Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Fleur sam

Fleur sam

07-02-2012 om 18:59

Vraagje mbt stoppen als zzp-er

Ik ben me aan het orienteren om te stoppen als zzp-er, er moet nu gewoon geld bij,ik ben op zoek naar een andere baan,maar net als zovelen is het gewoon lastig, nu las ik van de week ergens een stukje,ik weet niet meer maar, dat er wbd bijstand een verschil zit in ,stoppen als zzp-er als je met een fulltime baan begonnen ben (dus je had een baan,bent zelf gestopt bij de baas en als zzp-er aan de slag gegaan) ofdat je je hele leven niet anders hebt gedaan als zzp-er,ik wil graag weten of dit klopt en waar zit het verschil (financieel) dan in?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

07-02-2012 om 20:55

Er is bbz en wwb

BBZ is inderdaad voor zzp die willen stoppen met het bedrijf of juist om het bedrijf weer op poten te zetten. Het is een lening, dus je zult dat moeten terugbetalen.

WWB is de gewone bijstand. Dit krijg je alleen als je geen zzp-er meer bent. Soms willen gemeentes nog wel even toestaan dat je bij KVK staat ingeschreven, maar dat kan dus verschillen per gemeente.

WW is niet meer mogelijk als je zelf bent gestopt om zzp-er te worden. Als je dienstverband wel op rechtsgeldige manier is beeindigd en je had recht op WW, dan had je toestemming moeten vragen aan je werkcoach van het UWV WERKbedrijf, dan heb je ongeveer anderhalf jaar de tijd om je bedrijf rendabel te krijgen en kan je nog terugvallen op je WW-rechten.

www.rijksoverheid.nl kun je alles over BBZ en WWB vinden.
BBZ vraag je rechtstreeks bij de gemeente ZELF aan, WWB vraag je via werk.nl bij UWV WERKbedrijf aan. In dit laatste geval wordt het dossier uiteindelijk wel naar gemeente overgedragen, ZIJ beslissen namelijk.
En denk ook aan gezinsinkomen bij de WWB.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.