Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

yelle

yelle

18-03-2010 om 08:50

Vriendschappen op het werk.

Hoe verloopt bij jullie de relaties op het werk onder collega's?Zitten er echte vriendschappen tussen of blijft het eerder oppervlakkig?Hoe gaan jullie hiermee om?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

18-03-2010 om 08:55

Oppervlakkig

Echte vriendschappen op het werk heb ik niet, maar om te zeggen dat het oppervlakkig blijft.... Met de meeste collega's wel, maar een paar naaste collega's waar ik heel veel mee samenwerk gaat het wel wat verder. We zijn redelijk op de hoogte van elkaars privéleven en hebben het daar ook wel over. Maar buiten het werk gaan we niet met elkaar om. Maar vanwaar je vraag? Vooral je laatste vraag "en hoe ga je daarmee om" impliceert een onderliggend "iets"

amk

amk

18-03-2010 om 09:53

Varieert

het varieert hier van oppervlakkige contacten, tot huwelijken met nageslacht. Er werken zelfs echtparen binnen een en dezelfde afdeling.

Mamvantwee

Mamvantwee

18-03-2010 om 10:24

Collegiaal

Ik heb collega's en vrienden, en deze twee groepen overlappen niet. Ik heb 1 ex-collega als vriendin, maar die vriendschap is pas begonnen na de betreffende baan. En twee andere ex-collega's zijn min of meer vrienden, maar niet de echte vrienden waar ik alles mee zou delen. Een soort goede kennissen dus.

Aan de andere kant vertel ik mijn collega's zowat alles over mijn privé-leven, alleen het gevoel is anders (veel minder diep) dan met mijn echte vrienden.

groet, Mamvantwee

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2010 om 12:12

Vriendschappelijk

Met een paar collega's hebben we net iets meer dan met anderen. Ik zeg 'we' omdat man en ik bij hetzelfde bedrijf en met dezelfde collega's werken. Maar dat wil niet zeggen dat we er wekelijks bij op de koffie gaan. Het zijn wel de collega's die uitgenodigd worden bij een feest als er iets te vieren valt en ze weten meer van ons dan andere collega's. Met de overige collega's ga ik gewoon prettig om. Juist omdat ik onderscheid maak tussen collega en vriend kan ik van collega's vaak meer hebben, omdat ik tenslotte niet met ze hoef te knikkeren. Als we het ergens niet over eens zijn... het ene oor in en het andere weer uit.

Puck

Puck

18-03-2010 om 13:04

Aanvullend op Ämk

Ik dacht eerst dat het meer een vraag was hoe mijn relaties op het werk zijn, maar je kan het natuurlijk ook breder trekken. Binnen ons bedrijf varieert het verder ook van mensen die elkaar niet mogen tot echtparen, buitenechtelijke relaties met collega's, gescheiden collega's die een nieuwe liefde op het werk vinden. Prima, zolang anderen er geen "last" van hebben en er professioneel gewerkt wordt is mijn mening.

Balletmama76

Balletmama76

18-03-2010 om 14:30

Goede mix

Bij ons is het altijd reuze-gezzellig, er werd veel gelacht, de grapjes vliegen heen en weer - maar prive heb ik niet veel met mijn collegas te maken.
Er is een collega die een erge zwakkte voor mij blijkt te hebben (altijd aan het stotteren als ie met mij praat terwijl ie anders best een grote mond heeft, jaloerse reactie als manlief me naar werk brengt, oogcontact zoeken, harder voor mij lopen dan voor andere collegas), maar hij vallt me hiermee niet echt lastig, dus ik vindt het prima. Hij en manlief moeten elkaar echter niet op een bedrijfsfeest tegen komen, want dan krijgen we "dominant-reutjes-gedrag"...

Er is ook een meisje uit Duitsland, net zo'n ex-mof als ik dus... Met haar ga ik weleens een bakkie drinken.

amk

amk

18-03-2010 om 14:59

Aanvullend op puck

tja zelf heb ik een aantal goede vrienden op het werk, inmiddels werk ik niet meer bij hun in de afdeling. Maar zie ze dus wel regelmatig op het werk en er buiten bv tijdens het sporten.
Met directe collega's hebben we vaak dringend de behoefte om eens uit eten te gaan.

En met wat verder weg gelegen collega's onderneem ik ook wel eens wat buiten werktijd.

