Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraagje over freelancen in de it

Hallo allemaal,

Mijn man werkt in loondienst als scrummaster en wil nu voor zichzelf beginnen. Hij vroeg zich af of hij nog iets belangrijks over het hoofd had gezien ( een of andere valkuil). Hij is al ingeschreven bij de KvK en gaat een zakelijke rekening aanvragen + info over een arbeidsongeschiktheids/pensioen verzekering inwinnen.
Ik hoop dat jullie tips hebben (je financiele zekerheid is toch weg - best beetje eng met 2 opgroeiende kids- dus iedere tip over dit soort ondernemen is welkom!), misschien ook juridische?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Angela

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Var-verklaring

Heeft je man al opdrachtgevers op het oog? Als hij maar 1 of 2 opdrachtgevers heeft, dan heeft hij een VAR-verklaring nodig. Anders ziet de fiscus zijn ondernemerschap als een verkapt loondienstverband en dan is de opdrachtgever weer afdrachtplichtig. Als je niet weet of het nodig is, dan is het handig met de belastingdienst contact op te nemen. Zij kunnen dan uitleg geven en adviseren.
Ik heb geen idee wat een scrummaster is, weet alleen dat een scrum voorkomt bij american football. Maar dit zal vast iets heeel anders zijn!

Dorry

mopperkont

mopperkont

20-08-2011 om 09:57

Scrummaster

Een scrummaster is een soort van projectleider.

Wat ik vaak zie bij freelancers is dat ze heel wat kosten vergeten. Het is verstandig om reserves op te bouwen.
Bedrijven betalen vaak achteraf, en dan moet je je BTW al betaald hebben voordat je klant betaald heeft. Dus als je begint moet wat geld hebben/lenen om je cashflow-probleem op te lossen.

Je krijgt ook vaak te maken met tussenpartijen die soms niet willen betalen.

Monet

Monet

20-08-2011 om 15:46

Scrummaster (totaal ot)

Als ik het lees, maar ook als ik het uitspreek, vind ik het maar een smerig woord! Brrrrr, het klinkt echt griezelig goor.

Vic

Vic

20-08-2011 om 16:08

Hahaha monet

Ik had hetzelfde idee, een beetje ranzig Flauw hoor, sorry.

Thursday Next

Thursday Next

21-08-2011 om 09:59

Tja...

eerlijk gezegd zou ik er geen moment over denken om zelfstandige te worden, niet binnen de IT en zeker niet als scrummaster. Ik verwacht dat scrummen, en Agile, tijdelijke oplevingen zijn. Over een paar jaar is er weer wat anders, dan zal hij zich dus weer (op eigen kosten) moeten laten omscholen. Als hij nu zijn baan gaat verliezen is het wat anders natuurlijk, maar ik zou een vaste baan er niet voor opgeven.

mopperkont

mopperkont

21-08-2011 om 15:12

Scrum is een rugby term

Scrum is wanneer de spelers zo in een kring staan voor de wedstrijd begint.

Ben het overigens wel erg met Thursday Next eens, het is erg hyperig allemaal. En alleen bij hele grote bedrijven is de scrummaster daar voltijds mee bezig. Maar als hij daarnaast een echt goede developer is zou ik het weer wel doen, zzp worden.

Angeela

Angeela

21-08-2011 om 15:46 Topicstarter

Thursday nest

Deze opmerking van je om geen ZZp-er binnen de IT te worden begrijp ik niet helemaal, tenzij je zelf slechte ervaringen hebt. Bedoelde je dit als tip? Om het niet te doen? Daar kan ik eerlijk gezegd niet zoveel mee.

Groet,
Angela

Angeela

Angeela

21-08-2011 om 15:51 Topicstarter

Mopperkont

Hij is ook programmeur, kent meerdere talen. Kan ook andere dingen in de IT, is all-round als ik het zo mag zeggen. Hij wil het liefst een Scrum opdracht (die heeft hij trouwens al, voor minimaal 3 maanden aangeboden gekregen) maar wil ook andere dingen op Microsoft gebied /software-ontwilkkel en ontwerp aanpakken mochten er geen opdrachten zijn met scrum. Dus vandaar dat hij brood ziet in het "ZZP-er" worden. Bedankt voor jullie reakties, tips blijven natuurlijk altijd welkom!!

Groet,

Angeela

Tips

Ik ben zzp-er in de zorg en echtgenoot is zzp-er in de logistiek. Checklijstje:
-BTW-nummer
-VAR-verklaring
-arbeidsongeschikheidsverzekering
-zakelijke aansprakelijkheidsverzekering met rechtsbijstand
-een forse buffer voor je begint scheelt wel wat slapeloze
nachten
-een goede boekhouder
-investeren in netwerken (LinkedIn, netwerkclubjes in je buurt, etc.

