Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraag voor massi nissa

Massi, een vraag voor je. Meerdere, eigenlijk. Soms denk ik er wel eens over om het onderwijs in te gaan. Denken, he, en echt serieus is het niet, maar wie weet, als de bezuinigingen in de gefinancierde rechtshulp echt nijpend worden dan zal ik misschien toch eens wat anders moeten gaan doen.
Nu denk ik er dus wel eens over om vo-leerkracht Engels te worden. Engels is namelijk het enige kunstje dat ik wat beter dan gemiddeld beheers en waar men in het VO ook wat mee doet. Maar ik heb er geen enkele formele opleiding in, anders dan mijn eindexamen VWO.

Wat ik mij eigenlijk afvraag: hoe zit het met de werkgelegenheid voor leerkrachten Engels? Je hoort wel steeds over lerarentekorten, maar dan vooral, heb ik het idee, voor Duits en en betavakken. En dat dat gejammer over tekorten maar betrekkelijk is weet ik sinds ik mensen ken die de verkorte Pabo hebben gedaan: o, wat waren ze welkom toen ze nog stagiair waren, maar toen er een echte aanstelling moest komen was er ineens geen tekort meer.

En wat denk jij? Is zo'n opleiding tot leerkracht nog een beetje te doen, of is het alleen maar competentiegeneuzel en powerpointgedoe (kan ik überhaupt nog wel een opleiding volgen als ik niet met powerpoint kan omgaan?)

En hoe belangrijk is literatuuronderwijs eigenlijk in de praktijk? Ik vind lezen best leuk, maar dat analyseren van literatuur vond ik op school altijd stomvervelend. Daarom heb ik ook geen taal gestudeerd maar ben ik rechten gaan doen; dan moet je ook teksten analyseren maar hoef je je tenminste niet met de diepere bedoelingen en jeugdtrauma's van de schrijver bezig te houden

Nou ja, ik ben benieuwd naar je inzichten.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

25-05-2010 om 11:31

Powerpoint

ik dacht ook altijd, dat is ingewikkeld.....maarre, sinds mijn zoon van 11 het mij heeft laten zien denk ik, oooooohhhh, is dat alles???

