Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Vuilniszakken afgekeurd.......

Deze vraag stel ik voor een buurvrouw (die ook nog mijn collega is):
Omdat onze (doorlopende) weg zeer lastig toegankelijk is voor de vuilniswagen is er jaren geleden al door de gemeente gevraagd of wij (bij wijze van uizondering) onze containers op de ophaaldag aan het begin van de straat willen parkeren zodat de vuiliniswagen ze daar kan ophalen.
De had te maken met de overgang van zakken naar containers. Door de containers moest er een andere vuilniswagen komen en die was te breed om te kunnen draaien in onze straat. En aangezien het een lastige straat is om achteruit te rijden (lang en veel scherpe bochten) en ook wij niet zitten te wachten op vuilniswagens die lang onze straat blokeren en gevaarlijke situaties, doen wij dit altijd braaf.
De hele straat brengt de containers, zakken etc. naar een soort inhammetje in het begin van de straat dat de gemeente speciaal hiervoor gecreëerd heeft op de avond voordat de vuilnis wordt opgehaald. Qua containers is dat geen probleem. Daar staat een nummer op en die gaat ook weer terug naar de eigenaar. Maar sinds de invoering van het plastic (in zakken) heeft de buurvrouw bij het inhammetje een probleem. Soms worden zakken 'afgekeurd' omdat ze verkeerd worden aangeboden (open b.v. of té vol) of omdat er matriaal inzit dat er niet in hoort (zwarte vleesbakjes of iets met aluminium aan de binnenkant). Die blijven dan dus bij het inhammetje staan.Bij buurvrouw/collega schuin voor de deur dus. Dat is al verschillende keren gebeurd. In het begin heeft buurvrouw de gemeente gebeld en haar ongerief geuit en heeft de gemeente ze (na veel gesputter) alsnog opgehaald. Ook zijn enkele buren zo vriendelijk geweest toen ze hun 'eigen zak' nog zagen staan 'm weer op te halen en opnieuw in te pakken (op de goede manier) zodat ie de week erna wel mee kon. Maar het gebeurd steeds weer. De gemeente weigert ze op te halen. Buurvrouw loopt dan maar de hele buurt af om te vragen van wie die zakken zijn (resultaat de laatste keren: van niemand) en zelfs heeft ze een paar keer het plastic zelf maar overgepakt zodat ze ervan af was en ook in de hoop de eigenaar te kunnen achterhalen op die manier.
En deze week was het weer raak. Er staan nog 3 zakken.Eigenaar onbekend en gemeente wil ze niet hebben.
Buurvrouw is het zat ondertussen en vroeg mij op het werk of we als straat 'actie' kunnen gaan ondernemen.
Wij zijn er ondertussen achter dat de gemeente officieel de vuilnis aan huis moet ophalen. Dat zouden we dus kunnen eisen. Maar dan zitten we wel met de nadelen (verkeersveiligheid+weg geblokkeerd voor circa 20 minuten in spitstijd). Er zijn nog meer buren die van deze houding van de gemeente genoeg hebben. Want echt een leuk gezicht zijn zulke zakken niet als ze weken aan het begin van de straat liggen. En dan heb ik het nog niet over mogelijk zwerfafval door kattengekrab en kinderen die er wel eens leuk speelgoed in zouden kunnen zien.
Dus hoe komen we van die zakken af?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rosa

rosa

11-08-2011 om 09:14

Oplossing?

Bij iedereen in de straat een briefje met de regels voor het plastic in de bus. En de gemeente vragen om een extra container voor algemeen afval, waar de afgekeurde plastic zakken in kunnen. Die extra container zou in dat inhammetje kunnen blijven staan?

Net zo iets

Net zo iets

11-08-2011 om 11:52

Brief voor buurtbewoners

Een tijd terug hadden wij hier net zo iets. Ook bij ons moeten de containers naar het begin van de straat, op een centraal verzamelpunt.
Veel bakken werden al de avond ervoor gebracht, vervolgens omgeschopt en de tuin van de mensen bij het verzamelpunt vol vuilnis. Deze mensen hebben toen ook een vriendelijk maar duidelijk briefje rondgebracht, met het verzoek de container pas 's ochtens te brengen.

