Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Antipaard

Antipaard

06-04-2010 om 15:35

Vraagje aan mensen die veel van paarden in het verkeer weten:

Gisteren een vervelend akkefietje gehad op de fiets met het gezin. We fietsten met onze kinderen van 11 en 8 op een fietspad van max 2,5-3 meter breed (met tegenliggers).

We naderden een grote groep paarden met ruiters van achteren. Zij liepen achter elkaar maar de ene helft liep links van de weg en de andere helft rechts. In de berm dus maar vlak naast het pad. Wij waren dus gedwongen om midden op het fietspad tussen de paarden in te rijden om ze te passeren. We hebben onze kinderen geinstrueerd rustig te fietsen en niet te praten of roepen.

Het ging al heel snel mis, een paard kwam met zijn achterkant de weg op en draaide rond. Hij kwam tegen de fiets van oudste die gelukkig heel goed fietst en overeind bleef. Jongste kon nog net op tijd remmen.

We waren boos en riepen dat deze manier heel onveilig en bedreigend is maar er werd gezegd dat het zo hoort.

Wie weet hoe dat zit? Als je al links en rechts moet lopen dan loop je toch met beide groepen schuin achter elkaar maar niet naast elkaar? We hadden ook nooit een tegenligger kunnen passeren.

We zijn enorm geschrokken en onze kinderen zijn nu heel bang voor paarden. Ze haalden ons weer bijna in omdat we bij een stoplicht stil stonden en dat vonden ze meteen heel eng.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

06-04-2010 om 15:46

Volgens mij

is een ruiter gelijk aan een fietser en moeten zij zich dus aan dezelfde regels houden....en dus ook allemaal rechts houden

amk

amk

06-04-2010 om 15:57

Bestuurders

ruiters zijn bestuurders in de zin der wet, ook als ze naast een paard lopen. Ze horen dan ook gewoon alleen aan de rechterkant van de weg te rijden/lopen.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-04-2010 om 16:46

En dus

waren zij fout en niet jullie!!

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2010 om 18:31

Tja

Een grote groep zondag-wielrenners die zich in tweeen splitst om achteropkomers de kans te geven er tussen door te gaan - ook dat gebeurt.
Het is een inschattingsfout van de groep, dat kan gebeuren. En dat je kinderen nu bang zijn voor paarden - dat geeft toch niet? Daar kun je 100 mee worden. Ik snap trouwens niet waarom jullie je kinderen instrueren niet te praten of te roepen (dat hadden ze beter wel kunnen doen, dan horen de paarden ze namelijk aankomen) en dat jullie zelf vervolgens wel tegen de mensen gaan roepen.

Tirza

tonny

tonny

06-04-2010 om 20:09

Hm. ik vind paarden wat anders dan een groep wielrenners

ten eerste zijn ze groter/hoger, ten tweede heb ik geen idee hoe een paard denkt/reageert, ten derde weet ik niet hoe ervaren de ruiters zijn en hoezeer ze het paard de baas zijn.

Nee, paarden op het fietspad vind ik niks!!!
Overal ruiterpaden gaat niet lukken, maar paarden op het fietspad vind ik knap vervelend. Ik blijf er bij voorkeur achter, hopend op een snelle zijweg.

Puck

Puck

06-04-2010 om 22:10

Tirza

Je kunt een groep wielrenners die zich splitsen om achterblijvers bij te laten komen niet hiermee vergelijken. Een fietspad dat niet zo breed is en waar je tussen paarden links en vervolgens rechts door moet laveren is gewoon niet fijn. Ik ben uitermate paardenliefhebber, maar ook ik voel me daar niet bij op mijn gemak. En ik vind het niet echt van inlevingsvermogen getuigen dat je niet snapt dat als een kind zo ongeveer van zijn fiets geknald wordt door zo'n "stomme knol" dat je dan als ouder gaat roepen. Ik geloof dat ik dat ook zou doen en niet fluisterend zou vragen of mevrouw misschien haar paard beter in bedwang zou willen houden zodat mijn kind niet van het fietspad geduwd wordt.
Inschattingsfout van de groep? Vind het een beetje zwak excuus.

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2010 om 23:45

Dat ís het ook. De groep maakte een inschattingsfout, naar eer en geweten. Maar omdat wordt beargumenteerd dat ze fietser zijn en dús fout zitten, gooide ik mijn wielrenners er even in. Ik denk dat ze oprecht dachten het goed te doen en netjes plaats te maken. Mensen die op paarden zitten hebben wel meer foutjes, volgens mij.
Paarden in het verkeer is niet meer van deze tijd, zou verboden moeten worden, maar het ís niet anders. In de provincie waar ik woon heb je enorm hinder van zowel paarden als boten (bruggen,sluizen). Ook al zoiets. Ik zou nevernooit een groep paarden doorkruisen, ik kijk wel lekker uit. Geen groep wielrenners ook trouwens.

Tirza

In een ver verleden

Heb ik ooit een keer een heus ruiterbewijs gehaald. Volgens mij hoor je niet op het fietspad met een paard. Kijk ook bijvoorbeeld hier http://oud.ligfiets.net/vvv/vraag.php3?id=350 voor visie van fietsers en hier http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/4465292/Met-paard-weg-op-riskante-onderneming.ece voor visie van ruiter.

Mariel

Jolanda123

Jolanda123

07-04-2010 om 11:18

Verkeersregels t.a.v ruiters

Neem steeds de verkeersregels in acht. Rijd geconcentreerd en wees oplettend op de weg, het overige verkeer en het gedrag van uw paard of pony. Neem geen enkel risico.

• Uit een oogpunt van verkeersveiligheid kan het gewenst zijn dat twee ruiters naast elkaar rijden. Houd er wel rekening mee dat dit in de verkeerswetgeving (nog) niet is toegestaan.

• Maak gebruik van het ruiterpad.
Rijd altijd rechts op de rijbaan of gebruik als ruiter de wegberm.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom zijn ruiters en koetsiers verplicht van de rijbaan gebruik te maken. De verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat zij uitwijken naar het fietspad. Ruiters en koetsiers geven uiteraard de andere gebruikers van het fietspad altijd voorrang.Kom niet op voetpaden en nooit op auto(snel)wegen. Mijd als het even kan drukke verkeerswegen.

http://www.paardenrecreatie.nl/?load=tochten/verkeersregels

Paarden

Ik kom regelmatig paarden tegen als ik fiets en een (of meerdere) paarden passeren vind ik ook echt niet prettig, zeker als ik er niet met een ruime boog omheen kan. Wat ik meestal doe is even aan de ruiter vragen of ik er langs kan, van een gepaste afstand dus. Dan weten ruiter en paard in elk geval dat ik er langs kom, schrikken niet en kunnen eventueel ruimte maken.
Dat had ik in jullie geval dus ook gedaan, even op gepaste afstand erachter blijven fietsen en aan de ruiters aangeven dat je wil passeren met je kinderen en hoe jullie er samen voor kunnen zorgen dat dat goed gaat.

Puck

Puck

07-04-2010 om 22:27

Weet je waar ze thuis horen?

Als heteen grote groep is dan heb je best kans dat ze van de plaatselijke manege komen. Als je dat kunt achterhalen dan zou ik ze er toch op aanspreken want de situatie is voor alle verkeersdeelnemers gevaarlijk, ook voor de ruiters zelf. Als wij met een wat grotere groep (vanaf een paard of 5, 6) een buitenrit maakten dan reed de instructeur voorop en een ervaren ruiter reed achteraan om vandaar uit de boel in de gaten te houden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.