Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vraagje over retour zonder verpakking

Wij hebben een radio-cdspeler gekocht voor onze dochter. Opengemaakt en alles deed het. Echter, na 1 dag stopte de cdspeler er mee. Ik had de doos al bij het oud papier op de vuilstort. Vandaag terug naar de winkel gegaan (een grote keten) en gevraagd om ruiling. Echter, hij had alleen een showmodel ervan. Dan wilde ik liever mijn geld terug. Dit ging niet, want ik had de doos niet meer. Weet iemand of dit echt zo werkt? Zijn hier regels voor?

Groeten en bedankt voor het meedenken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

27-12-2010 om 21:10

Volgens mij

...moet de leverancier eerst de kans krijgen om het apparaat te repareren.
Maar aangezien je schrijft dat het om een grote keten gaat zou je het eens bij een ander filiaal kunnen proberen, misschien dat ze daar nog wel een ander exemplaar hebben.

bibi63

bibi63

27-12-2010 om 21:10

Ik denk het niet

Uiteraard zullen ze graag iets in totaal orginele staat terug willen hebben incl. verpakking (alhoewel? als dat ding stuk is, schuiven ze het dan gewoon door naar de volgende koper.....). Ongetwijfeld zal er wel iets in de pakbon of wathever staan over in originele verpakking teruggeven bij defest. Maar verder is het heel simpel: het ding is na 1 dag stuk. Je hebt garantie, dus geld terug of een nieuw exemplaar (en uiteraard geen showroom exemplaar). Je staat volgens mij volledig in je recht. Wel een vervelende questie en gedoe waarschijnlijk.
Gr. Bibi

Oplossing is toch geboden?

Wat was er mis met het showmodel? Deed die het ook niet?

Gr. Poezie.

Maxime.M

Maxime.M

28-12-2010 om 10:58

Meestal

meestal staat het wel ergens beschreven, op de bon ofzo? Ik heb het namelijk al bij meerdere apparatuur gelezen en ik leg de verpakking inderdaad altijd nog een paar weken in de schuur (vaak langer omdat ik het vergeet) om dit soort problemen te voorkomen. Oh en van wehkamp kwamen ze onlangs een nieuwe wasmachine brengen en werd het zelfs gezegd, verpakking 2 weken bewaren, voor het geval er iets mee aan de hand is.

Pelle

"Vaak toch wel wat beschadigd en uitentetreure getest door janenalleman" Dat kan, maar hoeft niet. Daarom zou ik hier wel een antwoord op willen hebben van Nikaya, die heeft tenslotte het showmodel geweigerd, en kan dus vertellen waarom.

Gr. Poezie.

Nee, vind ik niet

Maar waarom zou je dat weigeren als het showmodel in prima staat is? (En overduidelijk werkend, dat is uitgebreid getest) De garantie geldt dan heus nog wel, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Daarnaast kan de winkel denken dat je bij nader inzien na gebruik het apparaat "toch niet zo leuk vond" en opzettelijk stuk hebt gemaakt. Om dat te voorkomen zullen ze inderdaad niet zo makkelijk geld terug geven.

Gr. Poezie.

Passen

Ik zou zelf ook passen voor een showmodel (hebben ze daar dan wel de doos van) dat door zoveel handen is geweest. Dat er mensen zijn die dat passend vinden, die vooral laten gaan. Wat een onzin, alsof een doos onderdeel is of zo'n ding het wel goed kan doen. Eventueel fabrikant bellen en zeggen dat je de bon hebt maar winkelketen niet mee wil werken.

Judith-t

Nou Judith, dan zal ik je eens een verrassing vertellen: het gebeurt heel vaak dat een showmodel weer keurig in de verpakking wordt gedaan en verkocht alsof nooit iemand 't heeft aangeraakt.
Maar nu aan jou ook de vraag: wat is er mis met een showmodel dan? (Behalve dat ie door veel handen is gegaan- heb je toevallig smetvrees ofzo?-)
Daarnaast, waarom moet de winkel nog wel de doos hebben, en jij niet? Als je doos bewaart kun je die gebruiken voor het showmodel.

Gr. Poezie.

Poezie

Nou Poezie, dan zal ik je eens een verrassing vertellen: het gebeurt heel vaak dat een showmodel teveel gebruikt wordt en (licht) slijt weer en vervolgens keurig in de verpakking wordt gedaan en verkocht alsof nooit iemand 't heeft aangeraakt. En als je weet dat je het showmodel krijgt, weiger je *of* je krijgt dat ding met (flinke) korting. En het zal vast gebeuren dat je het showmodel krijgt ipv een gloed nieuwe maar ja netjes is het niet. Maar als je het wel weet, hoort er wat van de prijs af te gaan.