Kan je buurvrouw ook niet iets dergelijks doen? Beetje inspelen op het gevoel van de straat (vervelend he dat het niet meer aan huis opgehaald wordt) en vervolgens dat zij met het probleem zit als de plastic zakken niet meegenomen worden. Natuurlijk ook melden dat het probleem zit in het juist aanleveren van het plastic afval en vragen of buurtbewoners hun afval beter willen scheiden. Vriendelijk blijven,misschien een kopietje van de voorwaarden van het plastic scheiden erbij??

Bij ons werkt het heel goed, als het niet lukt idd in overleg met de gemeente.

Pelle volgens mij gaat het om de zakken met plastic afval, niet gewoon afval.

Angela67

Angela67

11-08-2011 om 19:08

Gemeentebeleid?

Albana,
Ik begrijp dat de gemeente speciale, doorzichtige zakken uitdeelt en dat je daarin je plastic moet aanbieden?
Want anders kan men natuurlijk niet de ene zak weigeren (omdat ze iets verkeerds zien) en de andere zak wel meenemen (zonder dat ze kunnen controleren als het een ondoorzichtige vuilniszak is)?

Niet dat jullie met 1 straat in staat zullen zijn om het hele beleid van jullie gemeente om te smurfen, maar hier in U. (grote stad) wordt plastic niet opgehaald en kun je het zelf in containers gooien. Geen controle dus (wel achteraf neem ik aan) en toch schijnt men tevreden te zijn met de 'opbrengst'.

Wellicht dat er toch wat te onderhandelen valt met de gemeente? Dat zij beloven altijd alles mee te nemen en dat er extra voorlichting wordt gegeven en dat men met inderdaad een bewonersbrief vanuit jullie zelf probeert de boel te verbeteren?

groet,
Angela

Sancy

Sancy

11-08-2011 om 23:01

Tsja

Een praktische oplossing zou zijn om de buurt zo ver te krijgen om op elke zak een etiketje met (straatnaam en) huisnummer te plakken. Zo is het duidelijk van wie de achtergebleven zakken zijn.

Henriette123

Henriette123

11-08-2011 om 23:19

Buurtconcierge

buurtconcierge bellen?

Huisvuilinzamelambtenaar

Huisvuilinzamelambtenaar

11-08-2011 om 23:49

Hoeft niet aan huis

Gemeente mag afval ophalen dmv het aanwijzen van verzamelplekken die op een afstand van maximaal 125 meter van woonadres liggen (onder bepaalde omstandigheden, en ik denk dat die van jullie daar wel onder valt). Zo staat het in een uitvoeringsbesluit van de Wet miliebeheer (indien gewenst kan ik dit nog wel even opdiepen).

Waar ik aan zit te denken is een andere plek te kiezen waar het afval aangeboden moet worden. Is er geen plek te vinden waar het plastic afval geplaatst kan worden, zonder dat er iemand heel veel overlast van heeft? Ik zou al ik je buurvrouw was daar wat energie richting gemeente in gaan steken. Of een plek waar er wat meer sociale controle op de aanbieders is? Of in ieder geval meerdere plekken, zodat de pijn wat verdeeld wordt.

En bovendien lijkt me dat de gemeente er bij jullie wel een lesje in afvalscheidingsmanagement tegenaan kan gooien en is de inzamelaar ook wel erg flauw. Bij ons wordt plastic afval met een klein beetje vervuiling wel meegenomen. Alleen als er duidelijk verkeerd aangeboden wordt (tuinmeubels, landbouw plastic, heel zwaar plastic en duidelijk zichtbaar/voelbaar overig huishoudelijk afval) blijft de zak staan.

Wij werken ook met verzamelplekken, en zijn ook niet happy met zakken die blijven staan. En zullen die dus ook niet zo heel gauw alsnog gaan ophalen, want waarom zouden we ze dan in eerste instantie laten staan? En als we altijd maar alles meenemen kunnen we wel stoppen met gescheiden inzamelen. En dat is niet wat wij willen.

Bij ons lost het probleem met verkeerd aanleveren van plastic afval zich vanzelf op omdat alleen zeer gedreven burgers aan plastic scheiden doen. En die proberen het goed te doen. En hebben ook geen financieel voordeel bij het plastic scheiden.

