Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraag voor nasha 1st

Nasha, omdat jij bij UWV Werkbedrijf werkt hoop ik dat jij antwoord hebt op mijn vragen, anders moet ik gewoon mijn luiheid afwerpen en de zaak zelf uitzoeken.

Een klant van mij is ziek geworden uit zijn voltijdsbaan en heeft nadien halftijds hervat, maar kennelijk gaat het niet echt denderend. Kennelijk op instigatie van de bedrijfsarts is voor hem een indicatie WSW aangevraagd. Hij heeft meegewerkt, want hij dacht dat e.e.a. voor zijn positie geen nadelen zou hebben.

Er is nu door UWV Werkbedrijf een WSW-indicatie afgegeven, waarbij wordt gesteld dat de man ernstige beperkingen heeft, en dat hij niet in aanmerking komt voor werk in een regulier bedrijf met begeleiding van een jobcoach. Dat kost hem dus zijn baan bij deze werkgever, want de werkgever heeft geen enkele reden om hem nog in dienst te houden: in de uren dat hij werkt, verzet hij te weinig werk, en begeleiding vanuit UWV zal er klaarblijkelijk ook niet komen.

Mijn vraag: hoe komt zo'n WSW-indicatie tot stand? Komt daar een arts aan te pas? En wat voor eentje, een verzekeringsarts? Worden behandelaars geraadpleegd (en dan bedoel ik niet de bedrijfsarts)?

Mijn nachtmerrie is dat deze meneer straks bij de WIA-beoordeling van de verzekeringsarts van de uitkeringstak van UWV te horen krijgt dat hij best nog wel halve of hele dagen licht, "niet stresserend" werk kan doen, lees: printplaten monteren of koekjes inpakken. Want zo'n verzekeringsarts hoeft de WSW-indicatie niet over te nemen.

Weet jij hoe je aan zo'n WSW-indicatie komt? En hoe kom je er zonodig weer vanaf? Herziening vragen?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

15-04-2010 om 21:30

Bezwaar aantekenen!!!! binnen 6 weken naar ik meen

dat staat op de afgegeven indicatie!

De procedure tot afgifte vind geheel plaats op het WERKbedrijf zelf: zie hier: https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/kansen_vergroten/socialewerkvoorziening

in deze folder zie ik dat er wel gegevens van artsen geraadpleegd worden, maar dan eigen artsen kennelijk: https://www.werk.nl/pucs/groups/public/documents/document/ptl1727704.pdf

Als je bezwaar aantekent gaat dit naar de Arbeidsjuridische Dienst. Deze handelen het bezwaarschrift af....

Wat ik alleen niet zo goed begrijp, heeft hij dan een arbeidshandicap? En is niet toch gewoon het opzegverbod van kracht? In ieder geval nog de 1e twee jaar?

Temet

Temet

15-04-2010 om 22:11 Topicstarter

Nasha

de bezwaartermijn is al maanden geleden verstreken. De man besefte niet wat de consequenties van de indicatie zouden zijn. herziening is de enige mogelijkheid.
Ja, hij heeft kennelijk een arbeidshandicap (hij bagatelliseert dat nu, ik denk onterecht), en ja, het opzegverbod is van kracht. Maar het einde van de twee jaar nadert, dus nog een paar maandjes en dan is het einde dienstverband.

Het wrange is: hij zou een loonkostensubsidie kunnen krijgen (nou ja, de werkgever dan) als hij uitkeringsgerechtigde was en bij een nieuwe werkgever in dienst zou treden, maar hij kan kennelijk, als ik de info op de UWVsite goed begrijp (en ik heb gebeld, men belt mij terug) geen loonkostensubsidie meebrengen om te voorkomen dat hij zijn baan kwijtraakt. Voor een lopend dienstverband is kennelijk alleen een jobcoach mogelijk, maar in de indicatie staat dat hij daarvoor niet in aanmerking komt, naar ik aanneem omdat een jobcoach (wat een prulwoord trouwens) ertoe moet leiden dat iemand het tzt zelf kan, terwijl bij hem de verwachting is dat dat niet gaat lukken.

Dank voor je links, die zal ik morgen bekijken.

Groeten,

Temet

Nasha 1st

Nasha 1st

15-04-2010 om 22:39

He verdikkie

dat is balen, dat de termijn al is verstreken...

mmmmm, van die jobcoaches heb ik persoonlijk niet een al te hoge pet op eigenlijk, of klink ik nu weer erg negatief?

Ik ben benieuwd wat je voor antwoord terug gaat krijgen....

Temet

Temet

16-04-2010 om 10:36 Topicstarter

Nasha

Ik neem nog geen contact op met UWV, maar eerst maar eens met zijn behandelaar. Ik ben benieuwd wat zij zegt over zijn beperkingen. Als zij de indicatie volledig onderschrijft dan heeft verzet denk ik niet zo bar veel zin. Ik kan dan wel een herindicatie aanvragen, maar zelfs als dat lukt is behoud van het eigen werk, zelfs in deeltijd, uiteindelijk geen lang leven beschoren omdat de man beslist weer zal uitvallen. In dat geval kunnen we beter opletten of de WIA-beoordeling wel goed loopt.

De man wil zo vreselijk graag in dienst blijven, maar ik betwijfel of het een haalbare kaart is. Maar we zullen zien.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

16-04-2010 om 13:20 Topicstarter

Zag nu trouwens

Nu ik de link heb nagekeken zie ik dat arbeidshandicap betekent dat je niet in het reguliere bedrijfsleven kunt werken. Dat is dus de vraag. Ik dacht dat het betekende 'met beperkingen', maar dat is de oude arbeidsgehandicaptenstatus van de REA, en da's kennelijk wat anders.

Klant heeft dus wel beperkingen, maar of het ook een arbeidshandicap in de zin van de WSW is, daar draait het nu net om.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.