Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraag. Zelf geen ontslag willen nemen

Ik heb een vraag. Contract loopt tot oktober. Het werk ligt me niet, te zwaar, kan het niet aan. Baas ziet ook dat dit niks voor mij is. Nu zegt baas je kan ook 2 dagen voor me ander werk komen doen en die andere 3 dagen zoek je dus iets wat je leuk vindt. Ik vind dit een goed plan, maar ik wil voor die 3 dagen geen ontslag nemen, want ik wil wel een uitkering krijgen zolang ik niks heb. Mijn baas heeft het dus zo gedraaid dat ik zelf op stap, maar hier ga ik niet mee akkoord. Nu heb ik al op internet lopen zoeken, maar ik kom er niet uit. Hoe kan ik ontslag krijgen?


Eva

Eva

08-03-2018 om 18:15

Blijven werken

Even kijken of ik het goed snap. De regels zijn dat je geen uitkering krijgt als je zelf ontslag neemt. De gedachte hierachter is dat het dan je eigen schuld is dat je geen geld hebt omdat je een baan die je had zelf hebt laten schieten.
Jij hebt dus nu een baan, maar je wil liever een uitkering. Ja, ik wil ook een grachtenpand in Amsterdam, helaas heb ik niet. Ik wil ook een killerbody, helaas, heb ik niet en als ik het echt wil moet ik daar iets voor doen.

Ik zou zeggen, blijf daar werken, zorg dat je het volhoudt en ga in de avonduren een andere baan zoeken. Maar wentel je verwende gedrag niet af op de samenleving.

Kikki39

Kikki39

08-03-2018 om 18:19 Topicstarter

kom zo misschien met een burnout te zitten en baas ziet het ook niet zo zitten, dus of dat een oplossing is?

Kikki39

Kikki39

08-03-2018 om 18:20 Topicstarter

dus

baas wilt me eigenlijk ook niet meer, maar probeert het zo te doen dat ik zelf ontslag neem

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/ontslag-met-wederzijds-goedvinden/krijg-ik-ww-na-mijn-ontslag-met-wederzijds-goedvinden

En als je ontslagbrief daar niet aan voldoet schrijf dat dan in een brief aangetekend, licht het toe bij je werkgever.

Lid van de bond? Ook handig in dit soort gevallen.

Barbara

Barbara

08-03-2018 om 18:22

Baas

Als de baas het niet ziet zitten met jou, moet hij jou ontslaan en niet jou de kastanjes uit het vuur laten halen. Je hebt recht op een uitkering als hij je ontslaat. Waarom wil hij je niet ontslaan? Is hij bang dat UWV niet akkoord gaat?

Als jij straks ziek bent kost het hem ook geld.

Kikki39

Kikki39

08-03-2018 om 18:28 Topicstarter

denk dat het niet zo gemakkelijk is om mij te ontslaan. Dat gaat hem veel geld kosten

vlinder72

vlinder72

08-03-2018 om 18:39

Veel Geld?

Je hebt een tijdelijk contract tot oktober. Dus om zoveel geld zal het niet gaan.

Ik vind trouwens dst je je werk moet blijven doen en ondertussen moet je gaan solliciteren. Dit werk ligt je niet en is te moeilijk voor je. Dus ga je op zoek naar iets anders.

Kikki39

Kikki39

08-03-2018 om 18:45 Topicstarter

maar

je moet goede redenen hebben wil je iemand ontslaan toch?
Hij vindt dat ik niet goed genoeg functioneer is volgens mij niet goed.

vlinder72

vlinder72

08-03-2018 om 18:54

Dat vindt je zelf toch ook?

Je vindt toch zelf ook dat je dit werk niet aan kan.

Op 1 oktober sta je sowieso op straat. Dus begin maar vast met solliciteren. Misschien vind je sneller iets en kan je eerder beginnen met werk dat je wel aan kan.

Guera

Guera

08-03-2018 om 18:59

Huh?

Snap er niks van. Je laat gewoon je contract niet verlengen. Loopt automatisch af. Dus geen werk. Dus uitkering. Hij hoeft je niet te ontslaan. Alleen niet te verlengen. Hoezo zou dat geld kosten?