Woon jij toevallig in een diftargemeente? En is het goedkoper om plastic aan te bieden dan om restafval aan te bieden?

Rosase

Rosase

11-08-2011 om 23:52

En om je vraag te beantwoorden:

"Dus hoe komen we van die zakken af?"

Stoppen met aanbieden. Dus als straat en masse alle plastic weer in de kliko gooien. Dan zijn er geen zakken meer....

albana

albana

12-08-2011 om 08:34 Topicstarter

Oke we hebben nu in ieder geval wat ideeën

Ik geloof niet dat er nu nog iemand is in de straat die het niet weet. Collega/buurvrouw verteld het bewust aan mij omdat wij aan de andere kant van de straat wonen. Gisteren (mooi weer, veel kinderen/buurt buiten) heb ik het hier aan de halve buurt verteld en buurvrouw/collega in haar stukje.
Het is geen kwestie van 'niet weten' iedereen weet het heus wel. Buiten onze 'vertelronde' ziet ook iedereen dát die zakken er staan. Doodlopende straat weet je wel,we komen er allemaal elke dag langs, meerdere keren meestal. En ze vallen heus wel op.Iedereen die ik informeerde zei ook...."ja, dat heb ik gezien", maar de eigenaar is nog altijd spoorloos.
Voorlopig is er een 'tussenoplossing' gevonden. Er zijn enkele (wat oudere) buren die zeiden nog wel plek te hebben in hun grijze container en die hebben de zakken meegenomen om in hun eigen grijze container te doen.
Over afvalaanbieden op minimaal 125 meter afstand hebben wij niks gevonden. In onze gemeentelijke verordening wordt uitgegaan van afval 'aan huis' ophalen. Er is hier in de gemeente ook nergens zo'n centraal ophaalpunt. Het inhammetje is op ons verzoek een jaartje terug ofzo gemaakt door de gemeente (omdat ze toch aan de weg aan het werken waren), daarvoor was het gewoon 'aan straat' op die plek zeg maar. Die gemeentelijke verordening is ingegaan toen de containers op nummer kwamen omdat je andere voor b.v. de groene container niet verantwoordelijk kan worden gehouden (en bekeurd) als er wat anders in zit (plastic b.v.). Alleen in onze straat dus niet.....omdat dat de vuilniswagen dus niet lukt. En nu met dat plastic (inderdaad in doorzichtige plastic zakken) doet zich dus hetzelfde probleem voor eigenlijk.
Een buurman opperde om dan maar weer allemaal het plastic aan de straat te zetten wanneer de gemeente zo halstarrig doet. Want zover wij weten haalt de gemeente ons afval gezamelijk op en voldoen wij daaraan uit 'goodwil' omdat de gemeente dat vraagt, niet omdat het moét (volgens gemeentelijke verordening). En als ze dan problemen hebben met de vuilniswagen moeten ze straat maar aanpassen (ook iets dat wij al járen willen,maar waar nooit geld voor is).
Dat van weer aan huis plastic aanbieden vond ik nog wel een goeie. Dat plastic is niet zwaar, laat de gemeenteambtenaren dan maar lopen i.p.v. wij
En dat de gemeente het niet meeneemt als het verkeerd wordt aangeboden snap ik nog wel,maar niet wanneer het op een centraal-aanbiedpunt wordt opgehaald.Want dan verloederd/vervuilt de boel maar en volgens mij is daar ook de gemeente verantwoordelijk voor, toch?
De optie van rosa vond ik ook nog wel een goeie. Mochten de gemoederen hoog oplopen dan zullen we die optie aanbieden.
Voorlopig kan buurvrouw/collega zich melden bij de 'actiegroep' die al in overleg is met de gemeente om een heel ander punt. Dit zullen ze meenemen omdat zij al contacten hebben bij de gemeente (weliswaar andere afdelingen maar goed) en tot er een oplossing is kan buurvrouw die overgebleven zakken dus bij de oudere buurtgenoten in de grijze containers doen.
Maar wij allen blijven vinden dat de gemeente ons opzadelt met iets dat eigen hún probleem is.
groeten en bedankt voor de input
albana