Daarnaast, als de winkel stelt dat jij de doos moet hebben om 'm terug te kunnen brengen (ondanks de bon) waarom zou dat niet hoeven met een showmodel ? Die kan toch ook kapot gaan en ook daarop heb je garantie, zelfs als die (licht) beschadigd is.

Nou judith

Dat is voor mij geen verrassing hoor. Sterker nog: in het geval van de draadstartster had ik geeist dat die verkoper een (ingepakt) exemplaar uit een ander filiaal zou halen. Officieel heb je gewoon recht op reparatie. Kan/wil de winkel dat niet, kunnen ze twee dingen doen: óf een nieuw exemplaar, óf geld terug. Maar dat geld terug is niet aan de klant maar aan de winkel.
Tja, en als ik zelf (onwetend) een ingepakt showmodel zou krijgen die gewoon doet wat ie moet doen en geen gebruikerssporen heeft ben ik een tevreden klant hoor.
Veder vwb het wel of niet aanwezig zijn van een doos, tja, pick your battles denk ik dan.

Gr. Poezie.

Poging II

Poezie schreef eerst:
"Oplossing is toch geboden? Wat was er mis met het showmodel? Deed die het ook niet?"

Toen reageerde Poezie op "Vaak toch wel wat beschadigd en uitentetreure getest door janenalleman"
met "Dat kan, maar hoeft niet."

Vervolgens met
"Maar waarom zou je dat weigeren als het showmodel in prima staat is? (En overduidelijk werkend, dat is uitgebreid getest) De garantie geldt dan heus nog wel, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Daarnaast kan de winkel denken dat je bij nader inzien na gebruik het apparaat "toch niet zo leuk vond" en opzettelijk stuk hebt gemaakt. Om dat te voorkomen zullen ze inderdaad niet zo makkelijk geld terug geven."

[kleine reminder: de winkel wil de doos erbij anders geldt (kennenlijk) de garantie of terugname niet., showmodellen hebben niet altijd een doos. Dus op die manier wordt je afgescheept want als het showmodel kapot gaat zonder doos geleverd.]

Om vervolgens te verklaren:
"Sterker nog: in het geval van de draadstartster had ik geeist dat die verkoper een (ingepakt) exemplaar uit een ander filiaal zou halen. Officieel heb je gewoon recht op reparatie. Kan/wil de winkel dat niet, kunnen ze twee dingen doen: óf een nieuw exemplaar, óf geld terug. Maar dat geld terug is niet aan de klant maar aan de winkel."

Nou, waarom schrijf je dat niet meteen ! Of adviseer jij andere wel vaker 'mindere' oplossingen ?

En er stond ook"
"Veder vwb het wel of niet aanwezig zijn van een doos, tja, pick your battles denk ik dan."
Ok, opnieuw: wie kan die doos nu wat schelen *tenzij* de winkel het opeens belangrijk vindt om zich aan de garantie te houden ??

Primavera

Primavera

01-01-2011 om 13:09

Belang doos

Meestal staat in de garantie dat het apparaat weer teruggestuurd moet worden in de originele verpakking. Dat is niet zomaar om klantje te pesten, maar omdat die verpakking een doel heeft.
Als apparaten namelijk teruggestuurd worden in zo maar een verpakking kan het zijn dat ze onvoldoende beschermd zijn tegen alle schokken en trillingen van het transport en bij aankomst daardoor zo vernield zijn dat ze niet meer te repareren zijn en er ook niet meer duidelijk is wat het oorspronkelijke probleem nou precies was. Bij aankomst is dan dus niet meer te bepalen of het werkelijk een productiefout was of dat de klant het apparaat kapot gemaakt heeft door oneigenlijk gebruik. (Komt vaker voor dan je denkt).
Als de winkelier die de spullen dus al betaald heeft ze terugstuurt naar de fabrikant zonder de originele verpakking riskeert die zijn geld niet terug te krijgen. Hij zal dus wel in goeder trouw eventueel een vervangend apparaat geven (in dit geval het demonstratiemodel) maar zonder de doos, die hij nodig heeft om het defecte exemplaar terug te sturen.
Vaak zijn dit soort problemen op te lossen door bij de fabrikant (soms tegen betaling) een nieuwe doos te bestellen zodat het apparaat veilig teruggestuurd kan worden.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.