Guera

Guera...Het is nog lang geen oktober. Ik neem aan dat dat het probleem is.

Kiki..Ik zou je baas voorstellen dat je die 2 dagen dat andere werk mag gaan doen, terwijl je de andere dagen ( werk je full time?) het minder fijne werk blijft doen. Misschien is dat dan ook wel beter uit te houden. Ondertussen solliciteren. Wie weet vind je zomaar iets beters...

Ingrid

Kikki39

Kikki39

08-03-2018 om 20:30 Topicstarter

dat kan ik doen

Vera

Vera

08-03-2018 om 21:11

alternatief

Als baas je niet wil ontslaan en jij wilt geen ontslag nemen (zou ik ook niet doen), zou ik met hem een afspraak maken: jij gaat die 2 dagen ander werk doen en in die 3 dagen doe je deels je huidige werk, maar je krijgt vrijstelling voor sollicitatie-activiteiten (in elk geval sollicitatiegesprekken), dus gewoon betaald!

Heb je 's avonds nog energie om verder te solliciteren?

Het is in zijn belang dat jij uit jezelf zsm ander werk vindt, zodat je met die baan (of die 3 dagen) kunt stoppen (zonder gedoe/ontslagvergoeding voor je baas). Dus dan kan hij je het ook wat makkelijker maken. Je kunt zeggen dat je nu echt uitgeput bent, dus 's avonds weinig energie voor sollicitaties (als dat klopt).

Verder: denk er goed over na: wil je echt 2 dagen per week bij hem werken en dan 3 dagen ergens anders? Gaat dat lukken?

Is het niet makkelijker voor 5 dagen pw een andere baan te vinden?

Dus ik zou bij jouw afspraak met je baas OOK afspreken dat je gaat solliciteren en dat als je een baan voor 3 dagen vindt, je stopt met je huidige werk (dat je nog 3 dagen pw blijft doen). Mocht je een baan voor 5 dagen vinden, dan kan je ook (met een korte opzegtermijn?) met die andere 2 dagen met het andere werk stoppen. Zo vergroot je je kansen op een voor jou geschikte baan.

Ik heb begrepen dat het combineren van 2 banen vaak meer energie kost. Misschien ook onhandiger als je een keer vakantie wilt opnemen. Dus ik zou zeker de optie open houden naar een baan van 5 dagen te zoeken en dan niet tot oktober vast te zitten aan die 2 dagen ander werk.

Ik zou de afspraken goed vastleggen (zelf of door je baas). Als je baas het doet misschien handig even door een juridisch loket (of de vakbond) te laten checken dat het allemaal goed geformuleerd is, zodat je er geen problemen mee krijgt.

Succes!

Hanny61

Hanny61

08-03-2018 om 23:24

Zeker niet zelf ontslag nemen!

Als ook de baas vindt dat je niet geschikt bent voor het werk, dan heeft hij ook een aandeel in de mismatch, hij heeft je immers aangenomen.
Je kunt twee dingen doen: al of niet met twee dagen andere werkzaamheden je contract uitzitten tot oktober en tegelijkertijd solliciteren naar een andere baan of met je baas in overleg gaan om met een beëindigingsovereenkomst het contract eerder te ontbinden. Dan is er geen ontslagvergunning nodig en kun je eventueel een WW-uitkering krijgen.
Ik begrijp de opmerking niet, waarom jou ontslaan de baas veel geld gaat kosten. Je hebt een tijdelijke baan, dus langer dan 2 jaar werk je er nog niet. Hij hoeft je dan zelfs geen transitievergoeding te betalen. Overigens is het niet noodzakelijk een vergoeding af te spreken in een beëindigingsovereenkomst, het kan wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2018 om 01:35

Kikkie

Inderdaad... nooit zelf ontslag nemen, tenzij je een andere baan hebt. Als jouw baas vindt dat jij je werk niet zo doet als hij vindt dat bij de functie zou moeten, zou hij je kunnen ontslaan op grond van dat jullie een verschillend inzicht hebben over hoe de functie uitgevoerd moet worden, of disfunctioneren. Hij moet dan nog wel even aantonen waarom dat hij alles heeft gedaan om het op te lossen. Als jij je ongelukkig voelt in die baan, zou je het met je baas op een akkoordje kunnen gooien en instemmen met ontslag met wederzijds goedvinden. Dan hou je ook recht op WW.