Je komt elkaar hier ook wel tegen in de stad of in de supermarkt en om elkaar dan gewoon weg te negeren is de cultuur niet. Kinderen gaan met elkaar naar school dus ook daar kom je elkaar weer tegen.

yelle

yelle

18-03-2010 om 16:44

Echte vriendinnen

We zitten met een kleine groep mensen op onze afdeling en ik kan best met iedereen opschieten.Nog nooit woorden gehad met één van hen.Vind ik prima zo en het vergemakkelijkt de werksfeer.Door de jaren heen ben ik bevriend geraakt met twee van hen en die zijn op hun beurt ook dikke boezemvriendinnen.We vertellen elkaar zowat alles.Ook buiten de werkuren doen we geregeld dingen samen.We gaan als't ware door een vuur voor elkaar.Ik wist niet dat een vriendschapsband zo diep en intens kon zijn.Toch zijn er een paar collega's die van mening zijn dat we té op ons drietjes gericht zijn.
Onzin,want wij kunnen met de rest best opschieten.Alleen gaat die band niet verder dan die van gewone collega's waar we elke dag mee samen werken en die samenwerking verloopt tot nu toe zeker prima.

reina

reina

18-03-2010 om 17:29

Waar ik nu werk zijn er weinig echte vriendschappen, Ik kan het met de meeste collega's prima vinden, maar echte vrienden zijn er niet bij. Al zijn er wel mensen bij van wie ik me voor kan stellen dat we, als we langer met elkaar optrekken, wel vrienden worden. Van een vorige werkkring, waar ik erg lang werkte, heb ik wel een aantal 'vrienden voor het leven' overgehouden.

Janeway

Janeway

18-03-2010 om 19:49

Ja veel vriendschappen

En we gaan dit jaar zelfs met elkaar op vakantie.. Maar deze vriendschap is al bijna 12 jaar oud. Sinds we tegelijk zwanger waren. We werken ook nog steeds samen..
We zijn dus vriendinnen voor het leven.
Met de meeste collega's ga ik semi vriendschappelijk om. We zien elkaar tussen door ook wel eens.Nu wonen en werken we (collega's en ik) in dezelfde wijk en ook de kinderen zitten bij elkaar op school, zelfs in de klas. Dus we zijn eigenlijk met elkaar heel klef hahaha. Maar we kunnen het goed met elkaar vinden dus het is allemaal geen probleem..

Engelandvaarder

Engelandvaarder

19-03-2010 om 11:42

Ja, echte vriendschappen

Ik heb een aantal waardevolle vriendschappen met collega's en ex-collega's en daar ben ik erg blij mee. We zijn een aantal keer verhuisd en het prettige contact met collega's maakte het allemaal een stuk makkelijker om weer ingeburgerd te raken. Het scheelt wel dat op het soort afdelingen waar ik werk geen van de collega's oorspronkelijk uit de buurt komt. Iedereen is voor zijn of haar werk verhuisd en staat daardoor vaak erg open voor contact en vriendschap. Met een aantal gaan we elk jaar een paar weekenden kamperen, en met anderen ga ik samen naar congressen waar we dan erg veel lol hebben. Verder logeren de kinderen af en toe bij een Nederlandse collega en omgekeerd (erg handig als je geen familie in de buurt hebt wonen).
En ook met collega's waar ik niet echt in weekenden en vakanties mee omga ga ik regelmatig na het werk wat drinken in de pub.
Voor mij is werk een van de belangrijkste manieren om nieuwe mensen te leren kennen (naast ouders van vrienden/vriendinnen van de kinderen).

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2010 om 14:53

Lidwientje

Is dat en bewuste keus of toeval? Zou het denkbaar zijn dat het met een ander wel buiten het werk om zou klikken?

bibi63

bibi63

20-03-2010 om 16:02

Nuchter

Ik ben daar heel nuchter in. Je leert op verschillende manieren mensen kennen en je hebt op verschillende manieren met mensen te maken: je eigen school vroeger, als ouder met andere ouders van je kinderen, op je werk enz. Met de 1 klikt het meer dan met de ander. Met de 1 met wie het klikt krijg je toch uiteindelijk niet een echte vriendschap, met de ander wel. Ik probeer met de mensen waar ik mee te maken heb (collega's, mede-ouders, buren) een prettig contact te onderhouden. Of het vriendschap wordt, ach dat komt of dat komt niet.
Groetjes,
Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2010 om 00:51

Vriendschap

Ik word eigenlijk steeds handiger in vriendschappelijk zijn met mensen waar ik wat luchtiger mee omga, zoals collega's. Zo kan het gebeuren dat ik nu opeens hoor dat een collega zegt dat zij ook zo graag eens iets met mij zou willen doen. Ongekend!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.