Massi Nissa

Massi Nissa

25-05-2010 om 21:07

Temet

Tjonge. Leuke vraag!
1. Werkgelegenheid: heb net even gegoogled en alleen al op de site van de Volkskrant staan op dit moment 25 vacatures voor een docent Engels. Enkele daarvan zijn te ver weg, er zijn wat 'kleine' banen bij, maar ook veel die neerkomen op 0.8 tot 1 fte. Er is in de Randstad meer vraag dan elders en er is op VMBO's meer werk dan op HVG-locaties. Spreekt voor zich, VMBO beslaat bijna tweederde van alle leerlingen. Ik zit zelf in het speciaal onderwijs, wat weer een andere tak van sport is. Die vacatures kun je onder andere vinden op onderwijsvacaturebank.nl. Ik heb begrepen dat er binnen nu en tien jaar enorm veel oudere docenten met pensioen zullen gaan en verwacht dat er de komende tijd nog heel wat vacatures bij komen. Natuurlijk is er meer vraag naar docenten economie, Duits en betavakken, maar Engels is een verplicht examenvak - daar zit je goed mee .
Ik ben zelf ooit begonnen als student Engels. Gewoon gesolliciteerd op een tijdelijke baan op een Havo-VWO-school (zwangerschapsverlofvervanging) die uiteindelijk niet drie maanden maar een heel jaar besloeg. Ik was verkocht en sta sindsdien voor de klas. Het moet je liggen, je moet het leuk vinden. Ik zou het zeker eerst eens proberen. Sommigen rennen gillend weg, anderen voelen meteen het onvermoede leraarsbloed door d'aadren vloeien. Heb je twee dagdelen in de week beschikbaar, solliciteer dan eens naar een heel klein vervangingsbaantje van een uur of tien en kijk hoe dat bevalt. Ik wil het je niet uit je hoofd praten, trouwens, integendeel!
2. Opleiding: ik heb Engels gestudeerd en stond al vier jaar voor de klas. Heb toen een assessment aangevraagd (waarbij je dus lesbezoek krijgt, een portfolio moet samenstellen en een gesprek krijgt op de lerarenopleiding). Uiteindelijk bleek dat ik nog drie vakken moest volgen, psychologie van de adolescent en iets met lesplannen opstellen en eh... het schiet me vast nog te binnen. Binnen een half jaar was het gepiept, 1 donderdagmiddag/avond in de week. Als je alle theorie nog moet doen, wordt het natuurlijk andere koek. En ja, toen ik acht jaar geleden weer even in de collegebanken zat, was ik verbijsterd door het subacademische niveau. Je mocht in je schriftelijke opdrachten kantjeslang doorkletsen over je 'ervaringen' en je 'gevoel' bij een les. Nu ben ik een kletsmajoor eerste klas, dus voor mij was het gesneden koek. Neemt niet weg dat ik toch wel schrok van het verschil tussen mijn studie en deze opleiding. Het was zo schools en tegelijkertijd zo weinig concreet. Het was trouwens ook beregezellig en de docenten waren zonder meer bekwaam. Het was meer het systeem dat me bevreemdde. Ik was gewend aan hoorcollege (aantekeningen maken), werkcollege (boeken lezen van te voren), essay schrijven (en dan mocht je dus niet oeverloos kletsen, je moest strak en helder argumenteren aan de hand van bronnenonderzoek e.d.). Ineens zat er iemand achterin mijn klas (lesbezoek) die dingen opmerkte als 'the kids know and agree with your rules' (they had better, or else, zei ik toen maar half voor de grap) en 'I'm sure you can find something you would like to change' - que? Ja, dat heet zelfreflectie, je bent je eigen begeleider. Een gespleten persoonlijkheid lijkt me niet onhandig in dit soort gevallen . Nee, grapje. Het was leuk en gezellig en het vroeg verder niet veel inspanning en het leverde een papiertje op. Wie weet is het nu allemaal wel veranderd. En jij zou natuurlijk nog de grammatica moeten doen - prijs jezelf gelukkig dat Noam Chomsky de lerarenopleiding nog niet is binnengedrongen, haha.
3. Literatuur: tja. Op mijn eerste school las de bovenbouw Huckleberry Finn en Adrian Mole, geen Ulysses of Moby Dick. Dat valt echt reuze mee. Lees je een beetje in op internet, kijk wat de methode erover zegt, mail je ouwe OO-buddy Massi en voila, je geeft literatuurles. Het gaat er maar om dat die kids enig idee krijgen van een boek - dat het een structuur heeft, dat er verschillende manieren zijn om een verhaal te vertellen, welke stijlen en thema's er ongeveer speelden rond welke periode, dat werk. Van mijn broertjes (15 en 20) begrijp ik dat literatuur lang niet meer zo belangrijk is in het curriculum als het ooit was. Ik moest voor mijn eindexamen nog vuistdikke pillen in vier talen doorworstelen (en er dan in die vier talen analyserend over schrijven en praten). Dat is voltooid verleden tijd, als ik mijn broertjes moet geloven.
Alles bij elkaar is het een ongelooflijk mooi beroep. Een paar keer per jaar zweer je bij jezelf dat je binnenkort iets heel anders gaat doen en je doet het niet. Het is verslavend.
Groetjes
Massi
PS: mail me gerust als je meer wilt weten op massi-oo apestaartje hete post punt kom

Yta Chalne

Yta Chalne

25-05-2010 om 21:10

Mijn ervaring is..

