Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

vraag. Zelf geen ontslag willen nemen


Wel of geen uitkering na tijdelijk contract.

Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook telt je arbeidsverleden mee. Had je bijvoorbeeld een vaste baan waar je zelf ontslag hebt genomen en eindigt je nieuwe baan na 6 maanden, dat vastgelegd is in het contract, dan kan een uitkering lastig zijn.
Misschien krijg je dan korter een ww uitkering of minder geld.
Ook moet je zoveel weken aaneengesloten een bepaald aantal uren gewerkt hebben.

Dus het is per persoon anders.

Snel een andere baan hebben is sowieso financiëel beter. Een ww uitkering is tijdelijk en rijker zul je er zeker niet van worden.

vlinder72

vlinder72

11-03-2018 om 11:34

Mits je aan alle eisen voldoet heb je recht op een ww uitkering als je contract niet verlengd wordt.

Maar dat duurt nog 7 maanden en in die 7 maanden word je heel ongelukkig als je je baan hebt dat je niet bevalt. Dus nu solliciteren. Niet gaan zitten wachten op een ww uitkering.

Of wil je niet werken en zit je juist te wachten op ww?

zebra

zebra

11-03-2018 om 11:53

zo snel mogelijk

proberen een andere baan te vinden zodat je zelf weg kunt. En het zou dan erg fijn zijn als het een baan zou zijn voor 5 dagen zodat je niet meer afhankelijk bent van deze werkgever voor een paar dagen per week.
En als je een sollicitatiegesprek hebt, dan kun je daar wellicht (verlof)uren voor opnemen?

Een WW uitkering is ook niet alles en zoals voorgaande reacties al aangeven, ook dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Het is mooi dat het er is maar echt alleen als het niet anders kan.

Kikki39

Kikki39

11-03-2018 om 12:03 Topicstarter

Het

Probleem is dat ik eigenlijk het liefst iets voor mezelf wil beginnen. Nu ik merk Dat dat deze baan niks gaat worden. Dat gaat niet met een baan. Ik hoorde van een kennis dat het UWV je helpt met het starten van een bedrijf. Maar dan moet ik dus in die ww komen.
Het opzeggen en beginnen met bedrijf gaat niet want ik heb geen klanten dus geen inkomen. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dit ga doen.

Kikki39

Kikki39

11-03-2018 om 12:06 Topicstarter

Ik kom een andere baan tegen. Maar er is zo weinig in mijn vakgebied. Daarom wil ik me op iets heel anders gaan richten.

Caesar

Caesar

11-03-2018 om 12:19

Aap uit de mouw

Kiki heeft een dubbele agenda....

Kikki39

Kikki39

11-03-2018 om 12:20 Topicstarter

Nee hoor

Geen dubbele agenda. Was het maar waar

vlinder72

vlinder72

11-03-2018 om 12:21

Uwv

Het uwv helpt je niet met het opstarten van een bedrijf. Ze faciliteren het. Je krijgt eerst 6 wekem met een plan te komen. Met dat bedrijfsplan waaruit blijkt dst je voldoende inkomen kan generen geven ze je toestemming om te beginnen. Je ontvangt dan nog 70% van je ww. Maar geen sollicitatieplicht.

Als je voor jezelf wil beginnen ga dan nu al beginnen. Het kvk geeft cursussen. Het uwv gaat je niet stap voor stap begeleiden. Zeker niet als je met werkloos bent

bicyclette

bicyclette

11-03-2018 om 12:28

Kikkie

"Ik hoorde van een kennis dat het UWV je helpt met het starten van een bedrijf. Maar dan moet ik dus in die ww komen."

Welk beeld heb je bij 'hulp'? Als je praktische hulp verwacht, dan zal het je tegenvallen. Die krijg je namelijk niet. Wel kun je in aanmerking komen voor de zogenoemde startersregeling. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Je mag bijvoorbeeld nog niet gestart zijn met je bedrijf. Ook moet je ondernemersplan worden goedgekeurd door UWV.

