Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Sarina

Sarina

03-06-2010 om 22:07

Vraagje over or

Ik zit ergens mee op mijn werk en daar wil ik mee naar de OR. Maar moet ik dat dan eerst aan mijn nbaas vertellen dat ik naar de OR ga of kan ik dat gewoon zo doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

03-06-2010 om 22:16

Kan gerust

Ik ben zelf lid van de Or en je kunt zonder meer iemand benaderen. Daar hoef je echt niet eerst mee naar je baas. Als de sfeer op je werk zo is dat je denkt dat je baas het je kwalijk kan nemen, kun je de OR natuurlijk vragen jouw naam niet te noemen.

Jaymza

Sancy

Sancy

03-06-2010 om 22:44

Doen

Je kunt altijd aankloppen bij de OR, dat is immers het orgaan in het bedrijf dat jouw werknemersbelang vertegenwoordigt. Je leidinggevende hoeft dat niet te weten.
Ik kan ook wel een aantal vragen en antwoorden geven die je mogelijkerwijs zult krijgen van de OR (ja, zelfs zonder het onderwerp van gesprek te weten , maar het is het verstandigst om het gewoon voor te leggen aan de OR.

angel3

angel3

04-06-2010 om 13:20

Niet helemaal waar

De OR behandelt geen individuele gevallen. Als jij zelf ergens een probleem mee hebt dan is de OR niet de aangewezen plek. Als jij iets constateert dat voor meer mensen geldt dan wel, maar zorg er dan voor dat je kunt 'aantonen' dat je niet de enige bent.
Als je een vertrouwens persoon nodig hebt dan ga je naar de vertrouwenspersoon of de bedrijfsarts.
De OR is dus niet zonder meer de aangewezen plek maar je kunt altijd met iemand van de OR contact opnemen om te vragen wat de beste weg is. Dat hoeft niet via je baas.
Suk6

Vic

Vic

04-06-2010 om 13:26

Ja, dat ken ik

Ik heb wel eens zaken aangekaart bij de OR. Onze OR bestaat uit een stel zelfingenomen 50'ers die geheel of gedeeltelijk zijn vrijgesteld voor hun OR-werk, maar daar weinig werk van maken. De standaard reactie als je iets inbrengt is dat dat een individuele zaak is en dat je dat bij de vakbond moet aankaarten.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-06-2010 om 13:41

Niet overal!

Toen ik in de OR zat kwamen er uiteraard ook mensen naar ons toe met individuele gevallen. We probeerden daar altijd zo'n draai aan te geven dat het toch een algemeen ding werd (omdat het vaak toch meerere mensen aan ging.) Als we twijfelden bespraken we het toch in een vergadering met de directeur (proberen kan altijd) en als we er als OR echt niets mee konden dachten we wel mee over waar de persoon dan moest zijn en wat hij nog kon doen.

Sancy

Sancy

04-06-2010 om 14:28

Zoals ik al zei...

"Ik kan ook wel een aantal vragen en antwoorden geven die je mogelijkerwijs zult krijgen van de OR (ja, zelfs zonder het onderwerp van gesprek te weten "
En "wij behandelen geen individuele problemen is daar er één van. Een ander is: "Heb je het al in de lijn gelegd / met je teamleider besproken / met P&O gesproken etc etc.
Tijgeroog geeft precies aan waar het om gaat: is dit individuele geval echt op zichzelf staand of is het iets dat meer mensen raakt? Is het een incident of is het een structureel probleem? Zijn er mogelijke gevolgen die verder gaan dan het individu? Dat zijn allemaal vragen die kunenn zorgen dat de OR een schijnbaar individueel geval tóch op zich neemt. De enige manier om dat zeker te weten is door het bij de OR te vragen. Een OR zoals die van Tijgeroog doet het heel goed. Wat Angel3 schrijft, "zorg er dan voor dat je kunt 'aantonen' dat je niet de enige bent", is niet nodig, dat kan de OR zelf nagaan. Vaak heeft de OR daar ook een beter netwerk voor. Dat waar Vic over schrijft is treurig. Vic, wat let je om je kandidaat te stellen?

Vic

Vic

04-06-2010 om 15:44

Sancy

Ha, dat is me inderdaad gevraagd toen ik opmerkingen maakte over de eenzijdige samenstelling van de OR. Ik zou het eigenlijk moeten doen, maar het werk trekt me niet. Ik probeer wel altijd andere 40-minners en vrouwelijke collega's te motiveren, maar niemand wil zich in het grijze bolwerk storten.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-06-2010 om 16:12

Wij bespreken het altijd

Ik zit ook in de OR. Als iemand op persoonlijke titel naar mij toe komt, en zijn probleem aan de OR meldt, dan geef ik dat altijd door in de eerstvolgende OR-vergadering. Daar zit de bestuurder niet bij. Ook als het een individueel geval lijkt te zijn, want als er later nog een persoon zich meldt met hetzelfde, dan hebben alle OR-leden kennis van de eerdere melding: dan wordt het namelijk een groter issue.

Ik meld het wel altijd aan de collega die met een individueel probleem naar de OR stapt: de OR is er voor alle medewerkers, maar we dienen zowel de werknemers als groep als het bedrijfsbelang. Dus we zijn geen vakbond. We zijn ook geen schoothondje van de bestuurder. We vormen onze eigen mening. En voor 1 persoon kunnen we geen regels veranderen, daarvoor moeten meer medewerkers betrokken zijn bij het gemelde probleem.

groet, Mamvantwee

Vic

Kan je je dan niet samen met iemand anders kandideren? Kom je met zijn tweeën tegelijk tussen de grijze muizen en heb je steun aan elkaar.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.