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2011 om 23:11

Nee, het is niet het probleem van de gemeente

Dat zien jullie volgens mij verkeerd. Er zijn regels aangaande de afvalinzameling en als het afval daar niet aan voldoet, hoeft de gemeente het niet mee te nemen. Klaar, punt, af. Als je plastic in je groencontainer gooit nemen ze hem niet mee, als je metaal/papier in je plasticafval doet nemen ze het niet mee, very simple. Blijkbaar kiezen jullie medestraatbewoners er bewust voor om de regels te overtreden. Fijn. Ik zou, als ik de lasthebbende buurvrouw was, de restzakken bij toerbeurt bij iemand in de tuin uitstorten. Alstublieft. O, was het niet van u? Tja, dat kan ik niet weten.

Tirza

albana

albana

13-08-2011 om 09:05 Topicstarter

Nee tirza dat zien wij anders

Dat ons afval op dat centrale punt wordt opgehaald 'mag' in principe niet volgens de regels die de gemeente zélf heeft opgesteld. Ze zouden het moeten ophalen aan de openbare weg bij ons allen aan huis. Dat is ver voor het ophaalpunt. Zelfs veel verder dan 125 meter.
Die regel is ingesteld toen gescheiden afvalinzameling werd ingevoerd en de manier waarop de gemeente hier ermee omgaat. Lever je het afval 'verkeerd' aan dan kan je bekeurd worden.Moet jij je afval een eind wegbrengen (en al een tijdje voórdat het wordt opgehaald omdat je nooit weet wanneer dat precies is) dan kan jan en alleman er alsnog wat in doen, in jóuw container. Daarom wilde de gemeente om die 'bekeuringen' rechtsgeldig te maken zélf die regeling van 'aan de openbare weg, direct aan huis'. Zodat je dát kan voorkomen omdat de eigenaar er dan 'zicht' op heeft.
Maar bij de invoering van die regeling was onze straat even vergeten en het feit dat ze daar niet inkomen met de wagen. Ze hebben toen aan ons 'gevraagd' of wij een uitzondering wilden maken en het weer zoals eerder naar dat ophaalpunt wilden brengen. Toendertijd is afgesproken dat wij dat wél wilden, mits wij niet bekeurd zouden kunnen worden. Het zou tijdelijk zijn, want onze straat stond op de nominatie heringericht te worden.
Dat laatste is nooit gebeurd. Geld tekort en dus is onze straat alleen een beetje heringericht en niet zoals het plan eerst was helemaal op de schop, dus breder etc.
Ondertussen zijn we jaren verder en al die tijd is het met die containers wel goed gegegaan. Er wordt wel eens in een container iets erbij ingegooid (door passanten? we weten het niet, staan nu op doorgaande weg dus iedereen komt erlangs) en dan wordt ie niet geleegd, á la, maar duidelijk is in ieder geval van wié die container is (staat nummer op). De eigenaar haalt de container op, moppert wat en haalt dat wat er niet in hoort er uit (ligt toch bijna altijd bovenop). Een bekeuring heeft in ieder geval nog nooit iemand gehad. Terwijl dat bij andere straten/wijken een periode schering en inslag is geweest.
Nu met dat plastic inzamelen is het anders.
De eigenaar is niet te achterhalen. Het kan de hele straat zijn (zo'n 35 huizen?), het kan ook de straat hiervoor zijn (komen ze 1 dag eerder, je kan het vergeten toch?) zeker gezien het feit dat het een doorgaande straat is kan het iedereen zijn.
Wij hebben geen écht voordeel van dat plastic inzamelen.
Alleen als de gemeente veel bespaard dan krijgen wij via een korting op de afvalinzamelingbelasting het terug. Maar dat krijgt élke inwoner. Ook diegene die het niet inzamelt.
Als maar enigzins duidelijk was van wie het afval was zou die er heus wel op aangesproken worden. Maar iedereen zegt dat het niét van hun is.
Iets wat ook nog wel zou kunnen waar zijn, gezien de plek waar het staat.
Om het dan bij een willekeurig iemand in de tuin te kiepen gaat mij (en ik weet zeker ook de betreffende buurvrouw) veel te ver.
Een beetje collectieve straf voor iets wat misschien héél iemand anders gedaan heeft? Lijkt me dat als je ruzie in de buurt wil dat dat de aangewezen weg is.
Maar voorzover we nu weten klopt wat wij gevonden hebben en zeggen. Als uiterste kunnen we ook gewoon met z'n allen weigeren om plastic nog aan te bieden.
Verry simpel en dan hebben we nooit meer overgebleven zakken en áls ze er zijn, in ieder geval niet van onze straat. Dat doet de buurt hier wel als we erom zouden vragen. Dat weet ik zeker.
Want niemand vindt dit leuk zo'n stapeltje zakken dat de boel nogal 'ontsiert'.
Maar wij hebben goede hoop. De heren die in overleg zijn met de gemeente hebben al hun eerste contacten gelegd. En dat ziet er hoopvol uit. Deze 'baas' vondt het ook een lastige kwestie en broed op een aanvaardbare oplossing voor alle partijén.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2011 om 14:50