Je krijgt in dat half jaar ca 70% van je uitkering doorbetaald, ongeacht wat je verdient in je eigen bedrijf (en dat moet je echt op eigen kracht doen). In dat half jaar heb je geen sollicitatieplicht. De regeling is ook echt voor een half jaar, daar teken je voor. Je kunt dus niet na 2 maanden besluiten dat je toch liever 100% van je uitkering wilt hebben omdat je eigen bedrijf tegenvalt.

Na dat half jaar beslis je over je doorgaat met je bedrijf. Doe je dat, dan verlies je wel de WW-rechten die je in de afgelopen jaren hebt opgebouwd. Ga je niet door met je bedrijf, dan moet je daar ook echt mee stoppen. Dus uitschrijven bij de Kamer van Koophandel bijvoorbeeld.

Maar weet je echt zeker dat je voor jezelf wil beginnen? Er komt nogal veel bij kijken. Zelf klanten zoeken, de administratie, belasting betalen, zelf je pensioen en arbeidsongeschiktheid regelen etc.

Kikki39

Kikki39

11-03-2018 om 12:30 Topicstarter

Nee

Ik weet het nog allemaal niet.
Dit is me te zwaar en het is het best als ik nu iets anders vind denk ik en vanuit daaruit weer verder kijk.

Ander werk zoeken

Als een baan niet bevalt dan ga je gewoon solliciteren naar een andere functie. 's avonds als je thuis bent zoek je vacatures en solliciteer je. Mocht je een gesprek krijg dan vraag je een middag vrij. Lijkt me allemaal geen punt.
Ik zie niet in waarom je perse in een uitkering zou willen belanden en als dat niet lukt maar ziek melden.
In het algemeen wordt er in dit onderwerp meerdere keren aanbevolen om je ziek te melden. Geen wonder dat werkgevers geen vaste contracten meer willen geven. Ik zou zelf ook liever niet iemand vast in dienst nemen. Je komt er gewoon niet meer vanaf en bij ziekte moet je jaren doorbetalen.

Dus gewoon je werk doen en op zoek gaan naar een andere baan.

40er

40er

11-03-2018 om 12:55

Het is al vaker genoemd

Vakbond!

Die kunnen je perfect helpen met dit soort zaken. Zelfs in de avonduren, zelfs per chat.

Caesar

Caesar

11-03-2018 om 13:03

Vakbond

40-er wie zegt dat Kiki lid is van een vakbond? Overigens vind ik vakbonden fossielen uit lang vervlogen tijd, maar inderdaad, bij arbeidsconflicten kunnen ze soms wel wat betekenen.

Kikki39

Kikki39

11-03-2018 om 13:54 Topicstarter

Ik

Ben geen lid. Maar misschien moet ik eens lid worden

40er

40er

11-03-2018 om 14:14

Caesar

Jij vind het misschien fossielen, maar ze kunnen je goed helpen. Komen op voor je rechten en geven je advies in dit soort gevallen. Laat ik het zo stellen, het afgelopen jaar heel blij geweest met de vakbond. Daardoor bleek de werkgever iets te doen wat niet mocht en wij in ons recht stonden.

@kiki, hier krijg je veel verschillende adviezen. De bond kan je specifieker helpen. Ik kan je alleen maar aanraden om lid te worden!

Barbara

Barbara

11-03-2018 om 15:46

herhaling

Deze hele discussie is hier al gevoerd met Kikki. Ze wil geloof ik fotograaf of vormgever worden, maar ze wil niet zelf op zoek naar klanten, ze wil graag een uitkering zodat ze in haar vrije tijd die betaald wordt door de overheid kan gaan fröbelen met de fotografie (of iets anders), maar ze wil er zelf geen moeite voor doen en er vooral geen financiële last van hebben. Er is haar al gezegd dat ze met die instelling geen droog brood zal verdienen.
Ben nu ook erg benieuwd welke baan ze nu heeft die ze niet aankan. Werkt ze gewoon in de horeca en moet ze harder lopen dan ze wil of wordt er op intellectueel niveau iets van haar verwacht dat ze niet aankan?