Voor alles zou ik proberen ander werk te vinden, vanuit het werk wat je nu doet. De arbeidsmarkt floreert weer, dus maak daar gebruik van.

Nog wat informatie: https://ontslag-krijgen.nl/ontslag-krijgen/redenen-voor-ontslag/disfunctioneren

http://www.beeindigingsovereenkomst.nl/redenen-voor-ontslag/verschil-van-inzicht-vertrouwensbreuk/

Kikki39

Kikki39

09-03-2018 om 07:41 Topicstarter

Dank

Je wel

Kikki39

Kikki39

09-03-2018 om 07:42 Topicstarter

Zal het uitzoeken. Ik moet wel zeker zijn dat ik uitkering krijg zolang ik niks anders zou hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-03-2018 om 12:19

Kikki

Ik zie dat ik wat rommelig getypt heb. Maar het is duidelijk denk ik .

Triva

Triva

09-03-2018 om 13:03

kikki

Het is mij echt een raadsel waarom je overweegt te stoppen, waarom niet gewoon solliciteren en uitzitten tot oktober?

Kikki39

Kikki39

09-03-2018 om 14:34 Topicstarter

Omdat

Ik het niet meer volhou. Het werk is veel te zwaar. Ik kan dan niet aan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2018 om 15:18

Lichamelijk of geestelijk te zwaar

In ieder geval kan dat voor ziekte-uitval zorgen. Ik snap dat je daar niet op uit bent, maar dat (of je laten ontslaan) is in deze situatie de enige mogelijkheid om met een uitkering op straat te komen staan.

Ik denk dat je toch gewoon met je baas in overleg moet.

Kikki39

Kikki39

09-03-2018 om 20:39 Topicstarter

Lichamelijk

Maar ook geestelijk te zwaar.
Omdat ik het echt niet meer volhou ben ik vandaag in gesprek gegaan. Hij gaat me niet ontslaan. Zijn voorstel is om 2 dan voor hem te werken en de rest iets te zoeken. Dat ga ik dus niet doen. Ik kan niet met 700 euro rond komen.

vlinder72

vlinder72

09-03-2018 om 21:56

Serieus

Wordt er nou serieus gezegd dat iemand zich dan maar ziek moet melden? Ik vind dat wel heel bijzonder. Iemand solliciteert op een baan en komt er dan achter dat dit werk te moeilijk en te zwaar is. Dan ga je je toch niet ziek melden? Wat is dat voor een houding.

Als je een verkeerde keuze hebt gemaakt dan ga je solliciteren. Kijk met je werkgever wat mogelijkheden zijn. Misschien een halve dag per week de tijd krijgen om te solliciteren? Tijdelijk ander werk. Een dag in de week minder werken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2018 om 23:01

Nee vlinder

Dat zei ik niet.
Maar gezond lijkt het me niet, dus vandaar: hert gesprek aan gaan.

Vera

Vera

09-03-2018 om 23:14

foute inschatting

Het werk blijkt te zwaar te zijn voor Kikki.

Dus kennelijk verkeerd ingeschat door zowel de baas van Kikki als voor Kikki zelf.

Ik krijg de indruk dat de baas van Kikki het hele probleem bij Kikki wil neerleggen.

@Kikki, ik had ook al voorgesteld (zie #14) om met je baas te overleggen of je tijdens werktijd (betaald) vrijstelling kunt krijgen om te solliciteren.
Heb je dit met je baas besproken?

Kikki kan niet rondkomen van EUR 700, dus zal moeten blijven werken in een te zware baan (in elk geval 3 dagen per week), zolang ze geen andere baan heeft. Als ze doorgaat, gaat ze waarschijnlijk vanzelf uitvallen door ziekte. Hmmm, moet je het zover laten komen, zodat je dan echt ziek wordt en je dus terecht ziek kan melden?