Maar

Je schrijft zelf, dat de bekeuring dan misschien wel niet wordt gegeven, maar een 'foute' container wordt ook niet meegenomen. Ongeacht wie het verkeerde afval heeft neergezet of erbij gestopt: dat is de consequentie die door de gemeente is ingevoerd. Geen bekeuring, maar ook niet meenemen. Ik zie niet in waarom dat met dat plastic anders zou moeten zijn.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2011 om 18:49

Tja

Dat weet ik nog zo net niet, Pelle. Een container staat altijd aan de openbare weg als hij geleegd moet gaan worden - de vuilnisauto komt niet je tuin in. Maar ik denk dat het lastig strijden is tegen een gemeente: je mag de container gewoon niet lang van tevoren buiten zetten. Als je hem buiten zet als de vuilnisauto de straat in rijdt, voorkom je afvaldumping door anderen.

Tirza

huisvuilinzamelambtenaart

huisvuilinzamelambtenaart

14-08-2011 om 00:06

Van te voren buiten zetten

In mijn gemeente is het de bedoeling dat de container 's morgensvroeg buitengezet wordt. En dus niet, zoals Tirza voorstelt, op het moment dat de vuilnisauto de straat in rijdt. Dat tijdstip kan namelijk nogal eens varieren (denk aan zomer - winter - vakantie) en routes kunnen soms ook weleens wijzigen of adhoc bij een andere route gevoegd worden of wat dan ook. En ook niet iedereen is overdag thuis.

Mocht er dus afval bijgestort zijn dan heeft Pelle wel een punt, mits dit natuurlijk niet helemaal onderop in de container ligt. Dan wordt het bijstort-verhaal wel een beetje ongeloofwaardig. Overigens accepteren de meeste mensen het toch wel als er een container geweigerd wordt. Klanten als "Pelle" heb ik nog niet vaak aan de lijn gehad.

En voor Albana: de 125meter regel weegt zwaarder dan de gemeentelijke APV. En bovendien is die laatste eenvoudig aan te passen. Als jullie de gemeente echter aan die 125meter willen houden staan jullie wel sterk. De vraag is natuurlijk wel of jullie woonomgeving zich daar wel voor leent en of het dan toch niet eenvoudiger is om die achtergebleven zakjes af en toe weg te werken in een kliko. Als je netjes plastic scheidt zou je die ruimte eigenlijk ook wel moeten hebben. Scheelt namelijk doorgaans de helft van de inhoud van je container.

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2011 om 11:59

Tirza

De bakken worden hier geleegd tussen 8.00 en 17.00,wanneer is steeds een verrassing. Ik zie me al staan,de hele dag op scherp, of ik ze al hoor....overigens gooien mensen hier vaak zat een zak in de bak van een ander, bakken worden hier nooit geweigerd, een dichte zak is een dichte zak.

albana

albana

15-08-2011 om 08:18 Topicstarter

Anders omdat (tirza)