Caesar

Caesar

11-03-2018 om 15:50

Dubbele agenda

Barbara bewijst mijn punt. Kiki heeft een dubbele agenda.

Triva

Triva

11-03-2018 om 15:51

caesar

Vakbonden kunnen wel fossielen zijn maar ze doen nog steeds de cao-onderhandelingen...

Kikki39

Kikki39

11-03-2018 om 18:39 Topicstarter

Laat maar. Als we zo gaan beginnen. Ik kan hier niet alles neerzetten ivm herkenning. Dus Ik ga hier niet neerzetten wat ik voor werk doe.
En ik schreef net al dat het absoluut geen dubbele agenda is. Ik werk soms 50 a 60 uur, dus ik kan me behoorlijk kwaad maken dat hier over een dubbele agenda wordt gesproken.... Maar ga me hier verder niet verdedigen. Bedankt voor degene die me een goed advies hebben gegeven. Ik ga op zoek naar een andere baan.

Ely

Ely

11-03-2018 om 21:53

Begrijp iets niet

Hi Kiki, in je vorige post lijkt het alsof je kwaad wordt maar ik snap niet zo goed waarom. Je begint een draadje waarin staat dat je werk te zwaar is en je niet ontslagen wil worden zonder uitkering en met je baas hebt overlegd dat je ander werk gaat zoeken. Nu blijkt dat je bij voorkeur werkloos wilt worden, met uitkering omdat je hebt begrepen dat je daarvandaan makkelijk voor jezelf kunt beginnen. Dat is toch dubbel?

Verhelderend trouwens, die link naar dat andere draadje

Barbara

Barbara

11-03-2018 om 22:22

Afhaken als het lastig wordt

Kikki, je schrijft zelf: Maar dan moet ik dus in die ww komen.
Het opzeggen en beginnen met bedrijf gaat niet want ik heb geen klanten dus geen inkomen. Ik ben nu aan het bedenken hoe ik dit ga doen.

Dat heet ondernemen en ondernemen is ZELF risico dragen. Mensen die een eigen bedrijf willen beginnen zijn doorgaans bereid daar offers voor te brengen. Die bouwen hun bedrijf op en verdienen het eerste jaar weinig tot niks. Investeren, investeren, investeren. En hoe doen ze dat? Of ze beginnen jong als ze nog niet echt veel vaste lasten hebben, of ze sparen tijdens hun werkzame leven en wagen dan de gok. En mislukt het, dan solliciteren ze na een paar jaar op een baan.

Maar jij wil ww als inkomen zodat je tijd hebt en een vast inkomen om je eigen bedrijf te starten. En als wij dat doorkrijgen en er wat gesputter komt tegen mensen die jou zeggen dat je je maar moet ziekmelden (wat jij zelf niet wil, want dat is je toch je eer te na) dan haak je af. Dat is niet echt de mentaliteit van een ondernemer. Een beginnende ondernemer krijgt te maken met klanten die niet betalen, met klussen die veel meer tijd kosten dan afgesproken, waardoor de inkomsten tegenvallen, met allemaal zaken die moeilijk zijn. En succesvolle ondernemers zijn zij die dan doorzetten, in zichelf geloven, een week brood met pindakaas eten omdat er die week geen geld is binnengekomen.

En ik snap best dat je je baan niet leuk vindt. Maar eraan onderdoor gaan of een burnout ervan krijgen is ook wel iets dat je jezelf kunt aanpraten. Als je echt wil zet je alles op alles en zoek je een andere baan. Dat kan best in de avonduren en als je op gesprek moet, regel je vrij. Ik kan niet geloven dat je zo onmisbaar bent dat je geen uurtje vrij kunt krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.