@Kikki, als je baas niet mee wilt bewegen om het jou mogelijk te maken naast die 2 dagen (wel geschikt) werk, in die andere 3 dagen te solliciteren, dan is het misschien slim zo snel mogelijk met de bedrijfsarts dit probleem te bespreken. Ik kan me bij een beetje goede bedrijfsarts niet voorstellen, dat die zegt "werk maar door tot je erbij neervalt". Dus misschien kan de bedrijfsarts je baas duidelijk maken dat je je huidige werkzaamheden nog meer moet verminderen.

Zou het jou helpen als je 2 volle dagen nieuw werk zou doen en de andere 3 dagen het alleen halve dagen (of 5 of 6 uur per dag) zou doen? Zou dat dan een tijdelijke oplossing zijn terwijl je gaat solliciteren naar een andere baan voor 3 of 5 dagen?

Maar voor alle duidelijkheid: wat je ook doet, ik zou NOOIT zelf ontslag nemen als je het daarmee financieel niet gaat redden. Dit is niet alleen jouw probleem.

Kikki39

Kikki39

10-03-2018 om 09:06 Topicstarter

Nee

Dat solliciteren in werktijd was geen goed plan.
Ook moet ik 7 dagen beschikbaar zijn. Ik kreeg nu bericht dat ik volgende week zaterdag moet werken. Ik kan dan niet. Nu is hij kwaad. Dat kan niet. Je moet er kunnen zijn om te werken.
Zo gaat er vanalles mis.

Kikki39

Kikki39

10-03-2018 om 09:09 Topicstarter

Vlinder. Ik hou dit niet meer lang vol. Dus kan doorgaan tot dat ik echt er bij neer val. Ik ben niet van het ziek melden. Dus zet mijn vraagtekens hier ook bij wat ik moet

zebra

zebra

10-03-2018 om 09:28

uwv

kun je je probleem niet voorleggen bij het UWV? Of gewoon advies vragen bij de vakbond? Als je geen lid bent, kunnen ze je niet helpen maar vaak wel advies geven.

Vera

Vera

10-03-2018 om 09:33

Bedrijfsarts

Kikki, heb je mijn posting #26 gelezen?

Ga naar de bedrijfsarts! En wel zo snel mogelijk!

Wat houd je daarin tegen?

Je zit volgens mij op het randje van instorten (fysiek en mentaal). Daar is de bedrijfsarts voor.

En wat dat werken op zaterdag betreft.
Ik krijg een gevoel dat je baas je nu aan het wegpesten is. Klachtwaardig.

Of moet je volgens je contract altijd 7 dagen per week beschikbaar zijn en kan hij dat op zo korte termijn aangeven dat je dan moet werken?

Ik vermoed van niet. Dus hij is je het leven onmogelijk aan het maken.

Pak je contract ook mee naar de bedrijfsarts en vertel dit geval ook. In principe gaan vertrouwenspersonen en klachtencommissies daarover, maar weet niet of jouw bedrijf die heeft. Dus dan ook bij de bedrijfsarts neerleggen.

Als je het niet meer trekt (fysiek en/of mentaal) gewoon WEL ziekmelden. Daar is de ziektewet voor. Dus niet ontslag nemen.

Maar hopelijk gaat de bedrijfsarts je helpen hier een werkbare vorm te vinden waardoor je voldoende energie hebt te solliciteren en snel een wel geschikte baan te vinden.

Als je een afspraak met de bedrijfsarts inplant, geef dan ook aan dat het spoedeisend is. Dan maakt hij/zij vast eerder een gaatje voor je vrij. Wat mij betreft zou je maandag of uiterlijk dinsdag daar moeten praten.

Sterkte.

Ely

Ely

10-03-2018 om 12:04

Jeetje Vera

Wat een aannames en wat moedig je Kiki aan om tegenover haar werkgever te gaan staan. Waarom doe je dat? Daar is Kiki helemaal niet bij gebaat. De werkgever is niet de vijand. Jullie zijn in een lastig pakket beland die in gezamenlijkheid opgelost moet worden, met deze aannames verhard je de dialoog ook maar en haal je alle goodwill en flexibiliteit eruit. Lijkt me voor niemand goed, valt niets mee te winnen.

On topic: Kiki, wat is de reden dat je baas dit appèl op je doet? Kun je een compromis vinden samen? Ik denk dat je in samenwerking nu echt het verste komt, ook al lijkt dat even lastig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.