Van een container duidelijk is wie de eigenaar is er staan nummers op (huisnummers). En dus iemands 'bezit' en dus iemand 'verantwoordelijk'.
En van die zakken met plastic niet. Geen nummer, eigenaar onduidelijk, misschien zelfs wel iemand uit andere straat.
En dus is de eigenaar onbekend, verantwoordelijke gevlogen en blijft het staan waarbij dus de straat vervuilt.
De gemeente heeft gekozen voor dat plasticophaalsysteem, dat had ook op 'andere manieren' gekund (weer een container of een centraal inleversysteem).
Ook heeft de gemeente ervoor gekozen om het herinrichten van de straat uit te stellen, terwijl er andere afspraken/planningen waren. Dát is de reden waarom het niet aan huis kan worden opgehaald of in ieder geval dichter bij (zodat er nog enigzins zicht op zou zijn en niet zo aan de doorgaande weg zou liggen).
groeten albana

albana

albana

15-08-2011 om 08:30 Topicstarter

125 meter

Nee dat ophaalpunt is geen 125 meter. Dat is verder (voor de meesten). Onze straat is in een soort letter "W" zeg maar.De middeltste streep is de ingang en de linker en rechtstreep zijn doodlopend.Die bochten bij de zijstreepjes onderaan de "W" kan de wagen niet maken en het is nog gevaarlijk ook. De wagen past 'net' en moet als hij aan het eind van de straat komt (in het doodlopende stuk aan de ene kant) achterstevoren de héle straat uit en dan keren net buiten onze straat en dan wederom het andere doodlopende stuk idem in en uit.
Wil dat lukken dan moet de hele straat leeg zijn, geen fietsers, geen kinderen, je moet er dan al iemand bij hebben die dat allemaal in de gaten houd.
Hetzelfde probleem doet zich voor bij verbouwingen als b.v. vrachtwagens matriaal moeten afleveren, maar dat zijn incidenten en die worden opgelost door er een paar mensen bij te zetten die de straat in de gaten houden. Of de vrachtwagens leveren hun matriaal via de achterkant (ingangen via tuinen) daar hebben de meesten ook een uitgangetje (zelf gemaakt met bruggetjes over slootjes naar fietspad).
De vuilnis moet aan het eind van de middelste streep neergezet worden. De mensen aan het uiteinde van de straat moeten daarvoor veel verder dan 125 meter. Dat weet ik wel zeker.
Wijzelf hebben trouwens nooit problemen, er zijn grote opritten dus keren en elkaar passeren kan bij de stukken straat waar de opritten zijn. De grotere wagens kunnen dat niet, die zijn te hoog en bijna alle opritten zijn voorzien van carporten.
We kunnen die 125 meter meenemen in het gesprek met de gemeente, wie weet zet dat wat meer druk erachter.
groeten albana

albana

albana

15-08-2011 om 08:32 Topicstarter

Nog een groot verschil (tirza)

Een ander groot verschil tussen de zakken en de containers is dat de container door de eigenaar weer gebruikt moet worden (2 weken later) omdat ie anders zijn afval die keer erop niet kwijt kan.
De zakken niet, die bestel je en krijg je met een grote envelop thuisgestuurd, zoveel je maar wilt.
Een zakje meer of minder daar rouwt dus niemand om.
groeten albana

huisvuilinzamelambtenaart

huisvuilinzamelambtenaart

15-08-2011 om 13:00

Fietspad

Al lezende komt zomaar ineens het volgende bij me op:

Is het niet mogelijk om de zakken met plastic aan de achterkant te laten ophalen? Langs het fietspad ofzo?

Of zeg ik nou iets heel geks?

albana

albana

15-08-2011 om 13:36 Topicstarter

Hebben we voorgesteld

Dat wil de gemeente niet. Het zou de 'doorgang' op het fietspad belemmeren.
groeten albana

huisvuilinzamelambtenaart

huisvuilinzamelambtenaart

15-08-2011 om 16:12

Mmm tja

Dan zal het er denk ik wel op uitdraaien dat het hard tegen hard zal worden.

Ik denk dat als je buurvrouw haar verhaal bij de krant neerlegt, deze daar zeker een leuk stukje van weet te maken. Kranten zijn meestal gek op gemeentelijke onvolkomenhedenen. En bovendien is het nog steeds komkommertijd...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.