..dat een lerarenopleiding qua niveau weinig voorstelt. Echt iets wat je wel kunt doen naast een baan en een gezin, en dat doet dan ook vrijwel iedereen op zo'n opleiding (de deeltijd dan toch). Ik zou zeggen, vraag eens een gesprekje aan op een opleiding in de buurt, kijk eens waar je flink wat vrijstellingen vandaan zou kunnen schrapen (echt, die krijg je, schat het niet te laag in). En realiseer je dat je met een lerarenopleiding in principe tweedegraads bent en dus onderbouw/ vmbo leerkracht gaat worden, waardoor literatuuranalyse een beetje ver van je bed komt te staan. Van je vaardigheden met pubers vraagt het dan juist weer méér.

Temet

Temet

25-05-2010 om 21:19 Topicstarter

Massi

Dank voor je reactie (en de anderen ook, uiteraard).

Maar dit he: "Heb je twee dagdelen in de week beschikbaar, solliciteer dan eens naar een heel klein vervangingsbaantje van een uur of tien en kijk hoe dat bevalt" -kan dat dan wel, als je helemaal geen opleiding hebt, noch in het Engels, noch op het terrein van lesgeven? je moet toch ergens een beetje voor hebben doorgeleerd?

Of hebben ze in het VO ook zoiets als klasse-assistenten?

Want je idee is prima en eigenlijk waar ik zelf ook al aan dacht: probeer nou eerst eens of dat wat lijkt, zo'n klas vol pubers, voordat je meer energie in zo'n hele opleiding gaat steken.

groeten,

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

26-05-2010 om 00:06

Energie

Net weer een vriendin aan de telefoon gehad die gillend het onderwijs verlaat

De opleiding is niet de energievreter. Voor een klas met pubers staan, dát is de energievreter. Voor iedereen die ik ken is het eerste jaar heel vermoeiend geweest. Daarna wordt het langzaam beter.

De één vindt het geweldig leuk en helemaal niet zo zwaar, de ander vertrekt huilend van ellende hoe ze zich zó verkeken kunnen hebben op de zwaarte er van..... Ik denk dat je er zelf achter moet komen hoe het bij jou zit.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-05-2010 om 07:52

Temet

Het vinden van zo'n klein baantje is een uitdaging. Het zou eigenlijk gemakkelijker zijn om iets te vinden op je eigen gebied. Je bent jurist, daar zit maatschappijleer wel redelijk dichtbij. Hoe dan ook, ALS je iets vindt voor welk vak dan ook, zal het een tijdelijk vervangingsbaantje zijn op een school die geen bevoegde docent weet aan te trekken voor deze vacature. Ergens op een VMBO in West ofzo (klinkt naar, maar die scholen hebben veel meer moeite met het vinden van goed opgeleid personeel, op mijn vorige school was het precies zo).
En inderdaad, de grote hamvraag is of je het leuk genoeg vindt om die eerste tijd door te komen. Pubers ruiken het als je niet ervaren bent. Niet geschoten, altijd mis, zeg ik dan, je weet het pas als je het doet. Stiekem denk ik eigenlijk dat je het pas leert als je het doet.
O ja (tip): als je een vacature in de krant ziet, bel dan even met de persoon aan wie je brief moet schrijven, kijk of het zin heeft om te reageren. Deed ik ook toen ik nog niet bevoegd was.
Groetjes
Massi

Temet

Temet

27-05-2010 om 09:39 Topicstarter

Dank

Dank weer voor de reacties. Als ik er ooit eens serieuzer over na moet denken moet ik eerst maar eens kijken of het inderdaad wel een beetje bevalt, zo'n klas vol pubers. Misschien zou ik me dan maar gewoon als een soort vrijwillige klasse-assistent ofzo moeten aanbieden als er geen vervangingsbaantjes zijn. Nou ja, het is op dit moment toch niet aan de orde, te druk met allerlei andere dingen. Eerst mijn bordje leegeten voor ik wat nieuws opschep

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.