Wens je echtgenoot maar succes, ik zou niet anders meer willen.

Angeela

Angeela

21-08-2011 om 19:06 Topicstarter

Mimoza

Hoi Mimosa,

Dank je wel voor de lijst, die tip van zakelijke aansprakelijkheidsverzekering + rechtsbijstand vind ik een hele goeie, hier gaan we mee aan de slag. Mocht je nog iets te binnen schieten, aanvullende dingen voor op de checklijst, zou je dat dan nog even willen laten weten?

Alvast bedankt,

Angele

angel3

angel3

21-08-2011 om 20:14

Pensioen

Nadenken over hoe hij pensioen gaat opbouwen heb ik nog niet voorbij zien komen. Belasting aangifte moet per kwartaal. Zorg dat je weet hoe en wat of zorg voor hulp. Heeft hij nu een lease auto ? Daar moet je dan ook iets mee..... succes

Angeela

Wat ik me nog bedacht is van de arbeidsongeschiktheidsverzekering de voorwaarden goed doornemen. Ik heb hem net overgesloten omdat mijn oorspronkelijke verzekering 70% (!) in prijs steeg en de mate waarin bepaalde aandoeningen in- of uitgesloten zijn wisselt enorm. Pensioen is ook wel een goede; ik doe daar niet aan, want niet nodig. Echtgenoot betaalt het huis af, dat is zijn pensioen.

Angeela

Angeela

21-08-2011 om 22:18 Topicstarter

Lease auto

We hebben vorige maand de lease wagen gekocht(die hij oorspronkelijk van de detacheerder reed die aangesloten was bij leaseplan (contract liep af na 4 en half jaar). Dit is waar je op doelde?

Groet,
Angela

mopperkont

mopperkont

24-08-2011 om 15:00

Klus vinden tip

Natuurlijk heel veel netwerken, maar ook domweg opbellen en cv's rondsturen naar bedrijven waarvan je weet dat ze een bepaald soort opdrachten doen. Vaak als je een vacature ziet staan met "acquisitie nav deze vacature niet gewenst" belde ik(als vrouw van idd, vonden ze altijd wel grappig) gewoon wel op met de vraag of dat ook voor zzp-ers geldt, en dat is vaak niet zo. En als ze dat niet doen hebben ze vaak een vaste tussenpartij waar je je dan kunt melden.

Angeela

Angeela

24-08-2011 om 19:05 Topicstarter

Inderdaad

Da's inderdaad niet onbelangrijk om een goeie financiele buffer te hebben, we houden het wel even vol. Daarbij heb ik ook een inkomen en heeft mijn man 2 potentiele klanten waarvan 1 klus zo goed als binnen is. Die andere ook maar dat is een korte klus.
Mijn man is ook ooit in het verleden webdesigner geweest en wat je ook aangaf, een eigen site maken dat kan ook klanten opleveren. Nu maar hopen dat hij het zo druk heeft dat hij niet meer toekomt aan het maken van z'n website

Groet,

Angeela

Angeela

Angeela

28-08-2011 om 11:32 Topicstarter

Pensioen

Kleine zelfstandige,

We wilden zelf maandlijks al geld op een rekening zetten om te sparen voor het pensioen. Het is dus gunstiger om via de FOR te reserveren begrijp ik?
Wat betreft de motivatie: hij ergert zich al jaren aan sommige collega's die 'lui'zijn. En hard werken, dat is iets wat hij ( zeker voor zichzelf) altijd heeft gedaan.
Daarom sta ik er ook wel acher, ik weet hoe graag hij het wil en hoe hij ervoor gaat. Ik werk gelukkig ook en daardoor kunnen we - mits er geen onvoorziene grote noodzakelijke uitgaven op ons pad komen- het 1 jaar redden zonder dat hij werk zou hebben.
Mocht je nog tips hebben, graag!

Groet,

Angeela

Vraagje over de for

Was het niet zo dat het bedrag dat in de FOR was 'weggezet'' (je hoeft het overigens niet feitelijk te reserveren, maar het wordt buiten de IB gehouden) alsnog in éen klap met IB wordt belast op het moment dat je je onderneming staakt?

Dat is dan een verschil met banksparen. Bij banksparen moet t.z.t. het gespaarde bedrag - dat itt tot bij de FOR ook daadwerkelijk apart gezet moet zijn - in delen worden uitgekeerd. Die uitkeringen worden belast. Maar het lijkt me dat bij een hoog gereserveerd bedrag de belasting bij banksparen (vele lage uitkeringen in het lage tarief) wel eens lager kon zijn dan bij de FOR (éen smak geld waarvan mogelijk een groot deel in een hoger tarief)

Of heb ik het principe van de FOR verkeerd begrepen?

Hoe dan ook, ik ga banksparen heb ik besloten. Nu nog besluiten bij welke bank.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.