ben begonnen met Basiskennisboekhouden als thuisstudie.

Nu kom ik de volgende vraag tegen, en loop hiermee vast. is er iemand die mij hier mee kan helpen?

de vraag:

Geef de journaalpost van de volgende mutatie. In gebruik is onder andere de grootboekrekening 430 Verkoopkosten.

Met onze debiteur karel is overeengekomen dat hij tegen algehele kwijting een bedrag van 420 aan ons zal betalen. Onze vordering inclusief 20% OB bedroeg 864. het verlies nu afboeken.

en nu...

Ik heb het volgende ervan gemaakt:
Eerst het saldo van karel op nul gezet

te betalen OB € 144
aan debiteuren € 864

Dan de nieuwe vordering erin gezet
debiteuren € 420
aan te betalen OB € 70

Daarna het verlies bij de verkoopkosten gezet.

verkoopkosten € 444
aan te vorderen Ob € 74

Is er iemand die mijn redenering volgt, die kan aangeven of het klopt, en mocht dit niet het geval zijn, waar ik de mist in ga?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

07-04-2011 om 19:29

Ff wat anders..

..ik heb weinig verstand van boekhouden maar wel van de boekhoudopleidingen. BKB (en BKC, dat hoort er wel echt bij) als thuisstudie heeft nog geen 10% kans van slagen, terwijl bij de opleidingen in klassen driekwart van de mensen in één keer slaagt.
En nu dochter van 16 nog even gevraagd, die BKB naast haar school doet en die meldt dat meerdere methodes goed zijn maar zij zou persoonlijk het bedrag dat betaald is aftrekken van het factuurbedrag, en wat overblijft splitsen in BTW en oninbare debiteuren in sectie 4 (grootboekserie 4)(kosten) als te vorderen BTW. Ofzoiets, jij zult er meer van snappen dan ik... Dit zou voor een kleine onderneming de oplossing zijn, wat jij doet is ook prima maar gebruikelijk voor een grote onderneming. Je kunt het dus gewoon laten staan Zij doet overigens BKB in avondlessen en meldt dat die lessen hartstikke leuk en gezellig zijn

Jolanda123

Jolanda123

08-04-2011 om 10:20

Dank je wel

Voor het meedenken.

Mijn les voor die dag opgestuurd, met het antwoord zoals ik hem gegeven had. Het was weliswaar niet datgene wat de leerkracht wilde zien, maar goed, toch weer een 8 op mijn cijferlijst erbij

Nogmaals, hartelijk bedankt. (en bedank ook je dochter van mij)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.