Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

gruf

gruf

20-05-2009 om 17:20

Vrije dag of ziekteverlof?

hoi
ik heb net een brief gekregen van een ziekenhuis waar ze gen-onderzoek doen. bij oa mijn familie is er een gen ontdekt die een bepaalde ziekte veroorzaakt. ik heb al een paar keer aan het onderzoek meegewerkt, maar meestal deed ik dat in mijn vrije tijd (kwamen ze langs) of was ik nog aan het studeren.

nu willen ze dat ik naar het ziekenhuis toe kom (2 uur rijden) voor een onderzoek waarbij gekeken wordt of ik dat gen.

ik vind het wel een belangrijk onderzoek en wil mee doen. Omdat ik 5 dagen per week werk gaat me dit een werkdag kosten wat lastig is omdat ik net 3 maanden een nieuwe baan heb.
Ik zou graag willen weten of ik hiervoor een dag vrij moet vragen of dat ik recht heb op ziekteverlof oid?

Alvast bedankt,
Gruf

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

20-05-2009 om 22:27

Overleggen

en kijken in je cao.
Zelf heb ik destijds een 50/50 voorstel gedaan. Ik kreeg de helft van het bedrijf en de andere helft was ten laste van mijn vrije uren.

Nely

Nely

21-05-2009 om 10:30

Gewoon vragen

ik zou het gewoon aankaarten. Krijg je geen "ziekteverlof" dan neem je een vakantiedag op.

zon

zon

21-05-2009 om 17:08

Dokters- / ziekenhuisbezoek

Volgens mij is het zo dat als dokters of ziekenhuis bezoek niet buiten werktijd te plannen valt, het in de tijd van de baas mag. Het is geen ziekteverlof (je hoeft je er niet voor ziek te melden) maar als je deze reden opgeeft aan je werkgever behoort hij je volgens mij vrij te geven.

gruf

gruf

21-05-2009 om 19:29

Ziekenhuisbezoek

hoi

als ik het gewoon zou voorleggen, dan denk ik dat het me een vrije dag kost. terwijl voor mijn gevoel ik er net zoals bij doktersbezoek, vrij voor zou moeten kunnen krijgen. Daarom zou ik graag weten hoe het officieel zit.

Ziekteverlof klonk mij ook al raar, ik heb geen idee waaronder normaal doktersbezoek onder valt?

Ik zal de bedrijfsreglementen eens nazoeken maar vraag me af of dit er specifiek in staat.

groetjes
Gruf

Jesse_1

Jesse_1

21-05-2009 om 21:37

Doktersbezoek

(zoals bij zoveel vragen inzake verlof : check je CAO.
In 'mijn' CAO staat specifiek (ik meen wel ergens verborgen in een bijlage) dat je voor doktersbezoek beperkt betaald verlof krijgt indien het niet buiten werktijd te plannen is, en dan voor max 2 uur per doktersbezoek (en max. 2x per jaar of zo). Al valt er mbt omstandigheden ook nog wel wat te regelen met de baas.
Jesse

Kari1

Kari1

22-05-2009 om 14:29

Beperkt verlof

is vaak wel mogelijk, zie Jesse. (Hoe ga je het doen met je tandartscontroles? Dan ben je ook niet ziek.)
Een hele dag vrij is wel veel. Wat je ook nog zou kunnen doen is contact opnemen met het ziekenhuis. Zij gaan uit van het voor hun makkelijkste scenario: laat die mevrouw maar komen. Als je aangeeft dat dat voor jou toch heel moeilijk wordt, dan zijn er misschien toch nog andere mogelijkheden.
Hier is laatst meegedaan aan een familie gen-onderzoek waarbij we een afnameset toegestuurd kregen, er in het HA-laboratorium bloed afgenomen werd volgens de instructies, en de set per speciale post weer verstuurd kon worden. Dan red je dat wel in die 2 uur.
Kari

Man krijgt wel vrij

voor de dagdelen dat zoon mee doet aan onderzoek en ook als hij op controle moet ,jaarlijks. ligt dus ook aan de baas dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.